Jump to content

Mat och näring


AngryAxel
 Share

Recommended Posts

Om jag absolut ska äta något av dessa på helger, ska jag då välja godis eller jordnötter? Vilket är "nyttigast"? Typ hålla vikten och andra möjliga effekter..

Att äta alla former över nötter är rena hälsokuren - men jag pratar givetvis om naturella nötter. Att köpa en påse (oftast 100g) cashewnötter till mellanmål (eller jordnötter, mandlar, macadamia (som dock ofta är saltade) etc) är bland det bästa du kan äta. Mycket proteiner och lagom kolhydrater. Framför allt är det nyttiga fetter i, så det är bra i rätt mängd.

T.ex. är jordnötssmör kanon som mellanmål. Skippys är dock som mixade, saltade och fettade jordnötter. Gör ditt eget! Mixa naturella jordnötter med lite havssalt och lite olivolja (ev. vatten), det kan du äta med gott samvete (i rimliga mängder som allt annat).

Men om det är typ Estrellas eller liknande kvittar det i stort sett. Dåligt salt och dåligt fett.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att äta alla former över nötter är rena hälsokuren - men jag pratar givetvis om naturella nötter. Att köpa en påse (oftast 100g) cashewnötter till mellanmål (eller jordnötter, mandlar, macadamia (som dock ofta är saltade) etc) är bland det bästa du kan äta. Mycket proteiner och lagom kolhydrater. Framför allt är det nyttiga fetter i, så det är bra i rätt mängd.

T.ex. är jordnötssmör kanon som mellanmål. Skippys är dock som mixade, saltade och fettade jordnötter. Gör ditt eget! Mixa naturella jordnötter med lite havssalt och lite olivolja (ev. vatten), det kan du äta med gott samvete (i rimliga mängder som allt annat).

Men om det är typ Estrellas eller liknande kvittar det i stort sett. Dåligt salt och dåligt fett.

Ja, 100g naturella cashewnötter är fan en riktig helkväll. Ätstörningsvarning.

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, tack! :naughty: Jag är inte i desperat behov av att gå ned i vikt, men det är ändå bra att veta. Så typ OLWs jordnötter och godis/chips/choklad i samma mängd är typ samma skit om jag förstått rätt?

OLWs jordnötter är bland det värsta man kan äta, har jag hört iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske borde fixa en ny tråd med matbilder?

Nåja, dagens frukost var episk!

Kaffe

Yoggi

Yoghurt med vindruvor, flickans mormors müsli och frysta hallon.

Havregrynsgröt med valnötter, frysta hallon, kanel och blåbärssylt

Mackor med hummus och gurka

frukost_1173946_0.png

frukost1_1173946_1.png

<3

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, tack! :naughty: Jag är inte i desperat behov av att gå ned i vikt, men det är ändå bra att veta. Så typ OLWs jordnötter och godis/chips/choklad i samma mängd är typ samma skit om jag förstått rätt?

Alltså allt är ju bra på olika sätt - pizza och hamburgare är nyttigt respektive onyttigt på olika sätt, även om båda rätterna "spelar i samma liga". Men naturella nötter är i alla avseenden nyttigare än godis. Käka t.ex. en burk lättkvarg (Lätt-Kesella t.ex.) blandat med cashewnötter och frysta, tinade hallon till frukost - enligt mitt tycke en av de bästa frukostar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså allt är ju bra på olika sätt - pizza och hamburgare är nyttigt respektive onyttigt på olika sätt, även om båda rätterna "spelar i samma liga". Men naturella nötter är i alla avseenden nyttigare än godis. Käka t.ex. en burk lättkvarg (Lätt-Kesella t.ex.) blandat med cashewnötter och frysta, tinade hallon till frukost - enligt mitt tycke en av de bästa frukostar.

Okej, ska nog byta ut godiset mot cashewnötter. Dock kanske saltade då det är otroligt mycket godare i min mening. Det är ju iallafall bättre än enbart socker. :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske borde fixa en ny tråd med matbilder?

Nåja, dagens frukost var episk!

Kaffe

Yoggi

Yoghurt med vindruvor, flickans mormors müsli och frysta hallon.

Havregrynsgröt med valnötter, frysta hallon, kanel och blåbärssylt

Mackor med hummus och gurka

<3

Hur orkade du/ni göra allt? Jag orkar knappt tänka tanken på att ens skära lite gurka :mellow:.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ser underbart gott ut! Önskar man kunde starta varje dag med ett sånt där mål, skulle nog bli allmänt gladare och piggare, vilket alla gillar! :P

Hur orkade du/ni göra allt? Jag orkar knappt tänka tanken på att ens skära lite gurka :mellow:.

Vi är ganska blessed med sena arbetstider. Vi börjar jobba runt 11-12 och om man stiger upp klockan 9 så är man ganska utvilad och orkar såldes lägga ner lite tid på en najs frukost. Tar kanske en kvart max att fixa egentligen och då har man massor av tid att äta i lugn och ro och läsa tidningen. Men det förstås, börjar man 9 och går upp 7 är man inte så pepp på att stå och koka havregrynsgröt direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi är ganska blessed med sena arbetstider. Vi börjar jobba runt 11-12 och om man stiger upp klockan 9 så är man ganska utvilad och orkar såldes lägga ner lite tid på en najs frukost. Tar kanske en kvart max att fixa egentligen och då har man massor av tid att äta i lugn och ro och läsa tidningen. Men det förstås, börjar man 9 och går upp 7 är man inte så pepp på att stå och koka havregrynsgröt direkt.

Ah I see. Jag går upp 05:50. Det säger en del om hur många gurkor jag orkar skiva eller hur mycket gröt jag har lust med att koka :mellow:.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...

Handlar om två uteluncher (som jag betalade för) förra månaden om jag inte missminner. 7 000 är absolut inte rimligt om man ser till konsumentverkets beräkningar, de har drygt 2 000 kr (matlåda varje dag) för en vuxen man, någon hundralapp mindre för en vuxen kvinna. Jag äter näringsriktigt, går aldrig hungrig och handlar på en centralt belägen och därav relativt dyr Ica-butik - så uppenbarligen går det. ^_^

Ska väl påpeka att jag inte dricker kaffe och inte fikar på stan, köper aldrig pizza eller McD/BK/whatever. Några inköp på SevenEleven ingår. Äter frukt varje dag. Orkar inte kolla upp och göra någon prognostisering, men denna månad borde bli lite dyrare.

Ett mål mat hemma som kostar 50 kr låter helt galet högt även om jag aldrig räknat på saken. Om man går på KOV:s riktlinjer jag nämnde ovan kostar varje dag 65-70 kr.

Intressant ämne detta. :D

Vad uppskattar du att din dagliga kostnad för mat är, om du följer konsumentverkets riktlinjer? När det gäller ett mål hemlagad mat... Vad tror du ett mål mat för dig kostar hemma?

Sedan sparar du enormt med pengar på att inte fika på stan... det brukar dubblera mina lunchkostnader. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 months later...

Jag har börjat äta väldigt lite, jag vet inte om jag ska ta det som en varningstecken.

Som ni vet älskar jag mat men de senaste månaderna blir jag knappt hungrig, klarar mig på ett par mackor eller två ägg på morgonen, som jag pressar i mig. En fralla från turkluckan vid Östra Station till lunch, kanske en frukt också och sen på kvällen ofta bara något litet typ ett glas yoghurt. Blir mätt på halva rätter om jag äter med folk på stan. Äter aldrig godis, dricker läsk eller sånt heller.

Jag är knappast smal så jag oroar mig inte för att tyna bort, men jag tänker att det kan finnas andra nackdelar. Folk säger att kroppen ställer in sig på svält om man äter lite och oregelbundet, fick dock ingen förklaring av farhågorna.

Möjlig anledning till detta nya tillstånd är stress och det faktum att jag inte hinner eller orkar laga mat pga. allt skolarbete.

Var händer med mig??

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har börjat äta väldigt lite, jag vet inte om jag ska ta det som en varningstecken.

Som ni vet älskar jag mat men de senaste månaderna blir jag knappt hungrig, klarar mig på ett par mackor eller två ägg på morgonen, som jag pressar i mig. En fralla från turkluckan vid Östra Station till lunch, kanske en frukt också och sen på kvällen ofta bara något litet typ ett glas yoghurt. Blir mätt på halva rätter om jag äter med folk på stan. Äter aldrig godis, dricker läsk eller sånt heller.

Jag är knappast smal så jag oroar mig inte för att tyna bort, men jag tänker att det kan finnas andra nackdelar. Folk säger att kroppen ställer in sig på svält om man äter lite och oregelbundet, fick dock ingen förklaring av farhågorna.

Möjlig anledning till detta nya tillstånd är stress och det faktum att jag inte hinner eller orkar laga mat pga. allt skolarbete.

Var händer med mig??

Tränar du? Brukar vanligtvis öka min aptit något. Tycker det är olika, vissa veckor är man mer hungrig och andra mindre. Går säkert över.

Kroppen kanske tycker det är viktigare att bearbeta all stress än att äta sig mätt vid varje måltid?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tränar du? Brukar vanligtvis öka min aptit något. Tycker det är olika, vissa veckor är man mer hungrig och andra mindre. Går säkert över.

Kroppen kanske tycker det är viktigare att bearbeta all stress än att äta sig mätt vid varje måltid?

Nej men jag tänker ibland att jag borde, vet bara inte om gymkortet är värt sina tusenlappar som det faktiskt kostar; om jag kommer lyckas få rutin att faktiskt utnyttja det. Man kanske kan träna i hemma med inte allt för komplicerade medel?

Saken är förresten den att jag gärna går ner en 5-10 kilo, och man sparar ju dessutom pengar på att inte äta så mycket. Jag är bara rädd för att få bristsjukdomar, dålig hy, ingen energi, förlora muskelmassa osv. med den kosten jag har. Inte för att jag upplevt nackdelar än men det kanske kommer tänker jag mig?

Att bara börja äta en massa grönsaker kanske är en lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej men jag tänker ibland att jag borde, vet bara inte om gymkortet är värt sina tusenlappar som det faktiskt kostar; om jag kommer lyckas få rutin att faktiskt utnyttja det. Man kanske kan träna i hemma med inte allt för komplicerade medel?

Saken är förresten den att jag gärna går ner en 5-10 kilo, och man sparar ju dessutom pengar på att inte äta så mycket. Jag är bara rädd för att få bristsjukdomar, dålig hy, ingen energi, förlora muskelmassa osv. med den kosten jag har. Inte för att jag upplevt nackdelar än men det kanske kommer tänker jag mig?

Att bara börja äta en massa grönsaker kanske är en lösning.

Tror konditionsträning skulle sitta fint för din del. Det sätter igång hela magen så hunger kommer rätt ofta efteråt och att springa en sväng fungerar även utmärkt som fettförbränning. Du behöver inte springa jättelångt till en början, bara lagom så att kroppen för jobba lite.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...