Jump to content

Är du feminist?


Patrik
 Share

Feminism  

52 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

  • Inlägg 59
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

På tal om det där. Varför har aftonhoran en sektion som heter "Kvinna". Var är "Man"-sektionen?

Jag tycker FAKTISKT det är mycket diskriminerande. ;)

När du säger det är det lite lustigt. :naughty:

Och är aftonhoran en kvinnlig eller manlig hora?! Det måste redas ut. :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

På tal om det där. Varför har aftonhoran en sektion som heter "Kvinna"? Var är "Man"-sektionen?

Jag tycker FAKTISKT det är mycket diskriminerande. :confused:

Att ha en Kvinna-sektion är faktiskt jävligt trögt. Om man nu kämpar för att könen ska vara lika är det absurt att behandla dem olika för att på något sätt kompensera. Samma sak gäller kvotering och sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker tyvärr att det finns för mycket sexism angående hur könen ska vara, och då faktiskt inte bara vad det gäller kvinnor. Men låt oss fokusera på kvinnor eftersom det är det tråden i grund och botten handlar om (?).

Många saker är egentligen helt irrationella och absurda om man tänker efter. T.ex. olika mode för de olika könen, även om jag personligen inte har något större emot det såvida det inte går för långt. Någon form av utåtmässig skillnad kanske är rent utav nödvändig. Det enda som jag känner mig lite obekväm med är smink. Samtidigt som jag tycker det är rätt sjukt att kvinnor "måste" måla sig i ansiktet för att se bra ut är jag ju också uppväxt med det och har det "inlärt". Det är lite av ett dilemma liksom... :naughty:

Men om jag ska ha en generell åsikt så är dagens skönhetsideal för kvinnor helt sjuk och överdriven. Trådsmal, skor som ser ut att göra ont, plastikoperationer, m.m är en enda sörja, och jag kan helt klart tänka mig att hetsen på tjejer blir stor om det allra snyggaste egentligen är helt orealistiskt. Personligen har jag inget emot lite mer naturliga tjejer som vågar vara sig själva. ;)

Och det leder mig in på det jag stör mig mest på. Det är nog egentligen två saker: den ena är att tjejer oftast uppfostras mer försiktigt och blir mer känsliga, vilket jag inte direkt ser som positivt. Den andra är att det för många, både män och kvinnor, är okvinnligt att vara intelligent. What the fuck liksom? Eller är jag kanske ensam om att uppleva det så? Tänk bara efter - hur många kvinnliga nördar med ordentliga hobbys och stor kunskap inom vissa områden finns det egentligen, om man bortser från utbildning? Nästan alla tjejer i min omgivning säger inprincip att de är intresserade av kläder/mode och hänga med polare om man frågar dem. Tror aldrig jag stött på en kvinna IRL som har en hobby hon verkligen brinner för och kan mycket om. Det är synd, mycket synd, då jag ser det som något mycket positivt.

Intelligenta, naturliga och självständiga kvinnor for the win!

Verkar förresten som detta inlägg blev lite smått osamanhängande, men jag visste inte riktigt vad jag skulle skriva när jag tryckte på 'add reply'. :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Krav på att enligt lag göra militärtjänstgöring kommer väl att få mer än en hobbyfeministisk tjej att sätta sminket i halsen. :confused:

----------

Inte för att jag vet om det är könsdiskriminerande eller inte, men jag har undrat ett tag... varför brukar människan kallas för en "hon"? *tar-sig-på-hakan-smilie-som-Kebab-brukar-använda*

Det hörs väl oftast i vetenskapliga sammanhang då det talas om människan och mänskligheten.

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag står för grund idén om feminism, jämlikhet och vidare. Nu är ju jag inte så insatt i det här, men jag gillar bara idén att det inte är skillnad på män och kvinnor på så vis.

Om något ska de ha mer betalt. De blöder i skrevet varje månad, jag menar vafan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Feminism betyder inte i dagligt tal jämnställdhet i min mening. Dom kämpar för kvinnors rätt i samhället, genom att "ta från dom rika och ge till dom fattiga", alltså göra det sämre för männen så på det viset bli jämnställt, vilket jag tycker är helt fel.

Självklart är jag för jämnställdhet bland både kön och ras och det är skrämmade att det är sådana klasskillnader i vissa anseenden i dagens samhälle. Vi har inte gått så långt som vi hade kunnat under alla dessa år.

Jag är helt på Umbertos linje. I det stora hela tycker jag det mer börjar lika ett samhälle där kvinnor ska se ut och agera som män och män ska agera kvinnor. Detta är fel, väldigt fel. Kvinnor och män har inte samma kroppsbyggnad och inte heller levnadssätt. Kvinnor passar inte på vissa krävande jobb och pga. att det är modersrollen som indirekt blir deras direkt när dom föds gör saken inte heller lättare. En kvinna kommer någon gång i sitt liv få barn(om hon så behagar) vilket oundvikligt kommer att ta bort henne från arbetet i månader, t.o.m år. Detta kan man inte se mellan fingrarna på, men hon ska ändå ha samma lön och ha rätt till ett fortsatt arbete efter gravititet och mammaledighet.

Orkar inte elta detta mer just nu, trött efter jobbet (Där kvinnor och män har samma lön! :confused: ). Men feminist är jag inte. Efter att ha sett vad extrimisterna tycker och tänker så vill jag inte beblanda mig med deras åsikter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men om jag ska ha en generell åsikt så är dagens skönhetsideal för kvinnor helt sjuk och överdriven. Trådsmal, skor som ser ut att göra ont, plastikoperationer, m.m är en enda sörja, och jag kan helt klart tänka mig att hetsen på tjejer blir stor om det allra snyggaste egentligen är helt orealistiskt. Personligen har jag inget emot lite mer naturliga tjejer som vågar vara sig själva. :confused:

Jag tycker det verkar som att kvinnor skapar sina egna ideal de får för sig att vi män ställer krav på. Jag bryr mig inte om att deras skor är senaste mode, jag struntar i ifall de har förra årets färger, jag bryr mig inte om att de ska vara superperfekta i sitt BMI (så länge de inte är för tjocka, men då pratar vi snudd på överviktiga och inte "måste tappa 2 kilo"), jag tycker oftast att mindre bröst är finare än plastikopererade och jag ser mycket, mycket, mycket hellre en söt tjej med fina ögon och ett varmt leende framför någon som är precis rätt enligt den norm som unga kvinnor verkar följa som en religion.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och det leder mig in på det jag stör mig mest på. Det är nog egentligen två saker: den ena är att tjejer oftast uppfostras mer försiktigt och blir mer känsliga, vilket jag inte direkt ser som positivt. Den andra är att det för många, både män och kvinnor, är okvinnligt att vara intelligent. What the fuck liksom? Eller är jag kanske ensam om att uppleva det så? Tänk bara efter - hur många kvinnliga nördar med ordentliga hobbys och stor kunskap inom vissa områden finns det egentligen, om man bortser från utbildning? Nästan alla tjejer i min omgivning säger inprincip att de är intresserade av kläder/mode och hänga med polare om man frågar dem. Tror aldrig jag stött på en kvinna IRL som har en hobby hon verkligen brinner för och kan mycket om. Det är synd, mycket synd, då jag ser det som något mycket positivt.

Intelligenta, naturliga och självständiga kvinnor for the win!

Fredrik Lindström hade i sitt tv-program "Vad är en människa?" en teori om att kunskap i grund och botten var utformad efter män, eftersom kunskap från början var förbehållen män har den anpassats till vad män är intresserade av. Kunskap har utformats så att kvinnor inte blir intresserade av att lära sig, samt att nördighet räknas som något manligt. Kanske ligger det något i det.

----

Sjäv kallar jag mig inte feminist, men t.ex. lika lön för lika arbete borde ju vara en självklarhet. Håller även med er som säger att det är skillnad mellan könen fysiskt och psykiskt, och jag ser inget problem i det. Man kanske fungerar lite olika men varför blir det orättvist egentligen?, både manliga och kvinnliga egenskaper behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har någon koll på vad motsvarigheten för feminsiter kallar sig? Jag läste en dag i AB om en just sådan person och vad jag kommer ihåg så kallades sådana människor maninister, men det är tydligen fel.

Manschauvinism var det som kom upp i mitt huvud(fick googla fram stavningen :P ). Men man kan nog inte säga att det är motsatsen precis.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Manschauvinism var det som kom upp i mitt huvud(fick googla fram stavningen :P ). Men man kan nog inte säga att det är motsatsen precis.

Läste den enda meningen om den som fanns på Wiki och gjorde samma sak med Antifeminism, men båda uttrycken är fel. Det jag läste var att de männen som jag letar uttrycket efter ansåg att männen är orättvist behandlade i samhället och tyckte männen ska få fler rättigheter och bli likvärdig kvinnan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läste den enda meningen om den som fanns på Wiki och gjorde samma sak med Antifeminism, men båda uttrycken är fel. Det jag läste var att de männen som jag letar uttrycket efter ansåg att männen är orättvist behandlade i samhället och tyckte männen ska få fler rättigheter och bli likvärdig kvinnan.

Finns nog ingen sådan 'rörelse' eftersom det helt enkelt inte är sant.

Det närmaste du kommer är manschauvinism.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Delvis.

Feminister vill ha jämnlikhet mellan kvinnor och män. Men det dåliga är att de inte satsar lika

mycket på skyldigheterna som rättigheterna, som t.ex. Värnplikt.

De har rätt att gå i armén, men de är inte skyldiga att gå i armén, som vissa andra :confused:

Redigerad av I lol
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...