Jump to content

Ny Kärnkatastrof?


SilentViper
 Share

Recommended Posts

Kollade på Aftonbladet här om dan och de gjorde ett reportage om Tjernobyl olyckan hur det såg ut där nu. Alla vet väl vad som hände år 1986 natten till 26 april kl 01:25 då det var en av de värsta katastrofen som Ukraina har haft. Aftonbladet åkte till spök staden där det inte finns inte en enda kotte kvar där utan man får endast besöka stället om det är nåt speciellt och började filma runt där. De började pratade med de som var drabbade under denna tid som var man fick även höra att en till olycka är på väg och att Ukraina kan inte återgärda pga pengar brist för det utan vänder till dem andra länder för att hjälpa till så inte en till olycka händer igen. Klippet finns här att se

Tjernobyl del 1

Vet inte när del 2 kommer om det.

--

Men vad tror ni? Tror ni att en till sån här olycka kommer inträffa igen? Hur tror ni hur detta kommer förändra världen om en likadan olycka händer igen?

Btw fick en jävla massa vibbar från Stalker: Shadown of Chernobyl

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Yes tänkte nämna det med. Men återgå till topicen innan det blir för mycket off här.

Vad kan man vänta sig av ett spelforum? :ermm:

Nej då, men eftersom att det hänt så hoppas jag verkligen vi lär oss av våra misstag. Men.. Efter nog lång tid så lär den kunskapen blekna, och då har vi förhoppningsvis redan kommit på ett mycket säkrare och lika effektivt sätt att "tillverka" ström. Så Jag är lite tveksam på att det ska hända igen.

Däremot så är det ett sjukt intressant ämne, inte atomklyvning eller radioaktivitet, men förödelserna som Shadow of Chernobyl och Metro 2033 tar upp.

Det är så mycket "nytt" och mystiskt. Och vad fan kan man inte stöta på runt hörnet om mutationer har härjat runt där?

Redigerad av Wu Zi Mu
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man ska nog ha en lite mer ödmjuk inställning. Det var inte särskilt många år sedan det var en allvarlig incident på Forsmark till exempel.

Ja, men det är det jag menar. Olyckor i kärnreaktorer sker faktiskt oftare än man tror, men säkerhetssystemen gör att skadorna minimeras till nästintill obefintligt. I Tjernobyl var det ju en allvarlig säkerhetsbrist som möjliggjorde katastrofen. Det går väl säkert att analysera den styrda politiken och jämföra med de olyckorna som skedde i USA under samma tidpunkt men det orkar jag inte gå in på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, men det är det jag menar. Olyckor i kärnreaktorer sker faktiskt oftare än man tror, men säkerhetssystemen gör att skadorna minimeras till nästintill obefintligt. I Tjernobyl var det ju en allvarlig säkerhetsbrist som möjliggjorde katastrofen. Det går väl säkert att analysera den styrda politiken och jämföra med de olyckorna som skedde i USA under samma tidpunkt men det orkar jag inte gå in på.

Visst säkerhetsarbetet går väl framåt, men fortfarande var det för många fel på säkerhetssystemet i Forsmark för att jag ska kunna känna mig helt bekväm med det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, därför kan det vara en god idé att bygga nya, uppdaterade istället för att köra på med pre-Tjernobylreaktorer. Att jag påstår att det "aldrig" kommer hända igen bygger jag på att vi är smarta nog att bygga nya istället för att låta gamla Bettan stå och puttra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på alla fyllefester och arbetarnas relativt oseriösa inställning till deras jobb på Forsmark (kan ha varit Ringhals eller Oskarshamn också, är inte 100%) så skulle det inte förvåna mig om det gick åt helvete i Sverige än en gång. Det är bara att hoppas att de nuvarande killarna och tjejerna som jobbar där tar sitt jobb på större allvar.

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, därför kan det vara en god idé att bygga nya, uppdaterade istället för att köra på med pre-Tjernobylreaktorer. Att jag påstår att det "aldrig" kommer hända igen bygger jag på att vi är smarta nog att bygga nya istället för att låta gamla Bettan stå och puttra.

"Vi" är inte ett U-land, "vi" har en budget stor nog för att underhålla och utveckla våra kärnkraft. Säkerhetsrisken finns självklart inte i moderna reaktorer, de finns i de gamla reaktorer som står och puttrar i diverse olika avlägsna och fattiga områdena på jorden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det ju inte säkert att mina fakta stämmer, men i Chernobyl så hade man väldigt gamla reaktorer (nån skrev att säkerheten är bättre nu, och det är den) där den sista av den här slagens reaktorer togs ur bruk bara år efter Chernobylolyckan. Dessutom så styrdes väl hela kraftverket av några galna ryssar som ville se om dom kunde mörklägga katastrofen och väntade i ett tag innan dom faktist offentliggjorde och evakuerade stan?

Dessutom så finns det guidade turer runt i Pripyat (den närmsta staden, som många kallar för Chernobyl) som man kan åka på, och ja, jag vill åka på en sån bara eftersom att jag gillar post-apokalyptiska platser. Så jag tror knappast att det är nåt speciellt med att Aftonbladet var där och fotade, jag har sett bilder från ett par som hade motorcykelsemester igenom den staden. Dessutom finns det tusen andra bilder därifrån, så förbjudet är det knappast. Och det finns bönder som bor kvar i sina hem en bit utanför staden om det jag läst stämmer. Dock så är några delar avspärrade, såsom fordonsgraven där fordonen som dom använde för evakueringen står.

5942-799289_1159237_0.jpg

031_Chernobyl_vehicle_graveyard_01_1159237_1.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"Vi" är inte ett U-land, "vi" har en budget stor nog för att underhålla och utveckla våra kärnkraft. Säkerhetsrisken finns självklart inte i moderna reaktorer, de finns i de gamla reaktorer som står och puttrar i diverse olika avlägsna och fattiga områdena på jorden.

Jag ser inget hinder för att bygga nya kraftverk i dessa områden. "Vi" kanske skulle kunna hjälpa till med en del av finansieringen istället för att prioritera annat?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...