Jump to content

Zombies


kicken
 Share

Recommended Posts

Jag känner mig lite som en nybörjare inom det här med zombies. Någon som har några snabba tips på hur man bör gå till väga när en invasion av zombier sveper över vårat sköna land?

Zombie 101 kan delas in i tre delar! De första dagarna, dagarna då du försöker hitta ett hållbart ställe att bo på och sist med inte minst att överleva i det långa loppet.

Akt 1: Gäller ju att förbereda sig för en lång överlevnad men först måste man jag klara dom första kritiska dagarna! Beroende på var du bor eller befinner dig bör då ändå försöka hitta till något mindre samhälle, helst långt ifrån stora städer. Stora vägar och dyligt bör undvikas om det händer som i filmer men personligen tror jag det endast kan uppstå om det bli en seriekrock. Att samla på sig så mycket provianter och utrustning (vapen, bensin etc) som möjligt är viktigt. Allt handlar om hur tidigt du får veta om zombieutbrottet. Bagerier och matfabriker (tex bagerier som är mindre centrala) kan vara lämpligt att finna.

Akt 2: När du har kommit ut från städerna och har tillräckligt med proviant för att överleva i några dagar är det dags att hitta något mer hållbart i det långa loppet. Det måste uppfylla ett flertalet kriterier: Du måste kunna skaffa fram nog med föda för att överleva. Ett lanthus brevid en älv är mest lämpligt. Du kan både odla och fiska din mat. Vindkraft och eller solkraft kommer vara din enda källa på elektricitet. Hittar du ett lämpligt hus eller gård måste du "zombiesäkra" detta hus. Leta igenom huset noggrant och döda ev zombie mycket noggrant. Alla ingångar måste blokeras (och beroende på zombietyp, ifall de kan lukta, höra etc) osv. Du måste döda alla zombier som ev kan komma till gården samtidigt som du måste hitta mer utrustning beståenda av: Gevär (i nödfall), skyddsutrustning (bästa sättet att döda enskilda zombier är att slå ihjäl dom), staket. Allting som kan göra din bostad permanent.

Akt 3: Allt som är kvar nu är att överleva i det långa loppet, att aldrig sänka sin gard. En zombie kan dyka upp när som helst! Du kan aldrig sluta jobba, ett stängsel runt huset, åkern och vattendraget är mycket lämpligt att försöka införskaffa!

Händer zombieutbrottet mitt i vintern är chansen att överleva betydligt mindre, kanske 0. Det är alltis bättre att bo i varmare länder. Bye bye Sverige.

Optimal årstid måste vara på våren, då har du nog med tid att odla en jävla massa mat.

Redigerad av kobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Zombies :wub:

Har sett ett antal zombie filmer och spelat en del zombie spel. Och jag älskar allt med zombies. Känslan av att värden är ett wasteland med hjärndöda zombies överallt är underbar. Tanken på hur man skulle överleva och få mat är sjukt intressant imo.

Har velat fixa hem Zombie survival guide boken men har inte hunnit beställa den än. Blir nog någongång i framtiden.

Missförstå mig inte nu, klart jag hade skitit på mig om världen fick en Z-Day. Menar bara att det finns en cool känsla i det hela. Varje människa får samma roll i världen, polis, militär, president och till och med kung blir en vanlig överlevare utan makt. Kul att samla på sig mat, utrustning och vapen ut olika affärer/polishus. Menar bara att när världens är så 'öppen' så finns det störa möjligheter till utforskning. Förutom att det är zombies överallt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att göra en guide för hur man ska överleva en zombie-attack när det aldrig kommer ske är bara jävligt pinsamt.

Varför är det pinsamt för? Tror inte författaren sitter och tror zombies ska komma och skriver ner en guide för att folk ska överleva. Mer för att zombies är en ganska het genre på spel, böcker och film. Så varför inte göra en bok då när det finns zombie älskare ute i världen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att göra en guide för hur man ska överleva en zombie-attack när det aldrig kommer ske är bara jävligt pinsamt.

Det är en bok, den kan väl få handla om vad som helst så länge det är roligt att läsa. Det är väl inte mer pinsamt än en mockumentär, t e x.

Edit:

On-topic:

Älskar zombies, har sett de flesta zombiefilmerna som finns och som är värda att se.

Edit2:

Kom lite random att tänka på den här som är så jäkla skön. Kolla klipp 2. Det är ifrån Dawn of the Dead (1978). Butiken har precis blivit attackerad av ett gäng plundrare som springer runt och plockar på sig allt medan zombies springer runt överallt, och helt plötsligt får en av plundrarna för sig att kolla sitt blodtryck. :D

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pop quiz.

Hundratals Dawn of the Dead (gamla filmen) zombies. Eller några få 28 days later zombies?

Alltså, Skitmånga sega zombies, eller några få snabba utav helvete zombies. Vilken situation skulle ni helst sätta er in i?

Och, wzup with att zombies på senare tid har blivit mer "smartare?"

Jag menar till en början var dom skitsega, helt hjärndöda och fattade knappt att det var människor i närheten förutom om man gjorde ljud ifrån sig, nu är alla snabba som fan och attackerar en bara man andas!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

World War Z är nog en av de bästa böckerna jag någonsin läst. Den är skriven av samma författare som skrev Zombie Survival Guide (som jag tyvärr inte läst).

Tvärtom för mig. Zombie Survival Guide är en av de bästa jag har läst, men har inte läst World War Z. Har länge velat läsa den, kanske borde lägga en beställning snart.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pop quiz.

Hundratals Dawn of the Dead (gamla filmen) zombies. Eller några få 28 days later zombies?

Alltså, Skitmånga sega zombies, eller några få snabba utav helvete zombies. Vilken situation skulle ni helst sätta er in i?

Och, wzup with att zombies på senare tid har blivit mer "smartare?"

Jag menar till en början var dom skitsega, helt hjärndöda och fattade knappt att det var människor i närheten förutom om man gjorde ljud ifrån sig, nu är alla snabba som fan och attackerar en bara man andas!

Det har blivit stora debatter mellan olika regissörer och författare om detta. Men om man jämför med när de första zombiefilmerna kom så var vi fortfarande mycket mindre vana vid film och bio och blev mycket lättare uppskrämda. På senare tid är vi mer härdade och regissörer och manusförfattare har då börjat ta till tuffare metoder för att göra oss rädda. Jag hade hellre valt många, sega zombies.

Sen är det ju inte zombies i 28 Days Later heller, så jag förstår inte frågan.

Visst förstår du frågan, du bara jävlas med honom.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...