Jump to content

Senast genomlyssnade musikalbum


Jacker
 Share

Recommended Posts

Stone Sour - Audio Secrecy

174788_1186503_0.jpg

Fick ett tips av en polare efter att ha sett en video där Corey Taylor spelar gitarr och sjunger lite blandade låtar.

Riktigt välgjort album med många riktigt bra melodier och sånginsatser. "Say You'll Haunt Me" är grym!

Ett band jag med största sannolikhet kommer att börja lyssna mer på :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Stone Sour - Audio Secrecy

174788_1186503_0.jpg

Fick ett tips av en polare efter att ha sett en video där Corey Taylor spelar gitarr och sjunger lite blandade låtar.

Riktigt välgjort album med många riktigt bra melodier och sånginsatser. "Say You'll Haunt Me" är grym!

Ett band jag med största sannolikhet kommer att börja lyssna mer på :)

Stone Sour, bandet som levererar världens bästa radiorock!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Misterwhoopee - Köper du några nypressade vinyler?

När man talar om trollen...

post-343-074243000 1287323063.jpg

Köpte vinylutgåvan av Arcade Fires senaste igår och har nyss i eftermiddags tagit oskulden av den. Blev faktiskt först intresserad av skivan eftersom omslaget avbildar just en sådan Mercedes som jag renoverar. Sedan lyssnade jag på några av låtarna på youtube; Ready to Start, We Used to Wait och Sprawl II fastnade relativt snabbt. Även om man inte är uppväxt i ett amerikanskt förortsområde med villor så känns texterna bekanta även för en som är uppväxt i en svensk förort i hyresrätt. Nice skiva!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

tumblr_l874ehHptr1qzp2wmo1_500_1186811_0.jpg

Tesseract - Concealing Fate (EP)

Ett band som jag har lyssnat på sen ett par år tillbaka och äntligen släpper dom sin första EP!

Det är 6 spår på EP'n, och varje låt är verkligen som en berättelse.

De har verkligen allt som jag förväntade mig, vackra melodier, tunga djentriff och grymma sångslingor!

Deras musik kan beskrivas som progressiv/melodisk metal, och jag efter den här EP'n så längtar jag verkligen efter deras fullständiga skiva som kommer släppas i början av 2011!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tesseract - Concealing Fate (EP)

Ett band som jag har lyssnat på sen ett par år tillbaka och äntligen släpper dom sin första EP!

Det är 6 spår på EP'n, och varje låt är verkligen som en berättelse.

De har verkligen allt som jag förväntade mig, vackra melodier, tunga djentriff och grymma sångslingor!

Deras musik kan beskrivas som progressiv/melodisk metal, och jag efter den här EP'n så längtar jag verkligen efter deras fullständiga skiva som kommer släppas i början av 2011!

Sitter och lyssnar lite på albumet nu. Första intrycket är jävligt bra. Låter som en skön blandning mellan klassisk metalcore och progressiv thrash/groove metal.

Alltid spännande med annorlunda metal band. Men så är jag ju jävligt svag för catchiga thrash-iga riff, och det verkar de ju ha gott om :D

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

post-343-002019400 1289684020.jpg

Har suttit sedan 17-tiden och matat skivspelaren och hamnat i något slags transliknande tillstånd. Har nog ätit för lite, i vilket fall rotade jag fram T. Rex - Electric Warrior som jag inte spelat igenom på flera år och nu snart har snurrat klart. "Jeepster" och "Get It On" får självklart höfterna att röra på sig och även några andra, men även rätt gott om chilliga låtar på denna glamrocksklassiker från 1971.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Am_I_Blood_-_The_Truth_Inside_The_Dying_Sun_-_Front_1191060_0.jpg

Am I Blood - The Truth Inside The Dying Sun [2005]

Aldrig hört talas om dessa finska thrashers, nu har jag genom en slump fått höra talas om dem och jag är mäkta imponerad!

Albumet "The Truth Inside The Dying Sun" är det första och enda jag hört och det låter väldigt bra. Trummorna, solona och sången är ruggiga.

Spår 2; "Gone With You" är min favoritlåt på plattan, grym som den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

My Chemical Romance har gått från emorock till elektronisk garagerock ungefär. Även om ni hatade MCR tidigare borde ni definitivt kolla in den här plattan. Kan nästan lova att den kommer bli en riktig hit!

Ser fram emot Europa-turnén i sommar (antagligen)!

Redigerad av Adriian
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kanye West - Me Beautiful Dark Twisted Fantasy

Alltså näe... Jo, fan vad bra. Kolla på Runaway. Lyssna på skivan. Läs den korta antologin på DN.se.

Nej, men det här är ett sjukt solitt album. Otroligt mångfacetterat musiklandskap, fantastiskt låtmaterial som når höjder som lika gärna skulle kunna hittas på en "Best of"-skiva. Jag kan inte bli annat än imponerad, och efter blott två lyssningar känns det som att den otvivelaktigt kommer att kämpa om en topplacering på "Årets skivor"-listan. Någon annan som har börjat skissa på sin, förresten?

Redigerad av AngryAxel
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kanye West - Me Beautiful Dark Twisted Fantasy

Alltså näe... Jo, fan vad bra. Kolla på Runaway. Lyssna på skivan. Läs den korta antologin på DN.se.

Nej, men det här är ett sjukt solitt album. Otroligt mångfacetterat musiklandskap, fantastiskt låtmaterial som når höjder som lika gärna skulle kunna hittas på en "Best of"-skiva. Jag kan inte bli annat än imponerad, och efter blott två lyssningar känns det som att den otvivelaktigt kommer att kämpa om en topplacering på "Årets skivor"-listan. Någon annan som har börjat skissa på sin, förresten?

Kan ingenting annat göra än att hålla med dig.

Lyssnade igenom hela skivan från spår ett till tretton och det hela är ju uppbyggt på ett sätt som få andra artister ens kommer i närheten av. Vet inte hur jag ska beskriva det, men det är nästan som en film snarare än en skiva.

Otroligt imponerad. Kanye West har ju varit lite som en berg- och dalbana de senaste åren, men jag trodde aldrig att han skulle lyckas göra en så här superb platta.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

PITCHFOOOORK P4K!!!!!! PITCHFOOOOOORK!!! YOYOYO! 10.0 10.0!!!!

Nästan lika komiskt som att B.O.B. av OutKast påstås vara 2000-talets bästa låt.

Men ändå: väldigt bra album.

(B.O.B. är också en väldigt bra låt.)

Men det är klart, har man makten använder man den. Hipsters.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

post-343-075106200 1291845020.jpg

Sonny Rollins - The Bridge.

Jazz passar alltid så bra i gränslandet mellan kväll och natt. Särskilt nu när man sitter i ett varmt rum och spanar ut i kylan. Det här albumet är fyllt med eleganta saxofonslingor och chill jazzgitarr. En sådan tur för mig att min farbror hade den goda smaken att införskaffa skivan en gång i tiden!

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Rotade igenom brorsans gamla LP's, kassetter och skivor idag och hittade den gamla godingen "Come My Fanatics..." av Electric Wizard (självklart på två "brända" kassetter).

Satte mig direkt nere i källaren när jag kom hem, stoppade in kassetten i kassettspelaren och pumpade högsta volym. Tog mig en cigg, lutade mig tillbaka i en sliten skinnsoffa som sett sina bättre dagar, blundade och njöt.

Detta är musik som den ska vara. Magnifik, briljant och magisk.

10/10

Redigerad av Mark
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Elvis Costello & the Attractions - Blood & Chocolate

Sjunde bästa Costelloskivan! "Tokyo Storm Warning" är dock usel.

Hah! Korrekt. Min personliga favorit är faktiskt Imperial Bedroom (IbMePdErRoIoAmL), tätt följd av This Years Model.

Öhm, senaste genomlyssnade album: vet int. Lyssnar på så många. Kanske Blackandwhite av Mellowhype. De har faktiskt just blivit signade av Fat Possum, så deras album kommer finnas på vinyl inom en relativt snar framtid yaaaayy!!!!! O F W G K T A !!!!, asså de är bäst, ärligtttttttt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tre bra album har jag fått lyssna igenom på en väldigt kort tid nu. Endgame (Rise Against), Angles (The Strokes) och When You're Throuch Thinking, Say Yes (Yellowcard). För mig som behövde ny musik kunde det inte komma lägligare!

Var väl minst nöjd med Yellowcard, men det är nog för att jag vuxit ifrån musikstilen lite.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...