Jump to content

Playstation 5


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Playstation 5 är ju i faggorna med releasedatum lagom före jul 2020, trots att så mycket annat verkar skjutas upp i dessa tider. Än så länge har vi inte fått nån visuell info om själva konsolen, men väl en hel del angående dess specifikationer. Alla saker angående Playstation-rykten låter jag komma från MysticRyan, en Playstation-fantast som rapporterat PS-nyheter i flera år och är en s.a.s. oberoende journalist i detta ämne.

Denna video är två veckor gammal och sammanfattar alla detaljer som officiellt bekräftats om dess hårdvara, och vad jag vet har inget nytt berättats sedan dess. Alltså är det här allt vi vet om maskinen än så länge:

Idag fick vi reda på hur Dualshock 5 kommer att se ut. Förlåt, DualSense kommer den ju nuförtiden heta. Men jag tror att den kommer ha nickname Dualshock 5 ett bra tag framöver iallafall.

Här är en serie med mer detaljerade bilder jag hittat.

Kommer ni att köpa PS5 när den väl kommer? :)

  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Bebben skrev:

Har länge funderat på att köpa en konsol, men det faktum att "det kommer väl ett PS5 snart" har hindrat mig i mina köpsug. Så när det väl kommer ett PS5 kanske jag får ta och skaffa det då, så att all min köptvivel ska kunna bli berättigad.

Men det kommer väl ett PS6 snart? Kanske vänta lite? 😎

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2020-04-09 at 15:51, Xersize skrev:

Men det kommer väl ett PS6 snart? Kanske vänta lite? 😎

Höhö. Men jag dröjde 2½ år med min PS4 eftersom jag hade för mycket PS3 kvar att spela (och jag är fortfarande inte klar) och jag visste att med en så tjock förstamodell var det givet att det skulle komma ett slim nån gång.

Nu har vi ju inte sett hårdvaran för PS5 men de lär ju göra en slim nån gång framöver så jag kommer nog ha samma strategi i nästa generation. Plus att jag även denna gång har för mycket kvar i nuvarande generation för att hoppa på nästa. Ingen stress här inte ;)

Enda som skulle få mig att vara lite förhastad i mitt PS5-köp vore Horizon (Zero Dawn) 2, såklart med annan subtitel. Men jag håller ju på med platinum, DLC och Ultra hard New Game +, så det dröjer nog ett tag till även där.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Beroende på vilka spel som släpps samtidigt och runt konsolens release så blir det ett tidigt köp för mig. Men oavsett när jag köper så kommer jag att köpa en Ps5. Sony har för många grymma exklusiva titlar som jag inte vill missa. Och eftersom Microsoft börjar städa upp sig lite nu så kanske det blir en av varje på sikt. I vilket fall är jag taggad på att se vad som händer. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...

Nu är designen avslöjad!

Som synes kommer det att släppas en vanlig version och en "Digital Edition", förmodligen då med större hårddisk eftersom den inte har någon skivlucka. En sådan version borde kanske vara billigare likt den 20 GB-version vi såg vid PS3:s släpp i Japan, där man inte inkluderade wifi, eller den PS3 superslim-version som inte inkluderade någon hårddisk utan ett 20 GB flashminne med möjlighet att installera valfri hårddisk därefter.

Problemet med en Digital Edition som saknar hårdvara för skivor är att den borde vara billigare, men i själva verket kan jag tänka mig att den faktiskt är dyrare eftersom PS5 drivs av en SSD — och riktigt stora SSDs är då fan inte billiga. Jag skulle inte förvånas om den har en dubbelt, trippelt eller fyra gånger så stor hårddisk men i själva verket är tvåtusen kronor dyrare.

Gällande designen måste jag ändå säga: Meh. Nä. Nej tack. Spacey och allt sånt där, men att konstant ha ett blåljus stående i sitt vardagsrum skulle jag bli vansinnig av och om jag känner Sony rätt kommer det inte gå att stänga av eländet. Designen ser ut som en sportbil vars huvudingenjör och projektledare bytts ut tre gånger längs vägen och slutresultatet blev något som ingen av visionärerna hade önskat från början, utan istället en kompromiss mellan tre olika idéer.

Av det spelutbud vi fick se kan jag inte heller påstå att något intresserade mig, utom naturligtvis Horizon Zero Dawn 2, med namnet Horizon: Forbidden West.

Och det måste jag ändå säga, till skillnad från PS5-hårdvaran, ser jäääkligt läckert ut. Men jag märker också en detalj i slutet: "Playstation exclusive" — observera! Inte "PS5 exclusive"! Det får mig att starkt tro att detta kommer att släppas till PS4 antingen till PS5-launch eller strax därpå, för de vill nog inte att deras största hårdvarudragplåster ska köpas till gammal hårdvara. Men det är precis vad jag tänker göra.

Jag sammanfattar mina tankar med att jag precis som vid tidigare hårdvarulanseringar hellre väntar på remaken av PS5 och spelar vidare på min(a) tidigare generation(er) spelkonsol(er), för jag har fortfarande ungefär ett dussin AAA-spel att ta hand om innan jag är färdig.

Ska bli intressant att följa spelnyheter under en lång tid framöver, dock :)

  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 months later...

Precis som jag trodde släpps Horizon: Forbidden West även till PS4. Det kunde jag lista ut genom att det dels skulle innebära väldiga förluster att bara släppa det till en plattform man knappt kan få tag i, och så stod det faktiskt "Playstation Exclusive" i första trailern, inte "PS5 Exclusive". Nåväl, för nån månad sen släpptes en gameplay-video av tvåan och jag behöver inte analysera nåt särskilt, gameplay ser ungefär likadant ut som i ettan men med undervattenssekvenser och nån slags glidsköld. Frågan om man också faktiskt kan flyga/rida något flygdjur har de inte besvarat, men det borde inte vara omöjligt med PS5-teknologin åtminstone. Undrar om de lyckas på PS4.

Faktiskt så behöver jag inte så mycket trailers till detta, eftersom jag redan vet att jag kommer köpa det och det kommer bli grymt. Det är nog det första spelet jag kommer att köpa på release sedan september 2013, då GTA V släpptes.

Gällande PS5 så står jag fast vid det jag sagt förr: Det finns ingen anledning att hoppa på det nu. Jag väntar på en slimdesign och tills dess har jag redan alldeles för mycket spel att spela över två-tre generationer. Det gör mig inget att det är svårt att få tag på en PS5 annat än att det potentiellt gör att det dröjer längre innan de ens gör någon nydesign.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, JulianAndersen skrev:

Når?

Det var helt ironiskt. Någon väntade för länge på förra konsolen och någon annan svarar att han lika gärna kan vänta och hoppa över även denna generation eftersom det nån gång kommer en PS6, men PS6 lär inte se dagens ljus före 2027.

Har du Google translate på, förresten? 🤔

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

7/2/2021 at 1:19 PM, Henkibojj skrev:

It was completely ironic. Someone waited too long for the previous console and someone else answers that he can just as easily wait and skip this generation as well, because someday there will be a PS6, but the PS6 will not see the light of day before 2027.

Do you have Google translate on, by the way? 🤔

Å .. Jeg føler meg dum at jeg ikke fikk spøk. Ja, det gjør jeg!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 year later...

Det ryktas nu om en PS5 Slim i september 2023, där Disc och Digital Edition slås samman till att vara en variant utan skivläsare, men där skivläsaren säljs separat (eller mer givet, som bundle). Den ansluts till de bakre USB-portarna (singularis förhoppningsvis) och kommer då att integreras i utseende. Det vill säga, maskinen kommer att se komplett ut även utan läsare, och med läsare kommer det inte att vara en maskin plus en dvd-box bredvid utan istället ett påklackat tillbehör som (gissningsvis) ger en annan kontur, precis som Disc är idag.

Om man tänker efter så är det ju egentligen det de redan har gjort genom coverplaten, men detta kommer att göra tillverkningsprocessen lättare och tillbehöret kan sedan köpas i efterhand om man bestämmer sig för den digitala varianten först.

Jag är väldigt taggad på idén, även om jag hade köpt en slim med skiva oavsett bortkopplingsbar eller inte. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 months later...

Om det är någon som tänkt köpa en PS5 i det närmaste, alternativt någon som redan har en men som inte claimat spelen i PS Plus Collection, är det dags att göra det. Det handlar om ett tjugotal spel som varit gratis att lägga till i sitt konto ända från släppet av PS5, enligt vanliga PS Plus-regler.

  • Batman: Arkham Knight
  • Battlefield 1
  • Bloodborne
  • Call of Duty: Black Ops III - Zombies Chronicles Edition
  • Crash Banidcoot N. Sane Trilogy   
  • Days Gone
  • Detroit: Become Human
  • Fallout 4
  • Final Fantasy XV Royal Edition
  • God of War
  • Infamous Second Son
  • Monster Hunter World
  • Mortal Kombat X
  • Ratchet & Clank
  • The Last Guardian
  • The Last of Us Remastered
  • Resident Evil 7: Biohazard
  • Uncharted 4: A Thief's End
  • Until Dawn

Det kommer att ta slut i maj, är det sagt, så jag själv kommer nog inte att få tag på dem i tid eftersom det måste claimas från en PS5-maskin. För min del är det nog bara Last Guardian som jag kommer gå miste om, för resten tror jag att jag redan har eller annars inte är intresserad av. Synd bara att det kostar 370 spänn digitalt, men jag kan nog hitta det fysiskt för en hundring nånstans.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 months later...
56 minuter sedan, knurra skrev:

Tjackade en ps5:a nu när hogwarts legacy hade release. Har velat fram och tillbaka i två år och till slut slog jag till. No regrets

Grattis! Jag har varit sugen några gånger också på sistone men den beryktade nya modellen är nära förestående, så det vore dumt att slå till just nu för min del eftersom jag då kunde hoppat på från början. Sen återstår det ju att se om den nya är något att ha, men jag får åtminstone ett svar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

PS5s nya modell, av många kallad "slim" redan på förhand, verkar ha filmats innan något officiellt har sagts om saken. Men särskilt slimmad är den inte. Jag skulle rentav säga att den skivläsartillsats som vi känt till länge rentav gör att den ser lite tjockare ut. Samtidigt är hela konsolen enligt uppgift ca 5 centimeter kortare och om det inte vore för skivläsaren ser den ut att kunna vara aningen smalare än sin digitala motpart.

https://wololo.net/2023/08/12/alleged-ps5-slim-cfi-20xx-leaks-in-photos-and-new-video/

Jag avvaktar fortfarande med ett köp tills jag ser båda på riktigt och det kommer lite reviews. Nog för att originalet är alldeles för stort men jag är inte hänförd över den nya modellen heller, så vi får se.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...
  • 3 months later...

 Mitt första intryck, och det som består flera dagar senare:    

menus-menus-everywhere-dd6ac1d0c6.jpg

Fysatan vilket rörigt interface. Det finns inte ens en stänga av-knapp om man inte tar upp en egen meny som man måste ha customizat först.  Spelen ligger dumpade på skrivbordet och kan varken flyttas, låsas eller läggas i mappar. Det är som om allt vi lärt oss från PS3, PS4 och Windows 3.1 och framåt stannade i evolutionen till att reduceras till Start-Menyn -> Senast Använda Filer i Windows 98. Det är allt man får.

Man kan göra spellistor vilket ligger gömt i en meny längst till höger och sedan in under tre nya flikar, och väl där kan man inte lägga till i mappar från vilken spelflik som helst utan måste ske från en enda. Väl inne i vardera lista/mapp kan du välja mellan en handfull automatiska sorteringar, men ingen egen ordning för vilken man vill spela oftast/härnäst/helst eller för all del vad som är grafiskt estetiskt (om man är lagd åt det hållet).

Hemskärmen är heller inte valbar utan visar alltid helskärm för spel, som när man stod på ett spel i PS3-menyn dåförtiden, med musik som alltid spelas. Folk har tjatat i åratal efter både teman och mappar och det är precis vad jag också känner. Allt är en rörig reklampelare för att få oss att köpa så mycket som möjligt, digitalt.

2003-04-18 at 11:57, Snobben skrev:

jobbigt och svårt tyckte jag när jag fick prova det. Fel sida och så Näää Man ska köra på höger sida då blir allt bra.

Med det sagt är jag ju glad att jag köpte den, men den lämnar en del att önska. Så småningom kommer jag nog gilla den, PS4 dröjde också nämligen ett bra tag innan jag såg den som en grundpelare i hemmet. Har inte så många spel till den än så länge och jag vet faktiskt inga utom dessa (samt Helldivers 2) som jag vill ha, fram till GTA VI om två år. :mellow:

20240221_110826~3.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man få lite screenshots/foton på hur menyerna ser ut? Antar att de har förändrats sedan PS3-tiden.

Ändå mäktigt att Sony fortsatt satsar på FreeBSD-mjukvara. Finns en patch där de upstreamar mediakod till huvudprojektet.

FreeBSD är ju inte "copyleft" som (GNU/)Linux utan mer libertarianskt vilket gör att penningstinna företag som Sony kan använda operativsystemet och stänga ned det för användare utan någon juridisk åtgärd. Ibland är frihet att kunna begränsa frihet antar jag.

Piratflaggan högt, alkoholen ned för strupen och ett skepp å hoj här i roddbåten.

Jag är väldigt intresserad av hur själva interface:t ser ut i PS5:an. Därför jag skriver detta inlägg. Inte för att jag är intresserad av att skaffa en konsol själv utan bara för ett visst intresse för Estetik.

Jag skulle gå så långt att kalla PS5:ans nedstängda FreeBSD för "japanmix". Och som kritaen5a förklarar så kan alla som gillar "japanmix" dra åt... lmao

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...