Jump to content

Harry Potter blir till serie


Xersize
 Share

Recommended Posts

Så HBO Max (eller Max som tjänsten bara kommer heta framöver) har nu officiellt gåt ut med att Harry Potter-böckerna kommer att bli till en serie på deras plattform. JK Rowling kommer vara djupt inblandad, och det pratas även om att David Heyman som vad med och producerade alla HP-filmerna kanske kommer att vara med också. Källa finns här.

Så som det ser ut nu så kommer ha helt nya skådespelare, så inga av vår barndoms favoriter kommer återvända till sina gamla roller, och varje säsong kommer handla om varje individuell bok. Tanken med detta är, så vitt jag förstår, att kunna utforska böckerna mer i rörlig media än vad filmer tillåter på grund av tidsrestriktioner som kommer med en film.

Jag personligen ser detta som något väldigt nytt och intressant. Lägger man bara nostalgin åt sidan och kan acceptera att de karaktärerna man växte upp med inte kommer spelas av samma skådespelare som vi är vana vid och bara ger de nya en chans, så känner jag att detta kan bli mycket intressant. Det var ändå naturligtvis mycket som de var tvungna att lämna i böckerna för att det inte fanns plats när det var dags att göra de till filmer, och det här är ett sätt att helt enkelt kunna utforska historierna mer.

Vad tycker, tänker och tror ni om detta? Är det något ni ser fram emot, motsätter er helt och håller eller helt enkelt inte kunde bry er mindre om? Diskutera!

Puss och kram!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är mer intresserad av detta än att se The Last of Us bli serie, vilken var bra men tröttsam. Fler säsonger tror jag inte att jag orkar med.

Därför är det här lite roligare. Filmerna gick att komprimera till 2h20 styck utan större problem, men med en hel säsong per bok blir det nog mer långrandigt. Bra med utrymme att spela ut karaktärerna och smålustigheter som inte får plats i en film, men jag undrar om det inte blir långsamt. Och sju (åtta?) säsonger, det kommer ju inte bli klart förrän tidigast 2030.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, Henkibojj skrev:

Filmerna gick att komprimera till 2h20 styck utan större problem,

Håller nog inte riktigt med. Tycker filmerna går alldeles för fort fram och misslyckas med att bygga upp den härliga känslan av att karaktärerna blandar ”vanlig” skolgång med att stoppa attacker från mörka krafter.

Alla scener har funktionen att informera tittaren om något som kommer ha betydelse senare, så man får inte riktigt något andrum. Med det sagt är jag ändå också orolig att det kan bli lite långdraget att göra en säsong per bok.
 

Ifall de fyller ut med nya händelser/karaktärer på ett sätt som sticker ut för mycket riskerar detta att bli ganska dåligt. Bra att JK Rowling har ett finger med i projektet!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ogillar att allt ska bli till serier nu för tiden och jag ogillar filmerna från första början, riktigt uselt gjorda när det kommer till regi och manus. Finns viss behållning i kostym, dekor och musik, däremot ..! Samt kongenial casting här och var.

Älskade böckerna villkorslöst som barn, så jag är intresserade av universumet. Det här känns däremot endast som ett sätt att mjölka ut ytterligare av en värld som borde ha stannat inom litteraturen. Och även där finns skavanker, om ni får för er att läsa om 'et. Trötta perspektiv, träigt författande och oinspirerat språk.

Önskar ni bra barn-tv av bra barnböcker kan jag rekommendera A series of unfortunate events! Böcker såväl som Netflix seriefiering.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2023-04-15 at 21:01, okka skrev:

Jag ogillar att allt ska bli till serier nu för tiden och jag ogillar filmerna från första början, riktigt uselt gjorda när det kommer till regi och manus. Finns viss behållning i kostym, dekor och musik, däremot ..! Samt kongenial casting här och var.

Älskade böckerna villkorslöst som barn, så jag är intresserade av universumet. Det här känns däremot endast som ett sätt att mjölka ut ytterligare av en värld som borde ha stannat inom litteraturen. Och även där finns skavanker, om ni får för er att läsa om 'et. Trötta perspektiv, träigt författande och oinspirerat språk.

Önskar ni bra barn-tv av bra barnböcker kan jag rekommendera A series of unfortunate events! Böcker såväl som Netflix seriefiering.

No offence, men Neil Patrick Harris har inget på Jim Carrey i rollen som Olaf.

Carry är the G.O.A.T

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

21 timmar sedan, StellHell skrev:

No offence, men Neil Patrick Harris har inget på Jim Carrey i rollen som Olaf.

Carry är the G.O.A.T

 

Haha du har en poäng! Men filmen missar tyvärr tonen i böckerna helt och hållet. Serieversionen däremot, den lyckas förmedla exakt rätt nivå av kitch och lekfullhet, samt behålla den älskvärt ohämmade kärleken till språk och lärdom som gör böckerna till en sån jäkla dunderupplevelse för kids.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

21 timmar sedan, okka skrev:

Haha du har en poäng! Men filmen missar tyvärr tonen i böckerna helt och hållet. Serieversionen däremot, den lyckas förmedla exakt rätt nivå av kitch och lekfullhet, samt behålla den älskvärt ohämmade kärleken till språk och lärdom som gör böckerna till en sån jäkla dunderupplevelse för kids.

Det du säger där är något som die hard HP-fans har sagt i flera år; att filmerna är så klart magiska (no pun intended) men att de missar mycket av charmen från böckerna. Att de tagit bort vissa älskade karaktärer helt och hållet, inte inkluderar scener i filmerna som man tyckt om i böckerna, att karaktärers personligheter har skrivits om, och så vidare.

Själv är jag cautiously optimistic, jag vill gärna ha en bra Potter-serie men jag vet inte om vi kommer få det eller om detta bara är ett försök att smida medan järnet är varmt direkt efter att spelet kommit ut, men om det nu mot förmodan kan göras rätt, så som du känner för A series of unfortunate events, så är det ju inte omöjligt att detta blir bra. Men som sagt, jag är väldigt försiktig med mina förväntningar.

Redigerad av Xersize
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...