Jump to content

The Elder Scrolls V: Skyrim


Crusader
 Share

Recommended Posts

När/var/hur kan man få ett hyffsat bra vapen?

Har bara nått jag hittat, nån yxa som har 28 i Damage.

I den där staden, den första, som är väldigt vit. Efter ett uppdrag där man skulle hitta nått i en grotta så snackar de om att de kan bli varulvar och de avslutar med: "vill du ha bättre vapen än det där du har, så prata med X"?

Nån som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När/var/hur kan man få ett hyffsat bra vapen?

Har bara nått jag hittat, nån yxa som har 28 i Damage.

I den där staden, den första, som är väldigt vit. Efter ett uppdrag där man skulle hitta nått i en grotta så snackar de om att de kan bli varulvar och de avslutar med: "vill du ha bättre vapen än det där du har, så prata med X"?

Nån som vet?

Tror dem syftar på att du ska gå till personen vid skyforgen i Whiterun vid Companions. Om du lyssnar på vad dem säger eller går in i questloggen väljer dialog så står det exakt vad dem har sagt. Tips viktigt att du lyssnar o memorerar det dem säger för det gör en stor nytta. Har inte kört nu Skyrim på länge men kan anta att när du plockar upp vapnen kolla på vad dem har för stats så som Damage o om dem är enchanta du kan även göra OP vapen med enchanting vilket du får lära dig när du kommer till slottet i Whiterun.

Du kan även göra ditt vapen bättre om du går till arbetsbänken vid forgen eller blacksmithen. Om du nu gjorde det i Riverwood att du tog arbetet där du fick lära dig hur det funkade så bara göra det men det krävs att du har ingots till det o tränad blacksmith.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När/var/hur kan man få ett hyffsat bra vapen?

Har bara nått jag hittat, nån yxa som har 28 i Damage.

I den där staden, den första, som är väldigt vit. Efter ett uppdrag där man skulle hitta nått i en grotta så snackar de om att de kan bli varulvar och de avslutar med: "vill du ha bättre vapen än det där du har, så prata med X"?

Nån som vet?

Jag har aldrig köpt ett vapen eller en rustning utan plockat mitt gear från saker jag dödat. För att få ett bättre vapen måste du ha en strategi: vad kör du för spelstil? Pilbåge? Enhandssvärd+sköld? Tvåhandsvärd? Magi? Heavy eller light armor?

När jag skulle skaffa en bra pilbåge kollade jag bara lite i en skyrim-wiki vilka olika typer som fanns och vad man var tvungen att göra för att få tag på dem. Fick döda en rätt kämpig draugr deathlord i en grotta för att få min Ebony Bow t.ex. Enligt mig är det inget fel med att kolla i wikis/walkthroughs i detta spel då det är så djävulskt enormt. Det skulle ju ta år att ta reda på allting själv.

Och återigen, ha ett mål/spelstil och satsa på just det och inget annat. Bättre än att bli halvbra på mycket. Först satsade jag bara perks på Archery, Sneak och Light Armor. Man har nytta av alla de tre samtidigt. Just nu är det smithing och enchanting som gäller!

Inte för att man hinner spela så mycket, men när det väl finns tid för lite Skyrim är livet bra ;)

Redigerad av The Dude
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ok tack. Vart kunde man hugga ved och tjäna pengar? Hittar inget i vitastaden

Okej om inte mitt minne sviker mig gör en fast travel till Riverwood så du står med din karaktär riktad mot "portalen" in i byn så du har blacksmithen på vänster sida o innet/hotelet på höger sida av dig om jag minns rätt om inte innet låg huset efter det första du ser på vägen in. Men skitsamma när du passerar blacksmithen fortsätt en bit neråt mot Whiterun på högersida så ska du ha en liten Å/bäck o så ska det finnas ett litet bord o en yxa där.

Det brukar oftast stå en kille där som sågar/hugger ved det ska vara en liten trästubbe med ved runt. O det ska vara litet staket runt ån/bäcken. Leta så ska du se o tror första huggrundan får du ca x4 i ved så tror det är 4 per gång eller om det var 2 per gång. När du är klar gå till innet om jag minns o sälj det där eller gå till lilla butiken där du kan köpa mat o annat.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Strategi?

Jag kör med tvåhandsvapen och Heavy armor. Pilbågen är svår att hantera i närstrid.

För att ta ett konkret ex: Jag gör ett uppdrag just nu där någons bror har försvunnit, man hittar ett bevis för att han lever.Sedan skall man ha ihjäl 3-4 snubbar utanför porten. men de fetslaktar mig direkt. Har inte en chans.

Där av måste jag ha bättre vapen.

Light Armor kan väl inte vara bra i närstrid, det funkar väl bäst med pilbåge från långt håll, hur gör du när du slåss mot en fiende då? Springer runt honom och skjuter? =/

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Strategi?

Jag kör med tvåhandsvapen och Heavy armor. Pilbågen är svår att hantera i närstrid.

För att ta ett konkret ex: Jag gör ett uppdrag just nu där någons bror har försvunnit, man hittar ett bevis för att han lever.Sedan skall man ha ihjäl 3-4 snubbar utanför porten. men de fetslaktar mig direkt. Har inte en chans.

Där av måste jag ha bättre vapen.

Light Armor kan väl inte vara bra i närstrid, det funkar väl bäst med pilbåge från långt håll, hur gör du när du slåss mot en fiende då? Springer runt honom och skjuter? =/

Det kanske har att göra med att jag körde igenom spelet på näst lättaste svårighetsgraden (kan regleras när som helst i menyn), men jag hade faktiskt aldrig några större problem att döda fienderna i mainquest. Med bågen sitter man ju gärna i smygläget och skjuter dem från avstånd utan att resten av fienderna förstår var man är. Blir det närstrid är det hit and run som gäller. Ofta är man snabbare och kan ställa sig på smarta platser dit fienden inte når.

Nu när jag har bra skit på mig så blir det sällan närstrid eftersom den man skjuter på stannar upp vid varje träff och hinner på så vis aldrig komma fram och göra skada.

Redigerad av The Dude
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

jag har en massa vapen som inte används, kan man smälta dem till ingiots? Var?

Sedan står det så här när jag skall förbättra/slipa ett vapen:

"you locked the required component to improve this item"

Vad innebär det?

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

jag har en massa vapen som inte används, kan man smälta dem till ingiots? Var?

Sedan står det så här när jag skall förbättra/slipa ett vapen:

"you locked the required component to improve this item"

Vad innebär det?

Tror du inte har låst upp ännu när du går upp i lvl för en skill point att spendera då ska du spendera det på blacksmith.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nop.

Du kan bara mina ores som du sen smälter till ingots. Så sälj vapen du inte använder.

Du kan bara mina?

Vad är ores?

Ok, vart finns affärer då? Finns inte det som i fallout? Har bara hittat de där tre små stånden på torget i första staden.

Tror du inte har låst upp ännu när du går upp i lvl för en skill point att spendera då ska du spendera det på blacksmith.

Om jag fattat det rätt måste man ha typ 50 i smithing (stavning) för att kunna låsa upp perken. men hur ska du kunna nå 50 om du inte kan smitha?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan bara mina?

Vad är ores?

Ok, vart finns affärer då? Finns inte det som i fallout? Har bara hittat de där tre små stånden på torget i första staden.

Om jag fattat det rätt måste man ha typ 50 i smithing (stavning) för att kunna låsa upp perken. men hur ska du kunna nå 50 om du inte kan smitha?

Du får väl helt enkelt smida sånt som du kan smida. Iron och leather till exempel. tongue_1181744_0.gif

Redigerad av Pixiegnom
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan bara mina?

Vad är ores?

Ok, vart finns affärer då? Finns inte det som i fallout? Har bara hittat de där tre små stånden på torget i första staden.

Om jag fattat det rätt måste man ha typ 50 i smithing (stavning) för att kunna låsa upp perken. men hur ska du kunna nå 50 om du inte kan smitha?

Ores får du från minning caves runt Skyrim ska finnas en minning cave fast det är fiender där nära Riverwood. Där får du miniraler som du kan smälta ner till ignots för det brukar finnas så du kan smälta ner ores/miniraler du kan hitta dem i dessa minning caves.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack. Tror bara jag har två frågor kvar:

Jag spelar ödlan, har tung rustning och tvåhandsvapen. Antar att jag då är worrier, eller ska inrikta mig på att bli det i alla fall.

1) vilka perks och magi bör jag i första hand inrikta mig på?

Har egentligen bara en permanent magi, eld av nått slag. Kan skjuta en eldstråle mot fienden. Men den är inte effektiv, ingen dör eller tar knappt skada. Nån magi som är bra som ni kan tipsa om?

2) finns det butiker där jag kan sälja saker? Hittar bara de där 3 marknadsstånden!

3) har fått en sängplats i första staden, men kan man lägga sina saker i nån kista eller nått? Har hittat många gems som jag inte vet vad man ska ha dem till. Känns dumt att sälja dem om de kan komma till användning längre fram.

Tack för svar//vice

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack. Tror bara jag har två frågor kvar:

Jag spelar ödlan, har tung rustning och tvåhandsvapen. Antar att jag då är worrier, eller ska inrikta mig på att bli det i alla fall.

1) vilka perks och magi bör jag i första hand inrikta mig på?

Har egentligen bara en permanent magi, eld av nått slag. Kan skjuta en eldstråle mot fienden. Men den är inte effektiv, ingen dör eller tar knappt skada. Nån magi som är bra som ni kan tipsa om?

2) finns det butiker där jag kan sälja saker? Hittar bara de där 3 marknadsstånden!

3) har fått en sängplats i första staden, men kan man lägga sina saker i nån kista eller nått? Har hittat många gems som jag inte vet vad man ska ha dem till. Känns dumt att sälja dem om de kan komma till användning längre fram.

Tack för svar//vice

1) Skit i magi om du ska köra med tvåhandsvapen och tung rustning. Lägg dina poäng i heavy armor och 2-hand.

2) Ja, det finns massvis med butiker. Smedjan i Whiterun exempelvis. Var inte rädd för att gå in i hus och utforska.

3) Gems använder du till att smida smycken och grejer... och jag tror inte du får en kista förrän du köper din första bostad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack. Tror bara jag har två frågor kvar:

Jag spelar ödlan, har tung rustning och tvåhandsvapen. Antar att jag då är worrier, eller ska inrikta mig på att bli det i alla fall.

1) vilka perks och magi bör jag i första hand inrikta mig på?

Har egentligen bara en permanent magi, eld av nått slag. Kan skjuta en eldstråle mot fienden. Men den är inte effektiv, ingen dör eller tar knappt skada. Nån magi som är bra som ni kan tipsa om?

2) finns det butiker där jag kan sälja saker? Hittar bara de där 3 marknadsstånden!

3) har fått en sängplats i första staden, men kan man lägga sina saker i nån kista eller nått? Har hittat många gems som jag inte vet vad man ska ha dem till. Känns dumt att sälja dem om de kan komma till användning längre fram.

Tack för svar//vice

1. Vet inte om du vet det, men "ödlan" som du säger är en ras(Argonian).tongue_1181744_0.gif Eftersom du säger att du använder dig av tung rustning och tvåhandsvapen så ska du så klart satsa på Heavy Armor och Two Handed perks. Och om du vill spela som warrior så kan du ju skippa magi helt, det brukar iallafall jag göra, men det är helt upp till dig hur du väljer att spela.

2. Butiker finns det ju överallt, har du provat gå in i husen?

3. Om du med sängplats menar att du sover på ett värdshus, så är svaret nej. Du måste äga ett hus för att kunna lägga ifrån dig saker.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I hus finns det ju folk man kan köpa/sälja av, men jag menar renodlade affärer. Som i Fallout. Men det funkar ju med människor med, mest det att man minns ju inte i vilka hus dessa människor är, när man väl skall handla nått. Vill ha typ en affär som säljer vapen, en som säljer redskap osv. Inte bara nån random snubbe som råkar ha nått på sig som man behöver.

Okej, så man gör smycken av gemen. Vad gör man med smyckena då? Bara säljer?

Pixi: Jag är ledig i helgen, lovar till 100% att kolla då. =)

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...