Jump to content

Fast i urtidsparken - vilket överlevnadskit väljer du?


Jacker
 Share

  

24 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Alternativ A valde jag bort först. Kniven känns som det vekaste alternativet om man jämför den med en yxa eller machete, med lite finess kan man säkert använda bladen på dem för att skära med och man kan även använda dem för att hugga i kraftigare saker. Medicinlådan är väl det mest användbara i alternativ A, men bandage kan man tillverka själv och medan medicinerna är bra så är det inte tillräckligt för att väga upp resten av paketet. Geväret är väl hyfsat användbart, men till slut lär man sig säkert att jaga utan det. Fisk kan väl inte vara allt för svårt att fånga, till en början.

Alternativ B kändes lockande, men det går väl att filtrera eget vatten och med tålamod kan man göra upp en eld utan tändstål också.

Jag valde alternativ C helt och hållet på grund av boken. Jag har så begränsade vildmarks-kunskaper så den hade nog kunnat utföra mirakel åt mig. Rep kan man ju tillverka själv och jag hade hellre haft yxan, men ja..

Hade jag kunnat göra min egen kombination hade jag valt yxan, medicinlådan och boken. Hade jag haft tillräckligt med kunskaper sen tidigare så jag inte behövt boken hade jag valt alternativ A.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Av de alternativ som finns hade jag valt alternativ A.

Då får jag en kniv, som kan användas till en hel del. Knivar kan göra mer än bre smör. Utöver det hade jag fått medicinlådan, som hade kunnat komma till hands en hel del. På en ö med dinosaurier kan det vara bra med lite medicin, så man inte behöver leka MacGyver allt om jämnan, och behöva hitta på huskurer. Avslutningsvis så får man en hagelbrakare; något som jag anser hade varit ganska viktigt för min överlevnad i urtidsparken.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

B

Drickbart vatten prioriteras högst vid överlevnad. Utan vatten blir man tvungen att spendera

stora delar av dagarna att suga på rötter och gräva efter fuktig jord, för att få ihop

mängden vatten man behöver.

Yxan, förutom att den är användbar när man skall bygga skydd och hugga till ved,

så utgör den ett bättre vapen än kniven och macheten. Men är iof aningen sämre när

det handlar om att skära låss kött.

Eld låter en sova tryggt om nätterna och grilla eventuell mat. Och elden kan hållas vid liv för

att spara tändaren.

Förklarar rästen i kort. :)

En kniv är väl alltid bra att ha.

Medicinerna är mer eller mindre onödiga, blir man dödligt förgiftad ensam i djungeln utan stora mängder av drickbart

vatten i närheten är man dödsdömd oavsett om man har mediciner eller inte.

Man undviker iof att dö av giftet, istället dör man av törst. bandage kan göras av kläder och andra föremål.

Geväret kan man inte vara beroende på iom ammunition och skulle tvinga en att söka

ammunition när man skall söka efter drickbart vatten och mat.

Macheten är mångsidig, och därför har jag inte något att säga om den.

Rep är bra att ha väl när man behöver det, annars kan det vara onödigt.

En handbok är väl alltid bra att ha.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

B, helt klart.

För att rena saltvatten behöver du eld. För att göra eld behöver du skill, tid och tålamod. Sen när du väl fått igång elden måste du ständigt hålla den vid liv vilket gör att du inte gärna kan släcka den allteftersom. En yxa är ovärderlig för att bygga skydd och även vapen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

C.

Macheten är ett väldigt bra mellanting av en kniv och en yxa, vilket gör att fördelarna med A och Bs första del försummas. En kniv är liten men praktisk, dock oanvändbar mot större ting (djur eller träd). En yxa är stor och opraktisk, men användbar mot större ting. Oavsett är det inget man skulle vilja ha i strid, och en machete eller en yxa när man ska fälla träd går på ett ut. Machete FTW.

Medkitet hos A är förstås väldigt bra, men det kommer ta slut i sinom tid och då är man körd. Vattenpillrena hos B är också bra, men både medkit och vattenpiller kan framställas av SAS-handboken hos C. Det finns många mossor och annat som både har antibiotiska egenskaper och vattenrening. C har dessutom ett rep som är omöjligt att göra med hjälp av allt vad A och B har att erbjuda tillsammans. Med ett rep kan man ta sig till platser man inte kunnat annars, man kan reparera saker, gillra fällor, använda till läkekonst mm (spjäla ett brutet ben, till exempel).

Geväret hos A är förstås bra till jakt, men det går att jaga med hjälp av SAS-handboken och/eller repet hos C. Att det finns ammo fritt tillgängligt hjälper ju förstås, men ett gevär måste underhållas med smörjning och regnskydd mm. Och vad gör man om det hakar sig och inte går att laga?

Eldstartaren hos B är bra, men jag är övertygad om att SAS-handboken hos C ger väldigt konkreta tips om hur man startar en eld.

--

Kortfattat erbjuder SAS-handboken allt vad A2, A3, B2 och B3 har att erbjuda, medan A1 och B1 kan slås ihop till C1, macheten. Repet är unikt och går inte att framställa med A och B. Enda förlusten med C är att jag skulle vilja ha ett gevär, men det kan också locka till sig rovdjuren som ju vet var du befinner dig när du skjuter och hörs på mils avstånd. Ett jaktgevär hjälper inte mot en snabb hord av Velociraptor i din riktning.

Redigerad av Henkibojj
Förbannade velociraptor-felstavning...
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Damn, 3 ÅR! Inte en chans att man skulle överleva så länge så det spelar ju egentligen ganska liten roll vilket kit man väljer... Men, hmm, jag tror jag skulle välja A tack vare det där geväret. Även om det knappast skulle vara till stor hjälp när man står öga mot öga med en Spino skulle ett skjutvapen ändå kännas som en, om än liten, säkerhet. Dessutom skulle det vara lämpligt till jakt. (Mmm, dino-meat...) En regnskog är ju full av giftiga växter, ormar och insekter så sjukvårdslådan skulle också vara bra att ha.

edit:

Geväret hos A är förstås bra till jakt, men det går att jaga med hjälp av SAS-handboken och/eller repet hos C. Att det finns ammo fritt tillgängligt hjälper ju förstås, men ett gevär måste underhållas med smörjning och regnskydd mm. Och vad gör man om det hakar sig och inte går att laga?

Jag funderade på underhållsfrågan men jag utgår från att det där geväret har ett vapenvårdskit i kolven. :yes:

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tillräckligt med TLC för tre år? :rolleyes:

Du menar CLP? :mf_doof: :mf_doof: :mf_doof: :mf_doof: :mf_doof:

Jag hade valt B. Eld är så jävla viktigt för överlevnaden så tändstålet är enligt mig det bästa valet av alla de här nio föremålen. Yxa och vattenreningspiller kommer "på köpet" så att säga, men givetvis är båda två riktigt bra med.

Men det går inte att sticka under stol med att ett gevär skulle underlätta matletandet markant. Jag får intrycket att det finns tillräckligt med ammunition för tre år, bara man väl hittar kulorna. Således vore geväret bra, dels eftersom man kan skaffa mat och skydda sig mot rovdjur (inte mot dinosaurierna kanske, men ärligt talat kan man ju inte rå på dem oavsett vilket av de tre paketen vi väljer), men även eftersom man då faktiskt har något att göra hela dagarna; leta ammunition och skaffa mat.

Nåväl, jag röstar på B i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

B

Jag har ingen aning om hur man filtrerar vatten (tror att det eventuellt behövs kol, tror jag såg det i The Colony)

Eldstartare sparar tid och kraft och eld är extremt viktigt

Yxa kan man inte bara döda mindre dinosaurier med, utan även hugga brännbart material, hugga ner träd som man kan använda till att barikardera sitt safehouse osv osv.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

C, helt klart.

SAS Survival Handbook är ovärdelig i en sådan situation.

Essentials: The basics of what you need to do to prepare for a journey and how to collect salt and water.

Strategy: How to avoid getting yourself into a disaster situation.

Climate & Terrain: How to survive in all manner of different environments from polar regions to arid regions.

Food: How to track and kill animals and prepare them to eat.

Camp Craft: How to set up campsites and tie knots and make fires correctly.

Reading the Signs: The details of navigation by stars and by the sun.

On the Move: How to cross dangerous areas relatively safely with minimal loss.

Health: Learning first aid priorities and procedures, such as the Heimlich manoeuvre and others and a small encyclopedia of medicinal and poisonous plants and dangerous or poisonous animals.

Survival at Sea: How to survive afloat in the open water.

Rescue: How to get oneself rescued and signalling for help (includes tutorial for Morse code).

Disasters: How to survive major disasters, such as floods, avalanches, hurricanes, tornadoes, volcanoes, earthquakes and nuclear aftermaths.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...