Jump to content

Mat och näring


AngryAxel
 Share

Recommended Posts

Jag är ingen erfaren kock, men idag slog jag fan en 10/10-lunch. Tillagad och redigerad lax (kryddad och allt som går till), stekta grönsaker (speciellt utvalda), fransk sallad och en löksås.

Lax är typ det godaste som finns! Så enkelt att tillaga också :) Efter att bara käkat skitmat på jobbet som lasagne och hamburgare flera månader provade jag lax en dag och började nästan att gråta. :lol:

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar det här inlägget.

Jag bugar och bockar :)

Hur är det med pasta egentligen, är det så onyttigt som det sägs? Det är min basföda typ och för att försvara det för mig själv så tänker jag på gamla lyckliga gubbar i Italien som sitter och äter det med lite olivolja som enda tillbehör(inte så mycket näringsämnen där).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...

Kanske är en passande tråd men kunde inte söka på ordet mat :(

Har ni några tipps på något mycket energirikt att äta vid akut hunger? Ju lättare det är att ha med ju bättre men alla förslag är välkomna. Det många tänker på är väl nötter med det gillar jag inte :/

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske är en passande tråd men kunde inte söka på ordet mat :(

Har ni några tipps på något mycket energirikt att äta vid akut hunger? Ju lättare det är att ha med ju bättre men alla förslag är välkomna. Det många tänker på är väl nötter med det gillar jag inte :/

Köp bars från Gymgrossisten! Tar 5 mins att käka och du blir garanterat mätt i ett par timmar. Typ såna;

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
  • 8 months later...

Har haft en sjukt mysig dag tillsammans med min ömma moder. Vi gjorde en liten utflykt söderut och åt lunch i Trosa, innan vi begav oss till Nibble Gård och Järna Mejeri. Vi köpte en mjölk, smör och nässlor och svängde ihop en härlig middag när vi kom hem.

Vi åkte förbi Saltå Kvarn också, och så har vi sett en gigantisk rovfågel på en åker.

Det blev en härlig nässelsoppa med pocherat ägg (obligatorisk smörgås med västerbottensost) och en pannkaka med lättvispad grädde och blåbärssylt till efterrätt!

hrlignsselsoppa_1235754_0.jpg

pannkaka_1235754_1.jpg

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 years later...

Bump.

Storkok är det något ni ägnar er åt? Själv gör jag egentligen bara "storkok" (fem-sex stora portioner) av chili con carne. Fantastiskt att ha i frysen och ta fram när man inte orkar laga mat på kvällen. Däremot så gör jag aldrig det motsatta, alltså bara lagar en portion åt gången. Har folk i min klass som kommer hem på kvällen och lagar en portion köttbullar och makaroner, för att sedan på morgonen i panik steka en portion till att ha till lunchen. Själv vet jag inte hur man lagar mindre än tre-fyra portioner åt gången. En portion inmundigas direkt på kvällen, den andra till lunch dagen efter och de övriga åker in i frysen. När man gör på det här sättet så finns det oftast ett par olika måltider i frysen som man kan välja mellan, så man behöver inte äta samma mat två dagar i rad ifall man inte vill. Fast personligen stör det mig inte.

Matvanor

Apropå ovanstående så måste jag också fråga ifall ni äter två lagade mål mat (alltså lunch och middag) om dagen? Jag har förstått att det inte är så vanligt som jag har förutsatt. Såhär ser en typisk dag ut för mig.

Frukost

Kvarg blandat med yoghurt och flingor

Två-tre knäckemackor

Ofta ett par ägg

Lunch

Matlåda från dagen innan. Förhållandevis stor portion.

Middag

Lagar mat eller tar en matlåda från frysen. Förhållandevis stor portion.

Har egentligen bara några standardrätter som jag varierar mellan. Chili con carne, köttfärssås, korvstroganoff, ugnspannkaka eller någon enkel kycklinggryta.

Kvällstid

Liknande frukosten, men ibland blir det havregrynsgröt eller omelett. Skippar ibland det här målet.

Mellan måltider dricker jag en del kaffe och så, men trycker sällan fikabröd eller godis längre. Utöver det jag har skrivit så går någon proteinshake och någon frukt ner också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bump.

Storkok är det något ni ägnar er åt? Själv gör jag egentligen bara "storkok" (fem-sex stora portioner) av chili con carne. Fantastiskt att ha i frysen och ta fram när man inte orkar laga mat på kvällen. Däremot så gör jag aldrig det motsatta, alltså bara lagar en portion åt gången. Har folk i min klass som kommer hem på kvällen och lagar en portion köttbullar och makaroner, för att sedan på morgonen i panik steka en portion till att ha till lunchen. Själv vet jag inte hur man lagar mindre än tre-fyra portioner åt gången. En portion inmundigas direkt på kvällen, den andra till lunch dagen efter och de övriga åker in i frysen. När man gör på det här sättet så finns det oftast ett par olika måltider i frysen som man kan välja mellan, så man behöver inte äta samma mat två dagar i rad ifall man inte vill. Fast personligen stör det mig inte.

Matvanor

Apropå ovanstående så måste jag också fråga ifall ni äter två lagade mål mat (alltså lunch och middag) om dagen? Jag har förstått att det inte är så vanligt som jag har förutsatt. Såhär ser en typisk dag ut för mig.

Frukost

Kvarg blandat med yoghurt och flingor

Två-tre knäckemackor

Ofta ett par ägg

Lunch

Matlåda från dagen innan. Förhållandevis stor portion.

Middag

Lagar mat eller tar en matlåda från frysen. Förhållandevis stor portion.

Har egentligen bara några standardrätter som jag varierar mellan. Chili con carne, köttfärssås, korvstroganoff, ugnspannkaka eller någon enkel kycklinggryta.

Kvällstid

Liknande frukosten, men ibland blir det havregrynsgröt eller omelett. Skippar ibland det här målet.

Mellan måltider dricker jag en del kaffe och så, men trycker sällan fikabröd eller godis längre. Utöver det jag har skrivit så går någon proteinshake och någon frukt ner också.

Storkok är nice och jag lagar alltid 4 eller fler portioner om maträtten tillåter det på ett enkelt sätt, tex orkar jag inte steka köttfärs två gånger.

Kör samma klassiska kost, Frukost, Lunch, Middag och Kvällsfrukost en vanlig dag. Vissa dagar när jag inte gör så mycket mer än att sitta i sängen händer det att jag skippar kvällsfrukosten eller skippar middagen och äter ett rejält kvällsmål eftersom jag åt lunch vid typ 4-5.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Näe, jag gör inga storkok direkt utan då rör det sig, som du säger, oftast om något som har med färs att göra. Notera att jag inte skrev köttfärs! Nu har jag hållt mig till en vegetarisk kost i över två månader och det är förmodligen det bästa valet jag gjort på länge. Inte svårt för fem öre. Jag känner dock att jag måste lära mig mer om att göra vegetarisk kost från grunden.

EDIT: Försöker äta två lagade mål mat om dagen också, precis som du Kebab.

Redigerad av Frenzy
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Näe, jag gör inga storkok direkt utan då rör det sig, som du säger, oftast om något som har med färs att göra. Notera att jag inte skrev köttfärs! Nu har jag hållt mig till en vegetarisk kost i över två månader och det är förmodligen det bästa valet jag gjort på länge. Inte svårt för fem öre. Jag känner dock att jag måste lära mig mer om att göra vegetarisk kost från grunden.

EDIT: Försöker äta två lagade mål mat om dagen också, precis som du Kebab.

Hurra för vegetariskt! Jag har också ätit 90% veggokäk sedan några månader tillbaka. Undantag när det är gratis; jag äter kött när det bjuds. Vilka quorn-och soyaprodukter tycker du är aptitliga? Precis som du så diggar jag färsen, men är inte så glad i resterande alternativ. Har provat både quornfiléer och tofu, men tycker det är lite som att äta bark. Tror att jag måste hitta på någon supermarinad för att få det gött.

Häromdagen testade jag dom vegetariska köttbullarna i frysdisken, men blev besviken. Hyfsat smaklösa och torra, men fördelen är att det åtminstone inte luktar prutt när man öppnar paketet vilket vanliga köttbullar gör.

I övrigt blir det mycket bönor, hemmagjorda pizzor, currygrytor och liknande. Gjorde även broccolipaj för första gången i mitt liv förra veckan, men det blev ett rätt meckigt och tidskrävande projekt.

Vad käkar du för maträtter som vanligtvis inte är köttbaserade? Jag har insett att jag fortfarande är ett barn vad gäller vegetarisk mat. Mycket skeptisk mot skeva grönsaker och i synnerhet rotfrukter, testar därav sällan något nytt. Många maträtter är ju baserade på typ aubergine, vilket är den absolut meningslösaste grönsak som finns. Slabbig konsistens och smakar gammal sjöbjörn.

Då blir det oftast hellre chili quorn carne, för

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gröp ur en zucchini, gör qornfärssås med det urgröpta, och qorn.

Fyll den urgröpta zucchinin, ost på och gratinera i ugnen.

-------------------------o--------------------------------

Koka en koronärtskocka, plocka ur de innersta bladen.

Gör en vegistarisk risotto, placera den i "hålet", strö över parmesan, gratinera lite i ugnen...

2 Lätta, och billiga rätter...

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gröp ur en zucchini, gör qornfärssås med det urgröpta, och qorn.

Fyll den urgröpta zucchinin, ost på och gratinera i ugnen.

-------------------------o--------------------------------

Koka en koronärtskocka, plocka ur de innersta bladen.

Gör en vegistarisk risotto, placera den i "hålet", strö över parmesan, gratinera lite i ugnen...

2 Lätta, och billiga rätter...

Zucchini är tyvärr i mitt tycke för närliggande med aubergine för att jag skulle kunna äta det frivilligt. Fyllda paprikor är ju dock helt okej! Kanske borde testa att göra något sånt hemma. Om det funkar att använda bönor istället för quornprodukter blir det dessutom en ännu billig måltid vilket är najs.

Kronärtskocka har jag aldrig tillagat, och knappt ätit. Min pojkvän har dock hypat växten en hel del, överväger att köpa hem grejer för en kronärtsmåltid som han får tillaga, sen är det upp till bevis!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har också börjat intressera mig för vegetarisk mat, något jag aldrig trodde att jag skulle göra. Blev lite skrämd när vetenskapens värld hade en dokumentär om hur hälsosamt kött är. Det är inte så hälsosamt.

Mina insatser inom vegetarisk mat är dock blygsamma, gör någon grönssakssoppa (rekommenderar!) då och då och väljer ibland vegetariskt om jag kan välja på veg eller icke veg.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...