Jump to content

Dags att lämna San Andreas bakom oss?


 Share

Recommended Posts

GTA: San Andreas släpptes 2004 och nio år senare kommer vi nu få se GTA-seriens absolut största spel och spelkarta. Många blickar förstås tillbaka till magin när internet inte nödvändigtvis var så stort som man tyckte och spekulationerna kring hur spelet skulle bli baserades minst lika mycket på egna förhoppningar och rykten som på verkliga spelreportage och officiell info. Nu när GTA V står för dörren, kan det passa sig att vara lite melankoliskt nostalgisk...

Vad minns du bäst från San Andreas? Vad kommer bli bättre i GTA V, vad kommer bli sämre eller inte kunna vara samma sak som förr? Vilka element från GTA:SA är du glad att ha sluppit i senare spel, och vilka befarar du kanske kommer tillbaka i Los Santos/Bone County?

Diskutera, spekulera, minns! :)

--

Själv minns jag färden ut på landet bäst. Att åka omkring i trakterna kring Mount Chiliad och Angel Pines, där varje uppdrag innebar minst en halvtimmes upptäcktsfärd på Sanchez längs motorvägarna för att man inte kunde inse vidden av vad det var man just hade börjat utforska. Uppdraget "Are You Going To San Fiero?" måste ha varit en av de coolaste upplevelserna jag haft i ett GTA-spel - att se San Fiero torna upp sig längs horisonten efter att ha spenderat en veckas realtid i skogarna, det var en makalös upplevelse. Jag hoppas på lika extrem fysisk eufori i GTA V när jag för första gången får se floden och naturreservatet från skyn. :bigsmile:

Jag minns också hur forumet var på den tiden. En enormt hög aktivitet som vi kanske inte kommer få uppleva igen, i detta tillstånd. Jag hoppas GTA V och GTA Online kommer få upp oss ur det långsamma forumträsket där alla visserligen trivs rätt bra, men där vi inte direkt får så mycket nya medlemmar. En hemsida skulle sitta fint :)

Redigerad av Henkibojj
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En kommentar på It's been good-klippet satte huvudet på spiken för min del.

"This video makes me sad with nostalgia, I can go upstairs and play this game right now but it just isn't the same, its time has been and gone."

Trots att jag egentligen har större nostalgiska känslor för Vice City så är det San Andreas-minnena som känns "jobbigast" att tänka tillbaka på.

Jag hade spelat San Andreas CO-OP hos en kompis tidigare på PS2, men hade inte hypat det på något sätt. Jag var ju nöjd med att free-roama i Vice City. När spelet var ganska nytt "fick" jag det av en kompis en kväll då jag var i samhället där jag gick på högstadiet och hängde. Det var tidig sommar, och på den tiden då jag började stanna hemma själv på helgerna istället för att åka med föräldrarna till sommarstugan. Jag åkte hem med "nattbussen", som i praktiken var en inringd taxi som Östgötatrafiken betalade för, vid 2330 och det var då det slog mig att jag var ensam hemma och inte behövde gå och lägga mig på länge. Så jag satte mig och började spela runt klockan 24 och minns att jag kom fram till The Wrong Side of The Tracks innan jag gav upp storyn och började free-roama. Det var en helt underbar känsla att bara åka runt på landsbygden under ingameklockans morgontimmar. :cry: Plötsligt var det morgon hemma hos mig också, och jag tror att det kan ha varit första gången jag var vaken riktigt länge på natten. Lade mig nog vid fem och klev upp igen vid nio. Efter en snabbfrukost var det bara att fortsätta spela dagen lång!

Något år senare började jag få upp ögonen för stuntingen och det gav mig en helt annan relation till San Andreas. Plötsligt handlade allt om vilka tak man kunde landa på och vilka stängsel man kunde grinda. Man flög runt i god-mode och letade platser att stunta på, vilket man kan tro borde förstöra charmen med spelet, men det kändes så olikt single player att det inte störde mig. Var aldrig särskilt bra på att stunta i SA, men det var en otroligt kul upplevelse och gemenskapen som man hade på gtastunting.com och på stuntingservrar på SA:MP är svårslagen!

Hoppas, och tror, att GTA V kommer ge mig hundratals timmar av roliga upplevelser!

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är aldrig dags att lämna ett bra spel bakom sig!

Ska skriva ner min första gång med SA senare, nu måste jag röra på mig till jobbet.

Nej man kan ju alltid gå tillbaka, och det tycker jag man ska göra lite nu och då... Bara för att minnas... men att spela det blir ju aldrig samma sak igen som när det var nytt.

Jag kommer inte ihåg några specifika in-game detaljer från första gången jag spelade förutom att det kom ut till Xbox på samma dag som jag slutade skolan för sommaren (6an har jag för mig). När jag kom hem från skolavslutningen så låg det ett paket i brevlådan och jag sprang upp till mitt rum för att äntligen få spela det.

Jag minns att jag beundrade lådan minst en minut, och sedan när jag öppnat den kollade jag på manualen någon minut också, innan det åkte in i Xboxen och jag startade det för första gången. Vet att jag hade en 14" CRT-tv med något konvex skärm och inbyggd VHS-spelare. Det stoppade inte mig från att ha hur jävla kul som helst med spelet.

Men de roligaste minnena jag har från SA kommer nog efter att jag började spela det på PC och allt snack här på forumen, bildtävlingar och en massa SA:MP-spelande med NightHawk.

Jag funderar på att spela in min första timme eller två eller tre eller ännu mer i GTA V när det kommer ut.

Känns som om det kanske vore en kul grej att ha i framtiden!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar på att spela in min första timme eller två eller tre eller ännu mer i GTA V när det kommer ut.

Känns som om det kanske vore en kul grej att ha i framtiden!

Haha, kul idé! :D

Jag har ingen utrustning för sånt, men man kanske kan koppla in en VHS på nåt sätt, jag vet inte vilken bypass-koppling man måste göra i såna fall. Går ju inte direkt att koppla in HDMI :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer inte ihåg några specifika in-game detaljer från första gången jag spelade förutom att det kom ut till Xbox på samma dag som jag slutade skolan för sommaren (6an har jag för mig). När jag kom hem från skolavslutningen så låg det ett paket i brevlådan och jag sprang upp till mitt rum för att äntligen få spela det.

Jag hade för mig att det kom ut tidigare, för när du var hemma från skolan en tid så trodde jag att det berodde på SA :lol: (Godkänd anledning ändå, ofc)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade för mig att det kom ut tidigare, för när du var hemma från skolan en tid så trodde jag att det berodde på SA :lol: (Godkänd anledning ändå, ofc)

Haha, nix. Minns så väl att det var på samma dag som en skolavslutning.

Kollade upp det nu. 10e Juni 2005, en fredag. Skolavslutningstider. Och då stämmer det att det var 6an också.

För att spela in på konsol har jag en Hauppauge HD PVR. Finns andra varianter också.

Hauppauge HD PVR 2 Gaming Edition

Elgato Game Capture HD

Roxio Game Capture HD Pro

AVerMedia Game Capture HD

Går självklart att spela in i SD också via VHS eller någon Videokamera bara man har rätt kablar... men det kostar ju det också, och sen skulle jag inte säga tiden är värt det. De jag har länkat här ovan är alla superenkla att använda (Ganska säker iaf. Har själv bara använt Hauppauges) och det blir finfin helt klart acceptabel HD-kvalitet.

Edit: Såna där inspelningsenheter är alltså väldigt enkla. Plug and play i princip.

Du kopplar in konsolen i inspelningsenheten och sen därifrån går en annan sladd in i TVn, och enheten kopplas in till en dator via USB. Sen är det i princip bara att klicka på "record" i mjukvaran som följer med.

Redigerad av VickeX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

GTA San Andreas har både många positiva minnen och negativa minnen.

Största negativa minnet jag egentligen har från det är att min bror köpte ett PS2 och just det här åt mig (för er som har läst om hur mitt liv varit så förstår ni varför det är negativt egentligen).

Det absolut första som hände mig dock, efter intro uppdraget så bara gled jag runt i San Andreas på min cykel för att upptäcka hur staden var, jag cruisade in i ballas country väldigt mycket bara för att kika läget sen befann jag mig ute på landsbyggen typ 90% av tiden för att bara glida runt överallt och verkligen älska spelet.

Största minnet jag har är missionet när man ska köra efter det här satans tåget med Big Smoke bakom sig och han kunde inte skjuta för fem öre, herregud vad frustrerad jag blev över det uppdraget. "YOU JUST HAD TO FOLLOW THE DAMN TRAIN CJ"

Sen började ju alla myter poppa upp, helt plötsligt fanns leatherface, bigfoot och även aliens om jag inte missminner mig helt?

Jag kunde inte spela San Andreas på kvällarna/nätterna alls längre för jag var så jävla rädd för det här, och från det Hummler skrev så tror jag ärligt talat att jag var med i den gruppen också om jag inte missminner mig helt!

Absolut roligaste minnet jag har, är när jag väl hade låst upp Las Venturas så bestämde jag mig för att få på mig 6 stjärnor för att försöka ta mig runt alla öarna levande, helt sjukt roligt var det.

Jag kan inte komma på nått mer roligt just nu, men San Andreas har jag haft snuskigt roligt med, och jag har ju återbesökt det en gång, jag ska fortsätta då jag hade sjukt kul (synd bara att pc porten var så horribelt dålig :( )

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...