Jump to content

EU


AngryAxel
 Share

EU-poll  

65 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Fan, alltså. Snart är det EU-parlamentsval. Den 7 juni närmare bestämt. Världens näst största demokratiska parlamentsval. Och med detta som premiss hade jag stora ambitioner att göra en stor EU-tråd fullpackad med information, argumentation, bilder på Marit Paulsen, och sånt. Men det blev inte så, utan det kom bland annat en massa andra saker i vägen. Valet blir dock fortfarande av, och man måste säga att det är ett väldigt anonymt val - vid förra valet 2004 deltog endast 38% av de röstberättigade svenskarna, och enligt en undersökning som gjordes förra hösten skulle inte ens hälften - 49% - av de röstberättigade svenskarna rösta i valet, och då har Sverige ändå ett väldigt högt valdeltagande om man ser på Europas genomsnitt.

"Varför rösta?"

Då du röstar i valet till Europaparlamentet väljer du vem som ska påverka din framtid och vardagen för nästan 500 miljoner medeuropéer. Om inte du bryr dig kommer någon annan att göra det – och bestämma vem som ska vara din företrädare i EU:s enda direktvalda församling. De valda ledamöterna formar Europas framtid under de kommande fem åren. Se till att du får det Europa du vill ha! Röstar du inte, klaga inte efteråt.

Dina ledamöter är din röst i EU – se till att du blir hörd! Europaparlamentet, som väljs vart femte år, är en viktig och kraftfull aktör när beslut fattas inom EU. Omröstningen i parlamentet formar EU-lagar som påverkar din vardag, oberoende om det handlar om den mat du äter, vad matkorgen kostar, hurdan luft du andas eller hur säkra barns leksaker är.

I de flesta fall väger ledamöternas åsikt lika tungt som medlemsstaternas när beslut fattas. De flesta lagar som rör vår vardag utarbetar ledamöterna och ministrarna på EU-nivå sida vid sida. Många, kanske till och med de flesta, lagar i ditt land är EU-lagar som införlivats i ditt lands lagstiftning och som röstats fram av Europaparlamentets ledamöter – dina företrädare. Och det är inte bara fråga om lagar utan också om pengar för nya vägar, renare stränder, forskning, utbildning och bistånd. Ledamöterna bestämmer också vart dina EU-pengar ska gå.

Och i framtiden kommer ledamöterna att få ännu mer att säga till om: Med det nya Lissabonfördraget, när det träder i kraft, kommer ledamöternas ord att väga ännu tyngre vid EU-beslut. Efter Lissabonfördraget kommer parlamentet vid lagstiftningen att vara jämställt med medlemsstaternas ministrar i så gott som all EU-politik. Parlamentet kommer också att på förslag från Europeiska rådet välja ordförande för kommissionen, och på så sätt öka sin kontroll över EU:s verkställande organ. Som EU-medborgare kommer du dessutom att ha rätt att ta initiativ till EU-lagar.

Älskar du EU? Eller hatar? Vill du att EU ska bli mer borgerligt? Eller vänsterinriktat? Finns det frågor som du brinner för? Vill du ha förändring? Åtgärder, nu? Investeringar som måste göras? Välj en ledamot som tänker som du och det kan förverkligas. Det är det som är demokrati. Du kan göra skillnad. Det tar bara några minuter att rösta. Kanske kan du kombinera det med en promenad i parken eller en fika. Det krävs ingen stor ansträngning att visa EU vad du vill. Efter att du har röstat är det lätt att följa vad din ledamot gör för dig - på www.europarl.europa.eu!

...Här hemma i Sverige ligger mycket fokus på frågor kring medborgarrätt/integritetsfrågor, där det omtalade telekompaketet som kraftigt begränsar internet fortfarande behandlas av EU, särskilt tilläggen 138 och 166. Och klimatet. Men jag tror jag lägger ner pennan här och gör ordet fritt, jag är ungefär så långt ifrån en EU-parlamentsexpert man kan komma - det mesta av den ovanstående informationen är saxad och omskriven från andra källor. Men jag tycker likväl att det är ett viktigt val som berör oss alla, och det förtjänar mer uppmärksamhet. Det mesta som gått att läsa i media om valet är att media inte skriver något om valet. Hmpf!

Vad tycker du om EU? Visste du om att det är EU-parlamentsval om en dryg månad? Kommer du att rösta? Varför/Varför inte? Vilka frågor är viktiga för dig?

Axel out.

tillägg 1: (undertiteln till tråden ska tas med glimten i ögat)

tillägg 2: Okej'rå, en bild på Marit!

Marit_1103263_0.jpg

Du kan göra skillnad

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 65
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Jämfört med medeleuropén är jag oerhört insatt. :angry: Fick alla rätt i det där testet..

Jag är ganska positivt inställd till EU i allmänhet (främst de ekonomiska aspekterna av unionen) men själva sättet som organisationen fungerar på tycker jag är dåligt och för tyngd av byråkrati. Parlamentet är för stort och för ineffektivt och därför borde det finnas ett överhus, en "senat", av nordamerikansk modell dit varje medlemsland får välja in 2-3 senatorer. Kanske även en folkvald president så att EU får ett "ansikte". Okej, vi har ju EU-kommissionens ordförande (Barroso) men han är trots allt en ganska anonym figur...

Ser inte valet som särskilt viktigt eftersom hela organisationen är så ineffektiv och det är svårt att driva frågor men jag kommer trots det att rösta. På SFP.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jämfört med medeleuropén är jag oerhört insatt. :angry: Fick alla rätt i det där testet..

[skryt] Jag fick 9/10 [/skryt]

Jag tycker att det är väldigt viktigt att rösta för att vi svenskar ska få bra representanter i EU parlamentet.

De kan driva igenom förslag som är bra för Sverige och EU.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte särskilt insatt i det och är inte heller arton vid valet, men Christofer Fjellner skulle säkert fått min röst annars. Han driver inte bara bra frågor som ett frihandelsvänligt miljöprogram och att staten ska hålla sig borta från kulturen, han är även synthare!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Hade helt missat denna tråden, satt inte vad datorn så mycket runt valborg. Så det var ju tur att Axel länkade från IPRED-tråden.

Jag kommer att rösta i EU-valet, antagligen på Junilistan men det beror på hur pass stort stöd de ser ut att ha. Känns som de har blivit lite bortglömda sen förra gången nästan, och man vill ju inte kasta bort rösten. Annars kan det bli Miljöpartiet. Jag tycker inte om hur unionen utvecklas, även om jag ser fördelar med ett sammarbete mellan europeiska länder. Varför ska de bestämma hur många träd det ska finnas i en svensk kohage till exempel? Typexempel på extremt störande EU-byråkrati.

Gjorde Aftonbladets EU-test tidigare idag och fick resultat som följer:

post-343-1242241105_thumb.jpg

Resultatet var väl ungefär som jag tänkt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Här är ett test som vi fick prova på under samhällskunskapen tidigare idag.

Lajnux då. :whistling:

---

Förstår inte riktigt detta. Är jag och PP en exakt match?

@edit; Okej, kollar jag på The Dudes så är det ganska uppenbart att PP har åkt på någon bugg.

Redigerad av Boomer
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår inte riktigt detta. Är jag och PP en exakt match?

@edit; Okej, kollar jag på The Dudes så är det ganska uppenbart att PP har åkt på någon bugg.

Det kan vara att de inte har någon bredare politik utan är ett enfrågeparti. Alltså finns inget att jämföra med. :whistling:

Redigerad av Misterwhoopee
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...