Jump to content

Call of Duty: Black Ops


_ThuuG
 Share

Recommended Posts

Om det där är spelarbetyg så är det helt klart säkert satta baserade på Multiplayer-delen, kanske även Zombiedelen.

Är det däremot 'riktiga' recensioner så kan de väl försvara sig med att story och spelkvalitet oftast bara jämförs med andra, liknande, FPS-spel. Där står det sig helt klart ganska bra, men skulle man jämföra story med ett ordentligt RPG så skulle Black Ops bli söndersmiskat.

Det där är ju då ett problem. Att smala ner konkurensen är ju bara billigt gjort och gör det bara enklare att sätta ett högt betyg. En skräckfilm får inte automatiskt en 9a bara för att det råkar vara årets bästa skräckfilm.

Ang. Multiplayern på CoD så pwnar det allt - till och med Battlefield!

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det där är ju då ett problem. Att smala ner konkurensen är ju bara billigt gjort och gör det bara enklare att sätta ett högt betyg. En skräckfilm får inte automatiskt en 9a bara för att det råkar vara årets bästa skräckfilm.

Mjo, men det är heller inte realistiskt att jämföra ett FPS-spel som inriktar sig på att göra en så realistisk shooter som möjligt, med till exempel ett point-and-click-spel där hela spelet lever på storyn.

Sedan går det inte att springa iväg allt för mycket med storyn bara för att göra den intressant, speciellt inte när de vill försöka hålla sig till riktiga händelser på ett ungefär. Då blir det ju vad det blir utav det.

Sedan håller jag med dig, att spel som Blops får 9/10 och om sedan spel som till exempel Dragon Age (Vet inte vad det har fått för betyg) får samma, eller kanske till och med lite lägre, betyg så blir man ju lite konfunderad då Blops inte alls är ett bättre spel än Dragon Age. Men man får ha i åtanke att man inte ska jämföra ett FPS-spels betyg med ett spel från en helt annan genre rakt av. Utan snarare läsa om spelen och bilda sig en uppfattning om vilket man kommer ha roligast med.

Kort och gott, man bör inte jämföra betyg från två helt olika spel rakt av och tro att det spelet med bäst betyg verkligen är bättre än det spelet med sämre betyg. De har förmodligen bara blivit bedömda på olika sätt, och haft olika konkurrenter.

Ang. Multiplayern på CoD så pwnar det allt - till och med Battlefield!

Nja, personligen håller jag inte helt med. Tycker BC2 och Blops är sjukt roliga båda spelen, fast på helt olika sätt. Det är även där svårt att jämföra då de är inriktade åt två helt olika håll inom FPS-genren. :P

COD är ju mer actionfyllt med tighta ytor och snabba matcher. Medan BF ska vara mer realistiskt med stora öppna banor och matcher som kan pågå i nära en timma om det är jämt.

Det som BF vinner lite på är att man kan switcha game mode och få det väldigt likt Blops, i och med Squad Deathmatch. Då blir banorna mycket mindre, fienden närmre och det händer grejer hela tiden.

Fast Blops har bra mycket roligare objektbaserade game modes än vad BF har.

Båda två har fördelar och nackdelar, och jag tänker inte ta upp allt som jag observerat just nu. Men jag tycker båda spelen är roliga. Men jag kan också väldigt lätt förstå varför många bara gillar det ena spelet och inte det andra, jag måste göra väldigt stora förändringar i mitt spelsätt när jag byter mellan de två spelen. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mjo, men det är heller inte realistiskt att jämföra ett FPS-spel som inriktar sig på att göra en så realistisk shooter som möjligt, med till exempel ett point-and-click-spel där hela spelet lever på storyn.

Sedan går det inte att springa iväg allt för mycket med storyn bara för att göra den intressant, speciellt inte när de vill försöka hålla sig till riktiga händelser på ett ungefär. Då blir det ju vad det blir utav det.

Sedan håller jag med dig, att spel som Blops får 9/10 och om sedan spel som till exempel Dragon Age (Vet inte vad det har fått för betyg) får samma, eller kanske till och med lite lägre, betyg så blir man ju lite konfunderad då Blops inte alls är ett bättre spel än Dragon Age. Men man får ha i åtanke att man inte ska jämföra ett FPS-spels betyg med ett spel från en helt annan genre rakt av. Utan snarare läsa om spelen och bilda sig en uppfattning om vilket man kommer ha roligast med.

Kort och gott, man bör inte jämföra betyg från två helt olika spel rakt av och tro att det spelet med bäst betyg verkligen är bättre än det spelet med sämre betyg. De har förmodligen bara blivit bedömda på olika sätt, och haft olika konkurrenten.

CoD är ju allt annat än en realistiskt shooter som försöker baseras på ens någorlunda riktigt händelser. Jag ser inte varför spelets genre skulle förstöra huruvida stoyn är bra eller inte? Visst, ett peka-klicka-spel lever oftast på storyn, men det gör även singplayer fps - exempelvis Half Life. Det finns ju massvis med filmer som baserats på riktiga händelser som skrivits både på sätt som fått superbetyg och skitbetyg - på tal om att man inte kan springa iväg i storyn för mycket.

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

CoD är ju allt annat än en realistiskt shooter som försöker baseras på ens någorlunda riktigt händelser. Jag ser inte varför spelets genre skulle förstöra huruvida stoyn är bra eller inte? Visst, ett peka-klicka-spel lever oftast på storyn, men det gör även singplayer fps - exempelvis Half Life. Det finns ju massvis med filmer som baserats på riktiga händelser som fått både superbetyg och skitbetyg.

Var det inte inför Black Ops som de hade intervjuat riktiga.. Inte Black Ops-soldater för något sådant har det väl inte funnits? Men åtminstone folk ifrån en insatsstyrka under kalla kriget vilket de sedan gjorde storyn utefter?

Annars så är jag helt ute och cyklar och ber om ursäkt.

Realistiskt tycker jag då att det är, jämför med till exempel TF2 eller Unreal Tournament så är det ju bra mycket mer realistiskt. Då syftar jag väl mest på spåelupplevelsen, storyn är ju inte speciellt realistisk, det håller jag med om.

Sedan tror jag inte uppdragen så som raketsprängningen och när man ska döda

dubbelgångaren, hihi, ingen spoiler här inte.

är direkt från intervjublocket. Inte själva huvudstoryn heller nu när jag kommer på vad den handlar om.

Mycket läggs ju till för att man som spelare verkligen ska känna att man har uppnått något, hade det bara varit ett vanligt krig där man ligger i en skyttegrav och plockar folk en och en tills kriget är över så hade spelet inte sålt alls.

Nej, genren förstör inte. Men det kommer helt enkelt aldrig att vara lika djup och lång story som till ett rollspel eller vad annan för spelserie det finns som har bra story. Speciellt inte när det spelet är multiplayerinriktat, då kommer det som ett brev på posten att storyn kommer vara tunn och kort.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Vadå larv? Det är ju awesome... Och att det ska vara fyra nya karaktärer har ju varit officiellt sedan länge

Att det var fyra nya karaktärer var inte det som gjorde mig misstänksam.

Om jag ska lägga det snällt: Jag är trött på att Treyarch försöker styra fokus mot zombieskiten hela tiden, det var kul i W@W när det var nytt. Det var tråkigt i Map pack 1 till W@W, för då blev det tjatigt. Det var kul i Blops för att det kändes nytt med bättre zombies och nya vapen, det var tråkigt i Ascention för att då blev det tjatigt.

Ta bort skiten och fokusera på att göra en grymmare SP-del och framför allt att få en MP-del som inte är knullad till förbannelsen.

Ja, jag vet. Jag gnäller om zombies hela tiden, men jag är faktiskt väldigt trött på att se det i var och vartannat spel nu för tiden. Speciellt i COD, som egentligen inte alls handlar om zombies.

Annars så ska det bli spännande att testa de nya MP-banorna som kommer, zoo verkar vara en bana i min smak. Zombiebanan kommer jag nog inte testa alls.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

...

De skulle inte göra story-dlc för att väldigt få skulle spela det, jämfört med zombies, och det har mycket mindre re-play värde också. Styra fokus på zombies? Det gör de väl inte... Zombies en del av treyarchs CoD sedan WaW. Finns jättemånga nazizombie-fans... De som skapar Nazi zombies skulle säkert inte säga nej till idén om att göra ett fult retail-spel av Nazi Zombies, men problemet är att de är "fast" i Activisions klor och de lär vilja att Treyarch fortsätter att göra CoD.

Njut av att det är kul att köra istället för att klaga på att det finns så mycket olika zombie-spel där ute... För du tyckte väl också om nazi zombies?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

lolwat. Det är den där attityden som gör det så roligt. Tryhards.

Vadå tryhard? Man spelar gun game för skojs skull och att det då är irriterande när det kommer några löjliga griefers och ska kniva hela tiden måste även ni själva förstå.

Om du skulle vilja spela gun game någon gång och så går det inte för att i varje lobby finns det en eller flera douchebags som bara knivar hela tiden och inte ens försöker vinna, hur kul skulle det vara?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vadå tryhard? Man spelar gun game för skojs skull och att det då är irriterande när det kommer några löjliga griefers och ska kniva hela tiden måste även ni själva förstå.

Om du skulle vilja spela gun game någon gång och så går det inte för att i varje lobby finns det en eller flera douchebags som bara knivar hela tiden och inte ens försöker vinna, hur kul skulle det vara?

Tryhard. Man spelar för skojsskull och jag tycker det är kul att kniva folk i gungames för deras reaktioner. Om du inte tycker om det så går det att vänta ut eller quitta.

Min poäng? COD-spelare är för seriösa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

De skulle inte göra story-dlc

Okej, stopp stopp. Det var inte alls så jag menade, utan jag syftade mer på nästa spel. De har ungefär 1½ år kvar till deras nästa spel ska släppas om Activision fortsätter att spotta ur sig spel på samma sätt. Jag ser hellre att de tar bort zombiemode och antingen breddar SP-delen, eller lägger ned mer tid på MP.

Styra fokus på zombies? Det gör de väl inte...

Det har ju lagts ned betydligt mer tid på att få folk att spela zombiemode, i alla fall i Ascension. De fyra MP-banorna som släpptes är ju riktigt mediokra, jag har länge funderat på att avinstallera First Strike för att slippa hamna på banor som till exempel Kowloon, världens tråkigaste MP-bana.

De som skapar Nazi zombies skulle säkert inte säga nej till idén om att göra ett fult retail-spel av Nazi Zombies tyckte väl också om nazi zombies?

Ingen skulle bli gladare än jag, för då skulle jag slippa att få skiten med när jag köper COD.

Njut av att det är kul att köra istället för att klaga på att det finns så mycket olika zombie-spel där ute... För du tyckte väl också om nazi zombies?

Ska jag njuta av ett game mode som jag inte gillar?

Det var skoj till en början, i alla fall när man hade trofeer att jaga och det faktiskt fanns ett mål med det hela. Men sedan jag klarat av trofeerna så har jag bara spelat när kusinen vill nöta några ronder.

Ascension startade jag en gång, spelade de åtta första rundorna sedan stängde jag av. Tråkigare bana får man ju leta efter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tryhard. Man spelar för skojsskull och jag tycker det är kul att kniva folk i gungames för deras reaktioner. Om du inte tycker om det så går det att vänta ut eller quitta.

Min poäng? COD-spelare är för seriösa.

Nog för att "knivare" är löjliga spelare, men de rör mig egentligen inte i ryggen. Skulle ta mycket för dem att nå hela vägen fram och lycka sätta kniven i bröstet på mig. eh.

A challenger appears.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...