Jump to content

Några tips på nya speldatorer med rimliga priser?


Arman
 Share

Recommended Posts

Bygga kan vem som helst göra, handlar bara om tålamod och hur noga man följer instruktionerna guiden ger. Kompatibilitet är i det här fallet inte ditt problem, det är mitt (eller någon annans) jobb att rekommendera kompatibla delar. Läs på min länk, kolla på YouTube och googla efter fler guider (på engelska).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Passar på att fråga.

Blir det stora problem när man som okunnig får problem med en dator man har byggt själv och ska börja felsöka? Det är enda anledningen till att jag själv tvekar över huruvida jag ska bygga nästkommande dator på egen hand eller inte. Antar att google och gtasajten löser det mesta, men visst verkar det smidigare att lämna in datorn och låta ett företag styra med allt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Passar på att fråga.

Blir det stora problem när man som okunnig får problem med en dator man har byggt själv och ska börja felsöka? Det är enda anledningen till att jag själv tvekar över huruvida jag ska bygga nästkommande dator på egen hand eller inte. Antar att google och gtasajten löser det mesta, men visst verkar det smidigare att lämna in datorn och låta ett företag styra med allt. :D

Enda sättet att lära sig är väl att testa?

Så tyckte min datorlärare när jag var yngre. Så han hämtade 6 datorer till 12 elever, varav 6 av dem skulle plocka isär det mesta på datorn, och dem andra 6 skulle sen bygga ihop dem enbart med kompisens förklaring. Tyvärr var min kompis inte allt för uppmärksam när han plockade isär den så jag fick köra på logik och uteslutningsmetod helt utan hans hjälp.

Resultatet blev bra, och då insåg jag att det inte är så svårt att plocka ihop en dator då allt har sin plats. Det svåra är Curlys jobb.

Så med hans hjälp så beställde jag rätt prylar till rätt pris, och sen kunde jag själv slänga ihop datorn i köket några timmar innan ett LAN skulle börja :)

[skryt]

Jag blev först klar och det enda felet var att jag blandat ihop dioderna (grön och orange).

[/skryt]

Redigerad av Wu Zi Mu
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Passar på att fråga.

Blir det stora problem när man som okunnig får problem med en dator man har byggt själv och ska börja felsöka? Det är enda anledningen till att jag själv tvekar över huruvida jag ska bygga nästkommande dator på egen hand eller inte. Antar att google och gtasajten löser det mesta, men visst verkar det smidigare att lämna in datorn och låta ett företag styra med allt. :)

Är ju jävligt jobbigt om det börjar strula, tex att datorn inte startar, då ska man börja felsöka som en tok och är ju inte alltför lätt alla gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Passar på att fråga.

Blir det stora problem när man som okunnig får problem med en dator man har byggt själv och ska börja felsöka? Det är enda anledningen till att jag själv tvekar över huruvida jag ska bygga nästkommande dator på egen hand eller inte. Antar att google och gtasajten löser det mesta, men visst verkar det smidigare att lämna in datorn och låta ett företag styra med allt. :D

sweclockers.com/forum/ fungerar bättre än alla stormarknader. Grejen med vissa skitföretag är att de kan lämna tillbaka datorn utan att de åtgärdat felet. Att låta en entusiast konfigurera paketet och låta butiken Inet bygga ihop den är ett bra val för den som inte vill bygga, då får du också ett års extra garanti. :)

Har hjälp folk bygga dator via Teamspeak och Messenger, så det är ju också en variant. Dock planerar jag väl inte att vara arbetslös för all framtid så jag har tid med sånt jämt.

Edit: Slänger in ett monterat system med OS, man får ju mycket mer pengar om man skippar montering och OS som går på nästan 2 000 kr. Dock inte alla som har den möjligheten.

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

sweclockers.com/forum/ fungerar bättre än alla stormarknader. Grejen med vissa skitföretag är att de kan lämna tillbaka datorn utan att de åtgärdat felet. Att låta en entusiast konfigurera paketet och låta butiken Inet bygga ihop den är ett bra val för den som inte vill bygga, då får du också ett års extra garanti. :)

Men det är ju då man gnäller på mig på Messenger; "Heeeenrik, varför startar inte min dator :D " och sen går jag igenom 58 grejer. Har hjälp folk bygga dator via Teamspeak och Messenger, då startar den fiiint.

Det dryga är just att gå igenom dina 58 saker ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det var flera dagar sedan, men har några priser ändrats? Jag vill ha mig en spel/beta-test dator för cirkus 7.5k, more or less. Är den där ovanför fortfarande den som gäller? Eller något.

Technology. I'm not doin' it.

Redigerad av Mordos
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det var flera dagar sedan, men har några priser ändrats? Jag vill ha mig en spel/beta-test dator för cirkus 7.5k, more or less. Är den där ovanför fortfarande den som gäller? Eller något.

Technology. I'm not doin' it.

Ja, i princip. Har du mer pengar över så kan du lägga det på en HD5850, men annars ser det fint ut.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan kolla här för processorer och här för HD5770 vs ett par bättre grafikkort.

Hmm, enligt CPU-länken kan X4 630 endast köra minnena i 1066mhz:

AMD Athlon II X4 630 (Propus 4c) 2.8 GHz, DDR3-1066, 2 MB L2

Och minnena i Curlys paket är i 1333mhz. Det är inga problem då de kommer att klockas ned till 1066 självmant, och jag vet inte om det är billigare att köpa 1066-minnen. Eller så är testet gjort med 1066-minne... Jag har haft för mig att hastigheten beror på moderkortet.

Redigerad av dibel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Athlon II stöder 1333MHz. Vet inte varför Tom's Hardware har kört med 1066MHz. Tom's Hardware är inte den mest respekterade hårdvarusidan, så jag är inte alltför överraskad. Kommer ihåg den gamla goda tiden när de favoritviserade Intel i alla tester. :ermm:

Type of Memory Supported

X3 and X4 - Support for unregistered DIMMs up to PC2-8500 (DDR2-1066MHz) -AND- PC3 10600 (DDR3-1333MHz)

- AMD.com

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I see ^^ Ja intel är ju inte de renaste i branschen, kan man väl påstå. Vissa av benchmarktesterna går ju mycket bättre på intelsystem än andra, troligtvis för att de är bättre optimerade för dessa. Borde väl gå att köra 1600mhz-minnen med processorerna trots att de inte officiellt stöder det.

Galna jävla datorer man kan bygga nuförtiden. Tänk om man hade råd att köpa 2 st 6-kärniga processorer, 16GB DDR3 med hög hastighet och grafikkort i tri-sli/crossfirex... *Drömmer vidare* :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

http://3.bp.blogspot.com/_3C4B3fP8LJA/S5N8...AMD_6991sek.png

Såg den där på sweclockers. Bättre än den där uppe?

Givetvis är den det då den saknar både OS och montering. Balanserat paket? Nej, 2GB är för lite och 650W är faslig överdrift för ett system som inte ens har möjlighet till Crossfire.

Två system jag hellre sätter mitt namn på. Det ena förfinat av det från SweC, det andra med fläskigare grafikkort.

post-848-1267999564_thumb.png

post-848-1267999569_thumb.png

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...