Jump to content

Idag är det första skyltsöndagen i advent...


Vice.
 Share

Recommended Posts

Det här med skyltsöndag, är det något stort nu för tiden? Jag vet att min mor har berättat att när hon var yngre så slog affärerna igen en hel dag bara för att skylta om, och sedan på söndagen så gick hela stadens befolkning runt och kollade i butikfönstrena.. Så är det väl inte nu för tiden?

Och god jul förresten!

Jorå. Åhléns årliga julskyltning här i Göteborg är grejer det, det lockar till sig grymt mycket folk varje år.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 41
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Populära dagar

Toppbidragare

Här var det julskyltning förra söndagen "för att vi ska ha 4 veckor på oss att handla". Var det bara här?

...eller "skyltsöndag" kanske är något annat? :wacko:

Men eh, god jul! :wub:

Samam över hela landet, men den "riktiga" är idag!

Btw!

Hörde på radio att det förekom något som hette "julgädda" uppåt landet.

Så jag kom att tänka på att jultraditionerna antagligen skillde sig i landet.

Så nu undrar jag om ni kan dela med er av era traditioner.

Berätta hur en typisk julafton hos er ser ut.

Vi kör följande varje år:

(Allt är c:a tider)

14:00 vi sammlas hos någon i släkten, mor, far eller hos nått syskon. (oftast hos oss eftersom mina päron är skillda och vill vara på "neutral plats" vilket innebär att de inte kommer till varandras hus.)

15:00 kollar vi på K. Anka & c:o och dricker öl, glögg, läsk.

16:00-17:00 gör vi all julmat.

17:05-20:00 Käkar vi julbord, bestående av: Prinskorvar, köttbullar, jansonsfrestelse, revbenspjäll, lutfisk, brunkål, rödkål, lax, ål, ost, bröd, potatis, (kokt) ägg, öl och sprit

20:00-21:00 julklappsöppningar

21:05-... Dricka, se tv, prata osv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Julafton, ja!

Jag vaknar runt åtta, och väcker mamma, pappa och min syster. Fast i år vet jag hur det blir när min syster har flyttat. Men i alla fall. Vi går upp och och sätter oss i vardagsrummet vid granen, föräldrarna öppnar sina två presenter var typ, och jag och min syster alla våra. Presenterna där är från mamma och pappa, grannar, familjevänner och lite släkt på pappas sida, typ farbror och faster. Vi öppnar allting och sedan äter vi julfrukost tillsammans. Sen är klockan typ 10, och jag hinner ofta sitta vid datorn lite (till familjens förtret) och sen klär jag på mig, ofta nya kläder som man fått, och vi åker till farmor som bor på Öland. På väg dit brukar jag alltid läsa någon bok som jag fått i julklapp.

Väl hos farmor så har hon lagat suuupermycket, jättegod mat, julbord då. Och vi äter och sen är det lite presentutdelning, vi får farmors presenter osv. Jag brukar få vara tomte (:!!!:) Klockan 3 börjar Kalle Anka som vi alltid ser hemma hos farmor, och efter det åker vi hem igen. Vi kanske är hemma i en halvtimma och slappar lite bara, och sen är det dags att åka iväg igen. Till min moster som bor jättenära och där är i princip hela släkten på mammas sida, folk från Stockholm har åkt ner och det är en jäkla julstämning (:!!!:) Där äter vi än en gång julbord, och massa annat, och sen sitter alltid de vuxna kvar och pratar vid bordet i, vad som känns som, hundra år eftersom man längtar tillden slutgiltiga, stora, julklappsutdelningen :naughty:

Min syster, jag och eventuellt någon kusin eller liknande brukar då kolla på TV, filmerna som visas på Canal+ och ja. Sen ropar de vuxna nerifrån och alla har samlats vid grannen och den öppna brasan och alla julklapparna ligger unden julgranen, och det är supermånga :D

Jag brukar få vara julklappsutdelare, och ger ut julklapparna till den de är till, och när alla sitter med varsin hög i knät så börjar vi öppna dem. Alla öppnar en åt gången :) Till slut är det bara jag och min syster kvar eftersom vi på senare tid varit de enda barnen, fast nu är ju hon iochförsig 20, men vi brukar alltid få mest när alla andra är vuxna, typ mostrar, morbröder, morföräldrar och så vidare :wacko:

Ja. Det är väl typ så. Längtar som fasen nu! :D

Edit: Jag stavade fel på gran två gånger :wub:

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Samam över hela landet, men den "riktiga" är idag!

Btw!

Hörde på radio att det förekom något som hette "julgädda" uppåt landet.

Så jag kom att tänka på att jultraditionerna antagligen skillde sig i landet.

Så nu undrar jag om ni kan dela med er av era traditioner.

Berätta hur en typisk julafton hos er ser ut.

Vi kör följande varje år:

(Allt är c:a tider)

14:00 vi sammlas hos någon i släkten, mor, far eller hos nått syskon. (oftast hos oss eftersom mina päron är skillda och vill vara på "neutral plats" vilket innebär att de inte kommer till varandras hus.)

15:00 kollar vi på K. Anka & c:o och dricker öl, glögg, läsk.

16:00-17:00 gör vi all julmat.

17:05-20:00 Käkar vi julbord, bestående av: Prinskorvar, köttbullar, jansonsfrestelse, revbenspjäll, lutfisk, brunkål, rödkål, lax, ål, ost, bröd, potatis, (kokt) ägg, öl och sprit

20:00-21:00 julklappsöppningar

21:05-... Dricka, se tv, prata osv.

Julafton, ja!

Jag vaknar runt åtta, och väcker mamma, pappa och min syster. Fast i år vet jag hur det blir när min syster har flyttat. Men i alla fall. Vi går upp och och sätter oss i vardagsrummet vid granen, föräldrarna öppnar sina två presenter var typ, och jag och min syster alla våra. Presenterna där är från mamma och pappa, grannar, familjevänner och lite släkt på pappas sida, typ farbror och faster. Vi öppnar allting och sedan äter vi julfrukost tillsammans. Sen är klockan typ 10, och jag hinner ofta sitta vid datorn lite (till familjens förtret) och sen klär jag på mig, ofta nya kläder som man fått, och vi åker till farmor som bor på Öland. På väg dit brukar jag alltid läsa någon bok som jag fått i julklapp.

Väl hos farmor så har hon lagat suuupermycket, jättegod mat, julbord då. Och vi äter och sen är det lite presentutdelning, vi får farmors presenter osv. Jag brukar få vara tomte (:!!!:) Klockan 3 börjar Kalle Anka som vi alltid ser hemma hos farmor, och efter det åker vi hem igen. Vi kanske är hemma i en halvtimma och slappar lite bara, och sen är det dags att åka iväg igen. Till min moster som bor jättenära och där är i princip hela släkten på mammas sida, folk från Stockholm har åkt ner och det är en jäkla julstämning (:!!!:) Där äter vi än en gång julbord, och massa annat, och sen sitter alltid de vuxna kvar och pratar vid bordet i, vad som känns som, hundra år eftersom man längtar tillden slutgiltiga, stora, julklappsutdelningen :naughty:

Min syster, jag och eventuellt någon kusin eller liknande brukar då kolla på TV, filmerna som visas på Canal+ och ja. Sen ropar de vuxna nerifrån och alla har samlats vid grannen och den öppna brasan och alla julklapparna ligger unden julgranen, och det är supermånga :D

Jag brukar få vara julklappsutdelare, och ger ut julklapparna till den de är till, och när alla sitter med varsin hög i knät så börjar vi öppna dem. Alla öppnar en åt gången :) Till slut är det bara jag och min syster kvar eftersom vi på senare tid varit de enda barnen, fast nu är ju hon iochförsig 20, men vi brukar alltid få mest när alla andra är vuxna, typ mostrar, morbröder, morföräldrar och så vidare :wacko:

Ja. Det är väl typ så. Längtar som fasen nu! :D

Edit: Jag stavade fel på gran två gånger :wub:

Min julafton:

Vakna, kyrka, äta, ingenting. Min släkt består ju av....eh...typ en person. Mamma.

Så det händer ingenting på julafton typ.

... Vi har en jultopic där sådant här ska skrivas.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet förra året, men det är väl ungefär samma i år.

Jag vaknar tidigt och farmor (som brukar sova i mitt rum) snarkar högt. Jag vill inte tända nån lampa för då skulle jag väcka henne men jag öppnar morgonpresenterna ändå. sedan går jag in till mina föräldrars sovrum och får en morgonpresent till.

Och sen, JULFRUKOSTEN! En så fruktansvärt härlig stund med god mat och man sitter och tänker på att det är julafton! :wub: Men efter det börjar den sega väntan på att klockan ska bli 3. Fast man går ju nästan hela tiden och kollar på julklapparna under granen! (:!!!:) Klockan 3 åker vi till mormor och morfar och tittar på Kalle Anka och dricker julmust och äter pepparkakor, bullar och clementiner. Vid ungefär klockan 16:30 åker vi hem igen med farmor och hennes syster (båda bor hos oss över julen) och ca 10 minuter senare kommer gästerna. De består av: mormor, morfar, min morbror och min mammas morbror. Sammanlagt är vi 10 st som firar jul tillsammans. Alla de tidigare nämnda + mamma, pappa, William (min lillebror) och jag. När alla har samlats i vardagsrummet och pratat ett tag skrapar vi alltid Trisslotter. Morfar köper alltid 100st varje jul så vi får 10 var! :D En stund efter det kommer "tomten" och vi får våra första julklappar. Sen ni, då får vi resten av julklapparna. (Som jag öppnar alldeles for fort! :wacko: ) När alla är öppnade kollar jag och testar grejerna jag fått och sen är det dags för julmaten. Mmm, julmaten! Älska! (:!!!:) Vid ungefär klockan 11 åker gästerna hem och jag väntar till morgondagen då vi alltid åker till min mammas morbror.

Det är min julafton det. :naughty:

Mycket :) , men hela julen är :D . Längta!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En typisk jul för mig:

10:00 (ca) Vaknar, kliver upp, äter i min ensamhet frukost medans jag kanske ringer till nån betydelsefull person och säger hej.

13:00 Går med mor och lillebror till mormor och morfar.

13:20 Vi anländer, storebror är där, en av två storasystar också. Den andra har tydligen inte tid med oss längre.

15:00 Alla andra ser på Kalle Anka, jag tittar upp i taket, pillar mig i naveln eller knappar på telefonen.

17:00 Storebror kör, jag, lillebror och syster åker med. Vvi åker till pappa, stannar eventuellt på Statoil och köper en korv, snus, godis och andra nödvändiga saker.

17:50 Vi anländer, efter några omvägar, bilproblem och korvköpandet.

19:00 Pappa kommer hem sent efter att ha jobbat hela dagen, han tar några öl.

19:15 Syster hamnar i bråk med pappa, tvingar storebror att köra hem henne.

19:30 Dom åker.

19:50 Pappa somnar på soffan.

20:00 Lillebror går över till grannen och sover över.

20:00 - 03:00 Jag spenderar tiden med att tulla på pappas hembränt och sitter vid datorn. Ringer till folk.

Sorgligt? Ja.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Typisk jul för mig.

Vaknar utslagen runt 12.00 tiden

13.00 Äter frukost och fräser åt mor och far att inte prata så högt.

13.30 Slår igång datorn för att kolla vad som händer på das intrawebzor och startar väl även upp jul.

sitter fast vid datorn fram tills 18.00 kanske då mor och far vill att jag ska komma och käka "jul middag" med dom.

Sagt och gjort jag käkar middag, går tillbaka till datorn och fastnar i spelvärlden ett tag till

Och tillslut inträffar den årliga "julklapps utdelningen" och jag återgår till datorn för att sitta ett tag till...

I år kommer det nog bli annorlunda då jag förmodligen ska ner och fira jul med en tjej i Linköping =)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...