Jump to content

Musiknyheter


AngryAxel
 Share

Recommended Posts

Silvana Imam släppte en ny single för nån vecka sen, "Jag dör för dig". Några nya låtar och några gamla låtar som hon har spelat live förut. Riktigt bra single tycker jag, älskar "Tänd alla ljus".

Vet inte heller om någon lyssnar på My Morning Jacket, men deras senaste album "The waterfall" finns ute på Spotify också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu finns hela Mumford & Sons nya album "Wilder Mind" ute på Spottan och så vidare. Sjukt positivt överraskad måste jag säga. Vissa låtar är ösiga och köttiga och vräkiga, andrar tuggar på obemärkt och ylar genom natten. Väldigt atmosfäriskt och vackert bitvis för att sedan växla till stor arenarock. Fan vad jag älskar Marcus Mumfords röst.

The worst band of the century just got worse. Hähä.

http://pitchfork.com/reviews/albums/20421-wilder-mind/

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The worst band of the century just got worse. Hähä.

http://pitchfork.com/reviews/albums/20421-wilder-mind/

Pitchfork har väl alltid egentligen hatat Mumford? Sigh no more fick 2.1 till exempel.

http://pitchfork.com/reviews/albums/13906-sigh-no-more/

Nu tycker jag väl att det kanske är liiite väl lågt och jag är inget super-stort mumford fan men det känns lite (Utifrån min egna åsikt) att dom gjort en "King of leon", det vill säga bytt bort sitt egna sound (Som gjorde dom kända) till ett mera "Arena rock" sound, dock kanske inte fullt ut än. Det som gjorde dom känd (Banjon) verkar vara som bortblåst, jag tycker det är tråkigt att dom gör ett mera "generic" pop sound menmen, det är väl den riktnignen dom vill gå som band.

Redigerad av iweX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The worst band of the century just got worse. Hähä.

http://pitchfork.com/reviews/albums/20421-wilder-mind/

Det var den töntigaste recensionen jag läst. Att dom går in med inställningen att det ska vara dåligt och sågade tidigare album som vart väldigt nyskapande i en annars så urvattnad musikbranch (Silvana Imam exempelvis då hon ändå är på tapeten i tråden.

Pitchfork har väl alltid egentligen hatat Mumford? Sigh no more fick 2.1 till exempel.

http://pitchfork.com/reviews/albums/13906-sigh-no-more/

Nu tycker jag väl att det kanske är liiite väl lågt och jag är inget super-stort mumford fan men det känns lite (Utifrån min egna åsikt) att dom gjort en "King of leon", det vill säga bytt bort sitt egna sound (Som gjorde dom kända) till ett mera "Arena rock" sound, dock kanske inte fullt ut än. Det som gjorde dom känd (Banjon) verkar vara som bortblåst, jag tycker det är tråkigt att dom gör ett mera "generic" pop sound menmen, det är väl den riktnignen dom vill gå som band.

Jag tycker det är helt jävla rätt av dom att testa något nytt. Dom hade kunnat puttra på i all oändlighet och gör samma skiva med banjos och akustiska gitarrer, det hade gått svinbra för dom. Men det är det som är grejen, man tröttnar på att göra samma sak jämt. Klart man måste testa nytt. Och även om jag inte är lika förtjust i rock-soundet tycker jag ändå att det är förbannat begåvat och vackert. Det är så jävla mycket känsla i både sång och melodi. Mumfords röst utgör ju ca 75% av soundet skulle jag vilja påstå. Den är karakteristisk, mysig i dom låga partierna och euforisk när den nästan brister.

Det här mina herrar är musik med riktiga känslor, något som är en jävla bristvara år 2015.

Edit : Hur kan man, om man har någon som helst förkärlek till vackra melodier, vackra ord och stora ljudbilder, förneka det här? Recensenterna letar fel och älskar att hugga på folk som peakat! Det är ett så jävla trött och förkastat argument att dom låter som Coldplay och Kings of Leon. Se förbi det och lyssna till musiken. Helvete!

Redigerad av Weener
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det var den töntigaste recensionen jag läst. Att dom går in med inställningen att det ska vara dåligt och sågade tidigare album som vart väldigt nyskapande i en annars så urvattnad musikbranch (Silvana Imam exempelvis då hon ändå är på tapeten i tråden.

Jag tycker att dom har gått in med fel inställning MEN jag tycker nödvängtvis inte att dom har fel. Ogillar man en sak på grund utav en anledning (Sell out) så kan ju inte någon ändra vad man tycker. Nej, det kanske inte var "sell out" på riktigt men jag fick den uppfattningen när jag läste Pitchfork - att den som skrivit tycker det är sellout.

Förstår inte riktigt vad du menar med Silvana imam? Det finns ingen svensk rappare som ens är i närheten vad hon skriver om, även om det är "generic" hip-hop som låter till viss del likadant så är det en ganska dum jämförelse för hon har inte blivit riktigt känd än eller för den delen bytt stil ännu.

Jag tycker att dom inte gjort en "King of leon" sell out än och det är bara bra dom testar nya saker och att Pitchfork var väldigt hårda och rätt korkad som skrev sådär, för plattan är verkligen inte värd en 2:a utan snarare en kanske 5:a eller 6:a.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att dom har gått in med fel inställning MEN jag tycker nödvängtvis inte att dom har fel. Ogillar man en sak på grund utav en anledning (Sell out) så kan ju inte någon ändra vad man tycker. Nej, det kanske inte var "sell out" på riktigt men jag fick den uppfattningen när jag läste Pitchfork - att den som skrivit tycker det är sellout.

Förstår inte riktigt vad du menar med Silvana imam? Det finns ingen svensk rappare som ens är i närheten vad hon skriver om, även om det är "generic" hip-hop som låter till viss del likadant så är det en ganska dum jämförelse för hon har inte blivit riktigt känd än eller för den delen bytt stil ännu.

Jag tycker att dom inte gjort en "King of leon" sell out än och det är bara bra dom testar nya saker och att Pitchfork var väldigt hårda och rätt korkad som skrev sådär, för plattan är verkligen inte värd en 2:a utan snarare en kanske 5:a eller 6:a.

Som sagt, det hade vart mer sell-out om dom gjorde ännu en platta och turné med banjos, kostymvästar och linnetröjor i sann dränganda. Det dom gjorde nu har dom ju allt i världen att förlora på och är ju på sätt och vis ett vägskäl för många fans. Folk är rasande för att det inte "låter som det brukar" och det är ju det tråkigaste som finns. Hade dom velat sälja sig hade dom inte bytt genre och stil på det här sättet.

Det jag menade med Silvana Imam var nog något jag bara slängde ur mig av bara farten, tror inte att jag ska vandra den vägen igen med risk för slakt och glåpord på nytt.

Summan av kardemumman : Pitchfork bestämmer sig för att det är värdelöst redan innan dom lyssnat. Det är samma sak som när en recensent sågar en uppenbart bra film (Sett till metascore, imdb, andra recensioner) bara för att gå emot strömmen och vara innovativ. Det är töntigt och effektsökande och framförallt provocerande.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, jösses. Den här diskussionen är "rolig". Rolig eftersom "Pitchfork bestämmer sig för att det är värdelöst". Den är rolig eftersom "en recensent sågar en uppenbart bra film bara för att gå emot strömmen och vara innovativ". Den är rolig eftersom "det är helt jävla rätt av dom att testa något nytt". Den är rolig då Mumford & Sons är "väldigt nyskapande i en annars så urvattnad musikbranch (Silvana Imam exempelvis)".

Weener är rolig, eftersom han menar att om man "har någon som helst förkärlek till vackra melodier, vackra ord och stora ljudbilder" går det inte att FÖRNEKA det här.

Weener är rolig eftersom hans åsikter, fortfarande, bara är åsikter. Hans åsikter kan inte skada oss, vi vanliga människor som tycker att Mumford & Sons är ett tråkigt rockband. Vi som inte gillar deras musik. Vi som kanske bara allmänt är less på snubbar i flanellskjortor. Weeners åsikter är bara åsikter. Våra åsikter är också bara åsikter. Pitchforks åsikter är åsikter.

Det roliga med denna enkla ekvation, är att Weeners åsikter inte kan skada oss. Men VÅRA åsikter skadar Weener. Det är därför den här diskussionen är rolig.

Eller, ja. "Rolig".

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkvärt! Och du har givetsvis helt rätt. Jag är en lättprovocerad gnate! Ett av mina mindre charmiga och gubbiga drag som jag konstant får arbeta med. Kul att diskutera och provocera dock! Får nog lugna mig ett hekto innan jag blir forumets nya vice Vice (förstod ni den ordvitsen? ;) )

Förlåt! Okka, du lär mig nya saker i varje post. (Ingen ironi, genuint inspirerad av dig och ditt sätt. Puss. Fjäsk. )

Redigerad av Weener
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Både Major Lazer's nya album och Alesso's nya album finns ute på Spotify nu, lite osäker på vad jag tycker om Major Lazer's album. Det är väldigt bra men inte lika "party" som förut. Jag gillar det iaf.

Favoritlåten ifrån det nya Albumet är nog "Night Riders" även om "Roll The Bass" är riktigt bra med. :)

Redigerad av iweX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Beach Houses nya var riktigt bra!

FIDLAR har släppt ny skiva också, albumet "Too" är riktigt bra, inte lika snabb och tung som debuten. Även The Libertines har släppt en ny skiva "Anthems for Doomed Youth" är första plattan sen 2004.

Beach House's har släppt nytt album IGEN, 'Thank you lucky stars', väldigt spännande att dom släpper material så snabbt faktiskt. Ska ta och lyssna alldeles strax!

 

Om två veckor så släpper för övrigt Adele sin första singel sen 21, jag är astaggad!

MØ's nya singel 'kamikaze' är för övrigt verkligen sjukt bra!

Redigerad av iweX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Först och främst så finns Madi Banja's nya album "Det var inte med meningen" på spotify och jag älskar det haha! Favoritlåten är nog "Hollywood" eller "Du och jag feat Lorentz".

Och sen finns Erik Lundin's nya album ute också som heter Suedi. Haffla på det albumet är riiiktigt tung.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Duvchi's nya album finns ute på spotify (Det är han som gjort många låtar med bland annat Lorentz), det heter 'With the world' och även det inte är så där super super bra, så finns det en del riktigt bra låtar, som till exempel "When the Winter".

 

Grimes nya album finns ute på Spotify också, personliga favoriten än så länge är faktiskt Kill V. Maim!

Redigerad av iweX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...