Jump to content

Tiggare


Loxley
 Share

  

15 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Jag skänker inte till tiggare. Dels för att jag inte vill uppmuntra till tiggeri och dels ser jag det som välfärdssystemets ansvar att hjälpa tiggarna. Jag som skattebetalare har via skattesedeln redan "skänkt" pengar som ska komma socialt utsatta till godo. Som svensk medborgare eller invandrare med uppehållstillstånd ska man aldrig behöva tigga till sin försörjning eller bo på gatan. Socialtjänsten finns där för dessa förutsatt att de uppfyller de skyldigheter socialtjänsten ställer på dem för att ge dem bistånd.

Nu är dock som nämnts de flesta tiggare inte svenskar utan EU-medborgare från t.ex. Rumänien. Jag tycker inte att det är Sveriges ansvar att hjälpa dessa då vi inte sitter på en outtömlig kassa utan måste prioritera vart våra skattepengar går. Även om vi vill hjälpa dessa människor är vi begränsade av den budget vi har, som i första hand ska gå till Sveriges invånare. Problemet med fattigdomen i Rumänien är för stort för Sverige att ensamt axla, det är snarare Rumänien som måste bygga upp sina egna sociala skyddsnät. Ska vi hjälpa rumänerna på något långsiktigt sätt tycker jag att det bör vara genom att hjälpa dem bygga upp en egen välfärdsstat, snarare än att skänka växelpengar till enskilda hitresta tiggare i Sverige.

Däremot tycker jag inte att man ska vara arg på de utländska tiggarna. Är det något man ska vara arg på är det snarare fattigdomen. Det är inte individernas fel att de måste tigga. Hade man själv varit i deras situation, levt i ett fattigt land och inte sett någon annan möjlighet att försörja sig än att åka till ett rikare land och tigga hade man sannolikt själv gjort det. De som fejkar handikapp eller snyfthistorier på lappar tror jag gör det av desperation, för att öka sina chanser att få pengar, snarare än för att illvilligt lura oss svenskar.

När det gäller tiggare (svenska som utländska) som köper alkohol för pengarna så tycker jag man bör ta sig en tankeställare innan man börjar moralisera över det. Vi som lever vanliga liv tar oss en öl själva ibland, varför ska inte fattiga också få unna sig det? Sen finns det ju förstås starkare skäl att moralisera över alkoholinköp om det rör sig om ett missbruk, då missbruk på sikt kostar samhället pengar och vi därför har ett allmänt intresse av att förhindra det.

Socialtjänsten kan inte hjälpa till med så mycket mer än med pengar till en biljett hem vad jag har hört.

Yes! Det är den vedertagna tolkningen av socialtjänstlagen att turister, papperslösa och EU-medborgare utan uppehållsrätt inte är berättigade till försörjningsstöd, alltså socialbidrag, annat än till akuta utgifter vilket i praktiken blir en biljett till hemlandet. Den tolkningen bygger på att Sverige inte kan försörja alla utlänningar som vill komma hit och att det är deras hemländer som därför måste ta detta ansvar. Det förhåller sig på liknande sätt mellan kommuner inom Sverige när svenskar söker försörjningsstöd. Om du åker till en annan kommun och söker bistånd blir du hänvisad tillbaka till den kommunen du bor i/har störst anknytning till och din vistelsekommun är bara skyldig att hjälpa dig med akuta kostnader (resan hem).

Varför jag säger tolkning är för att socialtjänstlagen lämnar en del utrymme för tolkning. Lagen säger snarare vilka mål socialtjänsten har än vad som konkret ska göras. Malmö gjorde nyligen en egen tolkning av socialtjänstlagen/barnkonventionen, där tolkningen tillåter även papperslösa att få bidrag. Den tolkningen har dock fått en del kritik.

Redigerad av Arvid
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...