Jump to content

Är debutalbumet alltid bäst?


Kebab
 Share

Recommended Posts

Jag har länge försökt komma på en musiker/grupp vars debutplatta faktiskt är sämre än efterföljarna. Men jag kan inte komma på en enda, kan ni?

Vad kan det bero på att man gillar debutalbumet bäst? Är det för att man är van vid hur artisten "ska låta" och därför har svårt för att vänja sig med nya låtar, eller beror det på något annat? hmm_1046272_3.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nope.

Muse debut Showbiz är sämst av Muse-plattorna (dock ändå riktigt bra)

Sum 41s debut är och också sämst.

Blink 182s är definitivt inte bäst.

Foo Fighters är inte bäst.

In Flames är inte bäst.

Metallicas är inte bäst.

Kents är inte bäst.

Dock är t ex The Killers debut bäst.

Men jag kan verkligen inte säga att debutalbumet alltid är bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För att ta två gamla giganter så tycker jag varken Beatles eller Rolling Stones debutalbum är de bästa albumen de gjort. De blev liksom bäst sådär mitt i sina karriärer...

Fast nu kanske det här gäller nyare musik, det kanske är lite mer inslipat på debuten nuförtiden när rock- pop och annan musik funnits och utvecklats så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Möjligtvis Testament's första platta, vilken jag diggar bäst: The Legacy [1987]

Annars är det mycket svårt att hitta några riktiga storsäljare som har sitt debutalbum som det bästa.

Kill'Em All kan vara det bästa av Metallica enligt Thrash Metal-anhängare tror jag men i det stora hela; nej.

Edit: Oj, jag missuppfattade frågan, trodde du menade tvärtom :wub:

Redigerad av Ma__Cipriani
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad kan det bero på att man gillar debutalbumet bäst? Är det för att man är van vid hur artisten "ska låta" och därför har svårt för att vänja sig med nya låtar, eller beror det på något annat? hmm_1046272_3.gif

Jag tror det har med det att göra. Jag personligen tycker, för att dra ett exempel, att Dirty Pretty Things :wub::(:rolleyes::(:('>andra är minst lika bra som första. Den skiljer sig en del från första, men jag gillar den fortfarande. Dock är just "Det låter ju inte alls som den första"/"Det är ju inte samma sak" de vanligaste argumenten för varför det första skulle vara bättre.

Även The Wombats har enligt mig lyckats bäst med ett senaste än deras första, nu när jag kollar på det så verkar det vara det första som inte bara släpps i Japan. Så möjligheten finns väl att det beror på att de riktat musiken mot en lite bredare publik denna gång, och att jag därför fattat lite mer tycke för den.

Men visst ser jag vart tanken kommer ifrån. Jag kan inte rabbla en massa band som inte går bekräftar din teori, att första gången är bäst, i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det har att göra med att man, precis som du är inne på, lär känna artsisten, bildar sig en uppfattning och framför allt att man på debutplattan inte har några förväntningar eller förhoppningar - allting känns bra, nytt, innovativt och fräscht (sålänge musiken inte är dålig, då). När man sedan har ett nytt album att lyssna på har man bestämt sig för vad artisten är för en själv, och har den då gått en litet steg i en annan riktning kan man säkert uppskatta det - jag gillar till exempel alla Bloc Partys plattor enormt mycket, men Silent Alarm är ändå bäst.

På rak arm kan jag inte komma på ett enda andra album jag gillar bättre än ett debutalbum, så länge jag inte har hört andra albumet före debutalbumet. Jag tror det har mycket med saken att göra - vilket man hör först. Håller till exempel med om nästan hela Kalles lista, förutom Libertines, men då beror det på att inte hört debutalbumet först.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

... eller kanske till och med ReLoad, trots att det var ett bra debutalbum.

Nu överdriver du väll ändå lite. ReLoad är en jävligt skön skiva förvisso, men inte fan är den bättre än Kill e'm all!

Motorbreath, Seek & Destroy, Whiplash, Hit the lights. Sjukt bra låtar, ReLoad kommer inte ens i närheten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt intressant fråga. Jag har ofta tänkt så, att debuten alltid är bäst. Nu kollar jag på mina top artists på last.fm, och inser att det bara är två (2) av Top 20 där debutplattan är bäst; The Mars Volta och The Libertines.

Håller med Tweak också, vilken man hör först spelar nog stor roll. Det är nog därför jag tycker att bland "dagens" band är debuten oftast bäst, medan med gamla rävar som Pink Floyd, Bowie, Jimi Hendrix, Smiths, Cure osv, så är det oftast någon mittenplatta som är bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Broder där nere: debuten är en underbar platta, men jag föredrar ändå Electric Ladyland. Där kommer han till sin fulla rätt tycker jag.

Håller med dig. Om man bara skulle tvingas välja en platta med honom (hemska tanke :) ) så blir det den. Debuten rockar som sagt fett, andra albumet känns som ett intressant kompliment, men på tredje känns det verkligen som han får igenom sina idéer på ett väldigt bra sätt, och vilka låtar sen...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu överdriver du väll ändå lite. ReLoad är en jävligt skön skiva förvisso, men inte fan är den bättre än Kill e'm all!

Motorbreath, Seek & Destroy, Whiplash, Hit the lights. Sjukt bra låtar, ReLoad kommer inte ens i närheten.

Kill 'em All är ju bättre, ja, men det är faktiskt inte så långt ifrån. Nu går det ju inte rikigt att jämföra albumen eftersom de ligger 15 år och hela rockskalans längd ifrån varandra, men ReLoad har ett flertal låtar som är jäkligt bra men som hamnat i skymundan. Memory Remains är lite för poppig för att jag ska gilla den fullt ut, när jag istället kan ösa på med Fixxxer på högsta volym, eller lyssna på Low Man's Lyrics på repeat ett antal gånger.

Det går egentligen inte att välja mellan de två albumen, de är nog de album som liknar varandra allra minst ur hela samlingen men som man ändå tycker i princip lika mycket om.

Btw, Coldplays första platta Parachutes är lite underskattad, men verkligen inte det bästa albumet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...