Jump to content

OS i Vancouver


Umberto
 Share

Recommended Posts

Vilket land "vinner" OS egentligen? Det land som har flest guldmedaljer eller det land som har flest medaljer totalt?

Nu är ju inte OS i sig en turnering av något slag vilket vore korkat iom att alla länder inte har deltagare i alla grenar.

Men Medaljligan verkar vinnas av den med mest guldmedaljer oberoende av resterande om det inte är så att någon hamnar på samma antal guld.

Enligt mig väldigt korkat. Om något land har 50 brons o 20 silver men bara 1 guld hamnar man alltså bakom ett land med 2 guld. Enligt mig borde medaljerna tilldelas ett värde av något slag. Guld=3p Silver=2p Brons=1p. På så sätt så skulle det synas vilket land som fått hem MEST enligt mig.

Skulle säkert gå att göra på något annat sätt också förstås, det här är bara en tanke.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 182
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Nu är ju inte OS i sig en turnering av något slag vilket vore korkat iom att alla länder inte har deltagare i alla grenar.

Men Medaljligan verkar vinnas av den med mest guldmedaljer oberoende av resterande om det inte är så att någon hamnar på samma antal guld.

Enligt mig väldigt korkat. Om något land har 50 brons o 20 silver men bara 1 guld hamnar man alltså bakom ett land med 2 guld.

Enligt http://www.vancouver2010.com/ så stämmer inte det att man ligger före någon med 40 brons om man har 2 guld. Så det är nog någon slags poängräkning ändå :).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt http://www.vancouver2010.com/ så stämmer inte det att man ligger före någon med 40 brons om man har 2 guld. Så det är nog någon slags poängräkning ändå :).

Den listan som är på första sidan är ju en vanlig medaljräkning, där alla räknas lika. Däremot om två nationer har lika många medaljer rankas det Guld < Silver < Brons. Eller nå't. Ser att på den fulla listan har alla nationer samma rakning oavsett valör på medaljen. Hmm.

Redigerad av dibel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den listan som är på första sidan är ju en vanlig medaljräkning, där alla räknas lika. Däremot om två nationer har lika många medaljer rankas det Guld < Silver < Brons. Eller nå't. Ser att på den fulla listan har alla nationer samma rakning oavsett valör på medaljen. Hmm.

Skumt, kan dock tänka mig att denna http://svt.se/2.127187/resultat

är mer av en ren medaljliga och inte räkning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Välförtjänt. Ruskigt starkt av henne att bita i och ställa upp redan idag efter gårdagens krasch.

Visst var det hon som skrek till ungefär i mitten av störtloppet? Måste haft grymt ont om det nu var hon som skrek, det lät som Anja.

Grymt bra av henne, som sagt, att ställa upp redan idag, och dessutom köra så bra att hon plockar en medalj!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Schweiz-Kanada. Vilken underbar match och vilken fin uppvisning av Hiller och hans landsmän från alplandet. Jag bara älskar när underdogen lyckas knäppa stora Goliat på näsan. Nu gick det ju iofs inte riktigt hela vägen men roligt att se iaf! :whistling:

Ja det var grrrrryymt! Vilken jävla keeper, och man hörde till och med Chris och Nicklas som egentligen ska vara neutrala att de verkligen satt och hejade på Schweiz.

Nej, jag är glad över att jag stannade uppe lite för att se hela matchen, för Hiller var som sagt otroligt bra. Dubbelräddningen han gör är ju världsklass.

Sedan måste jag säga att hockeydelen av SVT är sjukt härlig att följa och lyssna på. För Marie, Micke, Chris och Nicklas verkar vara så otroligt avslappnade och det märks att de har grymt roligt, de sitter och skämtar med varandra och har sig. Det är alltså inte dödligt allvar även om allt sköts på ett snyggt sätt.

Nej, plus i kanten till SVT och framförallt dessa fyra personer som gör det underhållande att lyssna på mellansnack och även kommenterandet till matcherna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det var grrrrryymt! Vilken jävla keeper, och man hörde till och med Chris och Nicklas som egentligen ska vara neutrala att de verkligen satt och hejade på Schweiz.

Nej, jag är glad över att jag stannade uppe lite för att se hela matchen, för Hiller var som sagt otroligt bra. Dubbelräddningen han gör är ju världsklass.

Sedan måste jag säga att hockeydelen av SVT är sjukt härlig att följa och lyssna på. För Marie, Micke, Chris och Nicklas verkar vara så otroligt avslappnade och det märks att de har grymt roligt, de sitter och skämtar med varandra och har sig. Det är alltså inte dödligt allvar även om allt sköts på ett snyggt sätt.

Nej, plus i kanten till SVT och framförallt dessa fyra personer som gör det underhållande att lyssna på mellansnack och även kommenterandet till matcherna.

Vadå ska vara neutrala? Vad har du nu fått om bakfoten?

Nicklas står definitivt inte under något kontrakt där han inte får säga vilka han håller på. hur det är med andra SVT anställda vet jag inte men han är "frilansare" trots att han är på SVT.

Och för att tillföra det något mer. Jag hatar när folk blir SURA på kommentatorer för att de håller på ena sidan när det gäller landslag. Först o främst har man mer intresse som kommentator om man bryr sig om vilka som vinner.

Och sen blir det ju mer känslor i kommentarerna.

Och sen ska det ju även tilläggas att som igår hålla på Schweiz är detsamma som att hålla på Sverige iom att Kanada är en bra mycket svårare motståndare när som helst :o

Menar inte att du blev sur såklart :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vadå ska vara neutrala? Vad har du nu fått om bakfoten?

Nicklas står definitivt inte under något kontrakt där han inte får säga vilka han håller på. hur det är med andra SVT anställda vet jag inte men han är "frilansare" trots att han är på SVT.

Och för att tillföra det något mer. Jag hatar när folk blir SURA på kommentatorer för att de håller på ena sidan när det gäller landslag. Först o främst har man mer intresse som kommentator om man bryr sig om vilka som vinner.

Och sen blir det ju mer känslor i kommentarerna.

Och sen ska det ju även tilläggas att som igår hålla på Schweiz är detsamma som att hålla på Sverige iom att Kanada är en bra mycket svårare motståndare när som helst :o

Menar inte att du blev sur såklart :whistling:

Nej, det skrivs inte under några kontrakt, men det hör till att en kommentator inte hejar på något lag, förutom när det egna landslaget spelar såklart. Det är alltså ingenting som måste följas, men som regel så kommenterar kommentatorer väldigt neutralt och försöker att inte favorisera något lag, även om de brukar säga att det vore kul om det laget vann, eller det laget förtjänar att vinna.

Nicklas är en sådan person som brukar säga vilket lag han vill ska vinna, men sedan brukar han inte bli så engagerad som han blev igår, då både han och Chris hojtade "Nej, nej, nej, nej, nej... Puuh" när Kanade var nära att sätta en pyts.

Jag blev inte alls sur över att jag tyckte att Nicklas och Chris agerade på det sättet, jag tyckte bara att det kändes annorlunda, men skojigt ändå. Främst för att, som du säger, det kändes som de verkligen blev mer aktiva med kommenterandet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...