Jump to content

Den alltmer eskalerande retoriken i konflikten mellan Nord- o Sydkorea


Jazz
 Share

Recommended Posts

... rea samt allierade och bundsförvanter. Som ni alla säkert märkt så står det en kastrull med vatten på Koreahalvöns retorikspis, även om det har puttrat lite i vad som kan tyckas vara en evighet så har man på senare tid skruvat upp värmen. Vad tror GTAsajtaren om de nästkommande veckorna? Är detta bara ett retoriskt utspel från Nordkoreas håll i syfte att vinna politisk mark på hemma- såväl som bortaplan? Finns det någon stomme i deras hot och vad innebär det att Nordkorea är en 1970-tals kärnvapenmakt?

http://www.dn.se/nyheter/varlden/usa-vi-tar-nordkoreas-besked-pa-allvar

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16510812.ab

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det hade givetvis varit hemskt med ett fullskaligt krig men jag kan inte låta bli att tycka att det är ganska spännande att följa det som pågår där borta.

Är det någon som vet om det är något land som har avfyrat kärnvapen i krigssyfte sedan andra världskriget?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det hade givetvis varit hemskt med ett fullskaligt krig men jag kan inte låta bli att tycka att det är ganska spännande att följa det som pågår där borta.

Är det någon som vet om det är något land som har avfyrat kärnvapen i krigssyfte sedan andra världskriget?

Beror helt klart vad som klassas som kärnvapen. Tänker på att USA's M1 Abraham har uran eller något likande i kulorna. Tror mycket USA har skulle klassas som kärnvapen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är fel person att bedöma detta. Men jag tror att det kommer fortsätta vara mycket snack och liten verkstad. Skulle det smälla så tar det nog inte lång tid innan USA får kontroll över situationen - tror inte Nordkorea har mycket att sätta emot, oavsett vad dem själva påstår.

Att den briljante Kim Jong Un har sista ordet känns förvisso lite mindre betryggande.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det som oroar mig är att Nordkorea har kärnvapen. Jag är inte påläst på ämnet, så så vitt jag vet så kanske det inte ens är sant, men om dom har det så skulle dom kunna göra stor skada innan någon ens hinner göra något om saken! Dom verkar ju inte helt friska där borta, så rätt vad det är så kanske dom inleder ett krig med att smälla av någon atombomb. Det hade inte varit stabilt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nordkorea och Sydkorea har alltid varit i den här konflikten och liknande saker har hänt förut. Men det jag tror kommer hända är att hoten kommer fortsätta och inget kommer göras. Varför? Jo för jag tror inte Nordkorea vill förlora det dom har nu. Tror Nordkorea vet mycket väl vad som står på spel och vad dom kan förlora av att göra en attack.

Därför tror jag bara det är massa skitsnack från deras sida.

Det som skrämmer mig dock är att Kim Jong Un är en ny ledare och det är svårare förutspå vad han kommer göra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nordkorea har, på sin lilla yta och folkmängd en enorm militär. Dom har världens 4:e största aktiva militär och världens största militär i krig med över 9 miljoner soldater. (8.2mil är i "vila" i väntan på strid).

Problemet är väl att deras utveckling på materiella saker har slokat av efter 80-talet och framåt. Dom har dock världens 4:e största flygvapen och mest attackubåtar i världen, däremot en nästintill avskalad flotta just på vattnet. Kärnvapen vet man finns, men inte i störa mängder men dom har även vapen till hands som andra länder har förbjudit, t.ex. en förblindningslaser.

I det stora hela är Nordkorea helt klart ett hot för alla och USA är nog väldigt måna om att inget ska hända för Kina och Ryssland är indirekt mer på Nordkoreas sida än USAs sida. Just därför vill inte USA lägga sig i allt för mycket i detta för det skulle, om absolut största otur inträffar, kunna leda till ett nytt "världskrig". Kina, Ryssland, Nordkorea och Iran (med Pakistan och lite ströländer) skulle kunna göra enorm skada och USA skulle ha stora problem att hitta hjälp i några andra länder som har betydligt mindre arméer och som hela tiden trappas ner.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det som oroar mig är att Nordkorea har kärnvapen. Jag är inte påläst på ämnet, så så vitt jag vet så kanske det inte ens är sant, men om dom har det så skulle dom kunna göra stor skada innan någon ens hinner göra något om saken! Dom verkar ju inte helt friska där borta, så rätt vad det är så kanske dom inleder ett krig med att smälla av någon atombomb. Det hade inte varit stabilt.

Jag tror USA hinner skjuta ner atombomberna långt innan men det lär ändå bli ganska mycket radioaktivt nedfall. Frågan är ju om USA svarar med atombomber och hur många. Lär inte vara trevligt i kringområdena runt Nordkorea då.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror USA hinner skjuta ner atombomberna långt innan men det lär ändå bli ganska mycket radioaktivt nedfall. Frågan är ju om USA svarar med atombomber och hur många. Lär inte vara trevligt i kringområdena runt Nordkorea då.

USA har ingen chans att skjuta ner om dom är riktade mot Sydkorea.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker faktiskt synd om Kim. Kan inte ogilla honom så som man ogillade Saddam, kadafi, mfl.

Får känslan av att han bara är en nickedocka som de som egentligen bestämmer, använder sig av för att ha ett ansikte på den ansvarige.

Militärerna kan ju inte tro han är en halvtid, de skrattar bara åt pojkspolingen bakom ryggen. Frågan är egentligen om han har nått val att vara en diktator...

Men jag kan ha fel, mina tankar bara

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...