Jump to content

Mat och näring


AngryAxel
 Share

Recommended Posts

Det kändes som en lämplig tråd - iochmed min flytt hemifrån står jag ofta i köket och ställer mig frågor som "kan man steka/koka mat i fet yoghurt?", "går all mat att frysa in?", och "hur tillagar man egentligen hälleflundra utan att Gordon Ramsey lackar?". Okej, det sista har jag aldrig frågat mig. Men de första två frågorna är jag fortfarande olyckligt ovetande om! De är inte tillräckligt tromsiga, och för små i sig för nya trådar.

bag-groceries-food_1150382_0.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hörru, Axel! Nu vill jag inte vara en gnällig forumgubbe, men min excellenta tråd Matlagningstips! började som en tråd helt i stil med denna som även den handlade om min flytt. Och med det följde ju även matlagning på egen hand! Och se vad som hände med den, nu kan man avhandla alla möjliga matfrågor där! Go there! Eller slit dig från strömmen och få svar här istället!

Öhm, för att tillföra något: I princip allt går väl att frysa in(?)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hörru, Axel! Nu vill jag inte vara en gnällig forumgubbe, men min excellenta tråd Matlagningstips! började som en tråd helt i stil med denna som även den handlade om min flytt. Och med det följde ju även matlagning på egen hand! Och se vad som hände med den, nu kan man avhandla alla möjliga matfrågor där! Go there! Eller slit dig från strömmen och få svar här istället!

Öhm, för att tillföra något: I princip allt går väl att frysa in(?)

Potatis är grymt äckligt att frysa in och äta sen. Men det blir iofs bra mycket nyttigare, speciellt om man steker.

Ett tips: Broccolimos är minst lika gott som potatismos, och nyttigare :innocent:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Potatis är grymt äckligt att frysa in och äta sen. Men det blir iofs bra mycket nyttigare, speciellt om man steker.

Ett tips: Broccolimos är minst lika gott som potatismos, och nyttigare :innocent:

Varför blir den nyttigare?, låter intressant! Har ni inte ätit skolans potatis den har (oftast) varit fryst och smakar definitivt inte potatis!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kyla dödar bakterier

Nej det gör det inte. Det är bara att bakterietillväxten blir långsammare så maten håller längre. Sen, så länge de inte är farliga typ salmonella, är inte bakterier onyttigt att få i sig. Tror helt steril mat (även om det inte är möjligt) är mer skadligt då man får dåligt immunförsvar.

(när man steker mat däremot så dödas bakterierna!)

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför blir den nyttigare?, låter intressant! Har ni inte ätit skolans potatis den har (oftast) varit fryst och smakar definitivt inte potatis!

För mig som följer GI dieten så fokuserar man på kolhydrater och blodsockervärdet.

Och kokt potatis förbränns mycket snabbare och påverkar blodsockret direkt, medans fryst och sen stekt potatis förändrar kolhydraterna så pass att det blir segare kolhydrater. Så förbränningen pågår längre, och förändrar inte blodsockervärdet lika mycket.

Så det har inget med basiluskerna å göra.

Edit: När vi ändå är inne på potatis, så bör ni undvika potatismos. ^

Redigerad av Wu Zi Mu
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

hur farligt är det egenkligen med grön potatis?

När potatisen ligger ute på fältet och steker i solen så blir den grön, ett ämne som heter solanin (om jag inte misstar mig) ökar och att sedan äta det är väldigt farligt.

Observera att detta är lite av vad jag hann snappa upp i somras när jag hjälpte min flickvän med potatisskördningen, så jag är ju ingen expert egentligen. Finns säkert bättre information på internet.

Redigerad av Mark
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hörru, Axel! Nu vill jag inte vara en gnällig forumgubbe, men min excellenta tråd Matlagningstips! började som en tråd helt i stil med denna som även den handlade om min flytt. Och med det följde ju även matlagning på egen hand! Och se vad som hände med den, nu kan man avhandla alla möjliga matfrågor där! Go there! Eller slit dig från strömmen och få svar här istället!

Öhm, för att tillföra något: I princip allt går väl att frysa in(?)

Ingen ursäkt nödvändig - gnäll kan vara berättigat! Jag hade din tråd i minnet, men jag tycker titeln (och förstainlägget!) snarare antyder att man ska prata om olika maträtter och dela med sig av recept, snarare än att komma med frågor som vilka E-ämnen man ska undvika, vilken fisk man kan äta med gott samvete, eller varför kokt potatis är bättre för en som går på GI-diet. Ber om ursäkt om jag trampade på dina tår, men jag tycker den här tråden går åt rätt riktning! Om en moderator inte instämmer tar jag inte illa upp om den stängs.

Bara såna här grejer, liksom:

hur farligt är det egenkligen med grön potatis?
När potatisen ligger ute på fältet och steker i solen så blir den grön, ett ämne som heter solanin (om jag inte misstar mig) ökar och att sedan äta det är väldigt farligt.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ingen mästerkock men jag tycker att matlagning, som mycket annat, är roligast (och oftast bäst) när man improviserar in the moment.

Varför inte slänga i en klick fet yoghurt i stekpannan? Jag vill minnas att det är väldigt gott om man vill få lite substans i maten t ex om du steker grönsaker och hade tänkt ha pasta till. Ta bara en klick yoghurt och blanda i något sött som kanske sweetchili som tar udden av yoghurtens surhet så det inte stör grönsakssmaken och kryddan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ingen mästerkock men jag tycker att matlagning, som mycket annat, är roligast (och oftast bäst) när man improviserar in the moment.

Varför inte slänga i en klick fet yoghurt i stekpannan? Jag vill minnas att det är väldigt gott om man vill få lite substans i maten t ex om du steker grönsaker och hade tänkt ha pasta till. Ta bara en klick yoghurt och blanda i något sött som kanske sweetchili som tar udden av yoghurtens surhet så det inte stör grönsakssmaken och kryddan.

Håller med, folk brukar semi-lacka på mig vi lagar mat, då jag varken följer mått, tid eller något speciellt recept plus att jag slänger i det som verkar vettigt till just den maten.

Men de brukar alltid bli gott, till allas fröjd och lättnad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ingen mästerkock men jag tycker att matlagning, som mycket annat, är roligast (och oftast bäst) när man improviserar in the moment.

Varför inte slänga i en klick fet yoghurt i stekpannan? Jag vill minnas att det är väldigt gott om man vill få lite substans i maten t ex om du steker grönsaker och hade tänkt ha pasta till. Ta bara en klick yoghurt och blanda i något sött som kanske sweetchili som tar udden av yoghurtens surhet så det inte stör grönsakssmaken och kryddan.

Det är en filosofi även jag praktiserar, men det kan ju vara bra att ha lite känningar om vad som kan förstöra en maträtt - därav frågan! Laga mat med yoghurt (turkisk) har jag gjort, men är den för smal skär den väl sig, och kan bränna fast?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Matlagning är något jag hatar. Det mest komplexa jag någonsin gör är ett ihopslarv av bacon, nudlar och creme fraeeenienfeafash. Jag vet inte hur det stavas och jag orkar inte googla. Det blir gott, men det är inte direkt något tjofaderittan-intressant.

För att fortsätta, jag är mer utav en smörgås människa. Baguette tokfylld med skinka är det bästa som finns i matväg.

Redigerad av Mordos
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Matlagning är något jag hatar. Det mest komplexa jag någonsin gör är ett ihopslarv av bacon, nudlar och creme fraeeenienfeafash. Jag vet inte hur det stavas och jag orkar inte googla. Det blir gott, men det är inte direkt något tjofaderittan-intressant.

För att fortsätta, jag är mer utav en smörgås människa. Baguette tokfylld med skinka är det bästa som finns i matväg.

Vill du ha mitt hemliga recept på omelett? :D

Det finns säkert folk som gör likadant, men jag har kommit fram till det själv i köket. Och jag hatar att laga mat annars.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte vilken tråd jag skall posta i, men jag provar denna. :D

Vart kan man köpa polkagrisglass i göteborg?

Det är livsviktigt för mig att äta polkagrisglass, och jag har dessvärre noterat att det bara säljs på vissa cafén, och att man då måste köpa en lös glass med kulor och grejer. Vad jag söker är en sån där trevlig bytta som finns i frysdisker på Ica och liknande, fast med den sällsynta smaken polkagris. Minns att vi hade det hemma när jag var liten, men det verkade som att det inte fanns någonstans när jag var ute på jakt i somras och gick till varenda mataffär inom X antal kilometers avstånd. (Lidl, hemköp och kvantum :teehee: ) Så jag har istället livnärt mig på den svindyra caféglassen som säljs lite överallt, med det duger inte längre. Jag är i behov av att ha en glasslåda hemma!

Så har någon sett en bytta polkagrisglass i någon affär, RAPPORTERA FYNDET!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte vilken tråd jag skall posta i, men jag provar denna. :D

Vart kan man köpa polkagrisglass i göteborg?

Det är livsviktigt för mig att äta polkagrisglass, och jag har dessvärre noterat att det bara säljs på vissa cafén, och att man då måste köpa en lös glass med kulor och grejer. Vad jag söker är en sån där trevlig bytta som finns i frysdisker på Ica och liknande, fast med den sällsynta smaken polkagris. Minns att vi hade det hemma när jag var liten, men det verkade som att det inte fanns någonstans när jag var ute på jakt i somras och gick till varenda mataffär inom X antal kilometers avstånd. (Lidl, hemköp och kvantum :teehee: ) Så jag har istället livnärt mig på den svindyra caféglassen som säljs lite överallt, med det duger inte längre. Jag är i behov av att ha en glasslåda hemma!

Så har någon sett en bytta polkagrisglass i någon affär, RAPPORTERA FYNDET!

Ska kolla in detta nästa gång jag är och handlar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte vilken tråd jag skall posta i, men jag provar denna. :teehee:

Vart kan man köpa polkagrisglass i göteborg?

Det är livsviktigt för mig att äta polkagrisglass, och jag har dessvärre noterat att det bara säljs på vissa cafén, och att man då måste köpa en lös glass med kulor och grejer. Vad jag söker är en sån där trevlig bytta som finns i frysdisker på Ica och liknande, fast med den sällsynta smaken polkagris. Minns att vi hade det hemma när jag var liten, men det verkade som att det inte fanns någonstans när jag var ute på jakt i somras och gick till varenda mataffär inom X antal kilometers avstånd. (Lidl, hemköp och kvantum :) ) Så jag har istället livnärt mig på den svindyra caféglassen som säljs lite överallt, med det duger inte längre. Jag är i behov av att ha en glasslåda hemma!

Så har någon sett en bytta polkagrisglass i någon affär, RAPPORTERA FYNDET!

GB lastbilarna brukar kunna sälja om man frågar snällt om det! Jag vet dock inte om det går ner i egen ficka eller så men vad gör det, du får ju din efterlängtade glass :D

4 liters förpackning är det som gäller då, bara fråga när GB bilen kommer med leverans på affären.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte vilken tråd jag skall posta i, men jag provar denna. :D

Vart kan man köpa polkagrisglass i göteborg?

Det är livsviktigt för mig att äta polkagrisglass, och jag har dessvärre noterat att det bara säljs på vissa cafén, och att man då måste köpa en lös glass med kulor och grejer. Vad jag söker är en sån där trevlig bytta som finns i frysdisker på Ica och liknande, fast med den sällsynta smaken polkagris. Minns att vi hade det hemma när jag var liten, men det verkade som att det inte fanns någonstans när jag var ute på jakt i somras och gick till varenda mataffär inom X antal kilometers avstånd. (Lidl, hemköp och kvantum :P ) Så jag har istället livnärt mig på den svindyra caféglassen som säljs lite överallt, med det duger inte längre. Jag är i behov av att ha en glasslåda hemma!

Så har någon sett en bytta polkagrisglass i någon affär, RAPPORTERA FYNDET!

http://www.alvestaglass.se/ - Den s.k. "Caféglassen". Tur för mig att det säljs på ICA Maxi här i stan. Inget i gbg dock, muhahahahah.

polka_1152076_0.jpg

*editzzz*

http://www.gb.se/iceCreamInfo.asp?icid=110 - GB Glassbar (Endast Glassbar)

http://www.siaglass.se/V%C3%A5ra_glassar/S%C3%B6k/polka - SIA Glassbar (Endast Glassbar)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...