Jump to content

GTA: Liberty City Stories 10 år idag!


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

gta_liberty_city_stories_7.jpg

Idag är det tio år sedan GTA: Liberty City Stories släpptes till Playstation Portable, PSP. Jag minns så väl hur ha-begäret slog som en blixt från klar himmel när en klasskompis visade trailern till ett nytt GTA-spel i datasalen på gymnasiet. Jag kollade upp vad PSP var för något och habegäret blev ännu större. Dessvärre skulle det innebära en kostnad på ca 2700 kronor, vilket var ungefär hela min förmögenhet samlad under de senaste sju åren.

Första trailern var bra, men den som verkligen fick mig heeeeeeeelt såld på spelet var trailer nummer 2, som någon dessutom har gjort en fantastiskt bra tribute på i GTA IV.

Låten är Mobb Deep - Shook Ones, pt. 2. Till dagens datum en av knappt fem hiphoplåtar jag verkligen, verkligen gillar.

Jag minns så väl hur jag sparat ihop pengar till en PSP. Pengar var något jag mycket sällan fick och ännu mer sällan gjorde någonting med. Därför kommer jag väl ihåg hur kontroversiellt det var att jag tog en del av mina körkortspengar från faster till att köpa en spelmaskin. Skammen jag kände var stor, men glädjen desto större när jag fick det här paketet. Körkortet dröjde för övrigt fem år till, vilket jag visste att det skulle göra, så särskilt hemskt var det inte om man tänker efter att jag bara var 18 år gammal.

Psp-1000.jpg

PSP:n som konsol var oerhört revolutionerande och något som ofta förbises när man blickar tillbaka på 00-talets tekniska framsteg. Visst, vi fick mp3-spelare på 128 megabyte som kunde rymma "timmar" av musik i sämst kvalitet. Apple släppte sin iPod med stor skärm, som senare kom i färg (väl?), och mobiltelefonerna började få färgskärm som standard efter många år i gråskala. Minneskorten kostade 600 kronor för 512 megabyte och när Motorola släppte sin 3G-telefon med videotelefonsamtal var världen tagen med storm.

Vad som folk ofta inte tänker på att Playstation Portable var den första smartphonen, praktiskt talat, om än utan appar och till en början helt utan telefonmöjligheter. Skype implementerades i en senare modell. Men att kunna kolla på film i "HD" genom UMD-skivor och videofiler var något oerhört stort. Möjligheten att använda mp3-spelare med grafisk equalizer, spellistor och album helt visualiserat i filträd var något som aldrig funnits förr. Att ha hela Internet i sin hand hade aldrig hänt förr i denna utsträckning (undantag Motorola för 4000 spänn och svindyr telefonräkning). Playstation Portable hade allt vad vi idag tar för givet i en telefon: Fotovisning, kamera, mp3-spelare, videospelare, internet, nedladdning, filhantering - och så en hel del spel också, förstås. Spelvärlden hade vid denna tidpunkt bara Gameboy Advance som enda referens, tills Sony och Nintendo praktiskt taget samtidigt släppte en varsin kraftfull handburen konsol som satte ny standard för hur stora spel man kan klämma in i en väldigt liten enhet. Att klämma in ett helt Playstation 2-spel i en handburen enhet med en stor och högupplöst skärm var något sanslöst stort.

GTA: Liberty City Stories tillhör fortfarande en av mina största favoriter i GTA-serien och det är med varma tankar jag återupplever GTA:LCS på youtube. Någon gång ska jag damma av min PSP och ge den en omgång Custom Firmware en gång för alla, så att jag om ytterligare tio år kan plocka fram den och njuta av alla spel och homebrew jag pysslade med en gång i tiden.

Vad betydde GTA: LCS för dig? :)

Redigerad av Henkibojj
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kollade upp lite grann kring min PSP-modding jag pratade om och det verkar som att den sista officiella mjukvaran blev 6.61. Version 6.60 troddes väldigt länge vara den sista men efter mer än ett år släpptes 6.61 efter att man troligen hittat något som eventuellt kunde exploita PS4, eller på annat sätt ha koppling till PS4 såsom buggfixar eller liknande.

Jag minns inte mycket av det sista jag gjorde åt min PSP annat än att jag tröttnat på den eviga kapplöpningen mellan CFW och OFW och att jag till slut gav upp och ville testa någon sentida OFW, kanske 5.50 eller så. Detta för att testa vissa PSN-features som visade sig vara lika taffliga som jag borde ha väntat mig. Ett av mina batterier (om det nu inte ligger dött och läckt/exploderat i en garderob någonstans) gjorde jag om till ett Pandora-batteri som med sin batterihårdvara kunde exploitas till att nedgradera min PSP. Jag återställde det aldrig men alla filer är kvar när jag väl tar hand om det.

Hursomhelst, jag hittade den här länken:
https://web.archive.org/web/20170917235144/http://www.dashhacks.com/psp/custom-firmwares/dashfaqs-how-do-i-hack-my-psp.html

Vilket var svaret på min fråga "okej, jag har inget gjort på många år, vad är det senaste/sista, hur gör jag och var får jag filerna?". Det verkar som att det går att installera på alla modeller och med alla versioner. Schysst, då slipper jag bekymra mig om nedgradering.

Den sista versionen av CFW heter 6.60 PRO C-2 och om jag fattar det hela rätt kan det inte brännas in som riktig FW utan måste "öppnas" vid boot, förmodligen via någon BIOS-meny med ett knapptryck. :)

Kanske gör detta inom ett halvår, vi får se. Då skriver jag isf i PSP-tråden och gräver upp den från kyrkogården.

Redigerad av Henkibojj
Internet archive-länk
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, vad tiden gått fort. Minns att jag såg fram emot det otroligt mycket i flera månader och satt med digitalkameran och filmade några sekunder varje kväll av de trailers som släpptes eftersom modemet inte buffrade filmerna särskilt fort. Blev dock jävligt besviken när det kom ut eftersom jag trodde att det skulle ha minst lika många funktioner som San Andreas hade, men jag kom över det och lärde mig uppskatta storyn desto mer samt den "nygamla" kartan. 

Spelade på Playstation 2, en kompis hade LCS eller VCS på PSP men jag tyckte inte alls om att spela på den lilla skärmen.

Redigerad av Ma__Cipriani
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, vad tiden gått fort. Minns att jag såg fram emot det otroligt mycket i flera månader och satt med digitalkameran och filmade några sekunder varje kväll av de trailers som släpptes eftersom modemet inte buffrade filmerna särskilt fort. Blev dock jävligt besviken när det kom ut eftersom jag trodde att det skulle ha minst lika många funktioner som San Andreas hade, men jag kom över det och lärde mig uppskatta storyn desto mer samt den "nygamla" kartan. 

Spelade på Playstation 2, en kompis hade LCS eller VCS på PSP men jag tyckte inte alls om att spela på den lilla skärmen.

Ah, men den lilla skärmen var ju en del av den stora charmen! ;) Det vill säga, möjligheten att kunna spela var som helst. Jag spenderade oförskämt mycket tid på mitt rum med GTA i händerna.

PS2-spelen gjorde visserligen att fler spelare fick uppleva dem, men då blev LCS och VCS oundvikligen jämförda med sina tidigare motparter. VCS var inte lika bra som VC, LCS var inte samma grej som GTA III, osv. Men på en bärbar konsol så var LCS en helt ny upplevelse och i mitt tycke bra mycket roligare än GTA III. Jag var en av dem som upptäckte Vice City före GTA III så det kanske är anledningen att jag inte uppskattar GTA III så mycket. LCS blev därför ett bättre spel än GTA III och VCS blev ett... kanske inte bättre, men ett större spel än LCS. Givetvis inte bättre än Vice City, men likväl ett väldigt bra spel. :)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kollade upp lite grann kring min PSP-modding jag pratade om och det verkar som att den sista officiella mjukvaran blev 6.61. Version 6.60 troddes väldigt länge vara den sista men efter mer än ett år släpptes 6.61 efter att man troligen hittat något som eventuellt kunde exploita PS4, eller på annat sätt ha koppling till PS4 såsom buggfixar eller liknande.

Jag minns inte mycket av det sista jag gjorde åt min PSP annat än att jag tröttnat på den eviga kapplöpningen mellan CFW och OFW och att jag till slut gav upp och ville testa någon sentida OFW, kanske 5.50 eller så. Detta för att testa vissa PSN-features som visade sig vara lika taffliga som jag borde ha väntat mig. Ett av mina batterier (om det nu inte ligger dött och läckt/exploderat i en garderob någonstans) gjorde jag om till ett Pandora-batteri som med sin batterihårdvara kunde exploitas till att nedgradera min PSP. Jag återställde det aldrig men alla filer är kvar när jag väl tar hand om det.

Hursomhelst, jag hittade den här länken:
http://www.dashhacks.com/psp/custom-firmwares/dashfaqs-how-do-i-hack-my-psp.html

Vilket var svaret på min fråga "okej, jag har inget gjort på många år, vad är det senaste/sista, hur gör jag och var får jag filerna?". Det verkar som att det går att installera på alla modeller och med alla versioner. Schysst, då slipper jag bekymra mig om nedgradering.

Den sista versionen av CFW heter 6.60 PRO C-2 och om jag fattar det hela rätt kan det inte brännas in som riktig FW utan måste "öppnas" vid boot, förmodligen via någon BIOS-meny med ett knapptryck. :)

Kanske gör detta inom ett halvår, vi får se. Då skriver jag isf i PSP-tråden och gräver upp den från kyrkogården.

Jag kör 6.60 PRO C på min PSP GO och den var oerhört enkel att få igång. Jag behövde bara lägga in två filer på minneskortet och sen köra igång en av dom vilket gjorde att systemet bootade om in i CFW. Använder den mest för emulatorer, men det har fungerat bra.

Angående LCS så spelade jag igenom det på PS2 eftersom jag inte ägde en PSP. Jag minns det som ett helt okej spel, men inte så mycket mer än så. Det var kul att köra motorcykel i Liberty City.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...