Jump to content

Djurplågeri.


Vice.
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 159
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

"It has been estimated that at least $500-600 USD worth of pizza, boxes, blind people sticks, Bibles and Korans have been ordered to Kenny Glenn's and his neighbors' homes. Standard protocol of Ruin Life Tactics have been followed in the masses and somewhere in the region of 50-60 posts on /b/ have claimed to have taken part in ordering several items from this site including buses, taxis and even a funeral hearse. "

http://encyclopediadramatica.com/Kenny_Glenn

lulz ensue.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I en sån här debatt är det också viktigt att nämna att vi uppmuntrar systematisk plågning av nöt- och svinkreatur i slakterier genom att köpa och äta kött.

Walls of glass. (edit: varning även här för mycket starka bilder)

Jag såg bildspelet och var inte det minsta lilla berörd. Väl när djuret är avlivat spelar det mig ingen roll hur köttet hanteras, etiskt sett. Det jag bryr mig om är att de inte ska vantrivas i livet, och i och med att jag går Biologilinjen med inriktning på djurbeteende (där 70-80% av intresset hos de verksamma biologerna är just djurskydd, mest då inom slakt) har jag varit och sett hur slaktsvinen har det.

Och seriöst, det är inte så illa som det alltid tjatas om. Visst finns det brister, det kom vi ju fram till i våra studier, men det kunde vara mycket värre och i Sverige har vi mycket forskning inom detta område. Det finns stor sannolikhet för att det är det här jag kommer jobba med i framtiden. Imorgon ska vi dit igen och se hela produktionsserien från födsel till slakt, det blir intressant. Jag kan ta bilder om ni vill, här är några från våra beteendestudier av dem.

IMG_1459-1_1091195_0.jpg

IMG_1453_1091195_1.jpg

Det vi mest kom fram till var att de är väldigt understimulerade. Svin har ett extremt starkt behov av att böka i marken, eftersom det är på detta sätt de vanligen får föda. Eftersom marken är så kal där de lever får de en massa underliga understimulans/stressbeteenden som enbart påträffas i fångenskap, och bland dessa finns öronbitningar, svansbitningar, klövbitningar, buffande på varandras magar, med mera. Det våra tester gick ut på var att räkna frekvensen av dessa beteenden i 12 boxar, dvs ungefär 100 djur, UTAN halm och sedan MED halm.

Resultaten var för mig helt brutalt övertygande. Grisarna går, ligger eller springer omkring och är småjävliga mot varandra pga stressen och det sker i princip konstant. Inte för varje djur däremot, men sålänge minst ett av de nio djuren i varje box utför något av de olika beteendena inom varje tidsintervall räknas det som "förekomst" och antecknas med en etta. Våra papper var fullklottrade med ettor när varje timme var över, men så fort vi släppte ner en FAMN med halm, och det är verkligen inte mycket på nio grisar, räckte det för att de under ungefär 50 minuter skulle bete sig helt naturligt och nästintill 100% av störningsbeteendena försvann.

IMG_1450_1091195_2.jpg

___

Kor däremot har det i allmänhet väldigt bra i Sverige. Det är faktiskt mer synd om mjölkkorna än om slaktkreaturen, då det krävs extrema mängder energi för att producera de 10 000 liter mjölk per ko och år som det faktiskt gör. De största problemen, förutom att de i princip lider av konstant diarré pga sitt kraftfoder, är att deras juver ofta går i marken när de ska resa sig. Det är klart att det gör om de ligger på marken, men trots att det pågår en väldigt aktiv avel emot att kor ska få extrema juver så har dagens kor ändå så pass stora att de hänger i marken när de står på bakbenen och sitter med frambenen. Detta vore inget problem om de kunde resa sig helt fritt och normalt, men eftersom de ofta står bundna med alldeles för korta (dvs <60 cm) bets, finns hög risk för att de halkar i sitt "koppel" och trampar sig själva på spenarna. Det här leder till svåra klämskador på spenarna och snabbt kommer bakterier in och ger infektioner. 40% av korna drabbas av det här varje år. Det är den enskilt absolut dyraste sjukdomen i hela slaktindustrin.

Mycket problem finns, men i allmänhet är det bättre än "omg ni skulle bara veta hur de har det"-folk tror. Det märkliga är att trots att enkla lösningar finns så gör man inte särskilt mycket åt det. Men det finns såklart exempel där forskning lett till ändrade djurskyddslagar. Min föreläsare gjorde studier på griskultingars beteende när det är dags för mat, och för att göra textväggen lite kortare kan jag säga att suggans skrikande är viktigt för att kultingarna ska hitta dit. Suggan ger bara di 20 sekunder åt gången var 60:e minut, så det är viktigt att de äter vid tillfälle. När man gjorde forskningen såg man till att kultingarna inte hörde suggan kunde de inte hitta dit och, yadayadayada, man ändrade djurskyddslagarna till att högsta tillåtna bullernivå i grishållningslokaler sänktes drastiskt.

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hade aldrig hört talas om killen, dock har jag hört talas om filmer som den där du länkade till (vägrar se den, skulle må så jävla dåligt). Psykopater som den där Kenny borde avrättas. Rakt av. Jag känner ingen sympati för djurplågare. Om någon bad mig att sätta ett skott i pannan på honom skulle jag med glädje göra det. Kanske plåga honom lite först. Fy fan säger jag bara.

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En massa saker

Väldigt intressant läsning, tack för att du delar med dig! Kan hålla med om att just WoG belyser själva hanteringen när djuren väl är dödade för mycket - som du säger är det viktigaste hur de behandlas när de är i livet. Men jag har hört och läst flera beskrivningar från folk som varit på slakterier (och som efter det omvandlats till vegetarianer) för främst svinkreatur och kyckling, och då innehöll det elchocksbad, närmast brutal upphängning i klorna för kycklingarna, samt att de verkligen tvingas leva kvävande trångt, med dussinet kycklingar i varje bur. Läste ett reportage härommånaden om hur man verkligen avlar fram stora kycklingar, till den grad att de får problem med att stå. Har dessutom hört mycket illa om djurtransporterna till slakterierna också, och att väldigt många djur plågas och dör på vägen (artikel ett - visserligen från 2004, och jag hoppas verkligen att det har blivit bättre sedan dess. Artikel två - jobbig läsning, jobbiga bilder). Såg ni själva avlivningsprocessen, och vägen fram till den, Henki?

det pågår en väldigt aktiv avel emot att kor ska få extrema juver

Visst menar du för/så?

Att man misshandlar djur i ungdomen brukar vara ett tecken på att man är psykiskt störd och kommer göra liknande saker mot människor i framtiden. Han borde få vård.

Amen till det där.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, sen kan vi ju stänga alla fängelser också. Varför har vi rätt att stänga in Josef Fritzl?

Jag har inget emot att spärra in Kenny (även om jag knappast tror att det gör någon skillnad på honom som person, han behöver vård) men att mörda honom är oproportioneligt och löser inga problem. Vissa här inne har en sådan sjuk attityd (döda honom, döda honom), skulle vårat rättssystem styras av Vaxxor & co skulle det bli kaos.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...