Jump to content

Musiknyheter


AngryAxel
 Share

Recommended Posts

Kunde inte hitta någon Dylan-tråd, och om den hade funnits hade den väl varit från typ Dylanfeberåret 2005, så det här får duga.

Bob Dylan har tilldelats årets Nobelpris i litteratur, vilket har skapat en del kontrovers. Jag tycker personligen att det är rätt kul att en musiker och låtskrivare tas i beaktande för detta pris, men kan samtidigt förstå invändningarna.

Dylan själv har hintat ganska tydligt genom åren om vad han tycker om prisutdelningsceremonier av olika slag. Redan 1970 skrev han låten "Day of the Locusts" om en hedersdoktorsutnämning han tilldelats där textraden "sure was glad to get out of there alive" förekommer. Och en person som sagt "I think a poet is anybody who wouldn't call himself a poet." kanske inte är så pigg på ett pris som detta?

Tystnaden från honom själv har ju varit total. Inte ens en liten notis om priset på hans hemsida tilläts vara kvar där, så frågan är ju om han ens dyker upp? Samtidigt har en akademiledamot kallat honom arrogant, och det kanske inte direkt gör honom mer motiverad. Mig veterligen har bara en pristagare vägrat priset tidigare. Hade ju varit kul om han ändå dök upp och höll ett svavelosande tal om prisutdelningar eller livedebuterade "Sad Eyed Lady of the Lowlands" (in my dreams) eller något sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 years later...

Idag släppte Ö-viksbandet Meadows End sin fjärde fullängdare "The Grand Antiquation".

Tänker inte säga så mycket mer än att jag är bombsäker på att dessa herrar kommer att slå så in i helvete, och det har jag varit övertygad om sedan första plattan. Här är en av singlarna där det för ovanlighetens skull vokaliseras på svenska. Beställ skivan på CD eller vinyl, mycket nöje!

 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...