Jump to content

Foto-på-det-du-precis-köpt


Vice.
 Share

Recommended Posts

Vad handlar den om? Hur är boken skriven?

Piraterna. De svenska fildelarna som plundrade Hollywood får läsarna följa piratrörelsens framväxt från fildelningens början på nittiotalet till det att Gottfrid Svartholm Warg startar The Pirate Bay på en server i Mexiko, via kattoch råttaleken mellan jurister och fildelare, razzian och rättegången mot The Pirate Bay, och de avtryck som piratdebatten lämnar i rikspolitiken. Boken är baserad på intervjuer med pirater, åklagare, antipiratbyråns folk och internationella experter. Vad kommer att hända med kulturlivet och medierna när den nya generationen vant sig vid att information och underhållning är gratis? - adlibris.com

Sinnesjukt spännande. Har redan läst mer än halva. Man får veta hur filelningen började, att de stämde Sony när de började sälja videbandspelare, företaget som släppte den första mp3-spelaren, tvingade 4 studenter i USA att betala 15-tusen $ var, hur Napster startade och slutade. Och mycket mer...

Är precis där, där de börjar prata om Piratbyrån nu.

Som sagt, en grym rekomendation till er!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sinnesjukt spännande. Har redan läst mer än halva. Man får veta hur filelningen började, att de stämde Sony när de började sälja videbandspelare, företaget som släppte den första mp3-spelaren, tvingade 4 studenter i USA att betala 15-tusen $ var, hur Napster startade och slutade. Och mycket mer...

Är precis där, där de börjar prata om Piratbyrån nu.

Som sagt, en grym rekomendation till er!

Skulle du kunna citera ett stycke åt mig via PM?

Vill veta på ett ungefär hur den är skriven. Blev väldigt intresserad av en ny bok att läsa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle du kunna citera ett stycke åt mig via PM?

Vill veta på ett ungefär hur den är skriven. Blev väldigt intresserad av en ny bok att läsa.

+1!

Ni får två eftersom ni är två =)

Moraliskt har jag inga kring att ladda ner. För det som jag laddar ner skulle jag ändå aldrig köpa. Ta Photoshop, som kostar tio lakan att köpa. Det skulle jag aldrig betala, men det är kul att pröva det ändå.

Det är lite som så att hade de insett vad det här med fildelning handlar om, och lagt sina priser på rimligare nivåer, så hade de kanske klarat sig bättre. Det verkar ju att ju mer de spjärnar emot desto värre blir det för dem. När de gör razzior och åtalar folk, och använder sån där DRM-teknik... Nej, jag har inget som helst medlidande med filmbolagen.

Bosse 62, Ingenjör, Höganäs

--------------------------------------------o----------------------------------------------------

EN vårdag, i maj 2000, stod en förbannad hårdrockare från Gentofte i Danmark utanför ett kontor i datameckat Silicon Valley i Kalofornien.

Hans namn var Lars Ulrich, trummis i thrash metal-bandet Metallica, och han var i färd med att begå sin karriärs största misstag...

Lars Ulrish skulle läxa upp en digital rövare som stulit hans livsverk och delat ut det gratis till miljoner giriga ungar världen över. Han trodde att han skulle leda ett rättfärdigt uppror mot en ny sorts virtuella ligister. Han trodde att andra musiker skulle sluta upp. Han trodde att hans fans skulle göra det. Han misstog sig...

Metallica hade tagit hjälp av konsultfirman NetPD för att leta reda på användare som fildelade bandets musik via Napster. På bara tre dagar fann man 355 435 personer. Händelsen tvingade Napster att stänga ner över trehundra tusen användarkonton, men uppmärksamheten kompenserade förlusten flera gånger om. Metallicas aggresiva attack på Napster mottogs inte väl vare sig av media eller bland fans, I flera artiklar beskrevs Metallicas kamp som märklig med tanke på att bandet själva hade byggt upp sin karriär med hjälp av ett underjordiskt kassettbands-nätverk under åttiotalet.

På internet drevs det hejdlöst med Metallica och Lars Ulrich. Sajten Paylars.com mottog donationer till Lars från fans som hade dåligt samvete för att de laddat hem bandets musik. Andra sajter som dök upp var Metallicasucks.com och BoycottMetallica.com Hånet mot Lars Ulrich blev ännu värre när han i en intervju erkände att han hade svårigheter att koppla upp sig på internet. Metallica beskrevs som svikare, stofiler och bakåtsträvare. Att vara emot fildelning var helt enkelt inte hårdrock.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...