Jump to content

Kluringar!


P-C
 Share

Recommended Posts

Posta matematiska eller andra kluringar. Skriv inte svaret utan låt forumiterna klura lite. När ni svarar så kom ihåg att spoilermarkera.

Jag börjar med en klassiker:

Tre personer äter middag på en restaurang i Berlin. Notan går på 30 euro och servitören tar pengarna och går till hovmästaren med dom. Hovmästaren säger då att eftersom de tre personerna är stammisar så drar han av fem euro från notan. Kyparen tar av dessa fem euro två i fickan och ger de tre gästerna varsin euro. De gav 30, fick tillbaka tre och har alltså sammanlagt betalat 27 euro. Men kyparen tog ju två så 27+2=29. Vart tog den resterande euron vägen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Posta matematiska eller andra kluringar. Skriv inte svaret utan låt forumiterna klura lite. När ni svarar så kom ihåg att spoilermarkera.

Jag börjar med en klassiker:

Tre personer äter middag på en restaurang i Berlin. Notan går på 30 euro och servitören tar pengarna och går till hovmästaren med dom. Hovmästaren säger då att eftersom de tre personerna är stammisar så drar han av fem euro från notan. Kyparen tar av dessa fem euro två i fickan och ger de tre gästerna varsin euro. De gav 30, fick tillbaka tre och har alltså sammanlagt betalat 27 euro. Men kyparen tog ju två så 27+2=29. Vart tog den resterande euron vägen?

Den där förföljer mig överallt. Mest på flashback och folk som ska vara kluriga, men även i verkliga situationer. :cry:

Edit: Och med det sagt så har jag egentligen inte tröttnat på den, bara tröttnat på att tänka på det själv. Så nu vill jag se er klura! (Jag vet det "riktiga" svaret, men är inte helt övertygad)

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Spoiler
Tre personer äter middag på en restaurang i Berlin. Notan går på 30 euro och servitören tar pengarna och går till hovmästaren med dom. Hovmästaren säger då att eftersom de tre personerna är stammisar så drar han av fem euro från notan. Kyparen tar av dessa fem euro två i fickan och ger de tre gästerna varsin euro. De gav 30, fick tillbaka tre och har alltså sammanlagt betalat 27 euro. Men kyparen tog ju två så 27+2=29. Vart tog den resterande euron vägen?

Okej. Vi börjar på 30.
30 - 5
25.

Kyparen har 2.

Gästerna får tillbaka tre var.

2+3 = 5
25 + 5 = 30.


Det finns ingen förlorad euro.
:< Redigerad av Gof
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För man räknar den "25e euron" som 1 euro? Alltså 25,26,27 + 2 (28,29).

Eller för att man räknar "baklänges"?

23 24 25 26 27 28 29 30. Så det är 30 man ska ha i åtanke isåfall.

Men det hela är väl snarare en kuggfråga än en matematisk kluring? :P

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en, som många säkert har hört förut och vet svaret på men ändå:

En busschaufför passerar ett rödlyse och en stoppskylt utan att stanna. En polis ser det, men stoppar inte busschauffören. Varför?

Den är rätt lätt.

Bomb i bussen?

Redigerad av ZcruweN
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hatar såna här, men här är en som min mattelärare berättade om, de som klarade den fick nån extrapoäng eller så.

En gurka väger 1 kg, och består till 99 % av vatten. Den ligger sen i solen en timme och vattenhalten har då sjunkit till 98 %, vad väger gurkan då?

0,5 kg kanske? Orkar inte tänka just nu.

:P (Och av någon anledning är jag i den här tråden...)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...