Jump to content

Dubbelmoralen angående lekforum/-trådar


Jacker
 Share

Recommended Posts

Det har länge tjatats fram och tillbaka om ett lek-/loungeforum där postcounten är avstängd och med lite liberalare regler. Men detta slås ständigt tillbaka av Hultan och andra admins med diverse argument.

Men samtidigt så har vi flera trådar, t.ex. "musiktips" och "snygga brudar", där man utan några speciella regler kan posta inlägg med endast ett par ord eller en länk i massantal, och dessutom helt utan någon vidare diskussion. Hur är dessa trådar annorlunda från t.ex. "Hitta bilden"? Vissa lekar och "spamtrådar" är ju mindre spammiga än flera av de trådar vi har. Dessutom är inte postcounten avstängd i dessa trådar/forum.

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alldeles riktigt. De enda orsakerna till att lekforum är förbjudet, som jag ser det, är envishet och stolthet. Det finns egentligen inga argument för att upprätthålla lekförbudet längre utan förbudet existerar endast för sakens skull.

Imorgon, när jag kan tänka klart, skriver jag en mer djupgående analys. :wub:

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alldeles riktigt. De enda orsakerna till att lekforum är förbjudet, som jag ser det, är envishet och stolthet. Det finns egentligen inga argument för att upprätthålla lekförbudet längre utan förbudet existerar endast för sakens skull.

Imorgon, när jag kan tänka klart, skriver jag en mer djupgående analys. :wub:

Glöm inte heller bort det gamla onda spamforumet, det kanske kommer tillbaka med "revansch" skrivet på sina händer. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det vårt fel att ni inte vet hur man ska göra?

Musiktips var från början, och detta står även i första posten en tråd där man skulle rekomendera en bra låt till andra. Det har numera blivigt en "Vad jag lyssnar på just nu" tråd. Hjärndöda kuksugarjävlar. Och nej, vi kan inte börja varna folk om dom postar i dom trådarna numera för det är för sent. Detta skulle leda till "felaktiga" bans som ingen skulle tycka om.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det vårt fel att ni inte vet hur man ska göra?

Musiktips var från början, och detta står även i första posten en tråd där man skulle rekomendera en bra låt till andra. Det har numera blivigt en "Vad jag lyssnar på just nu" tråd. Hjärndöda kuksugarjävlar. Och nej, vi kan inte börja varna folk om dom postar i dom trådarna numera för det är för sent. Detta skulle leda till "felaktiga" bans som ingen skulle tycka om.

W0RD!!!

Det är dessutom störande när det i stort sett bara skrivs låtar man hört om man varit utanför WOW-världen i mer än 1 dygn.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

W0RD!!!

Det är dessutom störande när det i stort sett bara skrivs låtar man hört om man varit utanför WOW-världen i mer än 1 dygn.

Det är just därför man tipsar om dem, så man får höra dem. Om du sedan inte tar dig i kragen och yarr'ar ned musiken så du också får höra är ju inte deras problem.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är just därför man tipsar om dem, så man får höra dem. Om du sedan inte tar dig i kragen och yarr'ar ned musiken så du också får höra är ju inte deras problem.

Jo fast o andra sidan att tipsa om Amanda Jensen sjungandes Halleluja känns lite väl... :wub:

Enligt mig ska det vara tips på artister som en hel del förmodligen aldrig hört. Eller låtar med artister som många in hört pga att de tror att artisterna bara "gör dålig musik".

Senaste sidan har det ju faktiskt varit i stort sett så. Men vissa gånger har det ju varit fruktansvärt då tipsen varit lika med "Slå på radion!".

Bara för att du bombar den med 50 bilder i varje post. :unsure:

Katt-tråden är det värsta (form av) spam jag vet.. Men fan va roligt det kan vara ibland.

Redigerad av Friberg
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo fast o andra sidan att tipsa om Amanda Jensen sjungandes Halleluja känns lite väl... :wub:

Enligt mig ska det vara tips på artister som en hel del förmodligen aldrig hört. Eller låtar med artister som många in hört pga att de tror att artisterna bara "gör dålig musik".

Senaste sidan har det ju faktiskt varit i stort sett så. Men vissa gånger har det ju varit fruktansvärt då tipsen varit lika med "Slå på radion!".

Men tänk på de som inte lyssnar på radion, eller lyssnar på MTV/ZTV/valfri musik kanal och sedan ser de tipset, laddar ned och älskar det. Tips är tips, musik är musik. Ska vi börja på att specifiera tipsena kan vi lika gärna ta bort tråden för då har trådens syfte dött.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men tänk på de som inte lyssnar på radion, eller lyssnar på MTV/ZTV/valfri musik kanal och sedan ser de tipset, laddar ned och älskar det. Tips är tips, musik är musik. Ska vi börja på att specifiera tipsena kan vi lika gärna ta bort tråden för då har trådens syfte dött.

Du har ju en poäng där.. Dock trodde jag inte att folk var så insnöade här att de inte var utanför rummet/lägenheten/huset de bor i.

Jag får väl helt enkelt stå ut med att läsa tips som "Blink 182 - All The Small Things" lite då & då.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ju en poäng där.. Dock trodde jag inte att folk var så insnöade här att de inte var utanför rummet/lägenheten/huset de bor i.

Handlar väl igentligen inte om att vara insnöad. Om vi säger t.ex. att någon är 13 på forumet. Tror inte han känner till de flesta låtarna som vi känner till, pga. att han är yngre än oss. Det är helt enkelt vilken generation man tillhör -också-. Det finns många andra variabler också, men i vilket fall ska det inte finnas gränser på vad man får tipsa om.

(Y)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bara för att du bombar den med 50 bilder i varje post. :unsure:

Det är väl i alla fall bättre än att sprida ut dem i fler poster? :wub:

Hur som helst så förstår jag faktiskt inte varför folk gör så stor sak av detta, jag trodde det var flera år sedan folk verkligen brydde sig om sitt postcount. Så länge forumet inte överöses av "lol asdlökasjdö XDXDXD"-inlägg (alltså riktig spam) eller två sidor offtopic-inlägg i varje tråd så tycker jag inte det är något att prata om.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl i alla fall bättre än att sprida ut dem i fler poster? :wub:

Hur som helst så förstår jag faktiskt inte varför folk gör så stor sak av detta, jag trodde det var flera år sedan folk verkligen brydde sig om sitt postcount. Så länge forumet inte överöses av "lol asdlökasjdö XDXDXD"-inlägg (alltså riktig spam) eller två sidor offtopic-inlägg i varje tråd så tycker jag inte det är något att prata om.

Bara för att du har mest av alla och skäms......

Nejdå, förlåt. Jag håller med, ingen bryr sig längre.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl i alla fall bättre än att sprida ut dem i fler poster? :wub:

Hur som helst så förstår jag faktiskt inte varför folk gör så stor sak av detta, jag trodde det var flera år sedan folk verkligen brydde sig om sitt postcount. Så länge forumet inte överöses av "lol asdlökasjdö XDXDXD"-inlägg (alltså riktig spam) eller två sidor offtopic-inlägg i varje tråd så tycker jag inte det är något att prata om.

Kvalitet före kvantitet. :unsure::wacko::w000t::lol::mf_doof:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Egentligen är ju musiktipstråden ganska onödig eftersom den inte fyller någon egentlig funktion. Det är mest en samling "redan frälsta" som dunkar varandra i ryggen när någon nämner (givetvis utan några som helst motiveringar m.m.) låtar som de råkar känna till. Musiktips? Hah!

Ifall man insätter ett lekforum (ett spamforum anser jag onödigt) kan man ha en lägsta gräns antal post för att få tillgång till detta forum. Då skulle man slippa ganska mycket av den värsta typen av spamm i dom trådarna.

Natürlich. Ett eventuellt lekforum bör vara dolt och låst för gäster/nya medlemmar.

Jag tog och sammanfattade alla bra idéer från den andra tråden:

*Lekforumet bör vara dolt och låst för gäster/nya medlemmar. 100 posts & medlem i 2-3 månader är en lämplig gräns. Eftersom alla äldre medlemmar är mycket seriösa medlemmar ( :) ) är detta ett utmärkt sätt att förhindra spam och att trådarna spårar ur. Vi förhindrar också att gäster joinar enbart pga lekforumet.

*Medlemmarna skall inte kunna starta egna lekar, däremot skall det finnas en klistrad tråd där de kan framföra önskemål om nya lekar.

*Endast mer "seriösa" lekar är tillåtna. Dvs. t.ex. personen-under-mig och tre-ord-i-taget är no no.

*Postcount skall vara avstängd i lekforumet.

*Lekforumet skall inte vara ett spamforum!

*Lekforumet kan med fördel döpas till "Lounge".

*En eller två lounge-moderatorer kan fungera som "lekledare".

*Om det är möjligt att tillämpa denna regel i IPB antingen automatiskt eller manuellt: Folk som fått en varning den senaste månaden stängs av från Lekforumet tills en månad gått sen senaste varning.

*Om det är möjligt i IPB skall medlemmar kunna bannas också enbart från lekforumet/loungen.

En lounge är vad det här forumet behöver och en naturlig väg att gå för att utveckla gtasajten. Ärligt talat har det här forumet blivit ganska slentrianmässigt och fastnat i gamla hjulspår och det är mycket synd eftersom forumet har potential.

LOUNGE -08! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Angående musiktips kan jag hålla med om att mycket som postas är sådant många känner till och att många av posterna endast är +1 postcount, men samtidigt har en del intressanta disskusioner uppkommit där (t.ex. varför okka inte gillade heavy metal-musik om troll :D ) och en del tips har man kollat upp och tänkt: Oj! Bra musik. Själv försöker jag alltid ha med åtminstone en eller två meningar om varför jag tipsar om en låt.

Men som sagt jag håller på med en sammanställning av alla musiktips, har inte kommit så långt ännu, bara till sid 78. Det mesta är ett tips utan närmare motivering, eller jobbigast av allt, någon har klistrat in en hel spellista med blandade artister eller någon enskild artist de tyckt varit bra. Om jag orkar göra klart detta hade jag tänkt publicera en sammanställning på alla tips, och vilka låtar som tipsats mest om.

Men att få folk att skärpa sig har man försökt med förut, så det är nog ingen idé.

Hmm vad kom jag fram till egentligen? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Egentligen är ju musiktipstråden ganska onödig eftersom den inte fyller någon egentlig funktion. Det är mest en samling "redan frälsta" som dunkar varandra i ryggen när någon nämner (givetvis utan några som helst motiveringar m.m.) låtar som de råkar känna till. Musiktips? Hah!

Natürlich. Ett eventuellt lekforum bör vara dolt och låst för gäster/nya medlemmar.

Jag tog och sammanfattade alla bra idéer från den andra tråden:

*Lekforumet bör vara dolt och låst för gäster/nya medlemmar. 100 posts & medlem i 2-3 månader är en lämplig gräns. Eftersom alla äldre medlemmar är mycket seriösa medlemmar ( :) ) är detta ett utmärkt sätt att förhindra spam och att trådarna spårar ur. Vi förhindrar också att gäster joinar enbart pga lekforumet.

*Medlemmarna skall inte kunna starta egna lekar, däremot skall det finnas en klistrad tråd där de kan framföra önskemål om nya lekar.

*Endast mer "seriösa" lekar är tillåtna. Dvs. t.ex. personen-under-mig och tre-ord-i-taget är no no.

*Postcount skall vara avstängd i lekforumet.

*Lekforumet skall inte vara ett spamforum!

*Lekforumet kan med fördel döpas till "Lounge".

*En eller två lounge-moderatorer kan fungera som "lekledare".

*Om det är möjligt att tillämpa denna regel i IPB antingen automatiskt eller manuellt: Folk som fått en varning den senaste månaden stängs av från Lekforumet tills en månad gått sen senaste varning.

*Om det är möjligt i IPB skall medlemmar kunna bannas också enbart från lekforumet/loungen.

En lounge är vad det här forumet behöver och en naturlig väg att gå för att utveckla gtasajten. Ärligt talat har det här forumet blivit ganska slentrianmässigt och fastnat i gamla hjulspår och det är mycket synd eftersom forumet har potential.

LOUNGE -08! :D

Medhåll. Precis. Ja. yes_645834_0.gif

Och det ska ju inte vara ett renodlat lekforum, utan också ett forum för mer avslappnade och "oseriösa" disskusioner, men inte spammiga sådana som det sagts 9545737474 gånger nu (ja, jag håller räkningen).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...