Jump to content

Tubfrågan


AngryAxel
 Share

  

29 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

På Arvikafestivalen häromveckan satt jag med mina funkiskollegor bakom scenen Vintergatan och tog det lugnt mellan två arbetspass. Det fanns tillgång till en ödmjuk fika - små baguettebröd och en tub med någon slags vegetarisk patégrej. Inte världens mest kulinariska komposition, men energi behövdes, så jag tog mig en baguette, och klämde ut en ganska stor sträng paté av den nya tuben på brödet, och åt inmundigade smörgåsen.

Någon minut senare kom en annan funkis och skulle göra samma sak, men när hon plockade upp tuben, förändrades hennes trötta anlete, och hennes likgiltiga blick ersattes av en sådan man får när man ser eller upplever något chockerande. Hon utbrast på värmländska: "Vem fa-an har klämt tuben på mitten? Jag hatar när man gör det, det är ju fel!".

Jag blev förvånad över hennes reaktion, och avfärdade det som trötthetsilska, eller något i den stilen. Men sedan har det grott i mig, och jag kom att tänka på ett scenario för några år sedan, när en ex-flickvän reagerade på samma sätt, när hon såg att jag klämde kaviartuben från mitten (det är dock inte därför vi fick epitetet "ex-").

Detta fick mig att tänka - är detta något genomgående? Är det mer 'rätt' att klämma tuben bakifrån än att välja minsta motståndets lag, och klämma där det finns mest innehåll? Finns det två huvudtyper av människor; de som alltid tänker ett steg före, klämmer bakifrån och begär nackskott åt alla som förhindrar enklare framtida klämmande - eller de som hänger sig åt tillfällig lättja och får sota för det när de vid ett senare tillfälle måste trycka fram allt i tuben? Är befolkningen delad i den här ytterst allvarsamma fråga? Spelar det egentligen någon roll?

2375355542_b141d9c281_1118058_0.jpg

Sigge visar var skåpet ska stå

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, det kvittar ju egentligen hur man ser på det. Klämmer man längst bak på tuben så får du ut innehållet. Och klämmer du ut på mitten av tuben så är det oftast som så att du måste klämma bak på tuben för allt innehåll på den främre delen är svårt att nå pga. att det kan göra ont att klämma på den delen. Nu pratar jag givetvis om en tub som har mindre än hälften innehåll i den. En ny tub klämmer jag på mitten med.

Men, jag är en switcharoo. Jag klämmer på mitten, sedan ser jag att det inte går så bra så då klämmer jag bak. De borde lära ut sånt här i skolan, det är ju viktiga grejor.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är helt klart en mittentryckare, efter ett antal tryckningar kommer de inre väggarna att möta varandra, då korrigerar jag helt sonika problemet med att fylla på mittensektionen från den bakre. Har jag lust rullar jag till och med upp den bakre delen.

Exactly what he said!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är helt klart en mittentryckare, efter ett antal tryckningar kommer de inre väggarna att möta varandra, då korrigerar jag helt sonika problemet med att fylla på mittensektionen från den bakre. Har jag lust rullar jag till och med upp den bakre delen.

Gör samma här då det börjar ta slut i den bakre delen. Blir liksom lättare att få ut det sista. ;)

Drar oftast den delen mot en kant för att pressa ut det sista också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Voteade annat.

This is ze reason. Jag börjar klämma i mitten på tuben tills man inte kan få ut mer från mitten, därifrån har jag alltid två alternativ, det är att antingen bege mig längre uppåt på tuben och klämma ut det som finns däruppe eller klämma till nertill på tuben så att mer kommer nerifrån upp i mitten. Det sistnämnda gör jag istortsett alltid.

Jag brukar aldrig göra som så att jag klämmer sönder mitten och sedan fortsätter klämma nerifrån och upp, utan jag klämmer först från mitten, när det är slut så klämmer jag bara upp lite så det kommer upp i mitten för att sedan fortsätta på samma procedur.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...