Jump to content

Bankomatkortsfel?


SilentViper
 Share

Recommended Posts

Hejsan vet inte riktigt om jag ska ta det här eller i en annan tråd annars är det bara flytta tråden nånstans eller flytta posten. Det är så igår handlade jag på mitt kort vid 3-4 tillfällen under går dagen. Senast nu imorse skulle jag in på pressbyrån o köpa lite grann innan jag skulle iväg praktiken gick bra att slå in min kod kan tillägga att det är Swedbank visa kort jag har med chip. Efter jag slog in min kod o valde konto så stog det Var god och vänta efter 10sec så slår kortet ifrån o får till meddelande var god att sätta i ditt kort eller dra kortet.

Hon i kassan testade även det funkade inte så då drog jag kortet och det funkade. Trodde det bara var vanligt fel eller nå strul så grubblade inte mer över det. Senare idag så åkte jag ner till stan skulle handla en latte samt kaffe då fick jag samma meddelande att dra eller sätt i kortet. Hon i kassan sa att jag skulle testa dra kortet funkade inte eftersom jag har chip.

Gick till 2 Nordea bankomater fick bara tekniskt fel var god o försök senare eller i en annan bankomat. Gick upp till Swedbanks bankomater samma sak där. Dem inne på banken visste inte vad felet var fick bara till svar vi måste beställa ett nytt kort åt dig. Så nu får jag vänta fram till på fredag eller måndag på mitt nya kort. Och frågan är hur kan mitt kort bara sluta fungera? Funkade hur bra som helst igår att handla kollade även på chipet såg inge fel testade gnugga lite grann också funkade inte heller.

Menar ett chip kan väl inte bara sluta fungera sådär utan orsak för jag har inte gjort nåt med kortet har legat i plånboken hela tiden så det har inte funnits nån risk att det har slagits ut.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan vet inte riktigt om jag ska ta det här eller i en annan tråd annars är det bara flytta tråden nånstans eller flytta posten. Det är så igår handlade jag på mitt kort vid 3-4 tillfällen under går dagen. Senast nu imorse skulle jag in på pressbyrån o köpa lite grann innan jag skulle iväg praktiken gick bra att slå in min kod kan tillägga att det är Swedbank visa kort jag har med chip. Efter jag slog in min kod o valde konto så stog det Var god och vänta efter 10sec så slår kortet ifrån o får till meddelande var god att sätta i ditt kort eller dra kortet.

Hon i kassan testade även det funkade inte så då drog jag kortet och det funkade. Trodde det bara var vanligt fel eller nå strul så grubblade inte mer över det. Senare idag så åkte jag ner till stan skulle handla en latte samt kaffe då fick jag samma meddelande att dra eller sätt i kortet. Hon i kassan sa att jag skulle testa dra kortet funkade inte eftersom jag har chip.

Gick till 2 Nordea bankomater fick bara tekniskt fel var god o försök senare eller i en annan bankomat. Gick upp till Swedbanks bankomater samma sak där. Dem inne på banken visste inte vad felet var fick bara till svar vi måste beställa ett nytt kort åt dig. Så nu får jag vänta fram till på fredag eller måndag på mitt nya kort. Och frågan är hur kan mitt kort bara sluta fungera? Funkade hur bra som helst igår att handla kollade även på chipet såg inge fel testade gnugga lite grann också funkade inte heller.

Menar ett chip kan väl inte bara sluta fungera sådär utan orsak för jag har inte gjort nåt med kortet har legat i plånboken hela tiden så det har inte funnits nån risk att det har slagits ut.

Klart den kan sluta fungera bara sådär...Jag är i alla fall inte direkt varsam om mitt kort.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Magnetremsan på kortet är säkert skadad.

Nu när jag väl kollade så såg det ut som att ena kanten vid magnetremsan håller på att lossna eller vad det såg ut som. Men såg även att det var skitigt där finns det nåt sätt att göra rent den på utan att förstöra det på nåt sätt så man kan testa i bankomaten igen? Bara för skojskull.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Magnetremsan på kortet är säkert skadad.

Magnetremsan används inte. Det är chipet som är trasigt.

Det är väl ingen stor grej heller för den delen. Det kan ha knäckts eller skadas på annat sätt trots att det inte syns på utsidan (och det är klart det kan hända "bara sådär"). Bara att vänta på ditt nya. No biggie ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Magnetremsan på kortet är säkert skadad.

En magnetremsa kan ha en bit som är lossnad och ändå fungera. Magnetremsor som inte fungerar på grund av slitage går också att fixa igång med hjälp av tejp. Så det ska mycket till för att en magnetremsa ska sluta fungera helt och hållet.

(Vet att det handlar om chip och inte om magnetremsa, men tänkte att jag skulle flika in det. Onödig fakta, ungefär.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som eXotic säger så krävs det bra mycket (förutom en magnet) för att stoppa en magnetremsa.

Men agenten, felet du förklarar har hänt mig med.

Nu har jag i stort sett lärt mig vilka butiker kortet funkar hos.

Så jag skulle tro att det har något med chipläsaren att göra :S

Om du syftar på chopläsaren i butikerna så tror jag det är inte nå fel då jag har gått till Mcdonalds, Ica, Tobaks affär där jag brukar handla, Pressbyrån. Eller så misstolka jag det sista fel. Aja annars får jag väl hoppas på tur att jag får det innan helgen. Annars bara bita i det sura äpplet.

När vi är ändå inne på sånt här han som tog emot mig på Swedbank frågade även om jag ville ha ett kreditkort med tanke på om det händer igen samt så kommer ju allt kontant hantering från Swedbank försvinna. Hur mycket i kredit kommer jag få betala då? Menar om jag köper väl en ask röka för 44kr då ska jag väl betala 44kr + ränta på det då det är såfall kredit jag handlar på. Och vill hålla mig långt borta med skulder och räkningar allt vad det innebär. Men räkningar kommer jag ändå få när jag flyttar hemifrån.

Men hur mycket kommer jag få betala med ett kreditkort från Swedbank om detta händer igen för han sa iallafall det men jag sa att jag kommer såfall tillbaka om jag vill skaffa ett kreditkort.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du syftar på chopläsaren i butikerna så tror jag det är inte nå fel då jag har gått till Mcdonalds, Ica, Tobaks affär där jag brukar handla, Pressbyrån. Eller så misstolka jag det sista fel. Aja annars får jag väl hoppas på tur att jag får det innan helgen. Annars bara bita i det sura äpplet.

När vi är ändå inne på sånt här han som tog emot mig på Swedbank frågade även om jag ville ha ett kreditkort med tanke på om det händer igen samt så kommer ju allt kontant hantering från Swedbank försvinna. Hur mycket i kredit kommer jag få betala då? Menar om jag köper väl en ask röka för 44kr då ska jag väl betala 44kr + ränta på det då det är såfall kredit jag handlar på. Och vill hålla mig långt borta med skulder och räkningar allt vad det innebär. Men räkningar kommer jag ändå få när jag flyttar hemifrån.

Men hur mycket kommer jag få betala med ett kreditkort från Swedbank om detta händer igen för han sa iallafall det men jag sa att jag kommer såfall tillbaka om jag vill skaffa ett kreditkort.

Vad jag menar är att jag kan betala med kortet på min lokala Ica-affär, som har den nyare modellen av kortläsare.

Men på f.d lunchstället jag brukade äta på så gick det inte alls att ta emot kortet helt plötsligt. De har den äldre modellen på kortläsare.

Samma trend har jag upplevt på en hel del olika affärer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv haft en ful ovana att ha korten löst i snickarbyxorna, trots att Nordea-kortet ser fasligt nernött ut fungerar det än :P Sedan är det väl gratis att beställa ett nytt har jag för mig..?

Ja det är gratis att beställa nytt från Swedbank förutom det här med kort på kort med att välja eget motiv på kortet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är gratis att beställa nytt från Swedbank förutom det här med kort på kort med att välja eget motiv på kortet.

Nja, gratis och gratis är det väl inte inte?

Är det ett ungdoms kort får du gratis, är det sedan ett kredit/konto kort så måste du betala för det om jag inte missminner mig!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, gratis och gratis är det väl inte inte?

Är det ett ungdoms kort får du gratis, är det sedan ett kredit/konto kort så måste du betala för det om jag inte missminner mig!

Fortfarande ungdoms konto tills jag är 25 om jag minns rätt. Men vad skulle det kosta om jag skaffade kreditkortet han snackade om om man nu köper nå sak för 44kr eller för runt hundringen? För man ska väl också betala ränta på det också?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fortfarande ungdoms konto tills jag är 25 om jag minns rätt. Men vad skulle det kosta om jag skaffade kreditkortet han snackade om om man nu köper nå sak för 44kr eller för runt hundringen? För man ska väl också betala ränta på det också?

Varför ska du ha kreditkort? Betalkort räcker väl?!?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför ska du ha kreditkort? Betalkort räcker väl?!?

Jag skrev nu OM jag skulle skaffa. Han rekommenderade mig igen eftersom swedbank kommer upphöra med all kontant hantering efter den 20:e nästa månad. Han sa då även om det skulle bli samma sak med mitt nya kort vilket kommer bli ett Mastercard kort att det kommer sluta funka bara sådär som hände med mitt gamla nu då kommer jag inte ha möjlighet att komma åt mina pengar överhuvudtaget då sa han att det kan vara bra att jag skaffar ett kreditkort på samma gång men jag sa att jag väntar med det. Därför undrar jag hur mycket jag kommer såfall få betala med räntan om jag handlar för 100kr eller dylikt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som eXotic säger så krävs det bra mycket (förutom en magnet) för att stoppa en magnetremsa.

De testade det där på Mythbusters, kanske ingen vetenskapligt erkänd undersökning, men det krävdes hur som helst en väldigt stark elektromagnet för att radera data på en magnetremsa.

Antar att korten har blivit bättre nu för tiden. Inga problem att ha flera kort nära varandra i samma plånka.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skrev nu OM jag skulle skaffa. Han rekommenderade mig igen eftersom swedbank kommer upphöra med all kontant hantering efter den 20:e nästa månad. Han sa då även om det skulle bli samma sak med mitt nya kort vilket kommer bli ett Mastercard kort att det kommer sluta funka bara sådär som hände med mitt gamla nu då kommer jag inte ha möjlighet att komma åt mina pengar överhuvudtaget då sa han att det kan vara bra att jag skaffar ett kreditkort på samma gång men jag sa att jag väntar med det. Därför undrar jag hur mycket jag kommer såfall få betala med räntan om jag handlar för 100kr eller dylikt.

Är du säker på han sade "kreditkort" och inte "betalkort"? Med ett kreditkort får du alla inköp på faktura, vilken du betalar i efterhand (slutet på månaden skulle jag tro). Betalkort är den vanligaste varianten, med vilket du handlar för pengarna som du har på ditt konto, alltså som ungdomskortet du har nu fast med större befogenheter. Med ett sådant kommer du kunna handla i alla affärer, även på internet och i utlandet.

Vidare finns det betalkort som man kan handla på kredit med, så att om man har slut på kontanter så kan man handla ändå och få en faktura i efterhand.

Här kan du läsa om Swedbanks kort. Gissningsvis pratade han på banken om ett betalkort (de kallar det för bankkort på den hemsidan), vilket kostar 250 kronor i månaden enligt vad jag kunde utläsa. Det tycker jag att du ska köra på! Själv har jag haft ett "riktigt" Visa sedan jag var 15 (föräldrarna fick vara med och intyga att jag var ordningssam med mina pengar) och det har jag haft nytta av flera gånger när ens polare inte har lyckats betala med sitt Visa Electron och allt vad det heter.

Kreditkort är farligt för allt för många i vår ålder, så det råder jag inte någon att skaffa förrän han/hon har en stadig månatlig inkomst. Men knappt ens då.

De testade det där på Mythbusters, kanske ingen vetenskapligt erkänd undersökning, men det krävdes hur som helst en väldigt stark elektromagnet för att radera data på en magnetremsa.

Antar att korten har blivit bättre nu för tiden. Inga problem att ha flera kort nära varandra i samma plånka.

Jag har lyckats få två kort förstörda inom loppet av en månad, gissningsvis på grund av att jag hade det i samma ficka som mina nycklar. Men hur fasen kan det vara möjligt? :hm: Det var inga särskilda repor på magnetremsan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

De testade det där på Mythbusters, kanske ingen vetenskapligt erkänd undersökning, men det krävdes hur som helst en väldigt stark elektromagnet för att radera data på en magnetremsa.

Antar att korten har blivit bättre nu för tiden. Inga problem att ha flera kort nära varandra i samma plånka.

Min mor satte upp mitt nya busskort på kylskåpsdörren med en magnet, 2 dagar senare när jag behövde det så fungerade det inte.. :(

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kebab nu när du väl säger det så kanske det han menade men jag är nästan säker på att han sa kreditkort. Jag har själv bara ett pack i min plånbok och har varit för lat att skaffa ny plånbok med fler fack i. Jag har busskort,bibliotekskort,icakort,bankomatkort, och legitimation i en o samma fack och har inte märkt av nå problem med de andra korten iallafall när vi ändå pratar om sånt. Förutom det som hände med mitt bankomatkort då fast jag tror det inte har nåt med att göra att alla kort ligger öppe på varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...