Jump to content

Mobiltopicen!


Speeder
 Share

Recommended Posts

Min Nokia 3310 överlevde att kastas i golv, ned för trappor, in i väggar... Men i ett glas öl gavs nådastöten.

Nu ligger telefonen i ris och återhämtar sig (förhoppningsvis).

Edit: Två timmars risbehandling var allt som krävdes. Nu är hon vid liv igen.

Redigerad av xstreem
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

När man internetdelar via iPhone, är det möjligt att se vilka som är anslutna till ens mobil?

Anledningen till min fråga är att min mobil uppger två anslutningar när det bara borde vara en (jag).

Du menar wifi?

Ja, när jag delar så står det: "victors ipad" om det nu det är den jag delar med.

Men, du behöver inte namnge dig enhet. Oavsett så är svaret du kan alltid se att någon eller nåtgot är anslutet, men inte mer än så om de inte angett sin indentitet...

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Samsung Galaxy A3. Bra eller dålig affär?

Min Iphone 4s började glappa och gick inte att ladda. Påstods kosta omkring 2500 för att laga skräpet, orkade inte engagera mig så mycket eftersom telefonen är över 3 år gammal och ändå är en riktig laggfest med kraschande appar och liknande. Blev övertalad till att skaffa en Samsung eller HTC, och valde till slut Galaxy A3 då den var hyggligast prismässigt.

Har dock ingen aning om den är något att ha, tar bara för givet att den bör vara bättre än en gammal iphone. Har aldrig ägt en "budgetsmartphone" tidigare, men år 2015 hoppas jag att en budgettelefon faktiskt kan vara helt okej.

Vad säger ni? Bör jag vara nöjd?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Samsung Galaxy A3. Bra eller dålig affär?

Min Iphone 4s började glappa och gick inte att ladda. Påstods kosta omkring 2500 för att laga skräpet, orkade inte engagera mig så mycket eftersom telefonen är över 3 år gammal och ändå är en riktig laggfest med kraschande appar och liknande. Blev övertalad till att skaffa en Samsung eller HTC, och valde till slut Galaxy A3 då den var hyggligast prismässigt.

Har dock ingen aning om den är något att ha, tar bara för givet att den bör vara bättre än en gammal iphone. Har aldrig ägt en "budgetsmartphone" tidigare, men år 2015 hoppas jag att en budgettelefon faktiskt kan vara helt okej.

Vad säger ni? Bör jag vara nöjd?

Hade aldrig hört om luren förr, så jag kollade upp den lite snabbt. Jag hade inte varit supernöjd med 540x960 pixlar (alltså inte ens 720p/HD) med tanke på att till och med din tre år gamla 4S har något större upplösning. Vidare så har den bara 1 GB RAM, vilket enligt Android Authority leder till att luren laggar ibland när man hoppar mellan appar, eller går ur kameran och till hemskärmen.

Luren har ju också en gammal version av Android (4.4.4, nuvarande är 5 och 5.1 släpps snart), men det borde uppdateras med tiden.

Jag är inte med på varför den kostar 3000 spänn, men den verkar ju visserligen vara otroligt gedigen i byggkvalitén.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hade aldrig hört om luren förr, så jag kollade upp den lite snabbt. Jag hade inte varit supernöjd med 540x960 pixlar (alltså inte ens 720p/HD) med tanke på att till och med din tre år gamla 4S har något större upplösning. Vidare så har den bara 1 GB RAM, vilket enligt Android Authority leder till att luren laggar ibland när man hoppar mellan appar, eller går ur kameran och till hemskärmen.

Luren har ju också en gammal version av Android (4.4.4, nuvarande är 5 och 5.1 släpps snart), men det borde uppdateras med tiden.

Jag är inte med på varför den kostar 3000 spänn, men den verkar ju visserligen vara otroligt gedigen i byggkvalitén.

Vad innebär det här med "gammal version av Android" egentligen? Min iphone blev sämre och sämre för var uppdatering. Mer lagg, mer kraschande appar och ibland var jag tvungen att starta om hela luren eftersom den frös sig. I övrigt verkade uppdateringarna mest involvera en uppdaterad design, vilket för mig är skit samma. (I synnerhet när designen förstör prestandan.) Överväger därför att aktivt undvika uppdateringar av mobilens OS för att slippa såna problem i framtiden. Bra eller dålig idé?

Jag är främst ute efter en hållbar lur (en som jag kan ha i tre år till) som jag flitigt kommer använda för facebook/reddit/tumblr/mejl/sms/spotify men inte så mycket mer. Kommer jag bli besviken på min telefon med det ändanmålet? :(

Efter en knapp dags användning är min enda invändning hittills att Android inte verkar skämmas för reklam. Två swipes åt höger så möts man av "HEJ VILL DU SIGNA UPP FÖR ATT FÅ HÄFTIGA REKLAMERBJUDANDEN?!?!??! LOL", lite äckligt kan jag tycka. Men så tycks alla Androids vara, så det får jag väll leva med.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har heller aldrig haft någon sådan typ av reklam. Det verkar märkligt. Sedan gillade jag inte Samsung så mycket då de trycker in alldeles för många av sina egna skräp-appar som man inte kan ta bort. Om du betalade 3000kr för den så hade du fått en betydligt mycket bättre telefon om du köpte OnePlus One istället, måste jag nog meddela. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft min A3 i knappt två veckor nu, och jag hatar den. Funkade prima i en vecka,men numera är den kuk. Touchen funkar knappt, internetapparna laddar inte som dom ska och telefonen kan knappt ta emot samtal eftersom det inte alltid ens går att svara när någon ringer. Har bara installerat basic appar så som FB och Spotify, har inte tappar den i golvet eller liknande hEller. Den har helt enkelt inte hålla ett enda löfte.

Vad tror ni om mina chanser för reklamation? Känna skitkonstigt att en telefon med dubbelt så mycket ram som min 3 åriga iphone inte ens kan koppla fram ett samtal. Wtf?

Vilken mobil bör jag byta till om jag får möjligheten?

Sry för stavfel, skriver från skitmobilen just nu och den autocorrectar lite hur den vill.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft min A3 i knappt två veckor nu, och jag hatar den. Funkade prima i en vecka,men numera är den kuk. Touchen funkar knappt, internetapparna laddar inte som dom ska och telefonen kan knappt ta emot samtal eftersom det inte alltid ens går att svara när någon ringer. Har bara installerat basic appar så som FB och Spotify, har inte tappar den i golvet eller liknande hEller. Den har helt enkelt inte hålla ett enda löfte.

Vad tror ni om mina chanser för reklamation? Känna skitkonstigt att en telefon med dubbelt så mycket ram som min 3 åriga iphone inte ens kan koppla fram ett samtal. Wtf?

Vilken mobil bör jag byta till om jag får möjligheten?

Sry för stavfel, skriver från skitmobilen just nu och den autocorrectar lite hur den vill.

Det var tråkigt! Först och främst kan du kontrollera ifall det finns någon ny mjukvara att uppdatera till. För att svara på ditt gamla inlägg så tycker jag inte att det är en bra idé att skippa uppdateringar eftersom att de oftast innehåller viktiga buggfixar. Apple måste ha gjort en riktig tankevurpa som släppte den där uppdateringen till en lur som inte kunde hantera det...

Har tyvärr inget enkelt svar åt dig. Det tveklöst bästa du kan köpa i den prisklassen är Oneplus One, men den kommer du inte kunna byta till i butik. Annars hade jag tipsat dig om Google Nexus 5, men den har tydligen slutat säljas nu de senaste veckorna... Själv skulle jag nog ha sneglat på äldre flaggskeppsmodeller som fortfarande säljs, typ som Samsung Galaxy S4 eller kanske Sony Xperia Z2...

Runt 3000 är en svår prisklass alltså, i alla fall nu när Nexus 5 inte säljs längre... :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var på Tele2 nyss och det gick inte så bra, men det var skoj iallafall. Åtminstone för mig, som fick spela rättshaverist.

Jag drog alla kort jag kunde komma på. Reklamationsrätt, ångerrätt, konsumentverket, öppet köp, garanti, möjlighet till byte osv. Malde på om att jag som konsument minsann också har rättigheter och att det är en skam av företaget att lura folk på pengar på detta viset, haha!

Fick bara två erbjudanden till slut. Nummer ett var att skicka telefonen på service, något jag inte är speciellt pigg på. Jag har också en serviceavdelning på min arbetsplats. Allt dom gör är att formatera hårddiskar och skicka tillbaka grejerna igen. Palla det.

Nummer två var att affären köper tillbaka telefonen för det skamligt låga budet 500 kronor. För en sprillans ny 3000-kronors lur är det ett jävla skämt. Har dessutom kvar allt emballage, så den är verkligen som ny.

I det stora hela ville dock den mjäkiga killen i kassan att jag skulle vända mig till den specifika säljaren som sålt telefonen till mig, vilket jag faktiskt överväger. Fattar själv att han främst sa så för att slippa ansvara för en så besvärlig kund som jag, men det kanske är värt att prova. Om jag orkar.

Min kundtjänstkompis som jag snackade lite med idag läste dock igenom alla avtal och sa att det bästa jag kan göra är att säga upp abonnemanget (men inte telefonen), eftersom säljaren då blir av med provisionen och företaget förlorar massa cash eftersom det är abonnemangen som dom krämar pengar ifrån. Det i sig kommer inte hjälpa mig, men det är ett bra sätt att jävlas på tydligen.

Vet inte hur jävlig jag orkar vara dock. Får väl fabriksåterställa luren en gång var 10e dag eller slänga in den på service i all oändlighet antar jag.

Eller har någon några förslag på hur man löser följande telefonproblem?

1. Touchscreenen reagerar inte alltid. Ibland får jag swipea typ 10 gånger innan något händer. Samma när jag skriver/klickar på grejer.

2. Ibland har det hänt att telefonen har börjat ringa, men att det inte dyker upp någon information om det i displayen. Den sätter alltså igång min ringsignal och vibrerar, men det går inte att svara eller se något om det hela. Inte fören personen har slutat ringa, då visas det i form av ett missat samtal.

3. Oavsett om jag använder typ Chrome eller någon annan internetapp så är det 50/50 att den faktiskt låter mig surfa på nätet. Jag skriver in typ google.com i sökfältet och trycker på SÖK. Sedan händer absolut ingenting. Alltså, det kommer inte ens upp någon symbol som visar att den FÖRSÖKER ansluta någonstans. Detta sker oavsett om jag sitter på Wi-fi eller med 4g-nätet, och oavsett browser.

5. Idag klockan 8 på morgonen låg batterinivån på 100%. Bara fyra timmar senare låg batteriet på 18%. Är det rimligt för en helt ny telefon? Sitter just nu och laddar den för tredje gången idag. Den har legat i fickan nästan hela dagen men jag kan bekänna att jag lyssnade på lite musik i kanske 30 minuter förut. Ändå orimligt, i mitt tycke.

Överlag känns det som att den får en fet jävla seizure varje gång jag gör något alls med den. Att skicka sms, surfa in på nätet, starta spotify eller bläddra mellan flikar är en enda stor fest av lagg, kraschande appar och krångel. Personligen kan jag ändå tycka att det är skäl nog för att få lämna tillbaka den, den har ju inte hållit ett enda löfte, utan uppför sig ganska jämlikt med min skitgamla och trasiga iphone. Men byråkrati är byråkrati och även om det är halvroligt att bråka med affärsbiträden så känns det rätt hopplöst.

TL;DR Köp ingen Samsung Galaxy A3

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

TL;DR Köp ingen Samsung Galaxy A3

Wow, nog för att jag var skeptisk till luren från början, men sådär kass hade jag inte förväntat mig att den skulle vara. Det måste verkligen handla om ett måndagsex, för den fungerar ju uppenbarligen inte som den är menad. Självklart ska du skicka in den på service. Affären har ingen som helst skyldighet att deala med dig. Först måste de få en möjlighet att avhjälpa felet. Har du gjort någon fabriksåterställning än?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Wow, nog för att jag var skeptisk till luren från början, men sådär kass hade jag inte förväntat mig att den skulle vara. Det måste verkligen handla om ett måndagsex, för den fungerar ju uppenbarligen inte som den är menad. Självklart ska du skicka in den på service. Affären har ingen som helst skyldighet att deala med dig. Först måste de få en möjlighet att avhjälpa felet. Har du gjort någon fabriksåterställning än?

Skall läsa på lite om mina rättigheter först, haha! Det kan mycket väl vara så att telefonen blir prima igen efter en återställning, men för att sedan återvända till sitt rostiga beteende efter någon vecka. Vill inte låta det gå allt för lång tid ifall jag lämnar in den, utifall att det blir omkostnader eller svårare att bli trodd om jag kommer med den om tre månader och typ har råkat paja glaset.

Tråkigt iallafall! Skönt att inte 3000 spänn är någon jättesumma dock. Fick ju även rabatt på drygt 700 när jag sålde av trasiga iphonen till butiken. Jag får sommarjobba lite och köpa loss den när jag fått nog. Nästa gång får det fan bli en lyxlur. En i den dubbla prisklassen. Då kommer jag förmodligen inte behöva en telefon lika akut heller, och har tid att läsa på. Situationen denna gången grundades ju i att jag plötsligt stod utan telefon och i ett svårt abstinensfall impulsköpte en medelbillig eftersom jag är fattig osv.

Redigerad av IceCandy
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var på Tele2 nyss och det gick inte så bra, men det var skoj iallafall. Åtminstone för mig, som fick spela rättshaverist.

Jag drog alla kort jag kunde komma på. Reklamationsrätt, ångerrätt, konsumentverket, öppet köp, garanti, möjlighet till byte osv. Malde på om att jag som konsument minsann också har rättigheter och att det är en skam av företaget att lura folk på pengar på detta viset, haha!

Fick bara två erbjudanden till slut. Nummer ett var att skicka telefonen på service, något jag inte är speciellt pigg på. Jag har också en serviceavdelning på min arbetsplats. Allt dom gör är att formatera hårddiskar och skicka tillbaka grejerna igen. Palla det.

Nummer två var att affären köper tillbaka telefonen för det skamligt låga budet 500 kronor. För en sprillans ny 3000-kronors lur är det ett jävla skämt. Har dessutom kvar allt emballage, så den är verkligen som ny.

I det stora hela ville dock den mjäkiga killen i kassan att jag skulle vända mig till den specifika säljaren som sålt telefonen till mig, vilket jag faktiskt överväger. Fattar själv att han främst sa så för att slippa ansvara för en så besvärlig kund som jag, men det kanske är värt att prova. Om jag orkar.

Min kundtjänstkompis som jag snackade lite med idag läste dock igenom alla avtal och sa att det bästa jag kan göra är att säga upp abonnemanget (men inte telefonen), eftersom säljaren då blir av med provisionen och företaget förlorar massa cash eftersom det är abonnemangen som dom krämar pengar ifrån. Det i sig kommer inte hjälpa mig, men det är ett bra sätt att jävlas på tydligen.

Vet inte hur jävlig jag orkar vara dock. Får väl fabriksåterställa luren en gång var 10e dag eller slänga in den på service i all oändlighet antar jag.

Eller har någon några förslag på hur man löser följande telefonproblem?

1. Touchscreenen reagerar inte alltid. Ibland får jag swipea typ 10 gånger innan något händer. Samma när jag skriver/klickar på grejer.

2. Ibland har det hänt att telefonen har börjat ringa, men att det inte dyker upp någon information om det i displayen. Den sätter alltså igång min ringsignal och vibrerar, men det går inte att svara eller se något om det hela. Inte fören personen har slutat ringa, då visas det i form av ett missat samtal.

3. Oavsett om jag använder typ Chrome eller någon annan internetapp så är det 50/50 att den faktiskt låter mig surfa på nätet. Jag skriver in typ google.com i sökfältet och trycker på SÖK. Sedan händer absolut ingenting. Alltså, det kommer inte ens upp någon symbol som visar att den FÖRSÖKER ansluta någonstans. Detta sker oavsett om jag sitter på Wi-fi eller med 4g-nätet, och oavsett browser.

5. Idag klockan 8 på morgonen låg batterinivån på 100%. Bara fyra timmar senare låg batteriet på 18%. Är det rimligt för en helt ny telefon? Sitter just nu och laddar den för tredje gången idag. Den har legat i fickan nästan hela dagen men jag kan bekänna att jag lyssnade på lite musik i kanske 30 minuter förut. Ändå orimligt, i mitt tycke.

Överlag känns det som att den får en fet jävla seizure varje gång jag gör något alls med den. Att skicka sms, surfa in på nätet, starta spotify eller bläddra mellan flikar är en enda stor fest av lagg, kraschande appar och krångel. Personligen kan jag ändå tycka att det är skäl nog för att få lämna tillbaka den, den har ju inte hållit ett enda löfte, utan uppför sig ganska jämlikt med min skitgamla och trasiga iphone. Men byråkrati är byråkrati och även om det är halvroligt att bråka med affärsbiträden så känns det rätt hopplöst.

TL;DR Köp ingen Samsung Galaxy A3

Du har definitivt rätten på din sida att få telefonen fixad då den inte fungerar som förväntat. Att skicka in den på service är osäkert, speciellt i och med att de kan ta ut en serviceavgift om inte något fel hittas. Det du bör göra är att du går till butiken och visar upp problemen för personalen, få det skriftligt att de ser problemen och sedan är det bara skicka in telefonen på service. Gör detta tills det fixar sig eller tills du skickat in den för samma fel 3 gånger, då kan du häva köpet.

Vill du vara extra säker kan du även filma problemen med luren så har du det även på film.

Edit: Verkar vara många som har liknande problem, oftast löst genom att byta till en ny likadan telefon. Kan ha att göra med att samsung har haft problem med tillverkningen och att många telefoner är sönder redan från start.

Läste här

Redigerad av kobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...