Jump to content

Fenomenet GTAsajten forum


Jazz
 Share

Recommended Posts

Att GTAsajten som forum är något väldigt udda måste vi alla vara medvetna om, dels för att en användare skapar en tråd i vilken man ifrågasätter och analyserar våra förhållanden till varandra som ett resultat av den gemenskap som finns här men också på grund av att du som användare ständigt tittar in och ibland tänker "vad hade jag pysslat med om inte GTASajtens forum funnits?". Det är ju ganska konstigt att ett så ursprungligen väldigt nischat forum kan glömma sin historia men ändå överleva på triviala samtalsämnen med samma användare år efter år. Att det hade fungerat på en arbetsplats eller i skolan, det hade inte varit särskilt konstigt, men att man tar sig tid och aktivt postar, det är en annan femma.

"Är vi ensamma i universum?" är en naturlig frågeställning som inte är omöjlig att besvara; "Är fenomenet GTAsajtens forum det enda på internet?" är desto lättare.

Nå, är vi? Hänger du på något annat forum som handlar om något det egentligen inte ska handla om, vars medlemmar aldrig tycks bytas ut och där stämningen är lika påträngande och obehaglig att tala om? Berätta!

Detta är förövrigt inte någon slags pik till kickens "Fenomenet GTAsajten" utan jag kunde verkligen inte komma på en bättre trådtitel.

Om det skulle visa sig att det inte finns kan tråden användas för reflektion kring vår situation och varför det har blivit som det blev.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har aldrig stött på ett liknande forum med det är nog ganska så svårt att hitta ett också, hur vet man om det är likt gtasajten?

Andra stora forum är mycket mer personlighetslösa :(

Tror faktisk våran situation är ganska unik!

Redigerad av kobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

GTASajten är mitt andra cyberhem. Hängt på ett annat forum sen jag var 12 typ, och det har likt GTASajten rätt mycket samma medlemmar sen starten, fast såklart har folk droppa av, annat skulle vara rätt tragiskt. Lite trevligare stämning här då det är så få medlemmar här, men så unika är vi inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Unikt tror jag inte det är, finns nog en hel del forum som är precis som vårat, problemet är att man inte vet om det förens man är aktiv medlem på forumet =P

Forumet tar upp en hel del tid varje dag, även om jag inte postar mycket eller läser allt.. Blir ofta att man klickar in här som reflex även om man nyss var inne en minut sen och vet att ingen kommer ha postat nått :ph34r:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är rätt konstigt alltihopa egentligen. Det här är det kompisgäng man kommit tillbaka till dag efter dag, år efter år utan att ens tänka på att det från början handlade om att man letade GTA-fusk.

Får ni nånsin en out-of-body-känsla där ni ifrågasätter vem ni är eller vad ni heter? Sånt händer väldigt sällan men man "känner" sig själv ur ett tredjepersonsperspektiv. Nu var det väldigt länge sen jag fick den känslan så det är svårt att beskriva. Men en sådan känsla fick jag idag när jag kollade nån "GTAsajten"-tråd som startades idag:

Vad är GTAsajten egentligen? Ett internetforum, från början. Jag ser det snarare som en hel drös med kompisar, nästan som ett hus med olika rum för olika samtalsämnen. Man kan gå in när som helst i festhuset och snacka med vem man vill, och lämna och prata nån helt annanstans om nåt helt annat. Gillar man inte samtalsämnet kan man gå iväg, och man kan "bryta" vad andra pratar om genom att starta ett nytt samtalsämne (tråd) när man vill. Hur ofta ser man sånt hända på fest, liksom?

Rätt sjukt. Men jag älskar det :D

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är minst sagt unikt att så många som joinade i samma veva (04-05) fortfarande hänger kvar. Vad var det som var så bra med forumet på den tiden? Varför stannade vi kvar?

Var väl rätt mycket som hände då. Visserligen kom jag lite senare (-06 om jag inte missminner) men Gtasajtens hemsida fanns fortfarande kvar när jag reggade mig. Sen lades den ner, SLEWME gjorde Gtanytt och forumet var väl relativt engagerade under den tiden.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är minst sagt unikt att så många som joinade i samma veva (04-05) fortfarande hänger kvar. Vad var det som var så bra med forumet på den tiden? Varför stannade vi kvar?

jag tror det var San Andreas förtjänst. Aldrig tidigare hade vi sett ett spel med sådan frihet, och ni som joinade då tillsammans med oss andra måste ha blivit så påverkade att forumet blev ett andra hem för oss att prata om alla grejer man kunde göra i denna alternativa värld.

GTAsajtens forum är verkligen något speciell, särskilt nu för tiden då det känns som att det är 10% GTA-snack och resten är helt orelaterat. Måste vara rätt ovanligt för ett forum med ett så specifikt tema.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror det var San Andreas förtjänst. Aldrig tidigare hade vi sett ett spel med sådan frihet, och ni som joinade då tillsammans med oss andra måste ha blivit så påverkade att forumet blev ett andra hem för oss att prata om alla grejer man kunde göra i denna alternativa värld.

GTAsajtens forum är verkligen något speciell, särskilt nu för tiden då det känns som att det är knappt 1% GTA-snack och resten är helt orelaterat. Måste vara rätt ovanligt för ett forum med ett så specifikt tema.

Jag är här för att San Andreas delen var ypperlig... Minns att jag knappt gick utanför GTA-delen på säkert ett år eller så.

*rättade din statistik också*

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...