Jump to content

Do you believe in karma?


kicken
 Share

Tror ni på karma?  

40 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

För det första vill jag bara säga att det är ingenting jag själv verkligen fördjupat mig i så jag själv vill inte i min förstapost börja diskutera karma då det är ett begrepp som är så otroligt omfattande. Tråden är mer menad som en poll- och diskussionstråd för de som vill diskutera detta. Naturligtvis är det som alltid tillåtet att argumentera för/mot och ge sina egna åsikter. Skriv på!

Jag själv vill gärna höra vad alla har att säga om karma då jag är väldigt kluven i frågan. Jag själv har varit med om så mycket saker som talar för att karma finns, men är det någonting som jag bara inbillar mig? Är det en illusion? Eller är det ett begrepp som är så subtilt så vi själva inte vet vad vi ska tro? Jag vet inte, vad tror ni?

Dålig poll? Säg till, så fixar jag svarsalternativen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om jag tror att karma finns.

Däremot har jag under senare år börjat tänka på att varje gång något skiter sig för mig så kanske jag får tillbaka för något istället för att tänka "Varför händer det här mig?" blir det "Ok, jag sparkade i en myrstack på en rast i grundskolan, så det kanske är rättvisst". Men det kanske bara är en metod att stilla sura motgångar med.

Redigerad av Misterwhoopee
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Känns som att man börjat göra det, till en viss del på senaste tiden. Har börjat tänka lite såhär:

"Från allt dåligt kommer nog något bra"

"Från allt bra kommer något ännu bättre"

hmm.. Såg YesMan någon vecka sen, tror den påverka mig en gnutta från personen jag var innan till det jag är nu. ;o

Redigerad av Xazzi
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, jag tror inte på karma. Inte på det sättet att det skulle på något sätt vara en universell naturlag - det skulle förutsätta att det fanns en universell moral som alla dömdes efter, och det tror inte jag på. Men det är ett bra sätt att leva sitt liv efter, och som Whoopee påpekade - ett sätt att hantera motgångar, och på sikt bli en bättre människa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte, men jag röstade ja.

För någon månad sedan var jag i skolan, och skulle gå på toa när jag hittade en nyckelknippa vid handfatet. Jag hade bråttom till min lektion, men bestämde mig i alla fall för att gå till vaktmästaren och lämna knippan, och därmed komma fem minuter försent till lektionen.

Helgen som kom var jag och några vänner ute på krogen. Vi hade varit där ett tag, och jag och J bestämde oss för att gå ut och ta en nypa luft, så vi tog en snabb promenad på tio minuter. När vi kom tillbaka sa en av mina vänner som satt kvar att myndigheterna hade kommit in och kollat personer på deras legitimation, och att vi hade gått om dem i dörren. Jag som enda omyndiga person med i gänget hade alltså precis missat den kontrollen. Efter det började jag tro snäppet mer på karma!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte, men jag röstade ja.

För någon månad sedan var jag i skolan, och skulle gå på toa när jag hittade en nyckelknippa vid handfatet. Jag hade bråttom till min lektion, men bestämde mig i alla fall för att gå till vaktmästaren och lämna knippan, och därmed komma fem minuter försent till lektionen.

Helgen som kom var jag och några vänner ute på krogen. Vi hade varit där ett tag, och jag och J bestämde oss för att gå ut och ta en nypa luft, så vi tog en snabb promenad på tio minuter. När vi kom tillbaka sa en av mina vänner som satt kvar att myndigheterna hade kommit in och kollat personer på deras legitimation, och att vi hade gått om dem i dörren. Jag som enda omyndiga person med i gänget hade alltså precis missat den kontrollen. Efter det började jag tro snäppet mer på karma!

Du gjorde något gott och sedan, dagar efter, hade du tur vid en legkontroll - och nu tror du på karma? Kom igen! :)

Vote: Nej, absolut inte (men det är som redan nämnt ett bra tankesätt att leva efter).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du gjorde något gott och sedan, dagar efter, hade du tur vid en legkontroll - och nu tror du på karma? Kom igen! :)

Vote: Nej, absolut inte (men det är som redan nämnt ett bra tankesätt att leva efter).

Jag sa inte att jag trodde blint på det, men eftersom att just den händelsen var ett ganska bra exempel på hur karma hade kunnat fungera så är det klart att det är en lustig historia.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart tror jag att om jag gör dåliga saker kommer jag på ett eller annat sätt straffas på mig. Om jag går runt och är elak mot mina kompisar så kommer de lämna mig, och så vidare. På samma sätt som att jag tror att om jag gör snälla saker mot mina kompisar så kommer de ställa upp för mig. Men jag tror inte att det beror på karma.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror på karma. Ja, ja .. jag vet vad ni tänker så håll tyst. Jag tror på karma i den benämningen att universum alltid balanserar ut sig själv till slut. Och med universum menar jag allt. Stora som små saker.

Alltså, karma känns som en ganska logisk naturkraft helt enkelt. Håller universum i shack liksom. Kyss

Jag tror inte på hela 'upplyst-och-reinkarnations'-grejen dock.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...