Jump to content

Tiggare


Loxley
 Share

  

15 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

I somras satt vi ett sällskap och åt lunch på en uteservering när det dök upp en hemlös man och tiggde pengar av oss. Jag får så motstridiga tankegångar när sånt händer. Dels så ringer resonemanget i bakhuvudet att man inte ska ge dem pengar, för de kan alltid få tag på mat via socialhjälp osv, och dels tycker man ju så klart synd om dem som är sämre lyckligt lottade än vad man själv är. En tredje tanke som slog mig är att jag tycker att det är otrevligt att man inte kan få äta lunch i fred utan att bli störd av okända, och det gäller ju så klart inte bara om de är tiggare.

Jag har råkat ut för en snubbe som kom fram och bad om 20 kr till bussen, och jag kände mig på gott humör, så jag gav honom pengar. Då gick han raka vägen in i livsmedelsbutiken bredvid och kom ut med en burk öl i handen, mitt framför ögonen på mig. Därför är jag ännu mer skeptisk till att ge dem, för jag vet också att det förekommer mycket bluffande.

Vad gör ni om ni ser en tiggare? Brukar ni gå förbi utan att ge några pengar eller skänker ni en slant?

Redigerad av Misterwhoopee
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Går bara förbi och stirrar på dem. Vi brukar ha ros säljare här i stan under sommaren som går fram till varje person dem ser skickar fram sina barn även för att tigga. En del av dem när man pratar eller försöker avfärda dem så kan det bli att dem skickar fram nån o snor nåt från dina fickor eller ja vad som helst. Dem försöker tre gånger på en och samma person stog och pratade i telefonen medans jag väntade på bussen då kom en fram körde fram rosen mitt i nyllet på mig. Sa till henne NEJ! gick undan då kom hon igen sa please please. Sa ytterliggare en gång till NEJ! samt så gjorde hon en sista gången sen gick hon till nästa person nära mig.

Dem gör så det ser ut att dem delar ut gratis ros men när du tar den så börjar dem tigga om pengar för alla kör med samma lapp där det står nåt om antingen deras barn/familj whatever att denne person har dött i bilolycka eller nåt sånt.

Hände även samma sak denna sommar som var stog och väntade på bussen då kom en fram o påstog sig bara från dövstumma nånting minns inte direkt vad dem heter dem vill att man ska skriva upp sig på nån lista sen betala dem tydligen. En av dem gick fram till en person o började prata sen när han gick iväg till bankomaten för att ta ut pengar så följde denne person med gamlingen fram o började kolla på hans kod. Gick fram till personen och på pekade detta till den gamlingen han tackade för att jag informerade han om detta.

Sen kom en liten äldre kvinna som hade sin handväska framme när en sån kom fram när jag försökte få tag i kvinnan fortsatte hon gå tills jag lyckades få kontakt med henne påpekade samma sak hon vart rädd och började kolla genom sina fickor o handväska men inget försvann. Hon tackade även för min information.

Så nej jag gillar inte tiggare om jag är på dåligt humör så kan jag säga nåt tillbaka eller så går jag bara förbi. Dessutom hade dem rapporterat om detta att dem som sitter o tigger har samma skylt med samma skriv stil på efter dem har suttit sina 8-10H på samma ställe för att samla ihop pengar. Så rör dem sig till ett parkerings hus och tar av sig sina "lodis" kläder och tar på sig andra kläder och åker iväg med en splitt ny bil.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dessutom hade dem rapporterat om detta att dem som sitter o tigger har samma skylt med samma skriv stil på efter dem har suttit sina 8-10H på samma ställe för att samla ihop pengar. Så rör dem sig till ett parkerings hus och tar av sig sina "lodis" kläder och tar på sig andra kläder och åker iväg med en splitt ny bil.

Detta är också självupplevt, antar jag? Det är, konstigt nog med tanke på hur orimligt det vore, en ganska vanlig fördom att tiggare egentligen skulle ha det bra eller vara en del av någon slags organiserad brottslighet. Vad jag vet så är Josefine Hökerberg och Roger Turesson på DN de som mest grundligt utrett myten, och även kunnat avfärda den totalt. Här kan du läsa lite om hur rumänska tiggare har det: http://www.dn.se/nyh...er-byn-vid-liv/ http://www.dn.se/sth...n-sjuka-dotter/

Reportageserien gäller förvisso tiggare i Stockholm och här http://www.direktpress.se/vasterastidning/Arkivering/Artiklar/2011/04/Tiggare-kan-vara-offer-for-manniskohandel/ är en artikel som jag antar att du hänvisar till (Västerås, right?), men det är spekulationer och även om det nu stämde är ju rosförsäljarna isåfall offer, och lär förmodligen inte köra feta bilar..

Även lappar om sjuka döttrar och liknande visade sig stämma. Givetvis finns det desperata tiggare som ljuger om sin situation (oavsett vilket är den nog betydligt pissigare än din) och självklart finns det folk som väljer att stjäla, men du är intelligent nog att inte dra alla över en kam, eller hur?

Jag ger till tiggare, givetvis är det minst lika mycket för mitt eget samvetes skull och kanske köper de sprit och knark för pengarna, men så länge någon är ärlig har det åtminstone lett till något gott. Jag har extremt svårt att förstå hur man kan låta samhällets utslagna frustrera en i sådan utsträckning som du, och många andra med dig, ger uttryck för, Agenten.

Xerzize: Du jämförde just Greenpeace (miljöaktivister), Jehovas Vittnen (religiös sekt) och tiggare (fattiga människor som samhällets institutioner, bevisligen, inte fångat upp). Bra jobbat!

Redigerad av Tweak
  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Xerzize: Du jämförde just Greenpeace (miljöaktivister), Jehovas Vittnen (religiös sekt) och tiggare (fattiga människor som samhällets institutioner, bevisligen, inte fångat upp). Bra jobbat!

Helt fel. Jag sa bara att jag behandlar dom på samma vis, det betyder inte att jag jämför dom eller på något vis påstår att det finns likheter emellan grupperna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ger inte pengar till tiggare, främst av två skäl: 1) ger man pengar håller man problemet på en jämn nivå så att det aldrig kommer att upphöra. 2) Endast en bråkdel av de urfattiga människor som befinner sig i landet väljer att tigga, en i sig värdelös och störande aktivitet, resten får ingenting,

Skänk hellre pengar till organiserade hjälporganisationer eller klaga på politikerna.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tiggare har ökar enormt här i Stockholm.

Jag känner att om man ska ge något så kan man köpa mat och ge. Men jag vet också att det finns ligor som har "anställda" tiggare. Så det känns inte som att pengarna man ger går till det man vill.

I Stockholm har vi en typ av tiggare som går runt med krycka och släpar med sneda fötter (Ja, alla går exakt likadant och alla verkar lida av exakt samma problem). Det finns även ett gäng som sitter i en speciell ställning och tigger och även där sitter alla exakt på samma sätt.

Men hemlösheten har verkligen ökat i stadsområdet. Har gett till några stycken när jag känner att jag kan ge utan att känna att det svider för mig själv.

Vad jag tycker om tiggare är väl att det är irriterande när det blir ett tiggande. Gillar inte när folk kommer fram och ber om saker eller gör såna där plomberade lappar om att deras bar har leukemi (Alla skriver leukemi, alltså en lögn det med). Vill jag ge så går jag fram och ger vill inte att dom ska komma fram till mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När du skriver detta bevisar du bara att du inte har någon aning om hur det är. Det finns inte alltid hjälp att få, speciellt inte med all riktig dålig byråkrati som råder.

Kan du komma med ett konkret och verklighetsrelaterat exempel på när hjälp inte finns att få så erkänner jag att jag har fel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tiggare har ökar enormt här i Stockholm.

Jag känner att om man ska ge något så kan man köpa mat och ge. Men jag vet också att det finns ligor som har "anställda" tiggare. Så det känns inte som att pengarna man ger går till det man vill.

I Stockholm har vi en typ av tiggare som går runt med krycka och släpar med sneda fötter (Ja, alla går exakt likadant och alla verkar lida av exakt samma problem). Det finns även ett gäng som sitter i en speciell ställning och tigger och även där sitter alla exakt på samma sätt.

Men hemlösheten har verkligen ökat i stadsområdet. Har gett till några stycken när jag känner att jag kan ge utan att känna att det svider för mig själv.

Vad jag tycker om tiggare är väl att det är irriterande när det blir ett tiggande. Gillar inte när folk kommer fram och ber om saker eller gör såna där plomberade lappar om att deras bar har leukemi (Alla skriver leukemi, alltså en lögn det med). Vill jag ge så går jag fram och ger vill inte att dom ska komma fram till mig.

Jo håller med, det ökat enormt dom senaste två åren.

Såg en lirare i somras vid Sergels Torg, han gick runt med precis som du sa en krycka och haltade med sin kaffemugg i högsta hugg, tänkte inte så mycket mer på det, två timmar senare ser jag samma kille vid biblioteksgatan, men nu gick han helt normalt.

Detta är en av anledningarna till att jag inte ger något.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Helt fel. Jag sa bara att jag behandlar dom på samma vis, det betyder inte att jag jämför dom eller på något vis påstår att det finns likheter emellan grupperna.

Att du behandlar dem likadant tyder ju på att du tycker de delar karaktärsdrag. Driver du i ditt svar till Frenzy eller? Sverige är ett jättebra land på alla sätt och vis men det är klart att våra sociala skyddsnät inte lyckas fånga upp varenda en, särskilt inte människor som inte är svenska medborgare och således inte är berättigade till dem. Jag vet att stadsmissionen i Lund klagat och efterlyst betydligt mer resurser för att kunna hantera hemlösa, tiggare och narkomaner. Kan googla upp källa ifall du tycker det låter helt omöjligt.

Jag tycker absolut inte att det är något fel i att inte ge pengar till tiggare men jag tycker man ska fatta sitt beslut på rätt grunder. Och, som sagt, så kan jag inte förstå att man nedlåter sig till att känna irritation eller ilska mot människor som tigger, så länge de inte gör något olagligt. Vi har ett par tre kryck-lirare här i Lund också, men det är ju uppenbart och sorgligt, inte något man lackar ur på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att du behandlar dem likadant tyder ju på att du tycker de delar karaktärsdrag. Driver du i ditt svar till Frenzy eller? Sverige är ett jättebra land på alla sätt och vis men det är klart att våra sociala skyddsnät inte lyckas fånga upp varenda en, särskilt inte människor som inte är svenska medborgare och således inte är berättigade till dem. Jag vet att stadsmissionen i Lund klagat och efterlyst betydligt mer resurser för att kunna hantera hemlösa, tiggare och narkomaner. Kan googla upp källa ifall du tycker det låter helt omöjligt.

Jag tycker absolut inte att det är något fel i att inte ge pengar till tiggare men jag tycker man ska fatta sitt beslut på rätt grunder. Och, som sagt, så kan jag inte förstå att man nedlåter sig till att känna irritation eller ilska mot människor som tigger, så länge de inte gör något olagligt. Vi har ett par tre kryck-lirare här i Lund också, men det är ju uppenbart och sorgligt, inte något man lackar ur på.

Nej, nej, nej! Jag säger inte att de delar karaktärsdrag, jag säger inte att de är värda lika mycket/lite, jag säger bara att jag har lika lite tid till övers för någon som vill upplysa mig om Gud, som någon som vill att jag ska sluta använda papper för att det dödar regnskogen (och vill ha mitt namn på ett papper emot det, ironiskt nog) samt någon som sitter och ber om pengar.

Det finns en man här i min hemstad som har det riktigt dåligt ekonomiskt. Jag brukade se honom när jag gick till skolan varje dag i två av högstadiets år, varje morgon vid samma tid så gick han med en rostig gammal cykel och samlade in pantburkar. En dag talade jag med honom, han förklarade att han på grund av sin etniska bakgrund varslats från sitt gamla jobb, SOC krånglade med honom och med lågkonjukturen så var det inte det enklaste att hitta ett nytt jobb. Så vad gjorde han? Han hade lagt upp ett eget "arbetsschema" för när han skulle vara i vilka delar av staden för att samla in så pass mycket pant att han kunde försörja sitt barn.

Han satt inte i ett gatuhörn och tiggde pengar, oavsett om det var till knark, som det tyvärr ofta men så klart inte alltid är, eller mat. Han gjorde ett jobb av att leta övergivna pantflaskor 8-9 timmar om dagen tills han fick ett riktigt jobb. Det var mycket mer beundransvärt och drivet, i alla fall om ni frågar mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag väljer att inte ge till tiggare eftersom problemet är så mycket större än vad man som individ kan påverka. Jag lägger ett mycket stort ansvar på politikerna här, då det sedan några år tillbaka till 90% är utländska medborgare som jag ser tigga. Svenska politiker har ju valt att inte begränsa rörligheten för EU-medborgare från exempelvis Rumänien och Bulgarien. Det verkar dock inte finnas någon plan för hur man ska få dessa personer att kunna ägna sig åt annat än tiggeri. Med tanke på hur arbetsmarknaden redan ser ut i Sverige så ser det ju bottenlöst mörkt ut. Socialtjänsten kan inte hjälpa till med så mycket mer än med pengar till en biljett hem vad jag har hört.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag stod och väntade på taxi utanför en klubb i höstas, när en karl i 60-års-åldern, med klassisk fyllerist-aura, kom och undrade om jag kunde undvara två kronor. Påverkad och glad som jag var tänkte jag att - ja vafan två kronor kan han väl få. Jag gav honom slantarna och kort därefter kom taxin. När vi åkte iväg såg jag genom fönstret hur han redan var på nästa offer... Smart gubbe!

Men det var verkligen ett undantag för vanligtvis ger jag aldrig pengar till tiggare. Däremot händer det ibland att jag ger pengar till gatumusikanter och i somras gav jag en slant till en jonglör.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Köper endast Situation Stockholm av svenska hemlösa. Dessa tiggare vars existens nu i vinter exploderat i Stockholm och förmodligen resten av Sverige med kan jag inte ha någon sympati med så länge situationen ser ut som det gör för oss idag.

Det är även sällan jag springer runt med lösa kontanter i de små valörer som jag känner att jag kan undvara, men som tur är har Situation Stockholm inrättat ett system där man kan köpa genom SMS! Stort credd till det, eftersom det möjliggör köp på resande fot så att säga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du komma med ett konkret och verklighetsrelaterat exempel på när hjälp inte finns att få så erkänner jag att jag har fel.

Ett exempel är att härbärgen kostar pengar i detta landet, något många inte verkar veta. Det kan kosta allt mellan 50-100 per natt, säkert mer på vissa ställen. Hur ska en hemlös kunna få ihop pengar till detta varenda natt? Till sist hamnar på en alltså närmare 3000 per månad för att sova inne, alltså i princip samma pris som för en lägenhet. Får man nu mot all förmodan ihop pengarna så är det inte säkert att ställe har plats för dig heller. Om man inte har någonstans att sova på natten skulle jag inte säga att "hjälp alltid finns att få".

EDIT: För att svara på det de flesta verkar svara på så ger jag tiggare pengar ibland och ibland inte. Att ge en tiggare löser såklart inga problem men ibland är det värt att tänka på att faktiskt inte alla ljuger och bedrar utan faktiskt behöver ett par kronor. Råkar jag då ha det på mig kan personen lika gärna få det.

Redigerad av Frenzy
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ett exempel är att härbärgen kostar pengar i detta landet, något många inte verkar veta. Det kan kosta allt mellan 50-100 per natt, säkert mer på vissa ställen. Hur ska en hemlös kunna få ihop pengar till detta varenda natt? Till sist hamnar på en alltså närmare 3000 per månad för att sova inne, alltså i princip samma pris som för en lägenhet. Får man nu mot all förmodan ihop pengarna så är det inte säkert att ställe har plats för dig heller. Om man inte har någonstans att sova på natten skulle jag inte säga att "hjälp alltid finns att få".

EDIT: För att svara på det de flesta verkar svara på så ger jag tiggare pengar ibland och ibland inte. Att ge en tiggare löser såklart inga problem men ibland är det värt att tänka på att faktiskt inte alla ljuger och bedrar utan faktiskt behöver ett par kronor. Råkar jag då ha det på mig kan personen lika gärna få det.

Och du påstår att det inte finns någon ekonomisk hjälp för härbärgen? Att om en hemlös man kommer in så säger de bara "Nej, ut i en snödriva med dig, det går absolut inte att lösa om du inte har pengar!"?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och du påstår att det inte finns någon ekonomisk hjälp för härbärgen? Att om en hemlös man kommer in så säger de bara "Nej, ut i en snödriva med dig, det går absolut inte att lösa om du inte har pengar!"?

Det finns det inte alltid nej. Folk har för sig att våran välfärd är otrolig bra och fungerande men det är den inte. Möjligtvis jämfört med andra länder men det är fan inte lätt att ha med dom att göra.

Nåväl, inte lönt att debattera kring detta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Xersize du verkar glömma att hemlösa ofta antingen är sjuka i sinnet och/eller är drogmissbrukare. Även om det finns kanaler att gå för en rationellt tänkande människa för att slippa sova ute gör det inte det för alla.

Är man missbrukare av droger eller alkohol så finns det definitivt hjälp att få. Går man istället på gatan för att tigga pengar till sitt missbruk, vilket i och för sig är lindrigare än att begå brott för att betala för sitt missbruk, så har man ju gjort ett aktivt val att fortsätta sitt missbruk istället för att söka hjälp till att bli av med det. Sen kanske ens val är lite snedvridet på grund av drogens effekt, absolut, men det ligger fortfarande i den egna viljan. De som vill sluta och bli av med sitt missbruk säker hjälp.

När det gäller de som har en psykisk sjukdom så är fallet lite knepigare, det håller jag med om. Men då finns det alltid någon som du, som utomstående, kan kontakta om du märker att någon mer grov sinnesförvirring springer runt på stan och är allmänt sjuk i skallen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...