Jump to content

Kampsport


Xersize
 Share

Kampsport  

28 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Jag är lite av en kampsportsfantast. Jag älskar att titta på olika kampsporter, allt ifrån boxning till wrestling. Så jag tänkte fråga er, går ni i någon kampsport? Tänker ni börja i någon? Vill ni ge tips eller rekommendera någon kampsport för andra forumiter? Har ni egna erfarenheter som ni vill dela med er av? Gör det :whistling:

Själv går jag i Kung Fu-grenen Wing Chun på M.A.I Wing Chun i Eskilstuna :rolleyes: Jag ska gradera mig i maj till nivå 1 (vilket betyder att jag är nybörjare, har bara gått i snart en termin) och innan det gick jag i boxning i lite mer än ett halvt år, även det här i Eskilstuna :ermm:

Så, då låter jag turen gå över till nästa som vill ta ordet :(

EDIT: Ändrade så att man kan kryssa i flera på en gång utifall att man går i flera

Redigerad av Xersize
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Går själv inte i någon kampsport, men under en blöt kväll i Flogsta kom jag att prata med en snubbe som pluggade teknisk fysik vid Uppsala Universitet som brann för kampsport, och verkade väldigt kunnig. Han höll just då på med en kampsport jag verkligen inte minns, men den var relativt nyskapad, och byggde på moderna praxis - den var pure självförsvar, och tanken med den var att oskadliggöra attackeraren utan att skada denne, utan bara träffa särskilda beröringspunkter som bara tillfälligt 'förlamar' motståndaren. Ringer det en klocka? Lät intressant, och vore kul att veta vad den hette.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gick två år på Aikido i yngre dagar.. om det nu ens räknas som en kampsport.

Whaddup Steven Seagal. Did you flick them wrists?

Jag gick ett år på Jujutsu, blått bälte. Och om jag råkar bli lite mer atletisk någon gång i framtiden ska jag endast börja träna Muay Thai eller Ninjutsu. Muay Thai för att.. Ja, det är nog den mest brutala kampsporten man någonsin kan lägga händerna på. Ninjutsu för att den är såpass teknisk, and it's all about the kill, baby. Med "brutala kampsporten" så menar jag, man använder ju sig av armbågar, knytnävar, knän och smalben för att göra så mycket skada som möjligt. När de räknade ut hur 'stakt' Muay Thais knä är, en av världens främsta muay thai contenders knäade in i bröstkorgen, så var det av samma tryck och kraft som en 35mp/h bilkrock, I shit you not. Jag kan försöka ladda upp clippet från den dokumentären, om någon är intresserad.

MMA är också en intressant tanke. Jag älskar MMA, jag älskar UFC. Jag hade dödat (med HÄNDERNA rawr) för att få gå på en riktig UFC match.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gick i kyokushin 7-8 år. Brunt bälte. Hyfsat rolig sport men som dock inte gav så mycket ifall man skulle hamna i ett slagsmål, men träningstiderna passade mig och jag behövde träna något.

Vote; Karate

Är det någon som ska till The Zone nästa vecka föresten? Vart där två gånger innan och är riktigt underhållande faktiskt.

Roligaste matchen man har sett där är utan tvekan då Eddy Bengtsson körde över en stackare som inte hade en chans < http://www.youtube.com/watch?v=7Lq5VjWi9Ag

Redigerad av Troxie
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Går själv inte i någon kampsport, men under en blöt kväll i Flogsta kom jag att prata med en snubbe som pluggade teknisk fysik vid Uppsala Universitet som brann för kampsport, och verkade väldigt kunnig. Han höll just då på med en kampsport jag verkligen inte minns, men den var relativt nyskapad, och byggde på moderna praxis - den var pure självförsvar, och tanken med den var att oskadliggöra attackeraren utan att skada denne, utan bara träffa särskilda beröringspunkter som bara tillfälligt 'förlamar' motståndaren. Ringer det en klocka? Lät intressant, och vore kul att veta vad den hette.

Krav maga? Kanske inte så ny, men låter lite som det :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det något att rekommendera? Trots att det var i dina yngre dagar så kanske du minns något?

Körde det i någon månad tills jag lessna på att åka den där biten till träningen. Det är ganska kul, ganska mycket grepp som involverar att böja/vrida armar/vrister. Blir ganska vältränad av det med. Jag skulle nog rekommendera det!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Körde det i någon månad tills jag lessna på att åka den där biten till träningen. Det är ganska kul, ganska mycket grepp som involverar att böja/vrida armar/vrister. Blir ganska vältränad av det med. Jag skulle nog rekommendera det!

Funderar på att börja till hösten. Det är väl lite sent för att satsa något seriöst, men det skulle hur som helst vara riktigt lärorikt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Körde Taekwondo i nått år. Ville verkligen fortsätta, men snubben kom från ingenstans, lockade massor av folk och försökte sen bara att lura pengar av oss.

Fattar inte hur han tänkte, lånade ut utrustning helt gratis, sen kom han efter typ några månader och sa att om vi ville fortsätta så skulle vi få ett pass för X antal år, men det kostade 25.000:-. Det var nog bara två personer som nappade på erbjudandet så hans "dojo" lades ner.

Tyckte det var skitkul, men hans grupp tog in allt, så alla var nybörjare och ålder mellan 4-60~ så allt man gjorde var i princip solo, för att gruppera sig med en galen 30+are som bara gått med för han tror att han ska kunna slå ner folk, som kör sparkar med hårda skor på sig och sig alltid tog i så han sket på sig på allt han gjorde när det gällde spark/slag så blir man rätt trött på det (Det var den enda personen i min vikt/längdklass)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar på att börja till hösten. Det är väl lite sent för att satsa något seriöst, men det skulle hur som helst vara riktigt lärorikt.

Aikaido är inte egentligen det mest optimala om man vill lära sig mycket, det handlar väldigt mycket om att du ska kunna mycket om människans anatomi, om du vill bli bra på det dvs. Jag vet inte om P-C håller med mig på den här punkten, men Aikaido är oftast kallad den tråkigaste kampsporten av dem alla. Alltså, Aikaido är egentligen 100% defensivt, vilket gör att det inte är den mest.. Intressanta kampsporten. Förvänta dig bara inte att du ska t.ex. få lära dig sparkar, slag osv. Aikaido är helt och hållet att använda den andra människans kropp till din fördel, och rikta hans kraft mot ett annat håll.

Ett rätt bra exempel på hur Aikaido fungerar. Eller, traditionell aikaido.

Du borde anpassa vilken kampsport du vill lära dig efter hur du är som person. "Your path as a warrior, is your path of life." som någon random gubbe sade någon gång. Eller så tar du helt enkelt det som finns tillgängligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har tränat Ju-jitsu och Taekwondo i mina 'yngre' år, vilket med andra ord betyder att jag inte tog det speciellt seriöst när det kommer till filosofi och diciplin.

Det var mer något man tränade för att sedan lägga på hyllan så därför är min åsikt inte mer än att det var kul. Nu menar jag inte at man ska slåss då man inte tränar, men att träning inte enbart skall ske inom fyra väggar och tak utan att det skall vara mer självgående och diciplin. Hoppas ni förstår var jag menar. Anyway, det finns stora chanser att jag återgår till Taekwondo inom en snar framtid för att komplettera min parkourträning och verkligen pröva på taekwondo.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag höll på med Shotokan karate tills jag slutade för drygt ett år sedan.

Var precis pågång att gradera till femte kyu (blått bälte).

Det var riktigt givande för mig. Speciellt för mitt vid den tidpunkten obefintliga självförtroende.

Dock så blev klubben jag var med i otroligt passiva gällande lägerverksamhet och liknande. Dålig motivation hos mina tränare och skolan ledde till att jag la det på hyllan.

Har länge velat börjat igen i ny klubb men orken saknas.

Hoppas finna ork och ta tag i det nästa år igen. :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...