Jump to content

Spelrecensioner


Saleen
 Share

Recommended Posts

Så vaddå? Betyg? Fördelar? Nackdelar? HANDLING? Vad är lockande med detta spel utom att små facktermskåta pojkar har något att gotta sig i?

Jag trodde att det var uppenbart att jag tycker att det suger? Jag är inte klar med recensionen, men jag tyckte att detta talade för sig själv.

WTF? Ville du bara namedroppa en massa speltermer ingen begriper eller är du helt insnöad? :shifty:

Jag kollade i min inventory och skrev ned namnen.

Umberto; Det var meningen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Det vore trevligt om Mona Saleen gjorde ett litet alfabetiskt register över trådens mer omfattande recensioner i startinlägget. Då skulle det här bli en riktigt intressant tråd.

Vidare kunde man kanske införa en gemensam betygskala?

WTF ?? :shifty::confused::P

-----

Joo, det skulle jag nog kunna göra - ska man ha med flera recensioner om ett spel? t.ex. om du skriver recension om Encharted så ska både din och Henkibojjs recension upp?

t.ex.

Team Fortress 2 (Saleen)

Encharted (Henkibojj)

Encharted (Umberto)

Edit: + lite smarta länkar.

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Joo, det skulle jag nog kunna göra - ska man ha med flera recensioner om ett spel? t.ex. om du skriver recension om Uncharted så ska både din och Henkibojjs recension upp?

Givetvis :shifty:

@tobbe: Nej, det framgår inte alls. Vad som framgår är att du är totalt obegriplig i dina ironiska budskap och du är värdelös på att recensera. Din text kunde lika gärna, som jag först trodde, vara skriven av någon som är så uppslukad av ett ämne (spel i detta fall) att han inte längre är medveten om att han inte pratar så någon annan förstår.

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oh no you didn't.

Story rätt ball, och fin stämning. Men det kan ju inte bara varit jag som inte tyckte att det repetetiva skjutandet (99% av spelet) var kul genom hela spelet?

Edit: Skulle inte kalla det ett skitspel ensamt, men nu var det så att jag skrev GoW sist, och då hade jag inte mycket större vokabulär...

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Story rätt ball, och fin stämning. Men det kan ju inte bara varit jag som inte tyckte att det repetetiva skjutandet (99% av spelet) var kul genom hela spelet?

Edit: Skulle inte kalla det ett skitspel ensamt, men nu var det så att jag skrev GoW sist, och då hade jag inte mycket större vokabulär...

Säg något spel som inte har överdrivet mycket skjutande i sig, om det är ett skjutarspel :unsure: Tycker inte det är schysst att sätta skitspelstämpel på ett spel med "Ball story och fin stämning", bara för att du inte hade större vokabulär. Nej, det där får du ta tillbaka. :)

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Säg något spel som inte har överdrivet mycket skjutande i sig, om det är ett skjutarspel :shifty: Tycker inte det är schysst att sätta skitspelstämpel på ett spel med "Ball story och fin stämning", bara för att du inte hade större vokabulär. Nej, det där får du ta tillbaka. -_-

Kanske därför jag inte gillar renodlade skjutarspel? Sedan så tog jag ju bort skitspelsstämpeln? Tycker bara att det är repetitivt och IMO överskattat, hoppas på att de kan ta bort pang-pang-stilen på ett snyggt sätt gällande Alan Wake. Det spelet har potential.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske därför jag inte gillar renodlade skjutarspel? Sedan så tog jag ju bort skitspelsstämpeln? Tycker bara att det är repetitivt och IMO överskattat, hoppas på att de kan ta bort pang-pang-stilen på ett snyggt sätt gällande Alan Wake. Det spelet har potential.

Den ligger kvar i listan fortfarande ju? :shifty:

Grattis på födelsedagen förresten. -_-

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kofoten i HL2 Ep1 fick man så otroligt sent och vid ett så dåligt ställe att man aldrig hann använda den annat än till de tre plankor man var tvungen att använda den till. Spelet sög, inse och acceptera. Om inte, motbevisa mig.

I HL2 och Ep2 får man kofoten vid bra tillfällen. Ep1 sög kanske, men HL2 och Ep2 sparkar röv. :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The Darkness, PlayStation 3

51nI4cDIdoL_990761_0.jpg

Jag köpte spelet typ en månad efter att det kom ut och klarade ut nu ikväll, återkommer till varför det tog så lång tid att klara det.

Handling:

Man spelar Jackie Estacado, mafians hitman nr 1 som på sin 21 års dag blir besatt av The Darkness, mörka krafter som har en egen vilja och växer sig starkare och starkare ju längre man spelar.

Han blir samtidigt förråd av The Don "Uncle" Paulie som vill se honom död, och för att få honom död så går han via Jackies nära och kära först. Nu är det upp till Jackie att kontrollera sina krafter.

Omdöme:

Man började väldigt lungt i spelet, rätt så "mafia-aktikigt" och det tog en liten stund innan man fick sina krafter till fullo, men en grej jag störde mig lite på, när man hade fått sina krafter så kunde The Darkness började prata med en ibland, att man inte skulle fortsätta gå osv och då vart allt svartvitt, och detta kunde hända mitt under en strid.

Tyckte att spelet var rätt så svårt därav att det tog en sån tid för mig att klara det, man fastnade rätt ofta, när man tog sig ur en situation så dröjde det inte länge innan nästa kom, klart det ska vara lite utmaning, men ibland kom det överdrivet mycket "bad guys" på samma gång som man helt enkelt inte klarade av, så då var man tvungen att försöka pricka lamporna så det skulle bli mörkt så man kunde använda sig av sina krafter.

Så detta fick mig att lägga ner spelet ett tag och sen ta upp det igen och spela i etapper, jag vart helt enkelt förbannad över att det var överdrivet svårt ibland.

Sen var man tvungen att åka fram och tillbaka hela tiden med tunnelbana och möta upp folk och få nästa uppdrag, det tog sin tid, så spelet är rätt så tidskrävande som ni kanske förstår.

Handligen tycker jag var bra i grund och botten, en sak som jag störde mig på var att man ena stunden var

i New York och den andra stunden ha hamnat i något ingenmansland bakåt i tiden.

utan att få reda på varför, och där fick man gå runt och leta reda på saker och det tog sin tid att få reda på varför man hade hamnat där, men när man fick reda på det så gick allt ihop men sen helt plötsligt

var man tillbaka i New York.

Kontrollen var också rätt så svår att hantera, siktet var svårt att få in, man fick stå en stund och sikta in sig.

Och Darkness krafterna var också svåra att få till, dom ville helt enkelt inte fungera när man själv ville det, för då var det inte tillräckligt mörk att väcka dom till liv, så då var man tvungen att skjuta sönder lampor för att det skulle bli mörkt, samtidigt hade man 5 pers som skjuter mot en.

Tar dom positiva bitarna också.

Spelet var otroligt snyggt gjort, Svenska utvecklare. Mycket detaljrikt, och mycket små saker man kunde göra, tex ringa, få reda på resvägar med tunnelbanan, se på tv och byta kanal, man kunde prata med rätt så mycket folk och vissa av dom man pratade med hade ett litet uppdrag åt en, det kunde vara allt från att hitta en borttappad ring till att gå och skjuta någon, när man skulle få uppdrag så kunde man välja att svara på olika sätt, osv osv...

Det kanske låter som jag inte uppskattade The Darkness så mycket, men det gjorde jag faktiskt, väldigt mycket spel för pengarna, snyggt gjort.

Så om ni har pengar över som ni vill lägga på ett spel som tar en stund att klara och samtidigt ge er en utmaning så tycker jag ni kan lägga dom på The Darkness.

Spelet får 4/5 av mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den skalan, om den accepteras av allmänheten, tycker jag är bäst. Skulle alla tycka om den har jag inget emot att alla har gemensamt betygssystem.

Exempel: Jag kommer ge Resistance: Fall of Man en trea för att det just gav känslan av att det var ett "okej" spel. Hade grafiken varit så fantastisk som jag anser Uncharteds vara, hade det kunnat få fyra. Hade grafiken varit som gamla Half Life 1, hade det fått 2. Nu är inte grafiken så blodigt avgörande för ett spelbetyg, men det är enkelt att bedöma för att andra ska förstå vad jag menar.

Till sist: Man kan ju lägga halvbetyg också. Hur det ska presenteras grafiskt vet jag inte, kanske genom att 3.5 = smile_989946_5.gifsmile_989946_5.gif:D ?

Mja, host, jag gillar inte riktigt 1-5 skalan, personligen föredrar jag 0-100. :)

WTF ?? ;):(:P

-----

Eet waz ein joke. :(^_^

---

@Kiedis: En liten sak, jag tycker inte att man skall ha spoilers i en recension. I övrigt var recensionen bra. ;)

----

Hmm. Jag skulle gärna skriva en recension men jag vet inte riktigt vilket spel jag skall välja. 137ez_953343_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@Kiedis: En liten sak, jag tycker inte att man skall ha spoilers i en recension. I övrigt var recensionen bra. :)

Tack så mycket, menar du dom som jag markerade med spoilermarkeringen? eller missade jag att spoilermarkera nått? om du menade dom så var det oundvikligt att komma i från att berätta om det som står där eftersom det har rätt mycket med handlingen att göra, men eftersom det kom som en "överraskning" för mig så ville jag inte förstöra för den som kanske hade tänkt spela spelet, men ändå berätta vad jag tyckte om just det för den som redan har spelat spelet.

Vart lite krångligt, hoppas du hängde med ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ratchet & Clank Future: Tools of Destruction

Story:

Handlingen är inte direkt den bästa i serien, men vi har en skurk vid namn käjsare Tachyon som vill ta över universum och utrota Lombax rasen, det vill säga Ratchet som är den sista Lombaxen i universum. Ratchet och Clank ger sig nu ut för att hindra Tachyon och hitta "The Lombax secret". Samtidigt under spelets gång får lite mer insyn på Clanks roll i det hela.

Vapen:

Det bästa med R&C serien är ju såklart alla skumma men roliga vapen att finns att använda, det finns dem klassiska laserpistolerna, shotgun aktiga vapen, laser piska, granat handskar, eldkastare m.m. Det finns såklart nya roliga vapen också, några favoriter är Omega Claws som är två stora blad på varsin arm som är utmärkta för att få lite space i tajta situationer och Groovitron som är en disco kula som gör att dina fiender börjar dansa medans 60-tals disco låtar spelas upp vilket gör det lättare för dig om du har för lite liv och för många fiender, och man kan inte undgå från att skratta när man ser en 20 gånger större än du själv dinosaurier dansa loss till några groovy tunes.

Det går även att uppdatera sina vapen så dem avfyrar skott snabbare, rymmer mer ammo osv, och ju mer du använder ett vapen desto starkare blir det, alla vapen kan nå level 5 vilket är den högsta graden ett vapen kan ha (i första omgången du spelar)

Omdömme:

Många har sagt att detta var PS3'ans snyggaste spel innan Uncharted dök upp i spelhyllorna men om någon skulle fråga mig vilket jag tycker är snyggast skulle jag inte kunna svara, R&C Future är som att spela i en Pixar film och dem enorma miljöerna ser hur snygga ut som helst. Som tidigare spel i serien så får du en overview bild över världen du är i när du startar en ny bana och dem bilderna är alltid "breath taking".

Och med Clank på ryggen med sina inbyggda propeller-blad och thrusters så har serien förtjänat sin plats som kung i plattforms världen, det finns även ett par nya moment som t.ex. att flyga med Clank's nya vingar.

Jag har inte så mycket dåligt att säga om spelet, det är kanske lite enklare än tidigare spel och det finns inte lika mycket att sammla (vilket jag alltid tycker om) och storyn är inte den bästa.

Betyg:

4.5/5

Edit: detta var en snabb recension som jag blev lite halvt nöjd med men den får stå, jag håller nämlingen på med en annan recension nu istället.

Redigerad av emo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Turok

Story:

Du är Joseph Turok, en indian i en modern mohawk som inte alls betér sig någonting som en indian, hur som helst så har du nu joinat en bunt soldater (Whiskey company) på ett uppdrag att fånga din gammla mentor Kane som utvecklar biologiska vapen vilket var orsaken till varför du lämnade din mentor och ditt gammla kompani (Wolfpack) från början.

Men när du närmar dig den planet Kane befinner sig på så skjuts din farkost ner från rymden och krashar på en oplanerat plats och du och resten av Whiskey company splittras upp.

Nu måste du finna resten av Whiskey company tillsammans med en annan överlevande vid din sida som tydligen inte ser dig som något annat än en förädare eftersom du förådde ditt gammla kompani och han har sina aningar om att du inte alls är här för att hjälpa till att fånga Kane.

Vapen:

Under spelets gång så introduceras du till en handfull med vapen som assault gevär, shotguns, granatkastare, sniper gevär, flame thrower och alla har en andra metod av avfyring, t.ex. så har shotguns bortsett från att skjuta bly en flamma du kan skjuta ut för att locka till sig dinosaurier vilket gör att du kan "markera" dina fiender med den och kolla på medans en raptor attackerar honom, medans assault gevären bara får en silencer och du trycker på knappen för den andra metoden av avfyring.

Ett plus är att dessa två vapen kan användas i duel, du kan alltså ha en shotgun i ena handen och ett assault gevär i andra, elr som jag brukar föredra.. en shotgun i båda händerna vilket gör att det ser jävligt ballt ut när man reloadar dem (om ni någonsin spelar spelet och har två shotguns på dig kommer du fatta vad jag menar ;))

Men sen kommer vi till dem vapen som verkligen är intressanta, nämnligen kniven, och pilbågen.

Kniven är ironiskt nog det mest effektiva vapnet i spelet, iaf när man snackar om att döda dinosaurier. allt du behöver göra är att dra fram kniven, gå nära en dinosaurier och trycka högra ryggknappen och en scen dyker upp där du på något fyndigt sätt ser till att din kniv och dinosaurien möts i blodig harmoni, det går även att göra detta på fiende soldater men det är lite svårare när dem hela tiden skjuter på dig så man försöker att vara stealthy.

Pilbågen! först tänkte jag "tss, pilbåge hur kul kan den vara"... och svaret är: den är himmelsk! och den är gjort såpass bra att jag inte riktigt fattar varför ingen någonsin har gjort pilbågen på samma sätt tidigare i ett spel.

Hur hårt du kommer att skjuta iväg din pil beror helt på hur hårt du har tryckt in höger ryggknapp, om du bara pressar den lite mjukt kommer du att lyfta pilbågen och har pilen beredd, om du fortsätter pressa in knappen kommer du spänna pilen ännu hårdare, men om du har tryckt in hela knappen och tar för lång tid på dig att skjuta iväg pilen kommer du att bli ostadig och efter ett tag tappar du greppet och pilen flyger iväg (men inte riktigt dit du siktade). Du kommer även att komma förbi pilar med granater på istället för en spets.

Dinosaurier:

Vad som har gjort Turok känt tidigare är ju det faktum att du får döda dinosaurier, och vem blir inte lite intresserad av ett spel där dinosaurier finns med (jag blev det iaf).

Tillverkarna av spelet har verkligen gjort en grymt jobb med dinosaurierna, man får nästan kännslan av att dem rest tillbaka i tiden, tagit med sig ett par dinosaurier hem och satt dem i mo-cap, dem rör sig helt fantastiskt och dem känns nåde levande och ser skräckinjagade ut, speciellt första gången när du möter en T-rex, du vet inte riktigt vad i helvete du ska ta dig till!

Det finns även ett par stora insekts liknade monster samt dinosaurier som inte vill dig någon skada, problemet är bara att man själv vill skada dem :P. Det finns även baby dinosaurier du kan plocka upp i händerna och skära halsen av :)

Omdömme:

I havet av FPS spel där ute så är det självklart att om man nu ska skaffa ett ska man se till att spelet bjuder på något nytt, visserligen är ju ingenting med Turok speciellt nytt men det är iaf lite smått unikt på sitt eget sätt och genom spelets gång tyckte jag att det faktiskt kändes som att jag fightades för min överlevnad även fasst jag visste att jag precis paserat senaste checkpoint och spelet gjorde en bra mix av att få en att känna sig jagad samtidigt som du hade ett uppdrag att utföra.

Tyvärr så finns det ett par saker som gör att spelet tappar poäng som t.ex:

-Det ser likadant ut nästan överallt (dvs på just den banan du är på, det finns dock ett par olika miljöer). Speciellt frustererande var det i djungelmiljöerna där jag fann mig själv vandra tillbaka på vägen jag kom ifrån ett antal gånger.

-Det var också lite svårt att få in siktet ibland vilket ledde till att man var tvunger att röra sig sidledes för att få in det perfekta skottet, det var inte direkt som att sikta i t.ex. call of duty.

-Dem scenerna du kan 'trigga' genom att använda kniven på fiender är väldigt begränsade, jag tror det finns 4st vardera för dem olika dinosaurierna och fiende soldaterna, jag skulle ha viljat se lite fler, har ni någonsin spelat 50 cent: bulletproof så vet ni att kniven är sweet i det spelet (även fasst resten av spelet suger)

Betyg:

3.5/5

Redigerad av emo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rainbow Six: Vegas

(PS3)

"You are too late, Logan!"

"I think I came just in time to see you die."

Rainbow Six: Vegas är det femte spelet i Rainbow-serien. Som namnet klargör utspelar sig detta i Las Vegas, och man spelar som Logan Keller. Spelet är ganska mycket annorlunda än till exempel Rainbow Six: Raven Shield från 2003, men vid närmare efterforskningar ser jag nu att RB6: Lockdown från 2005 har många saker gemensamt med Vegas. Eftersom jag gått direkt från Raven Shield till Vegas märker jag av många förändringar med både för- och nackdelar, men för den konservative känns det kanske i början som att nackdelarna är både fler och större än fördelarna. Själv tänkte jag faktiskt "man ska ju kunna dö lätt och man ska planera sina uppdrag i minsta detalj! Man får inte ens göra sina egna waypoints här ju! Och varför har man inga lagkamrater?!", men jag fick snart byta åsikt.

Till skillnad från många tidigare spel är man nu en och samma person hela spelet igenom, istället för att kunna byta lag och lagmedlem närhelst det passar. En mycket stor skillnad är att spelet saknar planeringsstadium där man själv sätter waypoints och förutbestämda orders, som tog många revideringar innan man till slut kom fram till den perfekta planen. Under de första banorna är man helt ensam och har inte sina lagmedlemmar med sig, vilket gjorde att jag i början var förbannad på att man springer omkring ensam och köttar folk. Jag tyckte att det var en skymf mot RB6-serien eftersom man tidigare varit så noggrann med precis planering, timing och försiktighet när man stormade rum. Här såg jag istället helt öppna strider och en huvudperson som likt självaste Rambo kunde ta tjugo, trettio man utan att blinka. :)

En annan sak är att hälsosystemet förändrats. Istället för att man som i tidigare spel med tunga skyddsvästar som mest skulle kunna klara ett pistolskott innan man dör, kan man nu tåla ett antal skott innan det är försent. Ett skott i magen från en shotgun på nära håll innebär förstås fortfarande döden, men ett fåtal pistolskott på avstånd som träffar armen ger bara en sämre syn och en plötslig brådska att springa till ett skydd, innan man återfår normal syn (hälsa) och man kan fortsätta spela som om inget hänt. Jag insåg till slut att det är en riktig befrielse att tåla ett visst antal skott under en viss tid innan man dör, eftersom detta gör att man inte måste spela i 25 minuter per uppdrag för att sen dö av nåt randomskott i allra sista rummet och få börja om från början igen. I Rainbow Six: Vegas finns dessutom checkpoints spridda över banans förlopp som gör att man aldrig måste börja om från en plats alldeles för långt bak.

En väldigt tidig besvikelse var att man inte kan ställa in varken typ av tv (16:9 / 4:3) eller upplösning på den. Jag har en 22" burkteve jag brukar spela på, och eftersom varken upplösning eller storlek är av världsklass blir texten skitliten. Att den är 4:3 gör dessutom att formerna blir förvrängda - till exempel blir cirklar ovala och ansikten avlånga. Faktiskt mycket märkligt av Ubisoft att inte tänka på en så enkel sak som bildaspekter. Det dröjer länge innan varje 4:3-teve är utrotad, men det har de inte tänkt på. Sen blev jag sur för att man inte kunde ändra ljusstyrkan i spelet - det måste göras med teven. Min teve är begagnad med två multifjärrar som kompletterar varandra, men ingen av dem kan ändra ljusstyrkan (trodde jag då, åtminstone). Därför tyckte jag att spelet var väldigt mörkt i början, men efter bara någon timmes spelande märkte jag att nästan allt jag klagat på bara blev bättre och bättre.

tom-clancys-rainbow-six-vegas-20061115054021532-000_991573_1.jpg

Extrahering till hustak från helikopter med hjälp av Fast Rope.

Lyckligtvis var det bara första uppdragen man var ensam i, därefter får man sina lagkamrater man tar hjälp av i många situationer. Överallt kan man trycka på X för att beordra sina lagkamrater att gå till platsen, att ta skydd, att förbereda sig inför att storma ett rum eller att interagera med miljön på olika sätt. Bland annat ser vi nu två reptyper man kan använda: "Fast rope" och "Rappel". Den förstnämnda är helt enkelt ett rep man tar tag i, och glider nerför för att komma till en lägre våning eller avsats. Rappel är däremot mer spännande. Med detta rep kan man långsamt klättra uppför och klättra/hoppa nerför väggar, med möjlighet att samtidigt sikta sin pistol in i fönster och runtomkring sig, så att man snabbt, diskret och med tystade vapen kan neutralisera de fiender som är i vägen för en smidig infiltrering. Man kan dessutom vända sig om, så att man upp-och-nedvänd närmar sig ett fönster från ovan, så att man inte behöver blotta hela kroppen för terroristernas kliande avtryckarfingrar. Skulle man vilja storma ett fönster och strunta i att vara diskret, går detta alldeles utmärkt. Du behöver bara närma dig fönstret från ovan, och vid indikering trycka X för att med fötterna före krossa glasrutorna och kasta dig in i eldstriden. Känner du att du inte pallar trycket kan du låta dina lagkamrater gå in före dig - allt med ett knapptryck på din D-Pad. ;)

tom-clancys-rainbow-six-vegas-20061115054018220-000_991573_2.jpg

Upp-och-nedvänd rappelling med aktiverade IR Goggles.

Figurerna till vänster är orders till lagkamrater som aktiveras med D-Paden.

Som ni ser ovan är det inte bara vapen och rep som man har att tillgå. Det finns även två typer av specialglasögon, nämligen Night Vision och IR Goggles. Night Vision används förstås på natten eller på mörka platser, medan IR Goggles kan användas på många sätt och i flera olika situationer. Ett effektivt sätt är att kasta en rökgranat mitt inne i ett rum, så att terroristerna varken ser dig eller varandra. Därefter går man med fördel in i sitt rökmoln och aktiverar IR Goggles, som med en starkt rödorange färg indikerar positionen på de förblindade fiender som utan problem kan tas om hand. Night Vision är effektiv i mörker, men det blir ändå svårt att urskilja konturer i den gröngrå skala man får. IR Goggles känns ibland lite väl fuskig trots sin korta räckvidd eftersom den så distinkt avskiljer värme (= fiender och lampor) från kyla (= resten). Vad som är bra är att Ubisoft kompenserat detta på vissa platser med att man inte ser något alls utan glasögon, att Night Vision inte ger en skarp bild på grund av alla objekt i rummet och att IR Goggles är rejält förrädiska när man är nära en varm generator eller motor. Snyggt och smart! :(

tom-clancys-rainbow-six-vegas-20061115054017032_640w_991573_3.jpg

Snake Cam är en livsviktig nyhet.

En mycket trevlig nyhet till serien är Snake Cam, en kamera som placeras under stängda dörrar för att man ska kunna se var fiender eller gisslan finns innan man stormar rummet. Du går fram till en dörr, siktar på tröskeln och trycker X för att aktivera. Därefter kan du fritt röra kameran i alla riktningar med högerspaken och även aktivera NVG eller IR-G för att se bättre. Ännu bättre är att du kan markera två personer inne i ett stängt rum som du vill att dina kamrater ska ta ut som första och andra prioritet. När du är klar med planeringen tar du bort din kamera, trycker X mot dörren (från avstånd) varefter dina lagkamrater ställer sig i position. Nu kan du beordra dem en av fem orders: Open and Clear, Frag and Clear, Flash and Clear, Smoke and Clear eller min favorit, Breach and Clear där en sprängladdning placeras på dörren. Dessa manövers beordras med hjälp av din D-Pad och har förbättrats något otroligt jämfört med tidigare titlar. Det är så otroligt mycket smidigare att spränga en dörr och storma ett rum från flera riktningar än förr, men vad jag saknar är att kunna storma rummen från fler än två håll samtidigt. Dessa höjdpunkter var oftast det mest ultimata klimax man kunde tänka sig i tidigare spel, då man efter halvtimmar av minutiöst planerande och lika lång tids smygande med tystade vapen skulle storma gisslanrummet från tre håll samtidigt, med välplanerad specialutrustning och taktiker till en kraftigt förhöjd puls och ett spännande, kort soundtrack. BANG! BANG! BANG! Tre dörrar briserar, en gasgranat flyger in genom fönstret och tårgasen flödar. Några korta skottsalvor senare var rummet tömt och man fick sin spänningsbelöning efter väldigt långa planeringar. :( Allt sånt är nästan borttaget i Vegas, vilket är väldigt synd eftersom det roligaste med tidigare spel var just att man var flera team man kunde byta emellan, och att man själv satte all planering precis som man själv ville. I Rainbow Six: Vegas har man inte alls samma frihet utan är begränsad till mycket mer linjärt spelande och valfriheter degraderade till "dörr ett eller dörr två först". Mycket synd. Det är fortfarande hyfsat spännande, men inte hälften så spännande som i Rainbow Six: Raven Shield. Numera är det bara pang, bom och så var det klart.

Vapenmenyer, utrustningsmenyer och vapeninställningar ligger praktiskt placerade i snabbmenyer som navigeras genom att hålla in antingen /\ för vapenval, O för utrustning eller [ ] för vapeninställningar, varefter man trycker på respektive D-Padknapp för att välja/aktivera inställningarna. Givetvis kan man också snabbt trycka på menyknapparna för att byta vapen (/\), sätta av eller på NV/IR-Goggles (O), respektive att ladda om vapnet ([ ]). Det går egentligen ganska snabbt att lära sig kontrollerna, men jag återkommer till problemen med detta spel jämfört med Resistances kontroller när man spelar Co-Op med en kompis.

En viktig nyhet i detta spel är möjligheten att ta skydd bakom väggar, dörrar, krukor, stolpar, pelare, bilar, bord och vad som än må finnas till hands för att gömma sig eller undvika kulor. Närmar man sig en vägg eller ett objekt håller man in L1 för att klistra sig till den ytan. Här byter spelet kameravinkel från första- till tredjepersonsvy, varefter man kan röra sig fritt längs med väggen tills man når kanten. Väl vid kanten får man fram ett av två sikten: Antingen ett sikte i form av ett plus, eller det vanliga. Siktena indikerar att man kan skjuta blint runt hörnet utan att sikta, men skjuter man på detta sätt kan man inte räkna med att träffa många skott. Fördelen är att du är mycket mer skyddad än om du skulle sno dig runt hörnet och precisionssikta. Coversystemet funkar bra och är ett viktigt inslag i seriens strävan att bli så realistiskt som möjligt. Man blir dock inte flankerad särskilt mycket jämfört med Uncharted, så om ledorden i Uncharteds skyddsvallsstrider är "rör på dig!", är det raka motsatsen här. Hittar du en bra plats, håll dig till den tills du banat väg framför dig. Att plötsligt byta skyddsvall i stridens hetta är ingen bra idé.

tom-clancys-rainbow-six-vegas-20060914050653647_640w_991573_4.jpg

Logan tar skydd bakom en vägg, samtidigt ser vi utrustningsmenyn som styrs med din D-Pad.

Storyn berättas för det mesta genom ett kamerafönster i din HUD, men några subtitles går inte att aktivera trots att det ofta är väldigt svårt att höra allt de säger genom helikopterljud och andra oväsen. Klantigt av spelutvecklarna, det blir minus. Delvis på grund av detta har jag inte full koll på vad storyn går ut på, måste jag vara ärlig och säga, men den verkar inte heller ha någon större betydelse i det stora hela. Kort sagt jagar du en kvinnlig terrorist som... ja, terroriserar Las Vegas helt enkelt, och ditt uppdrag är att ta reda på var hon är, och att desarmera diverse bomber och annat som ställer till med besvär. The usual stuff. Genom spelets gång får du strida i allt från kontor till källare, generatorrum, avloppssystem, hustak, casinon, öppna gator (sniper friendly! :lol: ) och kyrktorn. Med andra ord är miljöerna trots allt ganska varierade fast man kan tänka sig att det borde vara samma typer av lokaler hela tiden.

Även efter att spelet är slut finns det flera anledningar till att låta skivan sitta kvar i konsolen. Bland annat kan man köra ~20 banor Terrorist Hunt, där ditt uppdrag är att utan lagkamrater tömma banan på fiender. När man väl lärt sig rätt taktik kan dessa banor klaras av på cirka tio minuter, om saker flyter på. Dessa banor går också att spela med en kompis i Co-Opläge. Faktum är att hela storyn går att köra tillsammans med en kompis antingen via splitscreen eller online. Problem finns däremot med samarbetsläget i Rainbow Six: Vegas. Dels är det ganska laggigt trots möjligheter till monsterprestanda (dålig portning?), men skärmen är delad på bredden, så att man på sin del av teven i princip bara ser ett vapen och nästan inget mer. Synfältet blir alltså väldigt begränsat och man måste se till att den ene står säker när man tömmer ett rum man inte känner till. Dör den ene, kan den andre spela vidare medan den döde väntar i tio sekunder på en respawn. Dör båda inom dessa tio sekunder, får man "mission failed" och man måste börja om. Eftersom spelet inte går att anpassa till 4:3-apparater är det begränsade synfältet extra påtagligt på en teve utan widescreen, så det är ytterligare ett frustrationsmoment.

Co-Opläget är väldigt roligt, eftersom Tactical Shooter-spel fungerar som allra bäst när man tillsammans med en kompis lägger upp stormningstaktiker och ropar "snajpa honom då!!!", "täck mig!", "GRANAT!!" och andra härliga speltermer. Men det finns en nackdel: trots att kontrollerna inte är så svåra att lära sig, är spelet inte det lättaste spelet för en okunnig att sätta sig in i. Visst kan han eller hon springa omkring, skjuta, kasta granater och kanske lära sig coversystemets fördelar, men det är inte något spel du kan lära någon annan på fem minuter om man ska utnyttja alla taktiker med utrustningen optimalt. Det är långtifrån lika no-brain som Resistance är, så vill du spela Rainbow Six: Vegas med en kompis får du räkna med att han eller hon inte bara kan spela en enda gång och vara lika duglig som du - men jag lovar er, har ni tålamod med att lära in alla specialtekniker som behövs kommer ni ha så otroligt mycket roligare med detta spels Co-Op än till Resistance.

Las Vegas från ovan. Tyvärr måste man på en viss bana se denna sekvens ett tiotal gånger

á en minut, för att checkpointen inte är placerad strax EFTER att helikoptern landat. Klantigt.

Multiplayerlägena är många, roliga och långlivade. De flesta speltyper vi är bekanta med finns, men med viss variation. Jag skulle antagligen kunna prata länge om dessa, men jag nöjer mig med att säga att de är mycket roliga och smått beroendeframkallande till en början.

Vad som är dåligt med detta spel är att man inte får känslan av att de verkligen spelat igenom spelet och fixat alla buggar som finns. Vissa checkpoints i spelet är taskigt placerade, till exempel på en väldigt svår bana där man måste se en 50-sekunders helikopterscen när man dött (det blir många gånger), och Sixaxis-funktionen till Snake Cam som är rätt usel. Den kan man lyckligtvis stänga av, så man kör Snake Cam med högerspaken istället. En bugg som alltid finns är att reservammunitionen ständigt visas som "13 skott kvar" eller nåt annat nummer som inte alls stämmer. Man kan tömma magasin efter magasin utan att siffran ändras, och helt plötsligt så är ammon slut en dag.

På det hela taget är ändå detta ett riktigt bra spel trots sina småbrister och relativt omärkvärdig grafik. Uppföljaren Rainbow Six: Vegas 2 är ute nu och jag vet att jag någon gång kommer skaffa det, men dessförrinnan ligger GTA IV och troligen Army of Two först i kö. :>

______________

+ En mycket lång, spännande och varierad singleplayerkampanj

+ Mycket roligt Co-Opläge för både splitscreen- och onlinespel

+ Det nya hälsosystemet

+ Omspelbarhet med bland annat Terrorist Hunt-uppdrag

+ Väldigt bra AI hos dina egna

+ Lagom svårt till skillnad från vissa äldre spels inslag

- Halvtafflig grafik på sina ställen, det känns äldre och ibland fulare än RB6: Raven Shield från 2003

- Små men relativt många brister - småbuggar, 16:9 / 4:3-aspekten, reservammon som är oändlig (tills den tar slut), med mera.

- Mindre bra AI hos fienden, men detta är ibland det enda som håller dig vid liv om det är många fiender

- Påklistrad SIXAXIS-funktion som till synes inte genomgått speltester

- Spänningen från tidigare titlar är inte densamma pga ett enda team, ingen planeringssekvens och lite väl linjärt spelande.

SLUTBETYG: :lol: :lol: :(:D (4/5)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...