Jump to content

Dragon Age: Origins (PC, XBox 360, PS3)


Crusader
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 181
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Har säkert frågat detta förr, men är det open world? Jag förväntar mig inget Oblivion, men jag hatar hatar hatar allt för linjära spel!

Precis som stoffe säger.

Jag fick ingen känsla alls av att det var speciellt linjärt när jag spelade det, finns rätt mycket att göra på de ställen du besöker så du behöver inte oroa dig :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har säkert frågat detta förr, men är det open world? Jag förväntar mig inget Oblivion, men jag hatar hatar hatar allt för linjära spel!

Om du menar Witch Hunt DLCn så nej, men menar du Dragon Age: Origins i sig så ja. Inte Freeroam som t ex Oblivion men man kan välja i vilken ordning man reser till de olika ställena på världskartan. Dessutom så har spelet fler valmöjligheter och slut (för att inte glöma 6 totalt olika början beroende på vilken klass man väljer att spela) än något annat spel jag någonsin har spelat. Många fler valmöjligheter till hur man avslutar quest än t ex Oblivion. Så gillar du inte när det är linjärt och vill välja själv så är det här spelet för dig.

Dessutom har ens val i spelet effect på hur världen kommer se ut i Dragon Age II.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Ang. Witch Hunt. Ni som spelade igenom den innan uppdateringen kanske borde köra igenom den igen nu när de har fixat de 2 stora buggarna.

Buggarna var:

1. Om karaktären laddades från en DLC så antogs det att man vägrade ritualen i slutet på DAO.

2. Man fick ingen sparfil med ens beslut efter ha klarat "Witch Hunt" som sedan kunde laddas i "Dragon Age 2".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 months later...
  • 1 month later...

Har spelat igenom nästa hela spelet nu, men innan jag gör dom sista main questen så vill jag inleda en romans med en utav karaktärerna. Men hur gör man? Zevran har runt 80% i relationship med mig, och jag tycks inte kunna göra något. Han står dessutom som "warm", har förstått att det skall ändras till friendly eller liknande. Är det en bugg kanske? Jag har heller inget att säga honom när jag pratar med honom i campet. Kan bara välja "ask questions" eller "ask personal question" men sen har jag inga frågor. Läste att jag skall kunna bjuda in honom till mitt tält nu, men vad gör man om ingen sån option dyker upp?

Har dessutom gett honom massvis med gifts, bland annat plot-giftsen. Finns inte så mycket mer jag kan göra för att höja mätaren ytterligare..

Edit: Stötte på The Crows i Denerim, Landsmeet etc. Nu har jag 90 i relation med Zevran, och det står "friendly". Har fortfarande inte fått några alternativ för sex eller kärlek. Vad gör man?

Redigerad av IceCandy
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har någon gång sagt till honom att du inte är intreserad så är det kört. Annars så ska det vara i dialogvalet för privata diskutioner. Möjligen så kan du vara tvungen att prata med honom om en massa grejor först om du inte har gjort det.

Ibland så kan det hända att man blir vän för snabbt med dem och romans alternativet hoppas över. Då, om man har Gift-Pack som man kan köpa och ladda ned, så kan man med dåliga presenter sänka vänskapen och sedan efter man har lyckats få igång romansen, höja igen med trevliga presenter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Blev för ivrig och bestämde mig för att skita i Zevran och försöka mig på Alistair istället. Det tog sin tid, men jävlar vad emotionell jag blev, haha! Blev riktigt grinig mot slutet av spelet när Alistair i princip gjorde slut. Hade läst att man skulle kunna bli

drottning

men jag fick inget sådant alternativ. Fick kolla upp det en gång till efter jag klarat ut det och då stod det att jag valt fel dialog options för att "låsa upp" den möjligheten, FFFUUUUU! Provade att göra

Loghain till Warden och låta hans dotter bli drottning

, ångrade mig direkt efteråt och laddade om. Valde Alistair istället och ditchade dom andra totalt, men blev lik förbannat i min tur ditchad av Alistair, haha!

Oh well, nu har jag klarat ut det iallafall. Hade provat det innan när det var nyutkommet men tyckte inte det var något att ha, men bestämde mig för att ge det en chans för några dagar sedan och sögs in i det direkt. Nu är bara frågan vad man skall köra härnäst? Det tycks finnas en stor hög med expansions, också självklart 2an. Är expansionpaketen en fortsättning på storyn i Origins, eller något vid sidan av? Borde man spela igenom alla expansions innan man ger sig på 2an? Har förstått att man bara kan vara human i 2an, så jag antar att det är en helt ny story även om man förmodligen återser en del karaktärer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, så 2:an är kaos? Har en polare som sitter och hypar spelet som satan och nu sitter ni här och säger att det är asdåligt. :D Får prova det själv helt enkelt. Skippar expansionpaketet för sånt orkar jag inte med.

Jag har ett presentkort på GAME på 400 spänn. Dom enda spelen jag är intresserade av är i princip Dragon Age 2 (om det nu är bra) och Skyrim. Skall jag KÖPA Dragon Age 2 och riskera att bli besviken? Eller ska jag vänta tills juletider och köpa Skyrim då? Det kliar i fingrarna med det där jävla presentkortet, men det finns i princip inga spel jag är intresserad av.. Befarar att om jag inte använder kortet till något vettigt så kanske jag hamnar i fällan och springer för att köpa Cataclysm eller något..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, så 2:an är kaos? Har en polare som sitter och hypar spelet som satan och nu sitter ni här och säger att det är asdåligt. :D Får prova det själv helt enkelt. Skippar expansionpaketet för sånt orkar jag inte med.

Jag har ett presentkort på GAME på 400 spänn. Dom enda spelen jag är intresserade av är i princip Dragon Age 2 (om det nu är bra) och Skyrim. Skall jag KÖPA Dragon Age 2 och riskera att bli besviken? Eller ska jag vänta tills juletider och köpa Skyrim då? Det kliar i fingrarna med det där jävla presentkortet, men det finns i princip inga spel jag är intresserad av.. Befarar att om jag inte använder kortet till något vettigt så kanske jag hamnar i fällan och springer för att köpa Cataclysm eller något..

Jag har lirat Origins säkert flera hundra timmar och för mig är det kanske det bästa spelet någonsin, och jag tycker att DA2 är ett helt annat spel som inte alls känns särskilt Dragon Age:igt.

Stridssystemet i Origins var välkomponerat och främjade ett taktisk infall när det kom till strider. I Dragon Age 2 är det praktiskt taget hack n slash och ibland pulvriseras fienderna bildligt talat av dina attacker, vilket jag fann ruskigt löjligt och tråkigt. Även om det fortfarande finns taktiker är de inte alls lika djupgående som i Origins, tycker jag.

Du kan läsa lite här om vad jag tycker om det.

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Just stridssystemet i Origins var något jag inte trivdes med helt. Jag försökte spela det i realtid som ett actionspel eftersom jag inte gillar att behöva pausa i varenda strid, det blir oerhört tröttsamt i längden. Det gick riktigt dåligt och halvvägs igenom spelet så tipsade en kompis mig om att jag borde sänka svårighetsgraden till easy, eftersom det då skulle vara möjligt att spela på det viset. Så har dom ändrat stridssystemet till mer action, mindre pausa och tänka så gynnar det nog en sån som mig, som sitter och är otålig hela tiden. :D

Vad mer finns det som gör det till noterbart "sämre" än Origins? Jag trivs själv inte med tanken på att man inte kan bestämma speciellt mycket om sin karaktär, att man har en "fast" bakgrundsstory, samt att det inte syns när någon partymember bytt gear. (Kanske en bagatell för många, haha)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Själv så håller jag inte med de andra. DA2 är ett riktigt bra spel. Inte episkt och det saknar några riktiga "skurkar" men väldigt bra berättad och intresanta uppdrag med några riktigt tuffa beslut som man får göra som har stor effekt på hur saker utvecklar sig.

Stridssytemet är mycket mer actionbetonat så det borde passa dig bra. :)

Ang. Awakening så är det en smaksak. Jag gillade det väldigt mycket eftersom man fick ta rollen som ledare över Grey Wardens, leta upp nya som fick bli Grey Wardens, vara dommare och bestämma straff för några brott osv.

Personligen så tycker jag att du ska spela Awakening först för 1 (eller, igentligen 2) av dina companions i DA2 är med i Awakening som companion. Eftersom du laddar en sperfil i DA2 så har beslut som du gör en viss effekt.

Witch Hunt beror på om du vill spela fortsättningen på Morrigans historia. Men den är väldigt kort.

Golems of... kan du skippa om du inte vill ha en ordentlig utmaning eller möta en DA2 fiende tidigare.

Leliana's Song är helt fristående men 2 av karaktärerna där återvänder i DA2.

Man kan inte byta kläder på ens companions i DA2 alls. Man kan därimot uppgradera deras kläder och de byter ibland själva.

Visst, man kan inte byta ras på ens huvudkaraktär av storymässiga orsaker. Man kan fortfarande välja kön, utseende, klass (Warrior, Rogue, Mage), huvudkaraktären har nu en röst och hans utveckling som karaktär beror lite på vilka dialog val man gör.

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gick och köpte DA2 trots allt. Hade ju presentkort och kände att det var lika bra att jag spenderade det på något. Frågade en snubbe i butiken om han tyckte jag skulle köra expansions först eller gå direkt på 2an, han sa att jag åtminstone borde köra Awakening först. Men jag struntade i hans råd och slet åt mig ett ex av DA2 istället. :D

Återkommer i DA2 tråden när jag provat det. Ord står mot ord känner jag, alla mina polare säger att DA2 är toppen, men flera stycken här säger att det suger hästballe. WE'LL SEE!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan någon förklara för mig vad jag har gjort här. :P

Jag har lyckats låsa upp Assassin på min rogue utan att ha hunnit träffa Zevran eller köpt den där boken som man kan köpa lite längre in i storyn.

Både jag och polare hade Assassin upplåst vid level 7 utan att ha gjort någon av de sakerna som man enligt Dragon Age wikia + Google ska glra, hur fasen har vi lyckats med det? :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...