Jump to content

Höjd hotnivå (högt, 4 av 5) i Sverige


dibel
 Share

Recommended Posts

Nu har Säkerhetspolisen gått ut med att de har höjt hotnivån till 4 på en 5-gradig skala. http://www.sakerhetspolisen.se/ovrigt/pressrum/aktuellt/aktuellt/2015-11-18-beslut-om-hojning-av-hotnivan.html

Extra vaksamhet av allmänheten rådes, i övrigt ska man inte förändra sin vardag. Extra synliga poliser på vissa utvalda platser utkommenderas.

Hotet gäller våldsbejakande islamism.

Redigerad av dibel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag personligen är sjukt nojig, kollade mig över axeln hela vägen hem från centralen. Usch!

Verkligen? Nu bor jag ju i en av våra mindre städer, men även om jag hade rört mig i lokala Stockholm så hade jag inte ändrat mig ändå. Jag är kanske naiv, men man kan ju inte gå runt och vara rädd hela tiden. Man vet aldrig när något händer.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Verkligen? Nu bor jag ju i en av våra mindre städer, men även om jag hade rört mig i lokala Stockholm så hade jag inte ändrat mig ändå. Jag är kanske naiv, men man kan ju inte gå runt och vara rädd hela tiden. Man vet aldrig när något händer.

Lokala Stockholm?! Det är för fan stan i världen.

Internationella Stockholm om jag får be.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Guest offstreem

Även med ett förhöjt terrorhot så lär ju sannolikheten att råka ut för det vara mindre än dom andra potentiella sätten att dö på i vår vardag.

This.

Visst, det är väl lite obehagligt att SÄPO gått ut med detta, men det är inte riktigt någon befogad anledning att bli överdrivet orolig och nojig. Varenda övergångsställe eller lantväg utan trottoar i landet utgör ett större potentiellt hot mot din hälsa än terrorister.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag personligen är sjukt nojig, kollade mig över axeln hela vägen hem från centralen. Usch!

Titta framför dig istället. Risken är större att du blir överkörd än att du dör i ett terrordåd. 

Det är förstås tragiskt, allt som skett på senaste tiden, men jag tycker hysterin är lite överdriven. Jag får flashbacks från när alla var panikslagna över svininfluensan..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill kunna anamma någon slags händer-det-så-sänder-det-mentalitet, men det är svårt. Jag är orolig att det ska smälla, speciellt i Göteborg som har så många IS-sympatisörer, men jag är mest oroad för att mina vänner ska råka illa ut. 

Har inte Danmark legat på motsvarande nivå i flera år? 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att det är bra att länderna på riktigt börjar samarbeta mot IS nu med flygräder och allt möjligt, men det är märkligt att det ska krävas ett attentat mot europeiska städer för att det ska hända nåt.

Jag är inte särskilt orolig för att något ska hända, men det är ju förstås bekymmersamt. Å andra sidan kanske det är just en varningshöjning som krävs för att politikerna ska börja stifta lagar och ge mer resurser åt polisen. Att Göteborg blivit hamnstaden för hela Europa att rekrytera folk i är ju ett enormt misslyckande i sig.

Jag får flashbacks från när alla var panikslagna över svininfluensan..

Ha. Vid den tiden hade jag studieuppehåll och gick inte direkt omkring bland folk. Just när hysterin var som störst att vaccinera sig var jag en antivaxxer och var tveksam till det hela, inte minst för att jag hörde att kötiderna var bortåt fyra timmar dagligen. Fyra timmar bland hundratals människors smittor för att vaccinera sig mot något som förmodligen inte kommer drabba en, med ett vaccin som är tveksamt? No-siree. Har aldrig vaccinerat mig mot vinterkräksjukor heller. Händer det så händer det och det blir ju den tidens problem. Har bara haft det en gång för femton år sen och det var "inte så farligt".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...