Jump to content

Radio- och tv-avgift för datorer och surfplattor i februari


Wu Zi Mu
 Share

  

17 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

http://www.sweclockers.com/nyhet/16421-tv-avgift-for-datorer-och-surfplattor-i-februari

Den som äger en dator, surfplatta eller annan internetansluten enhet som kan användas för att ta emot SVT:s sändningar via nätet måste betala tv-avgift. SVT:s vd Ewa Hamilton uppger till Dagens Nyheter att licensavgiften nu utvidgas till alla slags internetanslutna enheter.

Lagstiftingen som den är i dag omfattar alla apparater som kan ta emot en kanals sändingar så är du skyldig att betala licens. Över 90 procent av hushållen har redan tv, så det här kommer inte innebära att det helt plötsligt blir en massa nya människor som kommer att betala

Lagen om radio- och tv-avgift är teknikneutral och när SVT börjar sända via nätet måste alla som äger en så kallad mottagare med förmågan att komma åt SVT Play betala licensavgift, menar Hamilton.

Till SweClockers uppger Radiotjänst att avgiften, som uppgår till 173 kronor i månaden per hushåll, utvidgas i samband med att SVT inleder kanalsändningar via internet i februari. Något exakt datum är dock ännu inte tillkännagivet.

Fotnot: Det är ännu oklart om även smarta mobiltelefoner beläggs med tv-avgift.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Känner mig väldigt kluven. Jag uppskattar SVT och särskilt deras nyhetsinslag, men anser inte att jag använder dem såpass mycket att jag borde betala den rätt rejäla summa det innebär per kvartal. Däremot har jag nån gång i tiden sagt att jag tänker laglydigt betala tevelicensen när jag har fått fast jobb eller åtminstone stadig inkomst varje månad. Just nu skrapar jag ihop det sista ur besparingarna så ett tevelicenspåslag känns väldigt ovälkommet just nu. :confused:

Vote: Skit, därför att även om det är viktigt med finansiering så innebär innehavet av en mottagare (iPhone till exempel) inte alls att man nödvändigtvis nyttjar deras program och tjänster. Det är som att betala europavägskatt i Sverige bara för att man har bil, men ändå bara nyttjar den för att åka mellan de två grannbyarna.

Vote2: Nej, och kommer inte göra det heller pga detta. Än.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Well, det är ett steg på vägen... I Finland gjordes tv-licensen om till en allmän skatt vid årsskiftet och jag anser att Sverige borde gå samma väg. Att betala "tv-avgift" beroende på om man äger en tv eller inte är ett mycket föråldrat system.

Vote: Skit, därför att även om det är viktigt med finansiering så innebär innehavet av en mottagare (iPhone till exempel) inte alls att man nödvändigtvis nyttjar deras program och tjänster. Det är som att betala europavägskatt i Sverige bara för att man har bil, men ändå bara nyttjar den för att åka mellan de två grannbyarna.

Äsch, det där är ett dumt argument. Barnlösa betalar skatt för skolor och daghem, folk utan bil betalar för motorvägar, pacifister betalar för jaktplan och minfartyg, knegare betalar för universitet osv osv. Skatteavgifter används för att främja det allmännas väl och det spelar liten roll i sammanhanget om den enskilde "nyttjar" alla tjänster eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Well, det är ett steg på vägen... I Finland gjordes tv-licensen om till en allmän skatt vid årsskiftet och jag anser att Sverige borde gå samma väg. Att betala "tv-avgift" beroende på om man äger en tv eller inte är ett mycket föråldrat system.

Är inte problematiken då att SVT inte längre är oberoende utan måste förlita sig på att statliga resurser ska ges till dem?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte problematiken då att SVT inte längre är oberoende utan måste förlita sig på att statliga resurser ska ges till dem?

Ja, det är absolut ett dilemma men jag anser ändå att det skulle vara bättre än det nuvarande systemet. Det krävs förstås extern övervakning och att public service-skatten är skild från statsbudgeten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...

Well, det är ett steg på vägen... I Finland gjordes tv-licensen om till en allmän skatt vid årsskiftet och jag anser att Sverige borde gå samma väg. Att betala "tv-avgift" beroende på om man äger en tv eller inte är ett mycket föråldrat system.

Till att börja med borde man i alla fall döpa om avgiften till "public service-avgift" eller liknande. Lite mer logiskt för de som inte ens har en TV, vilket väl inte är helt ovanligt numera.

____

Själv vill jag ha public service, det behövs verkligen som motvikt till all kommersialisering. Använder mig ganska ofta av SR och SVT för nyheter. Finansieringen är knivigt dock, att det känns påtvingat för många känns inte trevligt. Sedan är ju inte SVT helt fritt från utomstående intressen. Att t.ex. Coop och några andra företag dök upp som sponsorer av årets Melodifestival kändes minst sagt tveksamt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...