Jump to content

Studentliv


Mathias
 Share

Recommended Posts

Är det någon av er som har några tips att ge för att höja studiemotivationen? Efter mitt första år på universitetet har jag insett att det är fruktansvärt mycket tuffare än jag väntat mig, och det har resulterat i en uppsamlingstenta i Augusti där ett x antal tentor måste göras. Pluggar jag på flitigt hela sommaren lär jag klara det utan större problem, men det jag behöver hjälp med att hitta är motivationen och tekniker som faktiskt fungerar. Någon med studieerfarenheter som kan tänka sig ge några tips?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon av er som har några tips att ge för att höja studiemotivationen? Efter mitt första år på universitetet har jag insett att det är fruktansvärt mycket tuffare än jag väntat mig, och det har resulterat i en uppsamlingstenta i Augusti där ett x antal tentor måste göras. Pluggar jag på flitigt hela sommaren lär jag klara det utan större problem, men det jag behöver hjälp med att hitta är motivationen och tekniker som faktiskt fungerar. Någon med studieerfarenheter som kan tänka sig ge några tips?

Plugga med bra vänner, inte bara ibland utan hela tiden, jag pluggar väldigt sällan själv nu för tiden och mervärdet som skapas i gemensamt lärande är episkt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen tog jag bara lån mitt sista studieår - inte för att jag egentligen behövde det...

Hur gick du runt under tiden du pluggade? Jobb/sparpengar/sommarjobb/föräldrar? Kombo?

Vad tycker folk om sittningar, förresten? Jag tycker det är askul att gå på nation så jag har inga problem med studentgrejer i sig, men vad gäller sittningar har jag knappt varit på någon sedan jag slutade vara novisch, när det ingick i nollningen. Vi kanske redan har diskuterat det här, men jag tycker bara det är sprithets och masspsykos. Det börjar alltid trevligt, man käkar, snackar, är lite salongs, för att en halvtimme senare mötas av ett bord där alla vrålar dåliga ramsor, står på borden och beter sig som drägg. Jag beter mig knappast fläckfritt när jag är full, så jag borde inte döma folk, men just sittningar blir nästan alltid för mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur gick du runt under tiden du pluggade? Jobb/sparpengar/sommarjobb/föräldrar? Kombo?

Vad tycker folk om sittningar, förresten? Jag tycker det är askul att gå på nation så jag har inga problem med studentgrejer i sig, men vad gäller sittningar har jag knappt varit på någon sedan jag slutade vara novisch, när det ingick i nollningen. Vi kanske redan har diskuterat det här, men jag tycker bara det är sprithets och masspsykos. Det börjar alltid trevligt, man käkar, snackar, är lite salongs, för att en halvtimme senare mötas av ett bord där alla vrålar dåliga ramsor, står på borden och beter sig som drägg. Jag beter mig knappast fläckfritt när jag är full, så jag borde inte döma folk, men just sittningar blir nästan alltid för mycket.

Oj, låter ju som att det urartar sjkut fort! Gasquer då? De är ju finare än sittningar i alla fall och där borde det ju inte vara så stökigt?

Jag har varitpå någon sittning där några beter sig som drägg och jag tycker det är de som håller i sittningen som ska se till att alla sköter sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, låter ju som att det urartar sjkut fort! Gasquer då? De är ju finare än sittningar i alla fall och där borde det ju inte vara så stökigt?

Jag har varitpå någon sittning där några beter sig som drägg och jag tycker det är de som håller i sittningen som ska se till att alla sköter sig.

Haha, kanske gav jag en något sned bild. Det är ju inte alltid folk kastar mat och spyr under bordet, men jag tycker alltid det blir betydligt tråkigare när varenda konversation avbryts av en hetsig ramsa ackompanjerat av slag i borden. Hela middagsgrejen, som är schysst, att käka och dricka ihop, får liksom stå tillbaka för supa-hetsen. Någon gasque har jag aldrig varit på, tror det är vanligare vid tekniska utbildningar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir väl ett par sittningar per termin för min del. Tycker det funkar bra här; man käkar gött och kollar på underhållningen, sjunger några sånger, blir salongs och försvinner iväg på mellanfest. Såvida det inte är en fulsittning då, men dessa sker inte så ofta...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur gick du runt under tiden du pluggade? Jobb/sparpengar/sommarjobb/föräldrar? Kombo?

Vad tycker folk om sittningar, förresten? Jag tycker det är askul att gå på nation så jag har inga problem med studentgrejer i sig, men vad gäller sittningar har jag knappt varit på någon sedan jag slutade vara novisch, när det ingick i nollningen. Vi kanske redan har diskuterat det här, men jag tycker bara det är sprithets och masspsykos. Det börjar alltid trevligt, man käkar, snackar, är lite salongs, för att en halvtimme senare mötas av ett bord där alla vrålar dåliga ramsor, står på borden och beter sig som drägg. Jag beter mig knappast fläckfritt när jag är full, så jag borde inte döma folk, men just sittningar blir nästan alltid för mycket.

Stipendier, föräldrar, besparingar, några sommarjobb och en del andra inkomster här och där. :whistling:

Jag var aldrig en studentikos person. Jag ägde inte ens en overall. I början av studierna gick jag på en hel del tillställningar, mest för att träffa och lära känna folk, men efter det avtog det rätt snabbt. Jag är väl för allvarlig för studentspex...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...

Första kvällen som fadder igår! Fick börja detta spektakel med att vara nykter fadder vilket kändes ganska skönt. Trots det har jag ändå en sjuhelvetes värk i kroppen idag efter allt dansande. Har era nollningar dragit igång dom med?

Nog för att vi börjar tidigt, men min utbildning avslutade 2 ½ veckors nolle-p igår! Fan vad sent ni börjar! :o

Jag var fadder för två år sedan. Det var riktigt kul, men det tog alldeles för mycket tid och kostade i ärlighetens namn lite för mycket pengar. :rolleyes:

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Hej!

Är det någon här som läser på Högskolan Dalarna? I så fall har ni tillgång till en bok jag helt omöjligtvis kan få tillgång till. Det rör sig om en ebok, och jag tänker mig att det vore en sån där guldstjärnetjänst att kirra den åt mig! Eftersom jag är söt och ca. världens bästa student.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Är det någon här som läser på Högskolan Dalarna? I så fall har ni tillgång till en bok jag helt omöjligtvis kan få tillgång till. Det rör sig om en ebok, och jag tänker mig att det vore en sån där guldstjärnetjänst att kirra den åt mig! Eftersom jag är söt och ca. världens bästa student.

En av mina bästa vänner studerar faktiskt där . Kan jag säkert ordna. Vad är det för bok? =)

Redigerad av Vice.
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åh, det vore guld värt! Den heter Remasculinization of Korean Cinema. Puss!

Klart jag hjälper till om jag kan! :) Jag ringer henne dire... Ops! =/

Asså. Är inte Vice. bannad från den här tråden? Varför får han fortsätta skriva?

Kuriosa: Vice. har gjort över 300 inlägg i den här tråden. Varav typ hälften är dubbelposts.

Mvh,

oroad forumit

Redigerad av Vice.
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju inte vara på riktigt.

Tro mig, det är jag...

Glömmer inte hur jag behandlades för att jag inte hade åsikter enligt normen när det kommer till "fusk" som ni kallade det.

Hade han inte bettet sig som en patetisk 14-åring brud som skvallrade till morsan hade han haft sin e-bok senast onsdag...

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tro mig, det är jag...

Glömmer inte hur jag behandlades för att jag inte hade åsikter enligt normen när det kommer till "fusk" som ni kallade det.

Hade han inte bettet sig som en patetisk 14-åring brud som skvallrade till morsan hade han haft sin e-bok senast onsdag...

Jag kan inte förstå att jag skriver det här men:

Okka var aldrig inblandad i din fuskhärva, han bara kommenterade att du bröt mot reglerna. Någonting du själv sa att du gärna följde. (Reglerna alltså.)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hahaha! Åh. Är du på riktigt? Då jag äntligen trodde att du hade blivit mindre löjlig, envis och obstinat, så visar det sig att du till råga på allt är forumets mest långsinta medlem.

Förlåt så hemskt mycket, det var inte meningen att nämna att du spammar sönder det här forumet. Och vad gäller fusktråden - jag har inte skrivit ett enda inlägg i den. Men tack för informationen om att du tänker vara aktivt otrevlig och lura alla de forumiter som var emot dig i den tråden, också!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte förstå att jag skriver det här men:

Okka var aldrig inblandad i din fuskhärva, han bara kommenterade att du bröt mot reglerna. Någonting du själv sa att du gärna följde. (Reglerna alltså.)

Han var inblandad genom att underblåsa häxjakten på mig. Leka låsaspolis gentemot andra forumiter. ^^

Finns en report knapp man kan använda om det behövs. så kan ansvariga kolla upp och göra en bedömning. Man basunerar inte ut sitt missnöje i en allmän tråd.

Och jag bröt inte mot några regler, står inte i reglerna att jag inte får posta i den tråden.

Hahaha! Åh. Är du på riktigt? Då jag äntligen trodde att du hade blivit mindre löjlig, envis och obstinat, så visar det sig att du till råga på allt är forumets mest långsinta medlem.

Förlåt så hemskt mycket, det var inte meningen att nämna att du spammar sönder det här forumet. Och vad gäller fusktråden - jag har inte skrivit ett enda inlägg i den. Men tack för informationen om att du tänker vara aktivt otrevlig och lura alla de forumiter som var emot dig i den tråden, också!

Faktiskt inte en långsint människa, släpper alltid tjafs efter ett par minuter. Däremot är jag fruktansvärt envis om jag anser att något inte har gått rätt till, och det kan jag bokstavligt talat gå hur långt som helst för...

Bra att du ber om ursäkt, då är detta utagerat mellan oss nu. Nej, planerar inte att vara otrevlig eller lura de berörda forumitrrna, men jag har inte glömt hur de betede sig. De är välkomna med en ursäkt de med...

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och jag bröt inte mot några regler, står inte i reglerna att jag inte får posta i den tråden.

Det gjorde du ju visst det, sluta ljug!

Såhär står det i reglerna:

§1.11 Respektera och följ moderatorernas beslut

Diskussioner, frågor och kommentarer om låsningar, raderingar, varningar osv. ska inte behandlas i trådarna. Dylika diskussioner ska i första hand tas med berörd moderator eller administratör via PM. Om PM-dialogen av någon anledning inte fungerar med belåtenhet, vänligen starta en tråd om saken i forumdelen ”GTAsajten - Forumet”. Användare har alltid rätt att veta på vilka regelgrunder en moderator eller administratör handlar.

Sedan bestämde StellHell att du inte fick posta mer i den tråden. Här och här. Han hänvisar dessutom till just den regeln som du ska följa.

Slut ljug och hitta på saker så kanske folk slutar behandla dig som en idiot.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Han var inblandad genom att underblåsa häxjakten på mig. Leka låsaspolis gentemot andra forumiter. ^^

Finns en report knapp man kan använda om det behövs. så kan ansvariga kolla upp och göra en bedömning. Man basunerar inte ut sitt missnöje i en allmän tråd.

Och jag bröt inte mot några regler, står inte i reglerna att jag inte får posta i den tråden.

Faktiskt inte en långsint människa, släpper alltid tjafs efter ett par minuter. Däremot är jag fruktansvärt envis om jag anser att något inte har gått rätt till, och det kan jag bokstavligt talat gå hur långt som helst för...

Bra att du ber om ursäkt, då är detta utagerat mellan oss nu. Nej, planerar inte att vara otrevlig eller lura de berörda forumitrrna, men jag har inte glömt hur de betede sig. De är välkomna med en ursäkt de med...

Jösses. Kul att du tog min "ursäkt" seriöst.

Jag står fast vid att du spammar sönder forumet, och jag ber inte om ursäkt för att jag nämnde det. Jag "basunerade mitt missnöje" i en allmän tråd eftersom det var en helt rimlig frågeställning: du hade tidigare varit bannad från att posta i den tråden, och jag visste inte att den bannen hade släppt. Och eftersom du fortsatte precis som tidigare, dvs. spammade sönder skiten med inlägg som ingen läser eftersom de inte hade någonting med tråden att göra, så var min fråga högst befogad. Vilket andra medlemmars följande respons visade på.

Vad är det som inte gick rätt till? Du borde granska din aktivitet på det här forumet, helt ärligt. Istället för att vinkla det till att du är "utsatt" hela tiden och ett föremål för obefogade påhopp, kanske du kan komma till insikt om vad du egentligen tillför när du rätt ofta beter dig som en treåring.

Fortsätt gärna vara otrevlig mot mig, så kanske det i framtiden leder till att jag använder den där rapport-knappen du beskrev, vilket förhoppningsvis leder till att det "står i reglerna" att du inte får posta i någon tråd över huvud taget.

Synd att du satte igång det här igen. Jag hoppades verkligen att det var en genuint god gärning du tänkte göra. Vilket hade varit en trevlig och fin gest, istället för att åter igen bevisa din omognad.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...