Jump to content

Vid vilken ålder slutar man med tv o datorspel?


knurra
 Share

Recommended Posts

Äh, det finns inga regler. Jag kommer att finna njutning i spel så länge jag lever förutsatt att inget drastiskt skulle ändras, och jag vad jag vet tycker ingen i min omgivning att det är konstigt.

Är väl viss skillnad om man är den sortens gamer som inte tar sig ur huset, men även då anser jag att det är okej så länge man själv är nöjd med sitt liv.

Redigerad av Merkky
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Äh, det slutar man väl aldrig med om man fortfarande tycker om det och har möjlighet. Däremot får man väl hoppas att folk slutar skrika i mick när de förlorar eller kastar handkontroller till höger och vänster.

Lite mer i detalj kan jag tro att det finns vissa typer av spel man växer ifrån och går över till nåt annat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2024-01-14 at 16:53, dibel skrev:

From the river to the sea, Gamer Nation will be free

Det är aldrig fel att gejma. Oavsett kön eller sexualitet. Gejming är Livet. Grove St 4 Life.

Haha den var rolig. Tyvärr är jag inte övertygad :(

 

Sen var det inte kön eller sexualitet jag frågade om utan ålder. Är som sagt 30+ nu och alla i den åldern och uppåt verkar ha lämnat spelen bakom sig. De flesta iallafall

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Så länge man tycker att det är roligt och spelandet inte stjäl tid från annat man borde göra så är det bara att köra på, tycker jag. Det är just det att som vuxen med jobb och diverse annat ansvar samt nya intressen upplever jag att det är svårt att hitta både tid och motivation till att spela.

Jag spelade som mest från att jag var 15 till 19. Efter det ägnade jag allt mer tid åt modding för att jag ville göra något kreativt. Att "bara spela" kändes så småningom för mig som ett tidsfördriv eller en verklighetsflykt som inte gav någonting i längden.

Jag är också 30+ idag och kan plocka fram gamla spel någon gång per år, t.ex. GTA1 och GTA2, av nostalgiska skäl för att jag minns hur sjukt kul jag hade med de spelen en gång i tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...
2024-02-24 at 19:18, Arvid skrev:

Så länge man tycker att det är roligt och spelandet inte stjäl tid från annat man borde göra så är det bara att köra på, tycker jag. Det är just det att som vuxen med jobb och diverse annat ansvar samt nya intressen upplever jag att det är svårt att hitta både tid och motivation till att spela.

Jag spelade som mest från att jag var 15 till 19. Efter det ägnade jag allt mer tid åt modding för att jag ville göra något kreativt. Att "bara spela" kändes så småningom för mig som ett tidsfördriv eller en verklighetsflykt som inte gav någonting i längden.

Jag är också 30+ idag och kan plocka fram gamla spel någon gång per år, t.ex. GTA1 och GTA2, av nostalgiska skäl för att jag minns hur sjukt kul jag hade med de spelen en gång i tiden.

Jo men jag köper fortfarande nya spel när de släpps, kan sitta i timmar och spela precis som när man var en ungdom, känns lite fel nu när man är i lägre medelåldern liksom. Visst jag tar ansvar, jobbar heltid, lyfter skrot, tar hand om mina barn etc.

Men spel använder jag som guldkant på tillvaron även om jag redan där känner att det blir väldigt många timmar…

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2024-03-17 at 07:56, knurra skrev:

Jo men jag köper fortfarande nya spel när de släpps, kan sitta i timmar och spela precis som när man var en ungdom, känns lite fel nu när man är i lägre medelåldern liksom. Visst jag tar ansvar, jobbar heltid, lyfter skrot, tar hand om mina barn etc.

Men spel använder jag som guldkant på tillvaron även om jag redan där känner att det blir väldigt många timmar…

Vad skulle du göra istället?

Jag är inbiten "gamer" 37+, kollar jag på jämngamla så är det som ersätter gaming att supa, kolla på sport/utöva sport, serier, telefonberoenden(sociala medier).

Skulle du sluta spela så hade du bara ersatt det med något annat precis lika hjärndött. Just gaming har dock fått en stämpel av att bara få utövas av "barn" och att man inte är vuxen om man spelar spel. Har man det intresset så ska man bara fortsätta göra det, inget fel med det.

Tar ju 20 speltimmar i veckan över att följa Farmen, Robinson, På spåret, Mästerkocken och sjuttioelva andra skräpserier som alla på jobbet sitter och diskuterar om på kafferasterna när det kommit ett nytt avsnitt. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...
2024-03-23 at 08:45, StellHell skrev:

Vad skulle du göra istället?

Jag är inbiten "gamer" 37+, kollar jag på jämngamla så är det som ersätter gaming att supa, kolla på sport/utöva sport, serier, telefonberoenden(sociala medier).

Skulle du sluta spela så hade du bara ersatt det med något annat precis lika hjärndött. Just gaming har dock fått en stämpel av att bara få utövas av "barn" och att man inte är vuxen om man spelar spel. Har man det intresset så ska man bara fortsätta göra det, inget fel med det.

Tar ju 20 speltimmar i veckan över att följa Farmen, Robinson, På spåret, Mästerkocken och sjuttioelva andra skräpserier som alla på jobbet sitter och diskuterar om på kafferasterna när det kommit ett nytt avsnitt. 

Exakt, men att dricka öl och titta på fotboll är ju vuxet och manligt, det är sen gammalt, samma sak och att sitta och svära framför nyheternamedan att spela tv-spel är ju nåt som barn och möjligtvis tonåringar gör.

Och program som Farmen och Paradise Hotel det är bara för fruntimmer. Om man inte är bög då.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...