Jump to content

Splitscreen och co-op


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Att det inte finns en tråd om detta!! :o

Split screen (eller same screen, som också finns) är ett gammalt hederligt sätt att spela spel på. Det har funnits sedan Pac-Man om inte längre och är tyvärr numera en utdöende gren.

Mest upprörande på sistone vad gäller split screen måste ha varit när Need For Speed: Hot Pursuit skulle släppas till denna generations konsoler. En av de första frågorna som fansen ställde var "will split screen be available?". Svaret: "No. There's something called internet nowadays." :(

Jag har länge letat efter spel med splitscreen, co-op och delad skärm till PS3 och hittade just den här fenomenala sidan med många sorterings- och sökmöjligheter för att hitta ett spel med split screen, online-coop och likande.

--

Vad har ni för spel ni rekommenderar eller ser fram emot? Jag letar ständigt nya splitscreen- och coop-spel och är inte så jätteförjust i att spela online med folk. Följande spel har jag i min samling:

Age of Booty

Dead Nation

Guitar Hero 3, WT, Metallica

Rag Doll Kung Fu: Fists of Plastic

Rainbow Six: Vegas

Rainbow Six: Vegas 2

Resistance 1

Resistance 2

Super Stardust (ett coop-paket finns som DLC)

Trine

Unreal Tournament 3

Warhawk

Shoot!

:)

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Henkibojj, din gamle och hederlige galosch, du har rätt. Det är en sak att spela multiplayer över nätet mot okända snorvalpar från Ryssland men en helt annan att spela med/mot polare i samma rum, inför samma skärm, se varandras reaktioner och känsloyttringar, skrika och slåss och tillsammans leva sig in i spelen. Oslagbart. Det är trist att det inte satsas lika mycket på local-multiplayer idag som det gjordes förr i tiden. Jag misstänker att Microsoft och Sony tyvärr har ett finger med i komplotten och lobbar för att splitscreen ska nedmuntras™ eftersom det leder till att folk inte använder deras Live- och PSN-tjänster...

Sportspel är ju en kategori där den här typen av spelande fortfarande är kutym, så om man gillar sådana finns det en hel del - FIFA, PES och NHL hör väl till de populäraste (okej, det är ju inte fråga om "split-screen" per se men det är i alla fall local multiplayer). Häromåret spelade jag Modern Warfare (minns inte vilket) på en fest och det hade ett imponerande splitscreen-läge med väldigt varierande och välgjorda coop-missions. Jag är inte så megasuperduper-intresserad av FPS (eller online-multiplayer-FPS) men jag har funderat på att köpa det ändå, tack vare det superba 2-spelar-läget. Left 4 Dead-serien är också extremt underhållande och går att spela splitscreen. Och Rainbow Six:Vegas (2)! (det skrev du iofs) För att inte glömma retro-spelsamlingen Sega Mega Drive Collection, som finns till 360 och PS3, innehållande klassiker som Streets of Rage och Golden Axe.

"No. There's something called internet nowadays." :(

Buu!

Redigerad av Umberto
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Henkibojj, din gamle och hederlige galosch, du har rätt. Det är en sak att spela multiplayer över nätet mot okända snorvalpar från Ryssland men en helt annan att spela med/mot polare i samma rum, inför samma skärm, se varandras reaktioner och känsloyttringar, skrika och slåss och tillsammans leva sig in i spelen. Oslagbart.

Oslagbart är ordet! Jag kan inte nog uttrycka hur roligt jag haft med min bror på en gammal skräpdator kapabel nog till DOS-spel och SNES-roms, på delad skärm. Liero roade vi oss vansinnigt mycket med, och ändrade reloading time till 0% och kastade bananbomber så att grafikkortet började lagga för alla fraktalexplosioner :wub: Nu i PS3-generationen är det också trevligt att kunna spela på samma skärm, även om delat tangentbord fortfarande är det absolut bästa sättet att spela. :D

Det är trist att det inte satsas lika mycket på local-multiplayer idag som det gjordes förr i tiden. Jag misstänker att Microsoft och Sony tyvärr har ett finger med i komplotten och lobbar för att splitscreen ska nedmuntras™ eftersom det leder till att folk inte använder deras Live- och PSN-tjänster...

Jag är inte så säker på det. Dead Nation, som är rätt högt rankat, erbjuder både offline-, online- och singleplayerkampanjer och är ett lysande exempel på hur spel ska utvecklas. Tyvärr blir det dock förbisett ganska mycket och den co-op-våg som gick för några år sedan med Army of Two i spetsen dog rätt hastigt. Förhoppningsvis återhämtar sig grenen i och med DLC såsom Red Dead Redemptions Outlaws to the End och liknande. Om man får hoppas så blir liknande DLC såpass populära att det blir lika självklart som onlinemultiplayer är idag. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tar gärna emot tips på alla hot seat-spel! Alltså spel man spelar på samma dator som sin polare.

Känner mest till gamla spel. Windows 98 eller däromkring.

Liero

Sealhunter

Ignition

De gamla NFS-spelen, jag rekommenderar det gamla Need For Speed III Hot Pursuit om man kan få grafiken att funka

Ugh

SNES-spel jag känner till är:

Blues Brothers

Lost Vikings 1 och 2 har båda 2-spelarläge (samescreen där PL1 styr kameran och den andra hänger med)

Bomberman-spelen

Slicks 'n' Slide

mfl

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag misstänker att Microsoft och Sony tyvärr har ett finger med i komplotten och lobbar för att splitscreen ska nedmuntras™ eftersom det leder till att folk inte använder deras Live- och PSN-tjänster...

Buu!

Dom får ju mer spel sålda också ifall man bara kan spela coop online då båda spelarna måste ha varsin kopia av spelet :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dom får ju mer spel sålda också ifall man bara kan spela coop online då båda spelarna måste ha varsin kopia av spelet :)

Jag betvivlar att mängden människor som kommer över till en kompis hus för att spela nån gång i veckan är såpass många att Sony/MS väljer att utesluta den featuren för att de ska skaffa sig en egen version. Jag tror det är skitsnack och att det bara är ignorans eller lathet som står bakom trenden. Det lockar ju snarare folk att köpa en varsin egen version av spelet just för att man då kan använda det som partystarter eller att man helt enkelt vill spela på egen hand.

Låt säga att du kommer hem till en kompis och spelar Monopol. Är sannolikheten större att du köper dig ett eget för att spela med familjen då du tycker det är kul att få med andra i spelet, eller är det större att du väljer att gå hem till din kompis dag ut och dag in för att spela?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det några racingspel över huvud taget till PS3 som är nyare än Sega Rally från 2006? :confused:

Har inte Ps3 nått spel som heter Motorstorm typ? Annars finns ju Xbox360 med Forza!

Need for speed: Shift 2 finns ju annars. Men det är så galet nerdummat och idiotiskt.

Finns ju även spel som man kör med 2 hjul! MX vs ATV! Riktigt kul spel! Finns självklart splitscreen

Sen kommer också ett Formel 1 spel snart (om det inte redan kommit ut). Kanske inte är din kopp te men det ser faktiskt bra ut!

Gt5 är nått av de sämre bilspel jag spelat. Tycker inte man skall behöva köpa en ratt för 3k++ för att kunna njuta lite :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Moar:

Gears of War

LEGO Batman (skit)

Fightingspel

Worms

Molez

Triplane Turmoil

Wacky Wheels

Battle Chess

Oslagbart är ordet! Jag kan inte nog uttrycka hur roligt jag haft med min bror på en gammal skräpdator kapabel nog till DOS-spel och SNES-roms, på delad skärm. Liero roade vi oss vansinnigt mycket med, och ändrade reloading time till 0% och kastade bananbomber så att grafikkortet började lagga för alla fraktalexplosioner :wub: Nu i PS3-generationen är det också trevligt att kunna spela på samma skärm, även om delat tangentbord fortfarande är det absolut bästa sättet att spela. :D

Haha, ja samma här. 0% laddningstid och sen sprutade man granater och spikeballs! :D

Dom får ju mer spel sålda också ifall man bara kan spela coop online då båda spelarna måste ha varsin kopia av spelet :)

Japp, dessutom det. Jag tror definitivt att det finns en agenda bakom detta, kanske inte i alla spel men åtminstone i en del.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...