Jump to content

Hearthstone: Heroes of Warcraft


Mark
 Share

Recommended Posts

Amaz är så skön.

---

Finns det någon som spelar aktivt fortfarande och vad är ni för rank? Jag är fast omkring 9-11 :( jag bytte nyligen till en annan deck som tydligen har kommit till legendary, fast det gick sämre med den - men det tror jag har att göra med att jag inte bemästrat den än. Den är ganska svårspelad (Zetalots priest deck). Bara några dagar kvar innan ladder reset!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Har doppat tårna lite de senaste dagarna och tycker det är rätt skoj. Fast jag är väldigt förvirrad och vet inte om de matcher jag vinner är för att jag gör rätt saker eller för att min motståndare inte gör rätt saker.

Jag har testat lite med ett Shaman Deck som jag skapade med hjälp av spelet. (Jag var inte level 10 och alla deck jag hittade när jag letade runt krävde åtminstone level 10.) I början var det väldigt högtungt så jag halkade efter väldigt snabbt i början och lyckades aldrig ta ifatt det. Men jag gick igenom korten och plockade ut en del kort med hög manakostnad och ersatte det med lägre kort. 1, 2 och 3 till exempel.

Jag halkar fortfarande efter i början, men nu klarade jag av att vända på steken tre matcher i rad och ta över för att till slut vinna. Mot en snubbe stod det 5 - 30 i liv när jag till slut hade rensat hans kort från bordet och hade hela min sida full med minions och totems.

Då är det riktigt skoj att kasta in Stormwind Champion och eventuellt Totemic Might om jag har Taunt-totem:en uppe. Så kan man ta ut många av de kort han slänger på bordet med enbart sina totems, och sedan ösa på ansiktet med resten av alla minions man har.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska inte ha Totemic Might i din deck, finns typ ingen shaman som använder det.

Byt till den här decken: http://www.hearthpwn.com/decks/24044-trump-basic-shaman

Om du fortfarande saknar något kort, försök hitta ett snarlikt. Det är förstås svårt med spells men plocka ett kort för samma kostnad i alla fall, som inte är totemic might hehe. Men snart borde du väl vara level tio oavsett? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska inte ha Totemic Might i din deck, finns typ ingen shaman som använder det.

Byt till den här decken: http://www.hearthpwn.com/decks/24044-trump-basic-shaman

Om du fortfarande saknar något kort, försök hitta ett snarlikt. Det är förstås svårt med spells men plocka ett kort för samma kostnad i alla fall, som inte är totemic might hehe. Men snart borde du väl vara level tio oavsett? :)

Nej jag vet, men när jag skapade mitt deck var jag inte level 10 och alla jag kikade på krävde en massa kort som jag inte hade än. Så jag testade att göra en med spelets förslag som jag skulle använda till att levla med. Sista matchen jag lirade igår blev jag level 10, men det var sent så jag orkade inte leta upp något deck att skapa. Ska göra det nästa gång jag lirar!

Jamän! Det var just den leken du länkade som jag ville testa. Men jag hade inte Fire Elemental och på Trump så lät det som att det var den som gjorde hela leken. Så jag ville bli level 10 först innan jag testade den.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det trump menade är att Fire Elemental är det bästa kortet i alla Shaman decks och det är mer eller mindre ett obligatoriskt kort att ha i sin Shaman deck (Likt Fiery War Axe i Warrior decks), men när du inte är level 10 är det inte så konstigt att du valde lite "konstigare" kort.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade plockat sunwalker eller argent commander eller en av båda istället för fire elemental. Inte för att det spelar någon roll nu, men ändå. :D

Jag har lirat lite med den leken och det går riktigt bra, känns mycket stabilare än mina egna ihopslängda lekar. :P

Fire elemental är riktigt bra, att kunna rensa de flesta minions med hans battlecry är göttigt! Sunwalker är visserligen jävligt göttig den med, gillar taunt-kort, och med divine shield är den ju riktigt grym! Argent Commander är såklart också riktigt bra. Kanske kan köra en av varje? Eller är det för delat?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lirat lite med den leken och det går riktigt bra, känns mycket stabilare än mina egna ihopslängda lekar. tongue_1181744_0.gif

Fire elemental är riktigt bra, att kunna rensa de flesta minions med hans battlecry är göttigt! Sunwalker är visserligen jävligt göttig den med, gillar taunt-kort, och med divine shield är den ju riktigt grym! Argent Commander är såklart också riktigt bra. Kanske kan köra en av varje? Eller är det för delat?

Du ska inte byta ut fire elemental, det är ett riktigt starkt kort. Generellt är klasskort mycket starkare än neutrala kort.

Sedan om du bygger en mer nischad deck är det klart att man kan lägga till sådana neutrala kort. Argent Commander är poppis i aggro-lekar, dvs lekar som ruschar motståndaren. Sunwalker är mer poppis när du vill ha kontroll över brädet och arbetar med stora, starka minions. Ingen av dem är väl vanlig i shaman-deck tror jag, speciellt Sunwalker som är för långsam för en Shaman-deck.

Jag vet att jag gillade taunt-kort som fan i början också haha, man känner sig så säker bakom dem... Men med tiden inser man att de inte alltid är så bra. Du offrar lite stats för att få taunt - och taunt är en spell som bara hjälper dig om du ligger efter, egentligen. Om du har fler minions på brädet än din motståndare när du spelar taunt är det inte alltid den är så hjälpsam. Ännu värre är den om du har, säg 1-2 minions på brädet och din motståndare har 0. Taunt gör då ingen skillnad. Min deck har inte en enda taunt-minion, däremot har den kort som Defender of Argus och Sunfury Protector som gör minions intill sig till taunt-minions. Säger inte att taunt är dåligt, bara att det lätt överskattas. smile_1181703_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska inte byta ut fire elemental, det är ett riktigt starkt kort. Generellt är klasskort mycket starkare än neutrala kort.

Sedan om du bygger en mer nischad deck är det klart att man kan lägga till sådana neutrala kort. Argent Commander är poppis i aggro-lekar, dvs lekar som ruschar motståndaren. Sunwalker är mer poppis när du vill ha kontroll över brädet och arbetar med stora, starka minions. Ingen av dem är väl vanlig i shaman-deck tror jag, speciellt Sunwalker som är för långsam för en Shaman-deck.

Jag vet att jag gillade taunt-kort som fan i början också haha, man känner sig så säker bakom dem... Men med tiden inser man att de inte alltid är så bra. Du offrar lite stats för att få taunt - och taunt är en spell som bara hjälper dig om du ligger efter, egentligen. Om du har fler minions på brädet än din motståndare när du spelar taunt är det inte alltid den är så hjälpsam. Ännu värre är den om du har, säg 1-2 minions på brädet och din motståndare har 0. Taunt gör då ingen skillnad. Min deck har inte en enda taunt-minion, däremot har den kort som Defender of Argus och Sunfury Protector som gör minions intill sig till taunt-minions. Säger inte att taunt är dåligt, bara att det lätt överskattas. smile_1181703_0.gif

Ah okej, jag spelar än så länge bara basic, tror inte jag låst upp tillräckligt många kort för att försöka nischa mig med någon hero än.

Nejdå jag spelar inte taunt om motståndaren inte har några minions på bordet, då laddar jag hellre upp med egna minions först. Taunt använder jag också mest i början när motståndaren har 1 - 2 kort och jag har 0 - 2. (Beroende på liv och damage på våra minions såklart.) Mot slutet när man har en rätt fin armé så brukar jag "slösa" mina små kort 1/1, 2/1, 2/3 eller 3/2 på att ta ut motståndarens kanske lite bättre minions, i stil med 4/5. På så sätt skyddar jag mina starkare minions och får samtidigt plats på bordet att lägga fler starka.

Om han har 1 stark, eller två halvstarka (Eller kanske tre starka minions men som han måste slösa alla tre minions attacker för att ta ned en taunt) så kan jag kasta ut en taunt bara för skojs skull. :P

Jag har i och för sig slängt bort alla tauntkort utom Shieldmasta, man kommer rätt långt med honom. Det känns som man väldigt ofta kan uppehålla en, två eller tre av motståndarens minions under åtminstone en runda med honom även under mid->late game.

Edit: Hehe, det är visserligen svårt att förklara hur man lirar då det är så olika beroende på hur det ser ut på brädet.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Shieldmasta, Fen Creeper och Sunwalker är bra. Abomination och Shieldbearer kan fungera i väldigt specifika decks. Alla andra taunt-kort bör man undvika. Talar förstås bara om de neutrala korten nu.

---

Vad är era bästa arena runs? Mitt är 8-3. Jag tror jag körde Shaman eller Druid, minns inte riktigt. Belöningarna var verkligen galna. Jag snittar 4-5 wins per arena run nu för tiden, jag hoppas verkligen kunna få upp det snittet till en 6-7 istället, det är runt där man kan köra arena nästan nonstop.

Men det blir svårt rätt snabbt där uppe. Om ni inte visste det så matchas era arena decks mot andra decks med liknande stats. Dvs, när ni börjar med 0-0 så matchas ni mot andra med 0-0. När ni är uppe i, säg, 8-1 så matchas ni först och främst mot andra decks med 8-1, om de inte finns kan det bli 8-2 eller 7-0 osv. Det är därför det händer ibland att man spelar 0-2 och därefter vinner några gånger.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt bästa pack än så länge:

yAtoBOw_1259297_0.png

Känns fan välförtjänt för jag har öppnat så galet många 40-dust-packs på senaste...

Grymt! Al'Akir är ju ett riktigt fint kort. Vet i och för sig inte hur vanlig han är i constructed decks. Men i arena brukar jag välja honom, om han inte ställs mot två andra superkort såklart.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För alla som är intresserade så kommer reddit ha en liten turnering som startar imorgon.

http://www.reddit.com/r/hearthstone/comments/27pyho/reddit_hearthstone_minitournament/

Bara att kika in och anmäla er! Jag har anmält mig och förväntar mig att åka ut i första omgången, men det kan nog vara skoj att få ta del av det. :D

Edit: Turneringen startar inte imorgon. Däremot så kommer spelschemat publiceras imorgon.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur spelar ni mot priests som själ alla ens kort och minions? Jag har oerhörda problem mot sådana decks och tycker det är riktigt frustrerande att spela mot sig själv. Ibland känns det som man lika gärna kunde placera alla sina kort på hans sida direkt.

Priests akilleshäl är minions med 4 attack. Chillwind Yeti är jävligt stark mot priest, så även Cairne även fast han förstås är svårare att få tag på.

Är det thoughtsteal eller shadow madness du råkar ut för? Thoughtsteal går inte direkt att spela runt men är en väldigt slumpmässig spell, någon gång ger de priesten en enorm för del och nästa gång är den slöseri med mana. Shadow madness kan bara kastas på minions med upp till 3 attack, så det kan vara bra att hålla koll på vad det är för minions du har spelat. Ibland är det inte ett bra drag att tömma handen och spela ut alla minions trots att du har mana till det. Det gäller inte enbart priest utan de flesta klasser, speciellt mage, paladin och hunter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Priests akilleshäl är minions med 4 attack. Chillwind Yeti är jävligt stark mot priest, så även Cairne även fast han förstås är svårare att få tag på.

Är det thoughtsteal eller shadow madness du råkar ut för? Thoughtsteal går inte direkt att spela runt men är en väldigt slumpmässig spell, någon gång ger de priesten en enorm för del och nästa gång är den slöseri med mana. Shadow madness kan bara kastas på minions med upp till 3 attack, så det kan vara bra att hålla koll på vad det är för minions du har spelat. Ibland är det inte ett bra drag att tömma handen och spela ut alla minions trots att du har mana till det. Det gäller inte enbart priest utan de flesta klasser, speciellt mage, paladin och hunter.

Jo, jag har märkt att alla insta-kill-kort är <=3 och >=5, så minions med 4 i skada är ju värt att stacka, problemet är ju bara att det inte direkt är så de flesta decks är uppbyggda och man vet ju inte när man ska möta en priest så man kan välja sitt deck utefter.

Priest har ett kort som kostar 10 mana där man kan ta kontroll över vilken minion man vill, mind control. Vilket kommer väldigt lägligt i takt med att man börjar slänga ut sina stora minions. I tre matcher så fick jag min första Ironbark protector stulen när jag spelade den (Drog den inte förrän lite senare, så vi var upp i runda 10+), och i ett game fick jag även min andra stulen.

Korten där de snor från ens hand eller ens deck är ju svårare att värja sig mot, men det känns fasen alltid som alla priests håvar ut mina starkaste kort efter de använt den spellen. :(

Jag brukar heller inte kasta ut alla minions även fast jag har mana till det. Om han inte orkar rensa de minions jag har på bordet så brukar jag fylla på med en lågmana-minion här och en där och spara de starkare korten ifall något oväntat skulle hända.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

De priests som kör Mind Control brukar bara köra en av dem. Vad du vill försöka göra är att få bra press på brädet och tvinga honom att mind controlla en lite svagare minion. Om du har kontroll på brädet och han inte har spelat mind control än kan det vara en idé att se om du har någon semi-stark minion du kan spela innan du spelar din absolut starkaste, på det viset kanske han mind controllar din svagare minion istället.

Gäller återigen inte bara priest utan de flesta klasser, speciellt mage (polymorph) och shaman (hex). Det är ganska sällan jag spelar ut mina starkaste minions innan jag kan vara relativt säker på att inget kommer hända dem ("han har redan använt en polymorph och har bara två kort på handen, risken att han sitter på en till är liten" osv).

Övning ger färdighet. Priest är just nu den svagaste klassen så det är inte något OP du spelar mot direkt. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...