Jump to content

Windows 8


Pixiegnom
 Share

Recommended Posts

En snabb koll på prisjakt säger knappa 900. Jag fick det mycket billigare vid släppet, fuskade lite (så helt laglig var jag väl inte ändå rolleyes_1184336_0.gif) och fixade till mig priset för de som köpt Windows 7 inom det senaste halvåret när Win8 släpptes. 139 spänn gick det på då!

Ursäkta va? 279:- var det priset som gällde för att få win8 upgrade. Köpte du det i Utitjottahejtistan eller?

*edit*

Aaah, såg nu. Fan att jag köpte mitt ett år innan..mad_1189334_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...
  • 8 months later...

Det tog mer än ett halvår, men nu har jag Windows 8.1 installerat och klart. Det känns ganska ovant måste jag säga... Avsaknaden av startmeny är inte superhemsk, men det är småsaker som stör mig, såsom att man måste gå igenom "så många steg" för att stänga av datorn. Jag måste dra upp den där menyn på högersidan -> klicka på kugghjulet -> av/vila -> stäng av. Hur svårt hade det varit att lägga till en avstängningsknapp i "startlayouten" istället? Nåväl, det sägs ju att 8.2 ska kunna ge oss möjligheten att få ett mer klassisk användargränssnitt. Detta är oavsett bättre än ett Windows 7 som inte var uppdaterat på fyra år... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det tog mer än ett halvår, men nu har jag Windows 8.1 installerat och klart. Det känns ganska ovant måste jag säga... Avsaknaden av startmeny är inte superhemsk, men det är småsaker som stör mig, såsom att man måste gå igenom "så många steg" för att stänga av datorn. Jag måste dra upp den där menyn på högersidan -> klicka på kugghjulet -> av/vila -> stäng av. Hur svårt hade det varit att lägga till en avstängningsknapp i "startlayouten" istället? Nåväl, det sägs ju att 8.2 ska kunna ge oss möjligheten att få ett mer klassisk användargränssnitt. Detta är oavsett bättre än ett Windows 7 som inte var uppdaterat på fyra år... :whistling:

Alt + f4 mannen!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men aaaahhhhh... Testade det flera gånger igår, men tyckte att det inte funkade. Det berodde nog på att jag stängde ner en massa program i bakgrunden som jag inte såg. :P

Hehe, no sweat, som jänkarna brukar säga. Du lärde mig att man faktiskt KAN stänga av W8 genom att klicka sig fram, det hade jag ingen koll på. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det tog mer än ett halvår, men nu har jag Windows 8.1 installerat och klart. Det känns ganska ovant måste jag säga... Avsaknaden av startmeny är inte superhemsk, men det är småsaker som stör mig, såsom att man måste gå igenom "så många steg" för att stänga av datorn. Jag måste dra upp den där menyn på högersidan -> klicka på kugghjulet -> av/vila -> stäng av. Hur svårt hade det varit att lägga till en avstängningsknapp i "startlayouten" istället? Nåväl, det sägs ju att 8.2 ska kunna ge oss möjligheten att få ett mer klassisk användargränssnitt. Detta är oavsett bättre än ett Windows 7 som inte var uppdaterat på fyra år... whistling_1185537_0.gif

Högerklicka på windowsknappen så har du typ allt där.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det första man gör när man vevar igång Windows 8 är att installera Start Menu 8. Galenskap att ta bort startmenyn.

Windows XP här, båda burkarna, tror inte ens jag har SP2 och installationerna är såklart avstängda. Yep, still rollin'... B)

Whoa. Du borde uppgradera; xp är inte ett säkert OS längre. Använder du nätbank?

Själv rollade jag till april, när supporten gick ut, men nu har till och med jag övergett xp för Win 7. Det gick förvånansvärt smärtfritt och jag är helnöjd med Win 7.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det första man gör när man vevar igång Windows 8 är att installera Start Menu 8. Galenskap att ta bort startmenyn.

Whoa. Du borde uppgradera; xp är inte ett säkert OS längre. Använder du nätbank?

Själv rollade jag till april, när supporten gick ut, men nu har till och med jag övergett xp för Win 7. Det gick förvånansvärt smärtfritt och jag är helnöjd med Win 7.

Hehe, jovisst, man borde uppgradera. Just nu är det mest en ekonomisk fråga, båda burkarna är från nånstans i perioden 2005-2008. Hoppas få lite mer cash efter sommaren. Då blir det med största sannolikhet 8.1, som förutom den idiotiska appmenyn och sidolistan är ganska lika W7, som är rätt likt XP.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, jovisst, man borde uppgradera. Just nu är det mest en ekonomisk fråga, båda burkarna är från nånstans i perioden 2005-2008. Hoppas få lite mer cash efter sommaren. Då blir det med största sannolikhet 8.1, som förutom den idiotiska appmenyn och sidolistan är ganska lika W7, som är rätt likt XP.

I ditt läge skulle jag ladda hem det om du inte har råd att köpa en av de nyare. Jag har inte betalat för ett OS sedan jag köpte min första laptop och fick det med.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I ditt läge skulle jag ladda hem det om du inte har råd att köpa en av de nyare. Jag har inte betalat för ett OS sedan jag köpte min första laptop och fick det med.

Jag menade i första hand att jag borde köpa en ny dator; att köpa ett OS till en såhär gammal dator är varken något jag lägger pengar på eller som datorn skulle klara av. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag menade i första hand att jag borde köpa en ny dator; att köpa ett OS till en såhär gammal dator är varken något jag lägger pengar på eller som datorn skulle klara av. ;)

Linux har en hel del lättdrivna operativsystem. Jag antar att du ändå inte spelar något på den där datorn om den är så pass slö. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Boys, win8 har funnits ett bra tag nu. Varför dra ut på det oundvikliga? 8.2 ska ju enligt rykte dessutom få en startmeny för dom få som absolut inte kan leva med förändringar.

Protip till disbelievers: Gör en egen config på din "startsida", lär dig alla win-commands och du är klar för alltid. UTAN startmeny.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Boys, win8 har funnits ett bra tag nu. Varför dra ut på det oundvikliga? 8.2 ska ju enligt rykte dessutom få en startmeny för dom få som absolut inte kan leva med förändringar.

Protip till disbelievers: Gör en egen config på din "startsida", lär dig alla win-commands och du är klar för alltid. UTAN startmeny.

Jag hoppas på att win 9 är bättre men kommer inte köpa windows 8 om jag inte får med det på tex en laptop.

Det är hela konceptet med modern ui som bara är sämst på icke pekskärmar, tex att dra till olika hörn för att göra saker, funkar inte alls. Modern ui är som skrivbordet, fast mycket sämre då det är mycket mer begränsat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är hela konceptet med modern ui som bara är sämst på icke pekskärmar, tex att dra till olika hörn för att göra saker, funkar inte alls. Modern ui är som skrivbordet, fast mycket sämre då det är mycket mer begränsat.

Jag har då inte dragit i något hörn för att göra någonting någonsin. Jag är medveten om att man kan få fram en meny om man håller muspekaren uppe i högra hörnet, men jag har aldrig använt den menyn. Utan gör allting precis som jag gjort i XP och W7. Sedan använder jag inte några program som är W8-anpassade utan kör skrivbordsvarianten av alla (Skype) program.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hoppas på att win 9 är bättre men kommer inte köpa windows 8 om jag inte får med det på tex en laptop.

Det är hela konceptet med modern ui som bara är sämst på icke pekskärmar, tex att dra till olika hörn för att göra saker, funkar inte alls. Modern ui är som skrivbordet, fast mycket sämre då det är mycket mer begränsat.

Som eX säger så har jag heller aldrig använt hörnfunktionerna. Det finns ingen mening med dom om du inte har pekskärm, så visst kan det va dåligt att man inte kan stänga av dom (kan man säkert, men inget som stör mig att dom är där). Skrivbordet funkar annars precis som i Win7

*edit*

Man kunde visst stänga av alla hörn utom nedre högra, vilket är det enda som används för att visa skrivbordet om man inte kör en Win+D.

Slänger även upp en screen på min "startskärm", går att göra jävligt custom, egna grupper, olika storlekar på ikoner osv.

post-282-0-88294900-1402862051.png

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...