Jump to content

Terraria


Mark
 Share

Recommended Posts

Jag hade turen att få ett meteoritnedslag efter min andra Shadow Orb som gjorde det möjligt att mine:a Meteorite som jag då gjorde; sedan köpte jag musket balls och en Minishark och skapade Meteorite Shot och använde dessa för att döda Skeletor. :)

Underworld kände jag var för svårt innan jag fick bättre loot; skälet till att dungeonen finns. Det är bara massa chests där inne.

Aha på så vis, jag har inte stött på någon meteorit än, jag har inte ens pickaxe nog för att komma in till shadow orbs.

Men Underworld klarar jag mig hyfsat bra i, det var svårt i början när jag bara hade guldarmor, guldsvärd och guldpick. Men så hittade jag en lans där nere, Dark Lance, tillsammans med en bok som kan kasta spells av något slag och då blev det genast lättare. Det enda som är jobbigt är att jag inte kan gå på stenarna eftersom jag tappar liv av dem, men det löser man genom att bygga sig fram dit man vill. Ska försöka sno åt mig en av ugnarna som finns där nere så kan man kanske craft:a något nytt skoj. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Aha på så vis, jag har inte stött på någon meteorit än, jag har inte ens pickaxe nog för att komma in till shadow orbs.

Men Underworld klarar jag mig hyfsat bra i, det var svårt i början när jag bara hade guldarmor, guldsvärd och guldpick. Men så hittade jag en lans där nere, Dark Lance, tillsammans med en bok som kan kasta spells av något slag och då blev det genast lättare. Det enda som är jobbigt är att jag inte kan gå på stenarna eftersom jag tappar liv av dem, men det löser man genom att bygga sig fram dit man vill. Ska försöka sno åt mig en av ugnarna som finns där nere så kan man kanske craft:a något nytt skoj. :D

När du dödat en boss (t.ex. Eye of Cthulu) kommer en NPC som heter Dryad spawna i ditt hus. Av henne kan du köpa Purification Poweder som du kan strö ut på Ebonstone så det blir vanlig stone. Sen kan du mine:a det och komma ner till en Shadow Orb. Ta sönder två stycken och vänta till följande natt; då är det 50% chans att en meteor faller. Du kan mine:a meteorite ore med en Gold Pickaxe.

@ Mark

Låter kul!

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När du dödat en boss (t.ex. Eye of Cthulu) kommer en NPC som heter Dryad spawna i ditt hus. Av henne kan du köpa Purification Poweder som du kan strö ut på Ebonstone så det blir vanlig stone. Sen kan du mine:a det och komma ner till en Shadow Orb. Ta sönder två stycken och vänta till följande natt; då är det 50% chans att en meteor faller. Du kan mine:a meteorite ore med en Gold Pickaxe.

@ Mark

Låter kul!

Jodå hon har flyttat in. Får köpa lite sådant och söka mig bort till corruption igen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte spelet i fredags och spelade med en kompis. Tyckte spelet var oerhört utmanande och vi dog väldigt ofta, vilket gjorde att spelet blev rätt segt.

Har ni några nybörjartips?

Till att börja med så bör man hålla sig inomhus när det är natt. Zombierna och ögonen blir lite för mycket att hantera när man är ny i spelet.

Det första jag byter ut är den lilla kniven man har, skaffa ett ordentligt svärd, broadsword, då den viftar runt dig och inte bara sticker framför dig. Jag tror till och med att wooden sword viftar bättre än kopparsvärdet man får börja med, så craft:a en sådan ifall ni inte redan hittat koppar.

Annars gäller det väl bara att hela tiden ha ställen att fly in i om man blir översvämmad med fiender i grottorna, jag bygger alltid mining shafts när jag ska ned i grottorna, som jag bara gör små öppningar i när jag hittar grottor. Om jag sedan behöver fly så går det snabbt att täppa igen så att man kan andas ut lite.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bygg ett hus. Huset måste vara minst två block högre än vad du själv är, och vara tillräckligt stort för att få plats med bord och stol samt ett litet utrymme framför dörren. För att det ska räknas som ett hus (NPC:er kommer flytta in där) måste du ha väggar också (som du skapar genom att craft:a Wood till Wooden Walls vid ett Crafting Table), samt en dörr, bord samt stol. Bredden måste vara ungefär 8 block tror jag (5x8) och väggen måste vara helt stängd.

Skaffa en Bow för att döda bats (eller hitta en boomerang).

Vanliga fiender kan du egentligen döda med en pickaxe; satsa på att skaffa en bättre pickaxe snabbt så du kan mine:a snabbare. Glöm inte att skaffa armor också så minskar skadan du tar.

Om du ser hjärtan (som är rätt stora med sprickor i sig), hamra på dem med en hammare så de går sönder. Du kommer få en Life Crystal (använd för att öka max-HP).

Om du ser Fallen Stars, plocka upp dem och spara. Om du råkar kasta dem på marken kommer de försvinna om det är dagtid (4.30 am - 7.30 pm). Samla på dig 10 stycken och craft:a en Mana Crystal så du kan få mana.

Hett tips är också att inte gräva djupare när du börjar se att det är lava istället för vatten runt dig.

Stöter du på en struktur med en vithårig NPC utanför bör du inte gå in eftersom det är Dungeon där du garanterat kommer dö.

Stöter du på ett område med lila gräs, vänd om direkt. Det är The Corruption.

Stöter du på en djungel bör du också vända om.

Fokusera på att samla massor med ores. Målet är att skaffa massvis med Gold Ore så du kan skapa dig Gold Armor och en Gold pickaxe.

Copper -> Iron -> Silver -> Gold

När du är lite starkare kan du döda skelett; om du har tur så droppar en Hook. Spara den och börja samla lite Iron så du kan göra en Grappling Hook senare.

Tips när du mine:ar är att sätta ut wooden platforms i dina schakt så du inte faller ner mot din död på nervägen (och så du kan ta dig upp igen).

Om du stöter fast eller undrar något om något specifikt kan du alltid kolla på Terraria Wiki! ^_^

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bygg ett hus. Huset måste vara minst två block högre än vad du själv är, och vara tillräckligt stort för att få plats med bord och stol samt ett litet utrymme framför dörren. För att det ska räknas som ett hus (NPC:er kommer flytta in där) måste du ha väggar också (som du skapar genom att craft:a Wood till Wooden Walls vid ett Crafting Table), samt en dörr, bord samt stol. Bredden måste vara ungefär 8 block tror jag (5x8) och väggen måste vara helt stängd.

Dirt wall tycker NPC inte om, så det måste man ta bort ifall man har det i rummet också.

Tips när du mine:ar är att sätta ut wooden platforms i dina schakt så du inte faller ner mot din död på nervägen (och så du kan ta dig upp igen).

Att ha vatten 1½ block högt i botten, eller cobweb är ett bra tips också, då kan man bara falla ned i shacktet, vilket går lite snabbare än att plattformhoppa sig ned.

Jag adderade lite. :D

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag adderade lite. :D

Problemet med att inte ha plattformar är ju att man inte kan ta sig tillbaka upp. Så fort jag fick mana så jag kunde använda min Magic Mirror tog jag dock bort alla mina plattformar.

Jag är även på att spela om någon skapar en server.

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med att inte ha plattformar är ju att man inte kan ta sig tillbaka upp. Så fort jag fick mana så jag kunde använda min Magic Mirror tog jag dock bort alla mina plattformar.

Jag är även på att spela om någon skapar en server.

Nej, man ska alltså bara använda vatten/cobweb på nedvägen, på uppvägen har man såklart plattformar på ena sidan av schaktet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur breda är dina schakt? :o

Jag gör bara 2 tiles breda och jag har för mig att man inte kan droppa ner även om man bara sätter platforms på ena sidan.

3 som jag skrev i min korta nybörjarguide, två hål att droppa ned i och det tredje att ha plattformar i. På så sätt kan man snabbt komma ned, snabbare än plattformarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, kommer ihåg när jag nötte det.

Byggde ett schakt från toppen av himlen rakt ner till helvetet, 5 rutor bred, med en rutas plattformar vid ena väggen för att ta sig upp. Det tog ett tag å gräva :D

Iofs använde man aldrig plattformarna då det går snabbare med grapple hook.

Redigerad av Wu Zi Mu
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...