Jump to content

Dragon Age: Origins (PC, XBox 360, PS3)


Crusader
 Share

Recommended Posts

Först för att göra något klart: Det här spelet har inget med Dungeons & Dragons och dess världarna att göra, inget med Forgotten Realms eller Baldur's Gate att göra. Spelet och dess värld är från grunden skapad av BioWare (Utvecklarna bakom bla Baldur's Gate, Star Wars: Knights of the Old Republic, Mass Effect). Det är bara en Spirituell uppföljare, alltså i samma anda.

Specis som namnet hintar om så har huvudkaraktärens bakgrundshistoria (Origin) stor betydelse för resten av spelet. Det bästämmer hur folk kommer reagera till karaktären (T ex Elves anses vara andra klassens medborgare och mindre värda) samt vad som kommer hända.

När man börjar spelet får man välja mellan 6 olika Origins som man kommer spela igenom i början på spelet.

Ens moraliska val kommer ha en stor betydelse för hur spelet utvecklar sig men man kommer inte ha en moralmätare som i tidigare BioWare spel.

Gameplay mässigt är det som en förbättrad version av det i Baldur's Gate bara det att det är Third Person och man stryr en karaktär direkt medans man kan ge order till de andra genom att shifta mellan karaktärer. (Men man måste inte styra just sin huvudkaraktär utan att även styra någon av de andra)

Men om man absolut vill spela spelet som man gjorde t ex Baldur's Gate spelen så går det att välja (fast antagligen bara på PC).

Trailer

Trailer 2

Gameplay

Gameplay 2

Gameplay Walkthrough Part 1

Gameplay Walkthrough Part 2

Origins gemförelse

Spelet släpps 6 November till PC, PS3/XBox 360.

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 181
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

  • 4 weeks later...

Battle Gameplay Walkthrough Part 1

Battle Gameplay Walkthrough Part 2

Verkar som att stridssystemet är som jag hoppades. Man kan välja mellan att ge order till sina lagkamrater vad de ska göra/vem de ska anfalla, kontrollera dem eller låta AIn själv bestämma.

Gillar att om en teammedlem "dör" så vaknar den igen efter stridens slut men har nedsatt funktion tills man har vilat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
  • 2 months later...

Nu när det har kommit lite mer material visat hit och dit, någon annan än jag som är tokhypad? Det är ju Bioware som gör det, och de har tamigfan aldrig gjort ett dåligt spel. Sämre spel, yes. (Neverwinter nights 2.) men, Neverwinter Nights är ett av mina all-time-favourite so, yeah.

Origins systemet verkar rejält intressant, speciellt för en sån som mig som gillar att sätta mig med en kopp varm choklad och bara gå runt i en stad och prata med folk och lyssna på konversationer - och iom. origins systemet får jag dricka många koppar choklad eftersom nästan alla konversationer är annorlunda med olika origins. :3

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Lite Collector's Edition info:

Dragon Age Origins Collector's Edition

* Tin Case

* Bonus DVD including:

o A making of documentary

o Soundtrack

o Trailers

o Wallpaper

o Concept art video

o Strategy tips.

* Cloth Map

* 3 pieces of exclusive in-game content:

o Bergen’s Honor: A massive helmet made out of dragonbone (+2 to armor, +25 physical resistance, +6 to attack)

o Grimoire of the Frozen Wates: A special book that adds +3 to all attributes when read

o Final Reason: A magical staff of immense power (adds to damage, spell power, and fire damage)

* Additional In Game Content

o "The Stone Prisoner" unlockable bonus quest and unlockable character, Shale

* An unlockable item for Mass Effect 2

o Get an exclusive in-game item for use in the upcoming title Mass Effect 2

Förbokar du på vissa ställen (T ex Webhallen. Gäller även vanlig version) får du dessutom in-game ringen Memory Ring som hjälper ens karaktär att levla snabbare.

* +1 % XP

* +1 skill point

Vissa ställen har dessutom extra exlusiva in-game ringar med andra effekter (Tyvärr nästan bara Amerikanska butiker) men Memory Ring är standard.

T ex bokar du PC-versionen på EAstore så får du ringen Eldsband:

* + Stamina

* + fire resist

* + spirit resist

Spelet släpps 6 November!

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Son of a...

BioWare has confirmed with IGN Dragon Age: Origins is indeed getting a new, November release date. But don't worry, it's not too long of a wait.

"Dragon Age Origins will be released on November 3rd in North America and November 6th in Europe for Xbox 360 and PC. The Playstation 3 version will follow later in November," the BioWare rep said.

Källa: IGN

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
Lite offtopic men;

Varför släpps spel alltid några dagar senare i Europa än i USA?

Brukar bero på en av 2 olika orsaker. Den vanligaste är att de kan inte trycka och skicka alla spelen till alla världsdelar samtidigt och tar därför en i taget.

Och när det gäller spel med multiplayer så är det också för att inte servrarna ska kracha.

När de släpper över hela världen samma dag så låter de vissa världsdelar vänta tills de har levererat till alla. Vid sådana tillfällen kan en spelbutik ha fått spelet redan veckor före releasen men de får inte sälja det. Men ofta missbrukas det så därför brukar de inte bry sig om att släppa samma dag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Brukar bero på en av 2 olika orsaker. Den vanligaste är att de kan inte trycka och skicka alla spelen till alla världsdelar samtidigt och tar därför en i taget.

Och när det gäller spel med multiplayer så är det också för att inte servrarna ska kracha.

När de släpper över hela världen samma dag så låter de vissa världsdelar vänta tills de har levererat till alla. Vid sådana tillfällen kan en spelbutik ha fått spelet redan veckor före releasen men de får inte sälja det. Men ofta missbrukas det så därför brukar de inte bry sig om att släppa samma dag.

Låter ganska logiskt (w00t)

Tack för det väldigt utförliga svaret!

--

Spelet verkar riktigt bra; alla trailer hittils har iaf visat upp en hel del kvalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

The Music of Dragon Age

Äntligen fick jag svar på frågan som har oroat mig rätt mycket: Kommer Dragon Age: Origins i grunden vara en massa hårdrock musik? Och svaret är visst ett stort nej. Faktum är att det troligen kommer vara väldigt lite hårdrock om någon alls.

Musiken man fick höra lite av var helt underbar. Och att den spelas av en riktig synphoni orkester.

Gjord av Inon Zur som gjorde musiken till Fallout 3 samt vissa låtar i Baldur's Gate och Icewind Dale spelen.

Jag var rätt besviken på musiken i Mass Effect (även om jag vande mig) så jag var rätt orolig men det här var verkligen goda nyheter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Sacred Ashes Kortfilm

Riktigt cool. :confused: Undrar om det är en grupp mellansekvenser, en enda hel mellansekven eller helt enkelt bara gjord som trailer. Häftig var den iallafall. >_<

Huvudstaden Denerim trailer

Logain. :thumbsup:

Brood Mother trailer

Varning för erotiska scener. >_<

Leliana karaktärs trailer

Galen tuff brud i lyxförpackning. >_<

Zevran karaktärs trailer

Heheh, ett sånt pack. <_<

Jag fattar inte varför folk klagar och tycker att grafiken är ful. med tanke på spelets storlek så är det jättesnyggt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...