Jump to content

Playstation 4


eXotic
 Share

Recommended Posts

Vet inte vart cdon har fått sin info ifrån men dom har satt 6995:- för PS4...låter lite saftigt om det ligger nått i det.

Jag lär hur som helst köpa det, och jag hoppas för sonys skull att man kommer kunna spela PS3 spel, iaf dom som bara har något år på nacken.

Ja, det är bekräftat att man kan spela gamla spel! Dock inte hur med tanke på PS4 är x86 och PS3 inte är det. Det ryktas om att man kanske kommer streama spelen genom molnet. Dvs molnet gör alla beräkningar och skickar en video tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så du tycker, eller tror att skillnaden kommer vara lika enorm mellan 3:an och 4:an som mellan 2:an och 3:an?

Hmm...

Edit: kul att se dig btw Brodd! Länge sen tycker jag. Allt väl med dig?

Tror knappast skillnaden kommer vara lika stor, nej.

Men PS3 har ju speltillverkarna verkat lära sig att kräma det sista ur såå... dags för en ny tycker jag.

Borde komma en ny konsoll var fjärde år tycker jag, 7 år är för länge..

Allt är väll så bra som det kan bli, brukar se dig online på PSN ibland, men vi verkar inte spela samma spel ;P

Hoppas allt är bra med dig. ;D

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

6995kr låter lite som PS3 priset. Jag tror faktiskt Sony måste skära ner på siffrorna den här gången. Gick det inte rätt dåligt för Sony efter PS3 releasen? Pga priset.

Sen vet man ju inte hur det blir med Microsoft i år. Kanske blir lite priskrig om nya Xboxet kommer ut samtidigt eller nära in på.

PS3 ligger jämnt med XBOX i försäljningssiffror. Nintendo leder rätt rejält.

Men det är svårt att säga vem som sålt mest då det är rapporter från olika månader, enligt wikin ser det ut såhär:

XBOX har sålt 76 miljoner exemplar till och med 11 februari 2013.

PS3 har sålt 70 miljoner exemplar till och med 4 november 2012. (Men enligt IDC ska PS3 ha gått om XBOX sedan dess och ligga på 77 miljoner.)

Jag har ingen koll på siffrorna egentligen, utan de är som sagt taken från wiki med referenslänkar till artiklar som refererar till IDC.

Oavsett så kan man dra slutsatsen att PS3 gått rätt bra ändå, med tanke på att den släpptes ett år efter XBOX och dessutom hade skyhöga priser i några år innan det gick ned till mer humana priser.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Woodysgamertag dumpar lite PS4-info!

För er som inte orkar kolla kommer en summering:

Utökad vänlista: Man kan ha fler än 100 vänner i sin vänlista. Inte för att jag behövt oroa mig med dagens gräns. :rolleyes:

Ladda handkontroller medan konsolen är avstängd: Underbar uppgradering!

Digitala knappar: Sony verkar ha slopat idén med analoga knappar, triggerknapparna, vilket är både synd och bra. Synd för att det fungerade riktigt bra i olika motorspel, och där är möjligheten till att kunna hålla halvgas ganska viktig. Bra då det knappt användes, utanför racinggenren kan jag inte komma på ett enda spel på rak arm där triggerknapparna egentligen var användbara. Triggers är dessutom inte speciellt behändiga att använda när man lirar spel där man måste reagera snabbt.

Headset inkluderas till alla konsoler: Riktigt bra, något som borde ha gjorts redan med PS3:n, men i och med att den var så dyr att producera så hade Sony inte råd att skänka bort headsets också.

Riktiga namn i vänlistan: Jag tror att man inte kommer behöva visa sitt riktiga namn, men om man vill så har man möjligheten. Det är så jag uppfattar det i alla fall.

Möjlighet till att spela in gameplay: Enligt videon ska PS4:n ha inbyggd hårdvara att spela in med. Om detta stämmer så är det en riktigt stor nyhet! Om hårdvaran är bra och inte spelar in i skräpkvalité så kan jag tänka mig att just den punkten kommer väga tungt mot XBOX ifall den inte skeppas med inspelningsmöjligheter.

Större hårddiskar: Inte helt oväntat så kommer hårddiskarna i basutbuden vara större än de var till PS3.

Dual screen: Man ska tydligen kunna dela skärmen med PSP Vita. Det verkar inte vara helt klart hur det kommer fungera. Men eventuellt så ska man kunna spela på sin PS4 samtidigt som någon kan titta på när man spelar via en Vita.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Digitala knappar: Sony verkar ha slopat idén med analoga knappar, triggerknapparna, vilket är både synd och bra. Synd för att det fungerade riktigt bra i olika motorspel, och där är möjligheten till att kunna hålla halvgas ganska viktig. Bra då det knappt användes, utanför racinggenren kan jag inte komma på ett enda spel på rak arm där triggerknapparna egentligen var användbara. Triggers är dessutom inte speciellt behändiga att använda när man lirar spel där man måste reagera snabbt.

Brutalt osoft när man lirar GTA...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte kollat videon, men digitala L2/R2 är en förfärligt dålig nyhet. Alla spel som innehåller fordon kräver halvgas och i spel som Heavy Rain var det helt grundläggande. Förstår inte vitsen med att ta bort den funktionen. Att man måste kunna "reagera snabbt" ärväl inget problem, sätt känsligheten i spelkoden till att reagera binärt redan vid fem procents intryck så har man gjort sig en digital axelknapp. Suck, denna ständiga bakåtutveckling. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte kollat videon, men digitala L2/R2 är en förfärligt dålig nyhet. Alla spel som innehåller fordon kräver halvgas och i spel som Heavy Rain var det helt grundläggande. Förstår inte vitsen med att ta bort den funktionen. Att man måste kunna "reagera snabbt" ärväl inget problem, sätt känsligheten i spelkoden till att reagera binärt redan vid fem procents intryck så har man gjort sig en digital axelknapp. Suck, denna ständiga bakåtutveckling. :(

Håller med, analoga L2/R2 är ändå en så pass stor grej att jag utan tvekan väljer den nya Xbox-generationen om det inte visar sig att de gjort ett liknande fel.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Vad fanns det för källor till videon förresten? Har inte kontrollern visats upp live i närbild på video så vi själva kan avgöra om det verkar troligt eller inte?

Woody var på BF4-evenemanget och där fick de veta lite mer om PS4 i samband med det hela.

Det är inte säkert att det är sant såklart, men Woody lägger aldrig upp lösa rykten på sin kanal, utan bara saker som han vet om är säker fakta och/eller info som han fått från utvecklare av spel/konsoler. När han pratar om rykten så nämner han det alltid.

Jo vi har sett kontrollen på bild, men det är ju svårt, om inte omöjligt, att säga via bild om det är digitala eller analoga knappar.

Jag tycker fortfarande det är en bra idé, fast jag spelar ju aldrig racingspel så jag kommer inte påverkas av det. Bara till det positiva då det är soft att slippa ha triggers när jag spelar FPS-spel.

Vice: Tänk dig att L2 och R2 blir likadana som alla andra knappar på kontrollen. Kan du trycka in kryssknappen med halv kraft? Nej, den är antingen intryckt eller inte intryckt. Så kommer L2 och R2 bli. Ungefär som att ha fyra stycken knappar som agerar som L1 och R1 gör.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Woody var på BF4-evenemanget och där fick de veta lite mer om PS4 i samband med det hela.

Det är inte säkert att det är sant såklart, men Woody lägger aldrig upp lösa rykten på sin kanal, utan bara saker som han vet om är säker fakta och/eller info som han fått från utvecklare av spel/konsoler. När han pratar om rykten så nämner han det alltid.

Jo vi har sett kontrollen på bild, men det är ju svårt, om inte omöjligt, att säga via bild om det är digitala eller analoga knappar.

Jag tycker fortfarande det är en bra idé, fast jag spelar ju aldrig racingspel så jag kommer inte påverkas av det. Bara till det positiva då det är soft att slippa ha triggers när jag spelar FPS-spel.

Vice: Tänk dig att L2 och R2 blir likadana som alla andra knappar på kontrollen. Kan du trycka in kryssknappen med halv kraft? Nej, den är antingen intryckt eller inte intryckt. Så kommer L2 och R2 bli. Ungefär som att ha fyra stycken knappar som agerar som L1 och R1 gör.

Ok.

Fel, alla faceknappar är faktiskt analoga på PS3. Det har jag själv testat i bland annat GT-demot.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Ok.

Fel, alla faceknappar är faktiskt analoga på PS3. Det har jag själv testat i bland annat GT-demot.

Va? Kan man trycka ned alla andra knappar med en viss kraft? Trodde de bara reagerade som 0 och 1.

Eller, vad menar du med faceknapp förresten?

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Va? Kan man trycka ned alla andra knappar med en viss kraft? Trodde de bara reagerade som 0 och 1.

Eller, vad menar du med faceknapp förresten?

Faceknapparna är X O [_] /_\. X Y A B på Xbox.

Knappar som inte är till för att styras med och inte sitter på sidorna utan på framsidan(face) av dosan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Va? Kan man trycka ned alla andra knappar med en viss kraft? Trodde de bara reagerade som 0 och 1.

Eller, vad menar du med faceknapp förresten?

På PS2 är det så i alla fall, i MGS3 kan du när man zoomar i cutscenes och liknande bestämma hur hårt man vill göra det beroende på hur hårt man trycker på knapparna.

Kan det vara så att det här ryktet menar att dom ska slopa såna knappar, men kanske behålla triggerknapparna? Triggerknapparna används av betydligt fler spel än än dom analoga x/o/fyrkant/trekant.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...