Jump to content

Energidrycker


Arvid
 Share

Recommended Posts

Vad dricker GTAsajtens forumiter för energidrycker? Och vad tycker ni om att fylla på energi på detta sätt?

Själv är jag en ganska ny energidrycksdrickare. Det började med att en kollega hade med sig olika energidrycker till sina nattpass och jag blev nyfiken att prova själv, som ett alternativ till kaffe. Jag tycker att det är ett bekvämt och gott sätt att hålla sig vaken vid nattarbete eller bilkörning. Det är perfekt när jag vill ha något kallare än kaffe eller när kaffe är för omständigt att fixa fram.

Förra sommaren hade jag en period av regelbunden energidryckskonsumtion, inte bara när jag behövde hålla mig vaken utan även till "vardags". Jag bestämde mig sedan för att begränsa mitt drickande till mer utvalda tillfällen. Energidryck är ju trots allt inte alltför hälsosamt.

Min favorit just nu är Monster Assault. Det är utan tvekan något av det godaste jag druckit sedan cola. Smakar som en blandning av cola och dr pepper (jag hatar dock dr pepper så jag är förvånad att jag tycker om den). Den har inte heller lika mycket av den klassiska energidryckssmaken som jag kan känna mig trött på ibland.

american-monster-assault-energy-drink-single-473ml-can-9505-p_1256791_0.jpg

Annars är gröna Monster också en favorit.

monster_gron_9108_1256791_1.jpg

Battery Jungled, är som en Battery fast mer fruktig, med inslag av körsbär(?). Jag drack den i Finland förra sommaren men har inte sett den i Sverige. En väldigt estetiskt tilltalande burk (även vanliga Battery) är också ett plus.

BATTERY_Jungled_33cl_nosto_1256791_2.jpg

X-ray är en billigare energidryck som jag inbillar mig smakar Jenka-tuggummi. Helt klart en favorit.

Xray_energidrikk_1256791_3.jpg

Sist men inte minst måste jag nämna Dark Dog. Den säljs i den förmodligen fulaste burken men till ett så lågt pris som 5 kr/burk är det inget att haka upp sig på, och den smakar helt okej också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig druckit energidrycker särskilt regelbundet. Det händer att jag köper ett 4-pack Red Bull ibland, då mestadels för smakens skull. Ibland köper jag några burkar innan jag ska repa med vårt grindcore-band också, för att stå ut med trummandet. Jag vet inte om det faktiskt hjälper, eller om det bara är placebo, men det är åtminstone gott.

När jag är på LAN-partaj och sånt dricker jag energidrycker för att hålla mig vaken. Jag minns särskilt ett år på Dreamhack (DHW08 om jag inte missminner mig), när jag hade köpt ett flak X-ray för att kunna hålla ögonen öppna så länge som möjligt, och drack upp hela flaket inom loppet av ett dygn. Det ledde till att jag blev supertaggad och inte kunde sova, men också till att jag fick smärtor i bröstet. Det är nog den enda gången jag storkonsumerat energidryck på det viset. På vanliga LAN hos polare brukar ett flak räcka i tre-fyra dagar.

Min favorit, rent smakmässigt, är den gamla klassiska Red Bullen. Det är den energidrycken jag drack först, och därför känns alla som smakar ungefär likadant som billiga kopior. Men på grund av att Red Bull är tokigt dyrt blir det att jag köper någon mindre kostsam variant när jag ska köpa ett större antal eller flakvis.

Monster tycker jag är otroligt överskattade. Deras smaksatta energidrycker påminner mig om kattpiss mestadels (inte för att jag smakat kattpiss, men ni förstår poängen). Energidrycker ska smaka som Red Bull, sådär klassiskt energidryckigt. Eller åtminstone snarlikt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och vad tycker ni om att fylla på energi på detta sätt?

Enda gången som jag kan tänka mig utsätta min egen kropp för sådant är om man behöver direkt återhämtning av socker i samband med fysisk ansträngning. Annars tror jag det är en usel idé att fylla på energinivåerna med socker eftersom blodsockret slår i taket och sedan dalar till lägre nivåer än man hade innan... förutsatt att man inte fyller på med mer energidryck. Men då är det svårt att undvika onödigt högt kaloriintag. Istället hade man kunnat ätit fett, protein och långa kolhydrater som fått energinivån att ligga stabilt hela dagen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får ett infall då och då och köper en energidryck, men det är inte så ofta. Dricker kanske en burk i månaden. Jag skulle aldrig vilja ersätta kaffe med energidryck, det känns väldigt onyttigt. Kaffe är inte så fruktansvärt nyttigt heller men det har i alla fall några fördelar och jag tror inte det är lika skadligt som energidricka.

Oftast blir det en vanlig hederlig Red Bull, alternativt snålar jag och tar en Power King som egentligen smakar ungefär likadant. Den gula Monster har jag druckit en del, fast det var länge sedan nu.

Burn är hiskeligt gott blandat med Jägermeister kan jag passa på att tillägga.

Drack förresten en väldigt märklig Monster när jag var i Spanien i somras. Blev så nyfiken att jag var tvungen att köpa:

Kaffesmak alltså. Om jag minns rätt så smakade den inte så mycket energidryck utan mer som en sån där kall kaffedryck man kan köpa i de flesta livsmedelsaffärer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror väll lite på vilket humör jag är på och vad jag känner för. Jag gillar Red Bull men dem är ju så dyra så det blir ju inte jätte ofta man köper dem. Monster gillar jag inte alls tycker ingen monster smakar speciellt bra.

Annars gillar jag Burn som du inte har nämnt än, smakar inte alls som dem "vanliga". Battery älskar jag också!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som druckit Cocaine? :) Den har gjort en del kontrovers pga sitt namn och har förbjudits att säljas under det namnet i USA. En burk ska tydligen innehålla 280 mg koffein vilket är 3,5x mer än en redbull.

Haha. Det finns en gammal tråd om Cocaine. Kan väl inte ha hänt så mycket med den drycken?

När jag var yngre väntade jag med stor spänning efter en energidryck som hette Pimp Juice haha! De visade reklam om den efter varje Pimp my ride på MTV.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...

Bump!

Köpte en Burn Lemon Ice för en stund sedan. Den "vanliga" Burn har varit min favorit-energidryck sedan länge, men nu hade de inte den när jag skulle köpa en på Statoil! Så det blev en Lemon Ice istället.

Daaaaaaaaaaamn, så god. Den typiska energidryck-smaken är borta och ersatt med en frisk citronsmak istället.

Rekommenderas!

Burn_lemon_ice_1258907_0.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bump!

Köpte en Burn Lemon Ice för en stund sedan. Den "vanliga" Burn har varit min favorit-energidryck sedan länge, men nu hade de inte den när jag skulle köpa en på Statoil! Så det blev en Lemon Ice istället.

Daaaaaaaaaaamn, så god. Den typiska energidryck-smaken är borta och ersatt med en frisk citronsmak istället.

Rekommenderas!

Yes, jag har druckit den också och den smakar verkligen supergott, verkligen ett "uppsving" ifrån den gamla vanliga energidryck-smaken som brukar finnas i varje burk.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...