Jump to content

Det här köttklistret, alltså...


AngryAxel
 Share

Recommended Posts

Mat väcker känslor, uppenbarligen. Debatten rasar, och det kan närmast betecknas som masshysteri. Typ.

Hursomhelst - bakgrunden är att man nyligen klubbat igenom ett tillstånd för ett slags köttklister gjort av enzymet trombin - som redan finns i blod, om jag förstått det rätt. Man kan alltså ta många små rest-bitar av t ex oxfilé, och klistra ihop dem till en hel filé.

En fet fördel är att man kan uppenbarligen kan ta tillvara på mer kött, och sådant som i dagsläget säkert slängs, kan användas för att göra hela filéer och bitar. En nackdel är att många är rädda att konsumenterna ska bli lurade, och att den oxfilé man köper för dyra pengar faktiskt bara är ett slags frankenstein-bit, av flera olika köttbitar.

Gtasanten - sträck upp edra våta fingrar i debattens bris. Vad tycker ni om köttklistret? Bra eller anus?

http://www.dn.se/nyheter/politik/sverige-r...ister-1.1042136

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/intensiv...ret_4237371.svd

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns så mycket konstgjort idag redan så varför inte? Men det ska framgå tydligt på förpackningen. Det låter visserligen äckligt med ihopklistrat kött men om nu själva klistret är gjort helt av ämnen från djurblod så kommer ju produkten fortfarande ha naturliga beståndsdelar. Frågan är om det kommer gå att se eller känna skarvarna när man äter köttet? Kommer det smaka annorlunda?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det mesta köttet förutom "finare" bitar är sammansättningar av massa (olika) köttsorter så vad spelar det för roll?

Nej?

är väl ändå bara sådant som är tillverkat av färs på olika sätt som är sammansättningar av massa olika i dagsläget? Vore ju dumt om det redan var på det här sättet innan.

Eller så misstolkar jag din post grovt och du framhåller information om det här som redan sagts. Då ber jag om ursäkt för att jag sa nåt.

Förövrigt så tycker jag inte att det är så värst fel så länge det inte dras till sin gräns och vad som helst klistrar ihop med vad som helst o man inte längre kommer ha en aning om vad man får i köttförpackningen mer än klistret.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej?

är väl ändå bara sådant som är tillverkat av färs på olika sätt som är sammansättningar av massa olika i dagsläget? Vore ju dumt om det redan var på det här sättet innan.

Eller så misstolkar jag din post grovt och du framhåller information om det här som redan sagts. Då ber jag om ursäkt för att jag sa nåt.

Förövrigt så tycker jag inte att det är så värst fel så länge det inte dras till sin gräns och vad som helst klistrar ihop med vad som helst o man inte längre kommer ha en aning om vad man får i köttförpackningen mer än klistret.

Tss. Allt kött utanför köttdisken är halvfabrikat från olika djur.

Hursomhelst bryr jag mig inte eftersom jag inte äter sånt. jesus_1155489_0.gif

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tss. Allt kött utanför köttdisken är halvfabrikat från olika djur.

Hursomhelst bryr jag mig inte eftersom jag inte äter sånt. jesus_1155489_0.gif

Jaså?

Hade jag ingen aning om med tanke på att en fläskfilé ser väldigt mycket ut att vara en enda del från ett enda djur osv. Färser kan jag förstå om man är misstänksam mot och allt som är gjort på dessa men hela köttbitar kan jag inte förstå hur man kan få till olika sorters kött. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jaså?

Hade jag ingen aning om med tanke på att en fläskfilé ser väldigt mycket ut att vara en enda del från ett enda djur osv. Färser kan jag förstå om man är misstänksam mot och allt som är gjort på dessa men hela köttbitar kan jag inte förstå hur man kan få till olika sorters kött. :)

Jag sa utanför köttdisken och med det menar jag

rg_976023_m400_1155504_0.jpg

tänkte mest på alla färdigprodukter och halvfabrikat (scans köttbullar, skinka på macka osv).

Men hursomhelst så spelar det väl ändå ingen roll eftersom en hel fläskfile lär smaka likadant som massa små fläskfiléer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sa utanför köttdisken och med det menar jag

rg_976023_m400_1155504_0.jpg

tänkte mest på alla färdigprodukter och halvfabrikat (scans köttbullar, skinka på macka osv).

Men hursomhelst så spelar det väl ändå ingen roll eftersom en hel fläskfile lär smaka likadant som massa små fläskfiléer.

Jaha.. Här hos oss har vi allt både i köttdisken och i "frysen" :)

Men självklart. Halvfabrikat är ju allmänt känt att det är rester och därmed lite vad som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst att t ex påläggsskinka man äter kan vara ihoplimmad (den där fettskarven man får ibland tyder på det) - men ska jag svälja ett sånt djärvt påstående vill jag ha någon slags källa!

Mats-Eric Nilsson som skrivit "Äkta Vara" och "Den Hemlige Kocken" (två böcker jag verkligen rekommenderar) beskriver det såhär:

"Rökt och kokt skinka hör till våra allra vanligaste smörgåspålägg. Men vad menas i dag med beteckningen skinka? En klassisk skinka, som kommer från ett helt stycke kött, hör faktiskt till ovanligheterna på butikshyllan.

Den produkt vi vanligtvis lägger på mackan är så kallad pressad eller tumlad skinka. Den framställs genom att grovhackat griskött tillsammans med vatten, socker och olika tillsatser tumlas i en maskin som påminner om en torktumlare. Under denna process blir köttmassan så klibbig att den går att pressa ihop till något som liknar en äkta skinka.

Man kan även lägga dit en fettrand för att den ska se extra naturlig ut.

Och för att binda det vatten som köttet drygas ut med i samband med tumlingen använder sig många tillverkare idag av fosfaterna E450-452, vilket tidigare var otillåtet. "

Yummy!

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skina utan fett, me like!

Seriöst, vad är det att debattera om? Finns ju inget negativt! Så vad, vad fan gör det om köttet klistras ihop? Låter ju lite skumt men är nog inte mycket skummare än alla halvfabrikat som finns därute, halvfabrikaten är nog värre...

Vad exakt skulle skillnaden vara mellan att pressa ihop skinka och klistra ihop kött, skillnaden är att det låter konstigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...