Jump to content

Några tips på nya speldatorer med rimliga priser?


Arman
 Share

Recommended Posts

Och för den som undrar, anledningen till att jag är så aktivt horig angående frågor är att mer eller mindre den artonde så ska jag beställa. För att min laptop börjar på att få grymt många bluescreens som inte gillas.

Och vad är crossfire? Jag ser det nämnas om, och om igen på SweC, och jag googlade. Redneck-förklaring någon?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tekniken som kopplar samman dubbla (eller fler, upp till fyra) grafikkort tillverkade av AMD. Motsvarande teknik för att sammankoppla Nvidia-grafikkort kallas SLI. Kan ge mycket prestanda för pengarna men också mycket huvudkli i form av drivrutinskrångel samt värme och ljudnivå.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sitter och tittar på den där igen, och jag undrar. Varför är det bara 4GB RAM och inte 6?

6GB innebär trichannel och det är endast en konsumentplattform som har detta och det är Intel socket 1366. För övriga plattformar, AM3 inkuderat, gäller 2 (2x1), 4 (2x2) eller 8GB (4x2) RAM för maximal prestanda. Sedan så finns det löjligt dyra 4GB-moduler som kan ge 16GB, men det är en annan historia.

Bara för att: Enbart moderkort, processor och minnen för socket 1366 (Core i7) kostar nästan vad du vill lägga ner på hela datorn.

Edit: Trichannel är alltså tre minneskanaler, för AM3 och andra plattformar gäller dualchannel.

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

6GB innebär trichannel och det är endast en konsumentplattform som har detta och det är Intel socket 1366. För övriga plattformar, AM3 inkuderat, gäller 2 (2x1), 4 (2x2) eller 8GB (4x2) RAM för maximal prestanda. Sedan så finns det löjligt dyra 4GB-moduler som kan ge 16GB, men det är en annan historia.

Bara för att: Enbart moderkort, processor och minnen för socket 1366 (Core i7) kostar nästan vad du vill lägga ner på hela datorn.

Edit: Trichannel är alltså tre minneskanaler, för AM3 och andra plattformar gäller dualchannel.

.. Jag förmodar att det inte finns något svenskt sätt att förklara det där på? Det där är för många siffror för mig att inte bli förvirrad av.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag vill ju låta viktig! :)

Att köpa 6GB till den dator jag visade skulle ge försämrad minnesprestanda. Vill du ha mer än 4GB till datorn ovan bör du köra på 8GB. För att du ska ha någon nytta av mer än 4GB RAM ska du hålla på med t.ex. väldigt stora filer i Photoshop eller (tung) videoredigering.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag vill ju låta viktig! :)

Att köpa 6GB till den dator jag visade skulle ge försämrad minnesprestanda. Vill du ha mer än 4GB till datorn ovan bör du köra på 8GB. För att du ska ha någon nytta av mer än 4GB RAM ska du hålla på med t.ex. väldigt stora filer i Photoshop eller (tung) videoredigering.

Låta viktig med datorer med mig är som att prata skatteavdrag och sekter med ett barn!

So, what you're saying is.. Att man behöver egentligen inget mer än 4GB om man ska ha högre grafik på t.ex. ett spel? Eller om man kör med 8GB? Jag tänker mest bara på hur bra det ska flyta pretty much. För min bror är typ "Lol den där snubben e keff han ba ha ba 4 gig ram när du kan ha 6". Intressant!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska man köra på en skärm med 'normala' inställningar har jag svårt att se varför man skulle behöva mer än 4GB. Grafikkort och processor kommer sätta stopp före RAM. Vilket spår din bror är inne på vet jag inte riktigt, man kan ha hur mycket som helst, men till vilken nytta och till vilket pris? Det som är fint med RAM är ju att man kan slänga in mer precis när som helst!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.inet.se/artikel/5408723/powerco...-hd5850-pcs-1gb

Tog du dettaa? Om inte, varför? Samma pris, i lager och bättre kylare.

Jag tog en av dina "som du skulle sätta ditt namn på" med det fläskigare grafikkortet. Jag kollade inte runt eller något, jag bara plockade.

Såg att man kunde ändra sin order om man skickade ett mail. Så jag ändrade min order med ett mail.

Och nu har jag det quotade kortet istället.

Redigerad av Mordos
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...