Jump to content

Om du hittar en fet mobil, en plånbok med 2000:- i...


Vice.
 Share

Hade du behållit det?  

99 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Sånt är det värsta jag vet.

Folk som utger sig för att vara nått de inte är. Du är en hycklare min gode man...

Antingen är man en ärlig person, och då följer man reglerna eller så är man en oärlig person och då gör man det inte.

Finns inget "i en sån situation" antingen är man ärlig eller så är man det inte. Spelar för f*n ingen roll hur vida offret är en korkskalle elelr ej, det är hans saker även om han är en korkskalle, INTE dina...

Att sitta och gnälla på vad folk gör och sedan göra i princip samma sak själv är hyckleri.

Det du gör är att mygla till dig godsakerna när inger ser det, för att du själv skall framstå i god dager, din lömska lurifax. <_<

Nej, man är inte antingen eller. Jag sa att jag TRODDE att jag nog skulle göra samma sak men ju mer jag tänker på det skulle jag nog faktiskt lämna tillbaka hans mobil så att han lär sig att vara lite ödmjuk och inte jumpar till conclusions direkt.

Du pratar om att 'föja reglerna' .. ? Menar du då Sveriges lagar? Man är inte antingen våldtäktsman och tjuv eller hederssvensson med rent register.. det finns gråzoner. :ermm:

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 82
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Som sagt här kan man ju sitta och skriva att man självklart skulle lämna tillbaka allt, men jag tror faktiskt att jag skulle göra det. Hittar man en 20-lapp på marken så lämnar man väl inte in den, men 2 lakan är en helt annan sak. Skulle få väldigt dåligt samvete om jag spenderade dem, kanske någon fattig morsas pengar som hon tagit ut för att köpa en barnvagn t.ex.? Nya mobiler intresserar mig inte så värst eftersom jag anser mobiler vara ett nödvändigt ont för att klara sig i dagens samhälle, har endast en för att bibehålla kontakten med omvärlden. Så det är bara att lämna in. Och ett halsband... jag trivs nog bäst i halsband som jag vet att ingen saknar i så fall...

Vettefan hur jag skulle gått tillväga i IceCandys fall, man hade väl antagligen åkt på däng om man försökt lämna tillbaka den? Får försöka vara lite diskret kanske. <_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte politiskt inkorrekt att vara rasist, men fortsätt berättiga din dumhet med det om du vill. <_<

Det var ett skämt.. Ok? Ursäkta om det inte framgick, och om du inte tyckte det var roligt så är det inget jag kan göra åt. Vi har helt enkelt inte samma humor då. Rasist är jag inte. Jag har både träffat den blå mannen, lila mannen och rosa mannen ("Pinky" - MyStiC förstår). (eller kvinnan för den delen) En del är trevliga, en del inte. Mer än så vill jag inte gå in på det för att det är lite onödig offtopic.

:ermm:

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Vad dillar du om? :ermm:

Men vafan, stjäl inte folks mobiler, era ouppfostrade skitungar.

Vilket löjligt jävla argument, det är fortfarande stöld och inget annat.

Nej, jag hade ringt upp den senast uppringda i telefonlistan och talat om att jag hittat hans kompis mobil och att han kan ringa mig på den för att avtala tid då vi kan ses och jag kan lämna tillbaka den.

Jag lever efter att behandla andra som jag själv vill bli behandlad så ja .. jag har tappat busskort, plånbok och mobil och fått tillbaka dom inom en vecka. :(

Har hittat en mobil en gång. En fin mobil dessutom. Tänkte lämna in den, fast någon timme efter att jag hittat mobilen började ägaren skicka sms till den i stil med "jävla fitta som baxar min mobil ja ska döda dig din jävla hora kom då!!!" och lite andra otrevligheter. Lustiga var att den låg i ett säte på bussen jag tar till skolan varje morgon, och jag därför inte "baxade" den.

Beslöt mig för att inte lämna tillbaka den då ägaren verkade vara en jävla idiot.

Ah, i en sån situation hade jag gjort samma sak tror jag. <_<

...det finns gråzoner. :P

Du resonerar precis som min farsa! NEJ, det finns INTE gråzoner!

Folk som myglar påstår att det finns det, bara för att de skall framstå som ärliga.

Stå för vad ni gör!

JA jag snor om det dyker upp tillfällen som är riskfria, eller NEJ, jag är en ärlig människa.

Inget sånt där: Njaa jo jag är en helt älig person! Ja eller oftast, ibland snor jag. Kanske... eller... ja ...lite...

Jag är i alla fall ärlig, precis som en del andra här, jag säger att ja, jag behållt din telefon/pengar/whatever om jag kommit över det.

Och visst, hade jag tappat min telefon och du hittat den så hade jag surat i några minuter men sen glömt det. Spelar roll, kan köpa en ny. Nästa gång är det jag som hittar nått.

Men sen är det skillnad på att HITTA och STJÄLA.

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

jag behållt din telefon/pengar/whatever om jag kommit över det.

Det ger du fan i! <_<

Måste tagit dig tid att klippa och klistra mina quotes så jag svarar väl då:

Vem tappade dig i golvet som liten? Klart som fan att det finns gråzoner. Om jag hittade Hitlers telefon på gatan skulle jag fan inte ge tillbaka den .. gör det mig till en rakt igenom oärlig människa? Kan jag då lika gå och sno godis på Konsum eller scamma folk på blocket? Du behöver inte vara så himla konsekvent (adjektiv; Något som är entydigt, överensstämmande med och genomgående. Även ständigt och orubblig.), Vice.

Så jag frågar dig: Om du hittar en telefon på gatan som du vet tillhör en stackars fattig student utan hopp om jobb eller inkomst.. skulle du då behålla den?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och visst, hade jag tappat min telefon och du hittat den så hade jag surat i några minuter men sen glömt det. Spelar roll, kan köpa en ny. Nästa gång är det jag som hittar nått.

Men sen är det skillnad på att HITTA och STJÄLA.

Men skulle du inte bli väldigt glad om någon mot förmodan lämnade tillbaka den, och skulle det få dig att ändra ståndpunkt?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Det ger du fan i! <_<

Måste tagit dig tid att klippa och klistra mina quotes så jag svarar väl då:

Vem tappade dig i golvet som liten? Klart som fan att det finns gråzoner. Om jag hittade Hitlers telefon på gatan skulle jag fan inte ge tillbaka den .. gör det mig till en rakt igenom oärlig människa? Kan jag då lika gå och sno godis på Konsum eller scamma folk på blocket? Du behöver inte vara så himla konsekvent (adjektiv; Något som är entydigt, överensstämmande med och genomgående. Även ständigt och orubblig.), Vice.

Så jag frågar dig: Om du hittar en telefon på gatan som du vet tillhör en stackars fattig student utan hopp om jobb eller inkomst.. skulle du då behålla den?

Ingen fara, jag hade lämnat igen din telefon. Snor inte från en kompis.

Hehe nej jag är ganska rapp i fingrarna. =)

Bara för att det inte finns gråzoner behöver det inte betyda att du alltid måste göra samma val.

Hittar jag en mobil som jag vet tillhör en stackars fattig student så behöver jag inte behålla den bara för att jag har låg moral. Nej jag hade nog lämnat igen den om jag visste att det slog hårt mot personen.

Men utger du dig för att vara en ärlig människa och du hittar en rik mans mobil och behåller den så ska du sluta påstå att du är en genomärlig person.

Du har tillräckligt låg moral för att sno, det är inget främmande för dig, inget du drar dig för, även om det sker ytterst sällan.

Och du skall definitivt inte klanka ner på andra som snor. Du framställde det som om det var otänkbart för dig att sno, och gnäller på folk som gör det. Sen kommer det fram att det i vissa situationer inte alls hade varit främmande att sno, för dig.

Jag påstår inte att du är en rakt igenom oärlig person, men du kan ta tillfället i akt, precis som resten av oss, och sno.

det är bara platsen och situationen som avgör...

Men skulle du inte bli väldigt glad om någon mot förmodan lämnade tillbaka den, och skulle det få dig att ändra ståndpunkt?

Hade aldrig spärrat mobilen, eller gått till polisen och frågat efter den. Den är borta, och man får hoppas att den kommer till nytta för någon annan.

Men om någon kommer hem till mig och lämnar den så, klart att jag hade blivit glad. Hade tänkt: Oj vilken ärlig person. Wow!

Men sätter jag mig i en taxi helgen efter och hittar en ny mobil så hade den hamnat i fickan.

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du har tillräckligt låg moral för att sno, det är inget främmande för dig, inget du drar dig för, även om det sker ytterst sällan.

Haha, vad är det där för himla antaganden? <_<

Det enda jag stulit här i livet har varit tändare. Jag har aldrig snattat och de busskort och mobiler jag hittat har jag utan att tveka lämnat tillbaka.

Jag har aldrig heller sagt att jag är en genomärlig människa, jag har bara sagt vad jag tycker om folk som tror att saker är deras bara för att de ligger på marken.

Du motsäger dig själv heeela tiden. Du menar att jag bedriver dubbelmoral för att jag övervägde att inte lämna tillbaka ett rövhåls mobil samtidigt som du själv säger att du nog skulle lämna tillbaka en fattig students .. och så säger du att det inte finns gråzoner?

På samma sätt som att du inte är genomrutten så är jag inte heller genomärlig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@ Ice: Smart snubbe. Ifall man vill ha tillbaka sin mobil är det ju inte det bästa man kan göra. "Ge mig mobilen, annars dödar jag dig. Jag vet iofs inte var eller vem du är..." <_< Vill man ha en mobil ska man väl vara så trevlig som möjligt, "hittelön utlovas" och stuff.

Jag hittade en mobil en gång, vi var jätteordentliga och svarade på samtalen som kom. Vi lämnade tillbaka telefonen, men hittelönen han lovade kom inte. Det berodde tydligen på att han snokat reda på att kompisen tappat sin mobil, sen baxade han den från oss och sa att det var hans flickväns. Bullshit. Hon hade gjort slut med honom för länge sen och gjorde detta som hämnd.

Jag hade behållit pengarna och lämnat in resten. Mobiler har nummer man inte kommer kunna få tag på igen, av flera olika anledningar. Guldkedjan hade jag inte brytt mig om att sälja (och jag vill inte ha den själv), plånkan kan han behålla. Men med tanke på snubben i stycket ovanför hade jag inte litat på att jag skulle få nån hittelön, så en bra karl reder sig själv.

Ställer mig på P-Cs sida i den här diskussionen, man stjäl inte folks saker hur som helst. Jag har aldrig stulit nåt utom en godisapa när jag var fyra år, och kanske lite andra smågrejer. Men ren stöld har jag aldrig begått och trodde bättre än så om Vice.

Hmm, EDIT: Jag såg att det inte gällde "stjäla eller icke stjäla", utan snarare ifall det finns gråzoner eller inte. Det är klart det finns gråzoner, Vice. sa ju själv en. "Ja, jag snor den, om det är ett riskfritt tillfälle".

Det är rätt svårt att veta om nån är en "god" människa eller inte genom att bara kolla plånbok och mobil, men i fall som IceCandys så märks det ju rätt tydligt. Där skulle jag inte heller lämna telefonen till personen, men förmodligen till polisen hellre än att riskera en nedslagning och bruten näsa när man försöker förklara för dumfan att han faktiskt TAPPAT mobilen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk va kul man kan ha för 2000kr som man egentligen inte skulle haft!! <_<

Vet, e kanske inte så mkt pengar om man kanske handlar datordelar, mopeddelar kläder etc.

Men man skulle lätt kunna hyra en lokal, köpt nåra plattor bärs o dragit dit lite folk o bjudit på kalaset..

Vad får man ut av det? En trevlig kväll som var "gratis" :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Men ren stöld har jag aldrig begått och trodde bättre än så om Vice.

Ah, det där var länge sedan. Skulle aldrig få för mig att sno nått. Faktiskt, men om jag hittar en plånbok med pengar skulle jag lämnat in plånboken.

Edit: Henki, nu är vi där igen. Föklara hur du tänker för jag fattar inte. Du säger öppet att du hade snott pengarna, vilket är ren stöld, sen säger du att man inte snor andras saker hur som helst...

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, det där var länge sedan. Skulle aldrig få för mig att sno nått. Faktiskt, men om jag hittar en plånbok med pengar skulle jag lämnat in plånboken.

Edit: Henki, nu är vi där igen. Föklara hur du tänker för jag fattar inte. Du säger öppet att du hade snott pengarna, vilket är ren stöld, sen säger du att man inte snor andras saker hur som helst...

Det är inte stöld. Man har rätt till 10% hittelön när man lämnar tillbaka något värdefullt, det är åtminstone vad jag hört. Jag tror, efter telefonincidenten, inte så gott om människor i såna lägen och skulle själv kirra min egen hittelön genom att helt enkelt plocka ur stålarna och lämna resten till polisen. Jag skulle kanske inte ta alla pengar, men en betydande summa. Låt säga en tusenlapp.

Fast vore det en läcker tjej skulle jag stämma träff <_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Beror på. Bara rika snobbar går runt med 2000kr, mobil och guldhalsband och tappar det, hah. Hur oförsiktig är man om sina saker? Hade nog stoppat allt i egen ficka. Men om jag hittade en plånbok där bilden är på en 40 årig asiatisk kvinna blir det och söka upp : (

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Påminner mig om när jag var yngre. Hittade en tusenlapp på golvet i en mataffär. Jag visade den för mamma, och vi var nära kassan så hon frågade mannen före om han tappat den. Svaret blev nej, och då fick kassörskan syn på den. *Ryck* "Den tar vi, och om någon kommer och säger att de har tappat en tusenlapp så får denne tillbaka pengarna." Självklart kom ingen och hämtade den och affären behöll allting.

Med detta sagt:

Jag skulle ha tagit pengarna ur plånboken och sedan lämnat in rasket. En liten hittelön så att säga. <_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...